Haenel 310 eller?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Las
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. feb 2018, 11:23
Interesser: Biler, både, computer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Haenel 310 eller?

Indlæg af Las » 28. feb 2018, 13:10

Hej forum

Jeg går og overvejer at anskaffe mig sådan en Haenel 310 til rundkugler, med magasin og hvor man bare lige hiver i ladegrebet for at kunne skyde igen.

Det er udelukkende til hyggeskydning i haven, så præcision og styrke er ikke så vigtigt.

Men hvad må man give for sådan et gevær? Og er der andre bedre alternativer til den budgetorienterede?

Mvh

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 333
Tilmeldt: 22. sep 2008, 18:52
Geografisk sted: København
Been thanked: 21 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af ARD » 28. feb 2018, 14:06

Den ligger onkring 2000kr i DK

Alternativt kan du købe den i tyskland til det halve, se egun.de

Mvh. Alex.

Flagg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 19. dec 2005, 21:24
Interesser: 4.5 mm. Plinking.
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 34 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Flagg » 1. mar 2018, 19:55

Et alternativ: https://www.gunpit.dk/shop/baikal-mp-61-429p.html

Så får du: 5 skuds magasin, riflet løb (alm. hagl) og plads til at montere et lille rødpunkts sigte.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=drFbSRQq9R0
Senest rettet af Flagg 4. mar 2018, 01:31, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Langenge » 1. mar 2018, 20:13

Jeg har haft en Haenel 310 fra ny. Den kunne sagtens sætte haglene hul i hul på 15 meter.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Sort » 2. mar 2018, 22:14

Langenge skrev:Jeg har haft en Haenel 310 fra ny. Den kunne sagtens sætte haglene hul i hul på 15 meter.
Mener bestemt jeg har set folk ramme på næsten den dobbelte afstand, uden at der var tale om rent held.
På 10m skal en haenel altså virke sådan måske ikke til et 4,4mm hul efter 100 skud, men helt sikkert til tivolikridt og ølkapsler.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Las
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. feb 2018, 11:23
Interesser: Biler, både, computer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Las » 3. mar 2018, 09:31

Som så mange andre ting er det stukket helt af for mig og jeg tror snart jeg har set alle repeter luftbøsser der eksisterer på markedet. Jeg har været "hooked" på den Baikal der linkes til, på Haenel 310, Mars 115, Crosman Cowboy og lign. inden for ganske få timer :-)

Fuldstændig rundtosset i hovedet sagde jeg "orh for helvede, jeg gør det sgu" til mig selv og susede ind til HH og købte den VZ-47 de havde liggende. Så jo det stak af fra mig! Og det ender garanteret med at jeg også køber et eller andet meget billigt og sjovt, som f.eks Crosman marlin cowboy eller Daisy model 25.

Ud fra hvad jeg kunne udlede af min meget intense internetsøgning de sidste dage er den Tjekkiske VZ-47 en meget sjælden fugl med en noget anderledes virkemåde og så elsker jeg simpelthen at eje sådan nogle unikke ting. Ting der ville være fuldstændig uden for min rækkevidde hvis de skulle produceres til den standard i dag. Og så startede det simpelthen med at jeg sad og læste lidt om den bajonet jeg har liggende til sådan en riffel....

Jeg kiggede ellers også på egun efter Haenel 310 og havde faktisk en i kikkerten som gerne ville sende til DK, men besluttede mig for at sådan en kan jeg købe på et andet tidspunkt hvis lysten er der, der er masser kan jeg se.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Sort » 3. mar 2018, 16:30

den havde jeg godt nok også snuppet hvis pengene lå og flød til det.
tilykke med den.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Las
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. feb 2018, 11:23
Interesser: Biler, både, computer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Las » 4. mar 2018, 14:37

Takker
Jeg er lige gået i gang med at lave en WW2 silhouette til at skyde lidt til måls på når vejret bliver lidt bedre da jeg tænkte at det skulle være lidt sjovt og rollespils agtigt / den rigtige ånd, når den skal hives frem :-)

Jeg skal prøve at få taget et billede her senere til inspiration hvis nogle skulle have lignende lyster. Den bliver vildt sej....

Las
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. feb 2018, 11:23
Interesser: Biler, både, computer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Las » 5. mar 2018, 09:42

Her er figuren skåret ud og malet sort.
De 5 huller er jeg ved at lave nogle metalplader til, planen er at de skal hængsles så de kan vippe frem og tilbage i hullet og give et "pling" når man rammer, samt hænge og dingle lidt så man kan se hvad der blev ramt.

Jeg syntes at have læst at det ikke er velset med skydeskiver formet i menneskeskikkelse, men jeg håber nu ikke at denne støder for mange!
Vedhæftede filer
IMG_20180305_085506794.jpg

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Bofhenator » 5. mar 2018, 14:19

Las skrev:Her er figuren skåret ud og malet sort.
De 5 huller er jeg ved at lave nogle metalplader til, planen er at de skal hængsles så de kan vippe frem og tilbage i hullet og give et "pling" når man rammer, samt hænge og dingle lidt så man kan se hvad der blev ramt.

Jeg syntes at have læst at det ikke er velset med skydeskiver formet i menneskeskikkelse, men jeg håber nu ikke at denne støder for mange!
... Er det et klokkeformet hul, ved klokkeværket?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Las
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. feb 2018, 11:23
Interesser: Biler, både, computer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Las » 5. mar 2018, 15:56

Ja.. Godt spottet. Det skal jo ikke være så alvorligt det hele! Og jeg tænker faktisk på at netop sætte en lille klokke inde på bagsiden som der så får et skub når klokkeværket rammes.

Men ideen er jo at det er til hyggeskydning og derfor bliver jeg nok nødt til at anskaffe mig en billig riffel som jeg tør lade ungerne og gæster håndtere uden at jeg skal være bange for noget går i stykker.
Og der er jeg faktisk blevet lidt tændt på sådan en Daisy model 25 med pump action.
Den kan fås til 600,- og skulle være et sjovt stykke legetøj så vidt jeg kan se på nettet. Mon ikke den ville være "kanon" til sådan en grillaften?

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Werecat » 5. mar 2018, 20:26

Husk endelig på at alle gæste skal have beskyttelsesbriller på. Metalkugler slår frygteligt tilbage fra metalflader. :glasses:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Las
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. feb 2018, 11:23
Interesser: Biler, både, computer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Las » 5. mar 2018, 21:47

Ja det er rigtigt nok. Og jeg ved heller ikke om der er nok kraft i haglet til at flytte metalpladen som jeg havde planlagt, men det må jo komme an på en prøve.

Men gad vide om sådan en daisy 25 kan skyde med bly også? Modsat mange af de andre har den et stangmagasin.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Timber » 5. mar 2018, 21:54

Las skrev:Ja det er rigtigt nok. Og jeg ved heller ikke om der er nok kraft i haglet til at flytte metalpladen som jeg havde planlagt, men det må jo komme an på en prøve.

Men gad vide om sådan en daisy 25 kan skyde med bly også? Modsat mange af de andre har den et stangmagasin.
Pudsigt.. Jeg sad og spekulerede netop på det samme... Men hvis der ikke er nogen magnet involveret, ligesom de andre multipumpudgaver, så kan jeg ikke se det skulle være noget problem..

Eneste ulempe er at, i hvert fald de udgaver jeg har prøvet, er der meget variation i størrelserne.. Nogen kan knapt nok gå i, mens andre er meget for små..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Lycon » 5. mar 2018, 23:28

Las skrev: Men gad vide om sådan en daisy 25 kan skyde med bly også? Modsat mange af de andre har den et stangmagasin.
Det kan den ikke. Må jeg i stedet foreslå en Crosman 760 Pumpmaster, den er perfekt til formålet og har både et 200 stk. reservoir til .177 BB's, og et 5 skuds stavmagasin til .177 pellets.

Mundingshastigheden kan klemmes op på 600 fps (180m/s) hvilket er i den høje ende for en BB gun. Du skifter mellem de to typer hagl med en knap der sidder på baskylen.
http://airgunmaniac.com/crosman-760-pum ... pe-review/

Jeg er glad for min, og har aldrig fået så meget våben for så lidt penge (250,00 kroner i USA). Forøvrigt har den en standard 11mm Weaver rail så du kan sætte noget optik på.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Sort » 6. mar 2018, 23:46

Lycon skrev:
Las skrev: Men gad vide om sådan en daisy 25 kan skyde med bly også? Modsat mange af de andre har den et stangmagasin.
Det kan den ikke. Må jeg i stedet foreslå en Crosman 760 Pumpmaster, den er perfekt til formålet og har både et 200 stk. reservoir til .177 BB's, og et 5 skuds stavmagasin til .177 pellets.

Mundingshastigheden kan klemmes op på 600 fps (180m/s) hvilket er i den høje ende for en BB gun. Du skifter mellem de to typer hagl med en knap der sidder på baskylen.
http://airgunmaniac.com/crosman-760-pum ... pe-review/

Jeg er glad for min, og har aldrig fået så meget våben for så lidt penge (250,00 kroner i USA). Forøvrigt har den en standard 11mm Weaver rail så du kan sætte noget optik på.
Jeg fandt den til lidt over 500 i polen https://www.militaria.pl/crosman/wiatro ... _p2565.xml
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Las
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. feb 2018, 11:23
Interesser: Biler, både, computer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Las » 7. mar 2018, 09:03

Den Crosman 760 ser faktisk ok ud. Til at starte med var jeg ikke meget for dens plastik konstruktion men kan faktisk godt se ideen i den. Og det er en god pris på den polske side!

Tidligere havde jeg faktisk også kort været inde over Daisy powerline 880 men syntes at den måske var lige kraftig nok, nu er jeg lidt i tvivl... Man kan selvfølgelig bare lade være at pumpe så mange gange på dem.

Omvendt tiltaler konstruktion og materialer mig mere på Daisy model 25 og red ryder så jeg er ikke helt sikker på hvad jeg gør.
Jeg tror jeg lader det stå åbent et par dage og ser hvad jeg hælder imod om et par dage. Alternativt må jeg prøve begge og så måske sælge den fra man mindst bruger.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Lycon » 7. mar 2018, 17:13

Las skrev:Den Crosman 760 ser faktisk ok ud. Til at starte med var jeg ikke meget for dens plastik konstruktion men kan faktisk godt se ideen i den. Og det er en god pris på den polske side!
Den fås også med trækolbe, det har min.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Las
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. feb 2018, 11:23
Interesser: Biler, både, computer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Las » 7. mar 2018, 18:36

Lycon skrev:
Las skrev:Den Crosman 760 ser faktisk ok ud. Til at starte med var jeg ikke meget for dens plastik konstruktion men kan faktisk godt se ideen i den. Og det er en god pris på den polske side!
Den fås også med trækolbe, det har min.
Men så vidt jeg kan se er de gået over til en ren plast konstruktion, og du skal vel ikke sælge din? :smile:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Sort » 9. mar 2018, 20:25

Las skrev:
Lycon skrev:
Las skrev:Den Crosman 760 ser faktisk ok ud. Til at starte med var jeg ikke meget for dens plastik konstruktion men kan faktisk godt se ideen i den. Og det er en god pris på den polske side!
Den fås også med trækolbe, det har min.
Men så vidt jeg kan se er de gået over til en ren plast konstruktion, og du skal vel ikke sælge din? :smile:
Der er rimeligt meget aftermarket tingeltangel til crossmans våben, det er jo drengegeværet i USA. men hvad du lige kan få hjem og til hvilken pris, ved jeg så ikke.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Timber » 9. mar 2018, 20:46

Lycon skrev:
Las skrev:Den Crosman 760 ser faktisk ok ud. Til at starte med var jeg ikke meget for dens plastik konstruktion men kan faktisk godt se ideen i den. Og det er en god pris på den polske side!
Den fås også med trækolbe, det har min.
Sikker på det er træ?? For i så fald må den da være oldtusse gammel.. Min har da også et par år på bagen, men det er da kun "ægte plastiktræ"..
IMG_0341.JPG
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Lycon » 9. mar 2018, 20:58

Timber skrev: Sikker på det er træ?? For i så fald må den da være oldtusse gammel.. Min har da også et par år på bagen, men det er da kun "ægte plastiktræ"..
Real American Hardwood yes.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Timber » 9. mar 2018, 20:58

Lycon skrev:
Timber skrev: Sikker på det er træ?? For i så fald må den da være oldtusse gammel.. Min har da også et par år på bagen, men det er da kun "ægte plastiktræ"..
Real American Hardwood yes.
Jeg er lidt misundelig... Plastik er ikke helt det samme... :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Lycon » 9. mar 2018, 21:15

Nu ved jeg ikke om du kan se det er træ på billedet, for jeg har lavet noget fancy Water Transfer Printing på skæftetræet og kikkerten. Men den er altså god nok.
Vedhæftede filer
Crosman 760 Pumpmaster.jpg
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Haenel 310 eller?

Indlæg af Timber » 9. mar 2018, 21:20

Lycon skrev:Nu ved jeg ikke om du kan se det er træ på billedet, for jeg har lavet noget fancy Water Transfer Printing på skæftetræet og kikkerten. Men den er altså god nok.
Jeg tror dig skam.. :blink: Og i forhold til min, bør der vist ikke være tvivl..
IMG_0342.JPG
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar