Har FX lukket for udlandsk salg

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Har FX lukket for udlandsk salg

Indlæg af Spyde » 10. mar 2018, 13:41

Har set et par sider nu som ikke vil sælge fx rifler til lande med fx forhandlere :cry:
Er det fx som har bestemt det eller er det forhandleren

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Har fx lukket for udlandsk salg

Indlæg af SorenSD » 10. mar 2018, 15:11

Havde da ingen problemer med at bestille min FX Royale 400 .177 Laminate Carbon fra Mundilar i Portugal ?! :smile:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Har fx lukket for udlandsk salg

Indlæg af Centurion » 10. mar 2018, 16:00

Slettet.
Senest rettet af Centurion 10. mar 2018, 16:07, rettet i alt 1 gang.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Har fx lukket for udlandsk salg

Indlæg af Centurion » 10. mar 2018, 16:06

Både Hunters House og Arms-Gallery reklamerer med FX rifler, og de har antagelig sikret sig mod udenlandske konkurrenter. Hvis Mundilar har leveret til DK, skyldes det nok en "fejl" i deres forhandleraftale (eller at de håber på ikke at blive opdaget).
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Har fx lukket for udlandsk salg

Indlæg af SorenSD » 10. mar 2018, 16:16

Centurion skrev:Både Hunters House og Arms-Gallery reklamerer med FX rifler, og de har antagelig sikret sig mod udenlandske konkurrenter. Hvis Mundilar har leveret til DK, skyldes det nok en "fejl" i deres forhandleraftale (eller at de håber på ikke at blive opdaget).
Den udgave af FX Royale 400, som jeg købte, var en særlig model Mundilar havde bestilt hos FX i Sverige :smile:

Ved ikke om det har noget at sige ???
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Har fx lukket for udlandsk salg

Indlæg af Centurion » 10. mar 2018, 16:25

SorenSD skrev:
Centurion skrev:Både Hunters House og Arms-Gallery reklamerer med FX rifler, og de har antagelig sikret sig mod udenlandske konkurrenter. Hvis Mundilar har leveret til DK, skyldes det nok en "fejl" i deres forhandleraftale (eller at de håber på ikke at blive opdaget).
Den udgave af FX Royale 400, som jeg købte, var en særlig model Mundilar havde bestilt hos FX i Sverige :smile:

Ved ikke om det har noget at sige ???
Det tyder ikke på, at FX har særlig godt styr på, hvor deres produkter farer rundt, hvis Portugal kan købe i Sverige, og selv sælge til Danmark. :biggrin:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Har FX lukket for udlandsk salg

Indlæg af SorenSD » 10. mar 2018, 16:28

Som forbruger vil jeg da selv have lov at bestemme, hvor jeg handler henne :thumbup: :smile:

Det skal FX ikke bestemme - de vil vel også gerne sælge deres varer - ligemeget hvorhenne ??!? :fun:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Har FX lukket for udlandsk salg

Indlæg af Centurion » 10. mar 2018, 19:44

SorenSD skrev:Som forbruger vil jeg da selv have lov at bestemme, hvor jeg handler henne :thumbup: :smile:

Det skal FX ikke bestemme - de vil vel også gerne sælge deres varer - ligemeget hvorhenne ??!? :fun:
Desværre fungerer det ikke sådan.
Det drejer sig ikke bare om at sælge, hvis man ikke samtidig tjener nogle penge.
Det er meget almindeligt, at et firma, der påtager sig at markedsføre et udenlandsk produkt (har agenturet for det land), betinger sig at andre ikke må levere til "hans" land.
Så kan han lægge prisniveauet så højt som det lokale marked kan bære, og på den måde få dækket sine salgs-og reklameomkostninger og forrentning af lageret. Derfor vil han gerne sikre sig, at producenten og andre ikke "nasser" på hans salgsindsats for produktet, og at de ikke høster frugten af hans indsats. Du kan nok se, at en butik, hvor kunderne kan komme og få varen i hånden,bliver sorteper hvis kunderne bagefter køber på nettet et helt andet sted.
Producenten vil også gerne forsøge at forhindre, at en agenturhaver på vegne af forskellige landes agenturer laver et stort "fællesindkøb" hvor mængden giver større rabat og bedre betalingsbetingelser, sådan de alle opnår fordele, som de ikke kunne have vredet ud producenten hvis de købte ind enkeltvis.
Du kan være sikker på, at der udfoldes stor opfindsomhed for at sno sig udenom disse grundlæggende forudsætninger.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Har FX lukket for udlandsk salg

Indlæg af Refraktorius » 10. mar 2018, 21:58

For et par år siden var jeg vidne til en sag om netop "du skal bruge den lokale forhandler".

Der hev vores jurister en venlig snak om EU-lovgivning og varernes frie bevægelighed op, så vi endte med at få stumperne til "græsk pris", ikke den 50% højere skandinaviske version.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Har FX lukket for udlandsk salg

Indlæg af Werecat » 10. mar 2018, 22:41

Inden jeg købte min Impact fra luchtbuks, lavede jeg pristjek hos de danske forhandlere. De havde ALLE den samme pris og når man spurgte om den var til forhandling svarede alle nej og et par stykker fortalte at prisen var fastsat af Jaguargruppen og kunne ikke ændres....

Og jeg som troede at kartelpriser var forbudt :mad: :modbat: :evil:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Har FX lukket for udlandsk salg

Indlæg af Centurion » 11. mar 2018, 14:48

Refraktorius skrev:For et par år siden var jeg vidne til en sag om netop "du skal bruge den lokale forhandler".

Der hev vores jurister en venlig snak om EU-lovgivning og varernes frie bevægelighed op, så vi endte med at få stumperne til "græsk pris", ikke den 50% højere skandinaviske version.
På nettet kan man komme ud for, at der for visse varer står: "Kan ikke leveres til Danmark"
Det virker som om lovgivningen, eller håndhævelsen af den, er helt ude af trit med virkeligheden?
Det er jo helt til grin og de, der ikke har en jurist ved hånden, må bare leve med det. :wall:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Har FX lukket for udlandsk salg

Indlæg af Langenge » 11. mar 2018, 18:03

Suk.....
I skulle bare vide....
Producenter og distributører, er generelt virkelig langt ude i ulovligheder, for at forsøge at holde priserne oppe.
Vi har, hver eneste dag, producenter og distributører i telefonen, der truer med alt hvad de kan finde på.
Når XXX ringer og siger: "hvordan kan I sælge XXX så billigt?, I køber jo i øvrigt slet ikke noget ved vores danske/nordiske distributør"
Så svarer vi: "Nææææ, men vi vil heller ikke være billigst på markedet, vi prøver bare at være blandt de fem billigste. Og hvis vi ikke køber fra danske/nordiske distri, så er det nok fordi, de er for dyre. Så sæt priserne ned, så køber vi der. Ellers fortsætter vi med at købe ind i Polen og de andre nye EU-lande"
Og så er helvede løs, med fogedforbud mod at vi bruger producentens billeder af varen og jeg skal komme efter dig.
Priskarteller og forsøg derpå, er LANGT mere udbredt end mange forestiller sig.

EDIT: Jeg skal lige understrege, at jeg arbejder i en virksomhed, der altid konsekvent har nægtet at indgå i ulovlige priskarteller.
Det har så af og til kostet lidt. Vi har f.eks. flere producenter, som effektivt har sørget for, at vi ikke kan købe deres vare nogen steder i EU, og har svært ved at skaffe dem uden for EU.
Vi har også indgået frivillige aftaler, hvor vi har sagt okay til, at vi slet ikke sælger vare YYY, mod at vi kan købe vare XXX til fornuftig pris.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar