Zbroia Kozak test og vurdering

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Sort » 27. dec 2017, 23:08

Gunpit.dk har været så rare at sende mig noget at lege med her i julen. Der er åbenbart lavet love om at man skal oplyse hvis man får noget for at lave den her type review, så aftalen er at jeg kan få noget rabat enten på det her gevær eller noget andet fra butikken,men der er ikke sat beløb på nøjagtigt. Jeg er blevet bedt om min ærlige mening så det er det i får. Det Ukrainske Zbroia laver to forskellige længder gevær, med forskelig tankstørrelse hvor Gunpit så har valgt kun at hjemtage den korte udgave (72cm) i 4,5mm indtilvidere.


Jeg pakkede den ud ved siden af min Airarms S410 sådan for at vise størrelsen. Førstehåndsindtrykket er solidt og fornuftigt udført,kunne godt minde om en FX cyclone sådan med biatlon ladegreb og lidt kasseformet reciver, men meget af FX "gale VVS'er tendenser" er luget væk til fordel for et mere strømlinet look.
sammen1.jpg
Kolben er i bejdset træ og kan godt virke lidt grov i overfladen. jeg skal ikke lige kunne gøre mig klog på træsorten, men årene er ret tykke i træet og overgangene mellem årerne fremstår i overfladen på kolben, det er det der giver indtrykket af grov finish. I hænderne er kolben ellers glat og måske voksbehandlet at mærke på, ret stiv og uden tendens til flex som man ser det på billige plast kolber. jeg har ikke prøvet at lave skrammer, men det virker til at kunne modstå noget brug.
Det korte af det lange om kolben er at den fungerer og ligger rigtigt godt i hånden, men materialet er ikke ligefrem højglanspoleret engelsk valnød.

Resten af geværet er ret gennemtænkt, ude fortil kan en omløber skrues fremad, hvorved et hul til en FX agtig fyldeprobe kommer til syne, jeg ved ikke lige hvorfor omløberen er med fingevind, men den skal drejes en del gange før man kan komme til, på den anden side kører gevindet rigtigt fint og uden raslen. Magasinerne ligner de gamle FX tromlemagasiner, men istedet for en dorn i midten har de små låsekugler som klikker nemt i geværet. Et par steder, kunne der godt være rejfet kanter, dvs ude på omløberen fortil virker kanten lidt skarp (ikke så man kan skære sig) og det samme gælder den picatinny rail der er monteret fra fabrikken.

Men ladegrebet går helt glat, magasinet indekserer rent og der er ikke noget der rasler eller virker dårligt lavet, finishen på metallet kan virke groft sandblæst med eloxering, men kunne også være en god pulverlakering, jeg finder ud af det senere, det giver i hvert fald indtryk af kvalitet, uden at være prangende.

Aftrækket er angiveligt en seperat enhed, det virker meget solidt og går skarpt med kort vandring, sikringen sidder umiddelbart over aftrækkeren og virker solid, aftrækket har ingen vandring i sikret tilstand. Jeg har ikke prøvet men måske er sikringen lige lav nok til at betjenes med handsker, det finder vi ud af senere. under alle omstændigheder er aftræk og sikring i den rigtigt gode ende for PCP'ere og udstråler kvalitet.

Sammen med geværet får man to fyldeprober, en til 3/8 gevind og en til quickconnect kobling, hvilket gør mig helt varm om hjertet, selvom det er en lille gestus. Ifølge producenten er geværet forsynet med regulator og trykprøvet til 495bar, jeg ved ikke lige hvorfor netop det tal går igen for flere østproducerede PCP'er, men dansk standard er at 300bars udstyr trykprøves til 450bar.
Jeg havde tørskudt den stortset tomme tank lidt (3-4 skud), men alligevel kunne jeg sagtens få luft på geværet med håndpumpe, uden at spænde hammeren etc. Jeg gad bare ikke rigtigt efter 60 bar, så den fik resten fra flaske som så ifølge mit manometer var 260bar, hvor geværets eget manometer viser 225bar. Muligvis kan tank manometeret ikke vise mere, det finder vi ud af når der skydes. Men den gode nyhed er at det ikke var løgn med de 300 bars godkendelse.

Jeg fik ikke skudt nogen hagl af idag, men shrouden skulle jo testes, så jeg gik ud på mit badeværelse, lukkede døren og stak først piben ud af vinduet for et skud, som virkeligt ikke lød af meget (ville bare lige være sikker). Dernæst trak jeg piben indendøre, sådan godt over en meter indenfor vinduet og skød igen. Jo det sagde da puf, men døv blev jeg ikke. Dvs markant mere dæmpning end i min Airarms!!

Hvis man absolut vil skyde på sit badeværelse, skal man nok bruge en ekstra dæmper eller let anlagte ørepropper, men til skydning i stuen (og andre steder med lidt plads) er det helt unødvendigt med yderligere dæmpning.

Jeg prøvede at montere kikkert, for at se på skydestilling og ergonomi. Mit lille truglo rødpunkt var nærmest skabt til opgaven og sad godt i højden med den justerbare kindpude i laveste indstiling. Dog var det somom min kind nåede frem på bagenden af reciveren, hvilket nok bliver pænt koldt ude i naturen. På den anden side vil jeg helst ikke hæve kikkerten, når nu det er til korte afstande. Måske en lille læderlap eller lign kan skilde kind fra reciver.
Jeg prøvede også min 38 cm lange leupold VX3 6,5-20X40, højden passede godt nok i mellemhøjde QRW montageringe, men geværets picatinnyskinne går simpelthen ikke langt nok frem, til at jeg kan få begge montageringe på skinnen og stadig have brugbar øjenafstand.
Man kan nok bare skifte picatinnyskinnen til en længere eller hæve den med en adapter, hvorved man også slipper for kinden på reciveren, fordi man så kan hæve kindpuden lidt.
Men alt i alt synes jeg ikke det er helt perfekt at man får kinden på metal, hhv at der mangler lidt øjenafstand, naturligvis kan det løses og det er et klart fremskridt med picatinny fra fabrikken.
Skydestilling.jpg
Skydestilling.jpg (65.66 KiB) Vist 12132 gange
skydestilling2.jpg
Overall førstehåndsindtryk må blive at man får noget for pengene. Kvalitets materialer og fornuftig finish uden at man decideret er bange for at tage geværet med udenfor. Fornuftigt at vælge 300bars godkendt tank, så sparer vi alt det bøvl med at lukke for flasken i tide, indbygget regulator og god shroud, godt aftæk.. Hvis det ikke lige var for det med kinden på reciveren og kikkert montering havde der været klar top anbefaling. Men det er til at komme udenom og jeg glæder mig til at få skudt med geværet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Timber » 27. dec 2017, 23:47

Spændende.. Glæder mig til at høre en felttest... :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Sort » 28. dec 2017, 18:25

Det bliver en stille dag for kozakken, jeg kunne ikke få lys til cronografen og kun mit rødpunkt var til at se noget i, til de der 20m jeg kunne få plads til i haven uden at opstille nyt skydestop. et enkelt 12 skuds magasin brugte ca 20 bar ifølge geværets manometer. Men det er måske fair nok fra en 180ccm tank. Såvidt jeg kan læse manualen siger producenten 70 skud pr fyldning, men om det er en 220bars fyldning de mener ved jeg så ikke.

Den kunne godt samle indenfor den der røde klat (3 moa eller noget i den stil) der er i sådan et sigte, på en skive delvist oplyst af en lommelygte. Den gode nyhed er at der ikke er kommet naboklager eller politi endnu, så den generer nok ikke så meget.

Som ventet giver reciverens hjørne en kold plet på kinden når man skyder udendørs.

Ved et tilfælde fandt jeg så ud af at kolben er i bøgetræ, mens jeg lurede lidt testvideoer, Zbroia selv er ikke altid lige fantastiske på engelsk "Wood, type Bull-Pap" skriver de på egen hjemmeside og manualen bærer måske lidt præg af enten fremmed grammatik eller google translate. Men der mangler ikke noget vigtig information nogen steder, udover at en tegning og reservedels liste ville være rart at have.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af HBHansen » 29. dec 2017, 14:51

Den ser spændende ud !
Det er interessant at vide for os, der kun har 200-210 bar at gøre med, om den er værd at købe mht. antal skud.
Er det samme quick fill som FX/hatsan ?
Glæder mig til fortsættelsen :popkorn:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Sort » 29. dec 2017, 17:18

Fyldeproben virker umiddelbart lidt tyndere end hatsan og FX, men jeg får målt den næste gang jeg har geværet i hånden.
Det er jo den lille udgave af geværet og 180ccm er altså under det halve af hvad min airarms har. På den anden side skal den jo pumpes det mindre pr gang og jeg tror bestemt den kan levere 40-50 skud på 200 bar.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af HBHansen » 29. dec 2017, 17:26

Sort skrev:Fyldeproben virker umiddelbart lidt tyndere end hatsan og FX, men jeg får målt den næste gang jeg har geværet i hånden.
Det er jo den lille udgave af geværet og 180ccm er altså under det halve af hvad min airarms har. På den anden side skal den jo pumpes det mindre pr gang og jeg tror bestemt den kan levere 40-50 skud på 200 bar.
:thumbup: Tak

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Sort » 30. dec 2017, 02:01

Nå jeg fik ikke lige fundet en skydelære, men havde da geværet i hånden pga en nagende indskydelse.
Zbroia har installeret en "double loading prevention mechanism" Som gør at man ikke lader flere hagl i geværet, selvom man kommer til at tage ladegreb flere gange imellem skud.
Min S410 lader bare hagl på hagl hvis man gør sådan, så lidt smart er det da.

Indskydelsen var at hvis nu man afspænder hammeren (kræver at man fører ladegrebet lidt frem og trykker af) hvordan står mekanismen så??
Helt optimalt skulleman jo kunne gå ude på sin jagt (eller hvad man nu laver), tage ladegreb i forventning om skudafgivelse, afspænde hammeren igen fordi der ikke blev skudt også spænde hammeren igen næste gang man vil skyde. Uden at der bliver ladt to hagl i geværet af den grund.
Desværre nulstiller afladningen mekanismen.

Så hvis man opgiver et skud,skal man ligesom på min Airarms, tage magasinet ud og klikke det et hak tilbage eller bare beholde det i lommen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Lsp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 10. jun 2010, 22:55
Interesser: Jagt og Baneskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: 9560 Hadsund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 1 time

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Lsp » 1. jan 2018, 16:09

følger spændt med her...

Den er interessant ud.

Det er en af dem jeg overvejer. Dog i 5.5mm
Mvh
Lasse
Browning B525 Sporter One 12/76
Tikka T3 CTR.308, Leica Fortis 2,5-15x56 BDC
Tikka T1x MTR 22LR, Vortex PST Gen II 3-15x44

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Sort » 1. jan 2018, 20:35

Lsp skrev:følger spændt med her...

Den er interessant ud.

Det er en af dem jeg overvejer. Dog i 5.5mm
Jeg tror ikke gunpit hjemtager 5,5mm og den lange udgave af geværet har de ikke valgt at få i butikken i første omgang, men det er jo geværet, ikke butikken jeg anmelder, så det er da bestemt en mulighed hvis du selv importerer.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Sort » 7. jan 2018, 16:27

Jeg fik skudt hundrede skud eller der omkring idag. Den kan godt skyde 60-70 skud fra 200 bar til 80, men af en eller anden grund er der ikke strøm på min cronograf, så hvor den taber hastighed nøjagtigt må lige vente.

Fyldeproben havde jeg lovet at måle, det viser sig at en FX probe er 8mm og zbroias meget lignende probe er 6mm.

Jeg observerede en smule kryb i aftrækket, så nu har jeg en undskyldning for at skille det ad og se på justering.

Desuden fik jeg lavet en betjenings fejl, hvor jeg næsten spændte hammeren, hvorved magasinet indekserede, men jeg opdagede detfør jeg fik lukket bolten helt, så den indekserede et hagl midtover da jeg spændte hammeren igen.
Det hele kunne løses ved at vippe magasinet ud med en flad skruetrækker, men indekserings tappen i geværet skulle lige trykkes lidt på plads bagefter (brugte biltemas o-rings værktøj og 2 min).

Jeg vil ikke umiddelbart trække det fra i min vurdering af geværet da det skyldes en fejl 40, men det er da bestemt en erfaring.

Et godt sæt at have til alle PCP'er er en rensestok, o-rings værktøjet (ligner sådan en krogdims tandlægen bruger til tandsten og almen tortur) ekstra o-ringe til hele geværet.

Det lykkedes at samle 23 skud indenfor en tokrone på 50m afstand, jeg har ikke renset geværet da jeg ville have en out of the box vurdering, så det er bestemt acceptabelt. Dog må jeg konstatere at kolben er 5-6 cm for kort til mig, hvilket sammen med det korte format, gør det lidt svært at levere topresultater i benchrest (finder en bedre pude næste gang).

Gunpit er i direkte kontakt med producenten omkring forbedringer etc. Indtilvidere har jeg bedt om
En kolbeforlænger, gerne med magasinholder indbygget.
En tegning og reservedels liste (som minimum o-rings liste).
En længere picatinny skinne, hvis ikke som standard så som mulighed.

Billeder kommer om et par kopper kaffes tid.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af HBHansen » 7. jan 2018, 17:05

Sort skrev:Jeg fik skudt hundrede skud eller der omkring idag. Den kan godt skyde 60-70 skud fra 200 bar til 80, men af en eller anden grund er der ikke strøm på min cronograf, så hvor den taber hastighed nøjagtigt må lige vente.

Fyldeproben havde jeg lovet at måle, det viser sig at en FX probe er 8mm og zbroias meget lignende probe er 6mm.
Tak :thumbup:

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af HBHansen » 7. jan 2018, 17:20

23 skud indenfor en tokrone på 50m afstand, er da ikke så ringe...?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Zbroia Kozak test og vurdering

Indlæg af Sort » 7. jan 2018, 22:54

Her var skiven, Den ene flier er mig der fik skudt imens jeg rodede med en sammenfoldet jakke jeg brugte som støttepude.
Resten ser anstændigt ud for out of the box med en kolbe jeg ikke helt kan holde til skulder og samtidig se i kikkerten (min leupold er bare for lang til det gevær).
rsz_20180107_133427.jpg
Her ses så fyldeproberne i let overbelyst stand. Den sølvfarvede er til en FX'er, produceret af Jeppes herinde fra og øjensynligt bruger de kære Ukrainere indlæg og småopfindelser fra div fora som produktudvikling (kom jeg til at tænke højt).
rsz_20180107_144507.jpg
Her er så en lille skønhedsfejl på geværet, som skal med for helhedens skyld (og fordi så ved gunpit hvor den bule kommer fra). Ladegrebets messing håndtag, smækker i når man lukker det og banker en lille 1mm bule i træet. Det er vel nærmest patina og jeg bilder mig ind jeg har set det samme på en FX'er. Men når nu jeg har noget at sætte på det hele så skal det også nævnes.
rsz_1rsz_20180107_134032.jpg
rsz_1rsz_20180107_134032.jpg (64.59 KiB) Vist 11399 gange
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar