Blir en HW40 kedelig?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af JLtac » 4. nov 2017, 17:49

Jeg overvejer at købe mig en luftpistol til hyggeskydning. I den forbindelse er jeg blevet lidt lun på en Weihrauch HW40. I den forbindelse har jeg tænkt over om den måske kedelig i længden( for lidt power)? Har også kiggen på en HW45 da den har lidt mere power men den er jo også lidt dyrere. Jeg er godt klar over at de virker på to forskellige måder og at HW 40’eren er lettere at skyde med. Men det har også sin charme med noget rekyl og måske det er sjovere og mere givende i længden? Er spændt på at høre fra jer der ejer en af disse to og vil dele jeres erfaring.
På forhånd tak

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af Flugteren » 4. nov 2017, 17:57

JLtac skrev:Jeg overvejer at købe mig en luftpistol til hyggeskydning. I den forbindelse er jeg blevet lidt lun på en Weihrauch HW40. I den forbindelse har jeg tænkt over om den måske kedelig i længden( for lidt power)? Har også kiggen på en HW45 da den har lidt mere power men den er jo også lidt dyrere. Jeg er godt klar over at de virker på to forskellige måder og at HW 40’eren er lettere at skyde med. Men det har også sin charme med noget rekyl og måske det er sjovere og mere givende i længden? Er spændt på at høre fra jer der ejer en af disse to og vil dele jeres erfaring.
På forhånd tak
Tænk på det som sådan her:

Power er ligegyldig, da du ikke må skyde levende væsner med din luftpistol. Enhver ny luftpistol kan gå igennem nogle dåser, mindst.

Mere rekyl = sværere at skyde. Rekyl er altid sjovt den første gang, derefter vil man gerne skyde præcist, og så handler det om at minimere rekylen.

Til hyggeskydning er det sjovere at kunne sætte en god gruppe, end at skyde forbi på grund af rekylen.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af ReneKJ » 4. nov 2017, 18:18

Flugteren skrev:
JLtac skrev:Jeg overvejer at købe mig en luftpistol til hyggeskydning. I den forbindelse er jeg blevet lidt lun på en Weihrauch HW40. I den forbindelse har jeg tænkt over om den måske kedelig i længden( for lidt power)? Har også kiggen på en HW45 da den har lidt mere power men den er jo også lidt dyrere. Jeg er godt klar over at de virker på to forskellige måder og at HW 40’eren er lettere at skyde med. Men det har også sin charme med noget rekyl og måske det er sjovere og mere givende i længden? Er spændt på at høre fra jer der ejer en af disse to og vil dele jeres erfaring.
På forhånd tak
Tænk på det som sådan her:

Power er ligegyldig, da du ikke må skyde levende væsner med din luftpistol. Enhver ny luftpistol kan gå igennem nogle dåser, mindst.

Mere rekyl = sværere at skyde. Rekyl er altid sjovt den første gang, derefter vil man gerne skyde præcist, og så handler det om at minimere rekylen.

Til hyggeskydning er det sjovere at kunne sætte en god gruppe, end at skyde forbi på grund af rekylen.
Min HW40 går faktisk ikke gennem ret mange dåser. Et par sodavandsdåser måske, men en konservesdåse får knap nok et mærke før haglet kommer retur.
Så hvis man har en HW40 til præcision kan det også give mening at have noget andet til når man har lyst til at se dåserne flyve.
Nu skyder jeg normalt i garagen, så for mig er en svag præcsionspistol mere passende end en hårdtslående dåseflækker.

Det der med rekyl kan du også overfører til rigtige pistoler. Jeg skyder noget mere præcist med en .22, men alligevel så er der en fornøjelse ved en 9mm med større brag og rekyl.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af FrederikF » 4. nov 2017, 18:39

Imho bliver en hw40 kedelig - jeg oplever at hw45 giver væsentlig mere overførbar "pistoltræning" - man skal lære at holde rigtigt og tøjle rekylen (den er besneden i joule, men med det relativt langtsomgående hagl - stor betydning for præcisionen).
Så det kommer an på hvad man vil. En hw45 kan med lidt træning sagtens tippe dåser på lang afstand.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af ReneKJ » 4. nov 2017, 19:27

Selv om hw40 ikke er blandt de stærkeste, så kan man godt bruge den til andet end huller i papir.
Jeg har skudt efter gadekridt, rawlplugs og hundepropper. Det fungere alt sammen fint som "reaktive" mål til beskedne penge.

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af JLtac » 4. nov 2017, 20:49

ReneKJ skrev:
Flugteren skrev:
JLtac skrev:Jeg overvejer at købe mig en luftpistol til hyggeskydning. I den forbindelse er jeg blevet lidt lun på en Weihrauch HW40. I den forbindelse har jeg tænkt over om den måske kedelig i længden( for lidt power)? Har også kiggen på en HW45 da den har lidt mere power men den er jo også lidt dyrere. Jeg er godt klar over at de virker på to forskellige måder og at HW 40’eren er lettere at skyde med. Men det har også sin charme med noget rekyl og måske det er sjovere og mere givende i længden? Er spændt på at høre fra jer der ejer en af disse to og vil dele jeres erfaring.
På forhånd tak
Tænk på det som sådan her:

Power er ligegyldig, da du ikke må skyde levende væsner med din luftpistol. Enhver ny luftpistol kan gå igennem nogle dåser, mindst.

Mere rekyl = sværere at skyde. Rekyl er altid sjovt den første gang, derefter vil man gerne skyde præcist, og så handler det om at minimere rekylen.

Til hyggeskydning er det sjovere at kunne sætte en god gruppe, end at skyde forbi på grund af rekylen.
Min HW40 går faktisk ikke gennem ret mange dåser. Et par sodavandsdåser måske, men en konservesdåse får knap nok et mærke før haglet kommer retur.
Så hvis man har en HW40 til præcision kan det også give mening at have noget andet til når man har lyst til at se dåserne flyve.
Nu skyder jeg normalt i garagen, så for mig er en svag præcsionspistol mere passende end en hårdtslående dåseflækker.

Det der med rekyl kan du også overfører til rigtige pistoler. Jeg skyder noget mere præcist med en .22, men alligevel så er der en fornøjelse ved en 9mm med større brag og rekyl.
Det er også det jeg tænker på. Præsition er selvfølgelig fedt men nogle gange er der også en x-faktor ved at skyde. F.eks et lækkert våben der ikke behøver at være det mest præcise. Det var derfor jeg tænkte om nogle af jer der havde 40’eren var blevet træt af den, eller om nogle måske havde begge og kunne sige hvilken de foretrækker.
Senest rettet af JLtac 4. nov 2017, 21:51, rettet i alt 1 gang.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af LJ » 4. nov 2017, 21:10

Jeg synes en hw40 er noget tam i det.
En hw45 er noget bedre men skulle jeg ud og købe en luftpistol nu ville en Zoraki hp-01 indgå alvorligt i overvejelserne. Enten den almindelige eller ultra.

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af JLtac » 4. nov 2017, 21:42

LJ skrev:Jeg synes en hw40 er noget tam i det.
En hw45 er noget bedre men skulle jeg ud og købe en luftpistol nu ville en Zoraki hp-01 indgå alvorligt i overvejelserne. Enten den almindelige eller ultra.
Hvorfor ville du vælge den? Den ser fed ud men er den ikke tung? Vil man ikke blive træt af at pumpe så mange gange hvis man vil skyde på fuld power?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af LJ » 4. nov 2017, 22:52

JLtac skrev:
LJ skrev:Jeg synes en hw40 er noget tam i det.
En hw45 er noget bedre men skulle jeg ud og købe en luftpistol nu ville en Zoraki hp-01 indgå alvorligt i overvejelserne. Enten den almindelige eller ultra.
Hvorfor ville du vælge den? Den ser fed ud men er den ikke tung? Vil man ikke blive træt af at pumpe så mange gange hvis man vil skyde på fuld power?
Den vejer ca 1,1 kg, hvilket er det samme som hw45.
Jeg synes netop at dens muligheder for forskellig power er en fordel.
Står man og hyggeskyder et sted hvor støj og power gerne skal minimeres kan man pumpe en gang og skulle der være en rotte man har udset sig eller hvis man skyder på længere afstand, kan man pumpe den helt op.
Ultra versionen giver mulighed for en lyddæmper med en adapter, hvis man er til den slags lækkerier :biggrin:
Alt i alt flere gode features i min bog.

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af SorenSD » 5. nov 2017, 11:31

LJ skrev:Jeg synes en hw40 er noget tam i det.
En hw45 er noget bedre men skulle jeg ud og købe en luftpistol nu ville en Zoraki hp-01 indgå alvorligt i overvejelserne. Enten den almindelige eller ultra.
Jeg har en Zoraki HP-01 Light og den er jeg meget tilfreds med :smile:

Stort set ingen rekyl og er meget præcis :thumbup:

1 pump er rigeligt til at skyde papir og dåser på 10-15 meter. Skød en stegepande på 50 meter på 3 pump, så der er potentielt masser af power :biggrin:
:smile: :thumbup:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af C-X » 5. nov 2017, 12:11

Min HW 40 PCA ligger mest på hylden, men jeg er endnu heller ikke så bidt af pistolskydning. Det er ok, for så dyr var den jo heller ikke. Tror nu ikke den bliver solgt, for når det slår mig, kan der hurtigt blive plinket 20-50 hagl afsted.

Hvis jeg skulle overføre erfaring, så tror jeg ikke det var 40'eren jeg ville vælge, som Frederik påpeger.

Hvad angår rotter og CQB, så gælder ALLE kneb. På klods hold kan en hollowpoint nu fint gøre skade eller forårsage død, på alt fra mus til rotter.

Det er nok op til den enkelte, hvad man hver især bliver træt af i længden. Jeg synes tit jeg hører fra jægere og skytter, der havde noget rigtig godt, som de solgte eller byttede til noget, måske på papiret bedre, der endte med en skuffelse og fortrydelse. Derfor sælger jeg ikke mine grejer. Især ikke hvis de fungerer i mit system.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af JLtac » 5. nov 2017, 12:30

Efter Zoraki HP-01 er blevet nævnt er jeg blevet lidt lun på den. Den har måske det bedste fra begge verdener? SorenSD. Er kvaliteten ok efter din mening?

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af SorenSD » 5. nov 2017, 14:21

JLtac skrev:Efter Zoraki HP-01 er blevet nævnt er jeg blevet lidt lun på den. Den har måske det bedste fra begge verdener? SorenSD. Er kvaliteten ok efter din mening?
Jeg er meget tilfreds med kvaliteten :thumbup: :smile:

Hastigheder :

1 pump = 120m / s, 2 pumps = 160m / s, 3 pumps = 190m / s in 4.5mm.

Så kan den justeres i ventilen, så den kan pumpes en 4. gang og så skulle den gå omkring 220 m/s :biggrin:
:smile: :thumbup:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af SorenSD » 5. nov 2017, 14:23

:smile: :thumbup:

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af JLtac » 5. nov 2017, 14:52

SorenSD skrev:Har handlet min hos Schneider :thumbup:

https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/27367
Har også kigget på den der. Så er det bare at vælge imellem HP-01’eren med lyddæmper og rødpunkt eller en HW45 :impatient:

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af 686 » 5. nov 2017, 19:56

Rekyl er ikke bare rekyl. Det er lettere - for mig - at ramme på 25 meter med en fuld skrald .357 revolver end at ramme med en HW45. Bevars jeg kan holde en gruppestørrelse på 8 eller bedre på 10 meter med HW45eren.

Hvis jeg skulle starte med at hygge mig med en luftpistol, så ville jeg starte med en, som er nemmere at håndtere - det er trods alt sjovere at ramme.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af Niels » 5. nov 2017, 20:23

JLtac skrev:
SorenSD skrev:Har handlet min hos Schneider :thumbup:

https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/27367
Har også kigget på den der. Så er det bare at vælge imellem HP-01’eren med lyddæmper og rødpunkt eller en HW45 :impatient:
Der er vel ikke noget der gør at du SKAl vælge ?
Køb dem begge 2 ! :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af JLtac » 5. nov 2017, 20:44

Niels skrev:
JLtac skrev:
SorenSD skrev:Har handlet min hos Schneider :thumbup:

https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/27367
Har også kigget på den der. Så er det bare at vælge imellem HP-01’eren med lyddæmper og rødpunkt eller en HW45 :impatient:
Der er vel ikke noget der gør at du SKAl vælge ?
Køb dem begge 2 ! :mrgreen:
Må nok hellere nøjes med en :mrgreen: tror lidt det blir HP-01’eren og det skal være med lyddæmper. Er det samme mølle med først våbentilladelse og så bag efter importtilladelse? ( kun på lyddæmperen da pistolen kun er i en 4.5mm)

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af Niels » 5. nov 2017, 21:12

JLtac skrev:
Niels skrev:
JLtac skrev:
SorenSD skrev:Har handlet min hos Schneider :thumbup:

https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/27367
Har også kigget på den der. Så er det bare at vælge imellem HP-01’eren med lyddæmper og rødpunkt eller en HW45 :impatient:
Der er vel ikke noget der gør at du SKAl vælge ?
Køb dem begge 2 ! :mrgreen:
Må nok hellere nøjes med en :mrgreen: tror lidt det blir HP-01’eren og det skal være med lyddæmper. Er det samme mølle med først våbentilladelse og så bag efter importtilladelse? ( kun på lyddæmperen da pistolen kun er i en 4.5mm)
Hvis du skal have dæmperen med, så ja..
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af LJ » 5. nov 2017, 21:35

Nap den i ultra-udgaven nu du er i gang :biggrin:

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af JLtac » 5. nov 2017, 22:08

LJ skrev:Nap den i ultra-udgaven nu du er i gang :biggrin:
Hvad er det for en udgave?

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af LJ » 6. nov 2017, 13:31

Den lidt kraftigere version med lidt længere pibe:

http://atakarms.com/default.html?bL=sH1 ... 45&l=lang1

JLtac
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 6. maj 2013, 15:15
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 24 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af JLtac » 6. nov 2017, 16:22

Så er den bestilt :biggrin:
Det blev til den her
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/32828

Så er det bare at få tilladelserne i hus og håbe at den lever op til mine forventninger.

Tak for de mange input.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af LJ » 6. nov 2017, 18:29

Håber du bliver glad for den, nu hvor jeg fik lokket dig på afveje :fun:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Blir en HW40 kedelig?

Indlæg af SorenSD » 6. nov 2017, 19:21

JLtac skrev:Så er den bestilt :biggrin:
Det blev til den her
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/32828

Så er det bare at få tilladelserne i hus og håbe at den lever op til mine forventninger.

Tak for de mange input.
Håber at du bliver ligeså tilfreds med din Zoraki, som jeg er med min :thumbup:

Tillykke med den ! :biggrin:
:smile: :thumbup:

Besvar