Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Morten851202
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2017, 18:47
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 5 times

Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af Morten851202 » 23. sep 2017, 16:38

Jeg har valgt mit første PCP gevær, skal være HW100, men dertil er jeg ramt på nogle spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe med at besvare. Inde på lystfiskeren.dk sælger de HW 100 der skyder 275m/sek og 320m/sek FAC version. Men ligger 4,5 halg ikke bedre under de 300m/sek for at undgå de spinder i luften på længere afstande. Så hvis man alligevel skal neddrosle sin FAC version på 320, er det så ikke at fortrække at tag den i 275 version? Eller hvad model syntes i jeg skal vælge. Er meget grøn på området :razz:
Senest rettet af Lycon 23. sep 2017, 22:52, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Flugteren » 23. sep 2017, 17:02

Morten851202 skrev:Jeg har valgt mit første PCP gevær, skal være HW 100, men dertil er jeg ramt på nogle spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe med at besvare. Inde på lystfiskeren.dk sælger de HW 100 der skyder 275m/sek og 320m/sek fac version. Men ligger 4,5 halg ikke bedre under de 300m/sek for at undgå de spinder i luften på længere afstande. Så hvis man alligevel skal neddrosle sin fac version på 320, er det så ikke at fortrække at tag den i 275 version? Eller hvad model syntes i jeg skal vælge. Er meget grøn på området :razz:
Alle versioner af lystfiskerens HW100 er FAC-model. FAC er den engelske betegnelse for Firearms Certificate og angiver som sådan, hvornår en luftriffel skal anses for at være et våben, der skal på tilladelse i England (mener det er over 12 joule energi). Man bruger så bare den samme betegnelse i de fleste steder i Europa, når man forklarer forskellen mellem en neddroslet riffel og en normal luftriffel.

Forskellen i riflerne ligger blandt andet i løbslængde. PCP-rifler udnytter som oftest muligheden for et længere løb, og det giver højere udgangshastighed. Ulempen er et lidt tungere riffel. Det skal så også siges, at de fleste producenter angiver udgangshastigheden på deres våben med relativt lette hagl, hvilket naturligvis giver et flot tal på brochuren, men virkeligheden er som regel en anden, når man bruger tunge kvalitetshagl. Grunden til, at man ønsker en høj udgangshastighed på brochuren er fordi, at så lugter det lidt af en rigtig krudtriffel :giggle:

For nu at svare på spørgsmålet:

Jo, det er en ulempe for luftvåben, hvis udgangshastigheden nærmer sig lydmuren. Størstedelen af alle hagl er ikke designet med denne hastighed i øjemed, og haglet vil derfor blive meget ustabilt, når hastigheden bliver for høj. Det betyder sjældent pæne, tætte grupper. Den ideelle kaliber til en HW100 vil nok være en 5.5 mm/.22, hvor man kan gå op i haglvægt. Desværre er denne mulighed for mange ikke længere mulig i Danmark uden jagttegn.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af C-X » 23. sep 2017, 17:19

Kort rettelse; i UK er grænsen 12 ft/lbs (12 fod pund), som er næsten ækvivalent med 16 Joule.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Morten851202
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2017, 18:47
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 5 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Morten851202 » 23. sep 2017, 17:33

Flugteren skrev:
Morten851202 skrev:Jeg har valgt mit første PCP gevær, skal være HW 100, men dertil er jeg ramt på nogle spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe med at besvare. Inde på lystfiskeren.dk sælger de HW 100 der skyder 275m/sek og 320m/sek fac version. Men ligger 4,5 halg ikke bedre under de 300m/sek for at undgå de spinder i luften på længere afstande. Så hvis man alligevel skal neddrosle sin fac version på 320, er det så ikke at fortrække at tag den i 275 version? Eller hvad model syntes i jeg skal vælge. Er meget grøn på området :razz:
Alle versioner af lystfiskerens HW100 er FAC-model. FAC er den engelske betegnelse for Firearms Certificate og angiver som sådan, hvornår en luftriffel skal anses for at være et våben, der skal på tilladelse i England (mener det er over 12 joule energi). Man bruger så bare den samme betegnelse i de fleste steder i Europa, når man forklarer forskellen mellem en neddroslet riffel og en normal luftriffel.

Forskellen i riflerne ligger blandt andet i løbslængde. PCP-rifler udnytter som oftest muligheden for et længere løb, og det giver højere udgangshastighed. Ulempen er et lidt tungere riffel. Det skal så også siges, at de fleste producenter angiver udgangshastigheden på deres våben med relativt lette hagl, hvilket naturligvis giver et flot tal på brochuren, men virkeligheden er som regel en anden, når man bruger tunge kvalitetshagl. Grunden til, at man ønsker en høj udgangshastighed på brochuren er fordi, at så lugter det lidt af en rigtig krudtriffel :giggle:

For nu at svare på spørgsmålet:

Jo, det er en ulempe for luftvåben, hvis udgangshastigheden nærmer sig lydmuren. Størstedelen af alle hagl er ikke designet med denne hastighed i øjemed, og haglet vil derfor blive meget ustabilt, når hastigheden bliver for høj. Det betyder sjældent pæne, tætte grupper. Den ideelle kaliber til en HW100 vil nok være en 5.5 mm/.22, hvor man kan gå op i haglvægt. Desværre er denne mulighed for mange ikke længere mulig i Danmark uden jagttegn.
Ja da jeg søgte på HW 100 , var der flere steder de anbefalede at købe den i 5,5. Men ingen jagttegn desværre . Jeg kan bare se,mange køber modellen i fac 320m/sek og så neddrosler den. Netop fordi 4.5 bliver så ustabil på længere afstande. Så i min optik kunne man ligeså godt vælge den i den korte version på de 275m/sek, da den måske skal endnu mere ned. For at skyde bedre. Eller lyder det helt forkert? Når nu man er nød til at vælge 4,5 :razz:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Timber » 23. sep 2017, 17:36

275m/s er fint nok.. Måske lige en anelse i overkanten, men det kan man regulere med lidt tungere hagl... Jeg ville personligt tage den korte version.. :thumbup:

Og husk, jo lavere hastighed, jo flere skud..Papiret er ligeglad med at blive ramt med 300m/s, eller 200m/s..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Raptor357 » 23. sep 2017, 17:45

Husk at købe en FSB version, den har dæmper i hele pibens længde. Så larmer den ikke så meget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Morten851202
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2017, 18:47
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 5 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Morten851202 » 23. sep 2017, 17:53

Timber skrev:275m/s er fint nok.. Måske lige en anelse i overkanten, men det kan man regulere med lidt tungere hagl... Jeg ville personligt tage den korte version.. :thumbup:

Og husk, jo lavere hastighed, jo flere skud..Papiret er ligeglad med at blive ramt med 300m/s, eller 200m/s..
Netop, 275m/sek så er man da nær de ønskede tal. Og som du siger de kan nok rettes med tungere hagl, i stedet for at neddrosle den. Jeg blev lidt forvirret over hvorfor folk valgte den med 320m/sek. :razz:

Morten851202
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2017, 18:47
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 5 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Morten851202 » 23. sep 2017, 17:59

Raptor357 skrev:Husk at købe en FSB version, den har dæmper i hele pibens længde. Så larmer den ikke så meget.
Findes den i fsb i den korte udgave?kan nemlig ikke se den his lystfiskeren og ikke i16 joule modellen.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Timber » 23. sep 2017, 18:19

Morten851202 skrev:
Raptor357 skrev:Husk at købe en FSB version, den har dæmper i hele pibens længde. Så larmer den ikke så meget.
Findes den i fsb i den korte udgave?kan nemlig ikke se den his lystfiskeren og ikke i16 joule modellen.
Ja, der findes en FSB Karabin...
IMG_0259.JPG
Dæmperen er kun fordi jeg havde den..Den er egentlig unødvendig.. Dog er min så en tysk 7,5 joules version..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Morten851202
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2017, 18:47
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 5 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Morten851202 » 23. sep 2017, 18:27

Timber skrev:
Morten851202 skrev:
Raptor357 skrev:Husk at købe en FSB version, den har dæmper i hele pibens længde. Så larmer den ikke så meget.
Findes den i fsb i den korte udgave?kan nemlig ikke se den his lystfiskeren og ikke i16 joule modellen.
Ja, der findes en FSB Karabin...
IMG_0259.JPG

Dæmperen er kun fordi jeg havde den..Den er egentlig unødvendig.. Dog er min så en tysk 7,5 joules version..
Den er sku fed :numberone: glæder mig helt vildt til at stå med min egne. Men fedt den fås i fsb, troede jeg ikke :razz:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Timber » 23. sep 2017, 18:53

Morten851202 skrev:
Timber skrev:
Morten851202 skrev:
Raptor357 skrev:Husk at købe en FSB version, den har dæmper i hele pibens længde. Så larmer den ikke så meget.
Findes den i fsb i den korte udgave?kan nemlig ikke se den his lystfiskeren og ikke i16 joule modellen.
Ja, der findes en FSB Karabin...
IMG_0259.JPG

Dæmperen er kun fordi jeg havde den..Den er egentlig unødvendig.. Dog er min så en tysk 7,5 joules version..
Den er sku fed :numberone: glæder mig helt vildt til at stå med min egne. Men fedt den fås i fsb, troede jeg ikke :razz:
Ja, den er nuttet.. Jeg tænker at årsagen til den er knapt så udbredt i FAC-version, er at der så kun er omkring 16 gode skud i den.. Såvidt jeg lige husker.. Cylinderen er jo ikke ret stor på den..

Men igen, hvad skal man bruge den til.. Jeg købte den i tysk udgave fordi jeg i 99,9% af gangene skyder på maks 30 meter, og det kun er papir. I denne udgave har jeg til i hvert fald 12 magasiner, svarende til 168 skud... Yderligere fordel er at den stort set er lydløs, selv uden dæmper. Og den smadrer heller ikke bagstoppet så hurtigt som en FAC..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Morten851202
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2017, 18:47
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 5 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Morten851202 » 23. sep 2017, 19:04

Timber skrev:
Morten851202 skrev:
Timber skrev:
Morten851202 skrev:
Raptor357 skrev:Husk at købe en FSB version, den har dæmper i hele pibens længde. Så larmer den ikke så meget.
Findes den i fsb i den korte udgave?kan nemlig ikke se den his lystfiskeren og ikke i16 joule modellen.
Ja, der findes en FSB Karabin...
IMG_0259.JPG

Dæmperen er kun fordi jeg havde den..Den er egentlig unødvendig.. Dog er min så en tysk 7,5 joules version..
Den er sku fed :numberone: glæder mig helt vildt til at stå med min egne. Men fedt den fås i fsb, troede jeg ikke :razz:
Ja, den er nuttet.. Jeg tænker at årsagen til den er knapt så udbredt i FAC-version, er at der så kun er omkring 16 gode skud i den.. Såvidt jeg lige husker.. Cylinderen er jo ikke ret stor på den..

Men igen, hvad skal man bruge den til.. Jeg købte den i tysk udgave fordi jeg i 99,9% af gangene skyder på maks 30 meter, og det kun er papir. I denne udgave har jeg til i hvert fald 12 magasiner, svarende til 168 skud... Yderligere fordel er at den stort set er lydløs, selv uden dæmper. Og den smadrer heller ikke bagstoppet så hurtigt som en FAC..
ja det har du ret i, man skal lige spørge sig selv, hvad det egentlig er man vil bruge den til. Men hvad mener du med at den ikke smadre bagstoppet så hurtigt? Er jo temlig grøn på området :smile:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Flugteren » 23. sep 2017, 21:36

Morten851202 skrev: ja det har du ret i, man skal lige spørge sig selv, hvad det egentlig er man vil bruge den til. Men hvad mener du med at den ikke smadre bagstoppet så hurtigt? Er jo temlig grøn på området :smile:
"Bagstoppet" er den gestande/genstande, der skal sørge for, at haglet/projektilet ikke flyver længere en det skal. For eksempel, når jeg er ude på riffelbanen og træne skydning til løbende vildt, så er der selvfølgelig et mål, men bagved målet er der en stor sand - og grusvold, der skal sørge for, at projektilet fra riflen ikke flyver længere væk.

For almindelige luftrifler kan man købe en skydekasse, der opsamler projektilet, måske opstille brænde bagved målet, opstille et par kraftige træplader eller andet, der kan stoppe haglet, når det er gået gennem målet (papiret).

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 316
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 37 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Gixxer3000 » 23. sep 2017, 21:38

Jeg ville personlig vælge en af de korte varianter (410mm pibe), SK/TK alt efter hvilket skæfte du foretrækker.
De lange versioner "600mm pibe) har tendens til at skyde for hurtigt selv om tunge hagl afhjælper lidt, men det er ofte nødvendigt at slække lidt på hammeren alligevel. En simpel opgave, men det skal gøres.

mht støj vil jeg ikke starte en lang diskussion, men der er en del der ender med at sætte en dæmper på deres F.S.B fordi den i min menning bare ikke dæmper ligeså godt som en rigtig dæmper og så ender den altså med at blive lidt lang.

En sk/tk model med en weihrauch dæmper så har du altså et rimelig mobilt skydejern der intet siger og den kan lige precis justeres til at smide JSB 10.34 grains med 270m/sek.
Den kan sættes lavere med flere skud til følge, men det kan de alle sammen.

Dæmper koster omkring 350,- ved schneider waffen og du søger bare import+dæmper tilladelse ved politiet inden du bestiller, begge er gratis og kræver ikke jagttegn eller andet.

Hilsen en som savner sin gamle hw100 TK....

Morten851202
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2017, 18:47
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 5 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Morten851202 » 23. sep 2017, 22:44

Gixxer3000 skrev:Jeg ville personlig vælge en af de korte varianter (410mm pibe), SK/TK alt efter hvilket skæfte du foretrækker.
De lange versioner "600mm pibe) har tendens til at skyde for hurtigt selv om tunge hagl afhjælper lidt, men det er ofte nødvendigt at slække lidt på hammeren alligevel. En simpel opgave, men det skal gøres.

mht støj vil jeg ikke starte en lang diskussion, men der er en del der ender med at sætte en dæmper på deres F.S.B fordi den i min menning bare ikke dæmper ligeså godt som en rigtig dæmper og så ender den altså med at blive lidt lang.

En sk/tk model med en weihrauch dæmper så har du altså et rimelig mobilt skydejern der intet siger og den kan lige precis justeres til at smide JSB 10.34 grains med 270m/sek.
Den kan sættes lavere med flere skud til følge, men det kan de alle sammen.

Dæmper koster omkring 350,- ved schneider waffen og du søger bare import+dæmper tilladelse ved politiet inden du bestiller, begge er gratis og kræver ikke jagttegn eller andet.

Hilsen en som savner sin gamle hw100 TK....
det er også tk jeg vil købe. Men tilladelse man skal have ved politiet, er det noget man skal fremvise hos Schneider waffen?

Morten851202
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2017, 18:47
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 5 times

Re: Model valg af HW 100

Indlæg af Morten851202 » 23. sep 2017, 22:47

Flugteren skrev:
Morten851202 skrev: ja det har du ret i, man skal lige spørge sig selv, hvad det egentlig er man vil bruge den til. Men hvad mener du med at den ikke smadre bagstoppet så hurtigt? Er jo temlig grøn på området :smile:
"Bagstoppet" er den gestande/genstande, der skal sørge for, at haglet/projektilet ikke flyver længere en det skal. For eksempel, når jeg er ude på riffelbanen og træne skydning til løbende vildt, så er der selvfølgelig et mål, men bagved målet er der en stor sand - og grusvold, der skal sørge for, at projektilet fra riflen ikke flyver længere væk.

For almindelige luftrifler kan man købe en skydekasse, der opsamler projektilet, måske opstille brænde bagved målet, opstille et par kraftige træplader eller andet, der kan stoppe haglet, når det er gået gennem målet (papiret).
Nåå okay så jeg med troede lige det var noget i geværet hehe ak ja :smile:

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 316
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 37 times

Re: Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af Gixxer3000 » 24. sep 2017, 03:14

Schneider skal ikke se nogen tilladelser, de sender bare. Dog er der vist nogen der engang imellem skal fremsende et kørekort så de kan se du er over 18..., jeg har aldrig selv sendt noget til dem.

Du skal søge begge tilladelser ved politi, men det plejer at gå ret hurtigt. Er du i tvivl hvad du skal søge så spørger du bare, det kan de fleste herinde nok hjælpe med.

-edit-
Da jeg købte min i sin tid kom de ikke med gevind i piben, jeg ved ikke om det har ændret sig. Hvis ikke, skal du have slået gevind til dæmper.
Jeg tror kun det er den nye HW110 der har gevind fra fabrikken.
Det mest brugte gevind er 1/2" UNF.

Alternativt kan der bruges en adapter ala den her - http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/34059

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af Spyde » 24. sep 2017, 15:57

Godt valg det er en lækker skyder og Jeg syntes den er sindsyg flot i laminat.
Men vil da lige smide et forslag op, fx streamline er jo også en billig skyder med mange lækre detaljer såsom justerbar power, smooth twist løb.

Men med hensyn til hw100 så er Iversen import billig og til at handle med.

Held og lykke med det

01jb
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 5. okt 2007, 09:02
Interesser: Skydning, Golf, Alpinski
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af 01jb » 25. sep 2017, 12:30

Gixxer3000 skrev:-edit-
Da jeg købte min i sin tid kom de ikke med gevind i piben, jeg ved ikke om det har ændret sig. Hvis ikke, skal du have slået gevind til dæmper.
Jeg tror kun det er den nye HW110 der har gevind fra fabrikken.
Det mest brugte gevind er 1/2" UNF.

Alternativt kan der bruges en adapter ala den her - http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/34059
DET vil jeg så godt advare imod - undskyld mit sprog ;o) Men det er noget værre lo..

Jeg prøvede det da min HW 100 T ikke kom med gevind, men meget hurtigt brugte jeg så lige nogle penge på at få "slået" gevind, og det er sådan det skal være.

Du vil blive glad for en HW 100, om du så køber en FSB eller en 100T - så vil du opleve at gode (læs kvalitets) hagl med en god vægt, vil være noget en HW 100 er glad for.

Nu vil jeg så tillade mig at modsige Timber - en HW 100 kan fint tage 3 magasiner med 14 skud før den skal have luft igen :blink:
Hilsen

Jønne

________________

"Fordi noget altid har været gjort forkert, bliver det ikke mere rigtigt af den grund". Citat mig

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af Timber » 25. sep 2017, 20:04

01jb skrev:Nu vil jeg så tillade mig at modsige Timber - en HW 100 kan fint tage 3 magasiner med 14 skud før den skal have luft igen :blink:
Du skal bare være på tværs, hva...?? :shame:


:fun: :fun:

Ej, det er rigtig nok den kan tage 3-4 magasiner med den "store" tank.. Men med det lille rør der sidder på karabinen, er der altså kun til omtalte antal skud i FAC-version.. :blink:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 316
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 37 times

Re: Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af Gixxer3000 » 26. sep 2017, 03:47

Jeg må nu osse indrømme at jeg fik over 30 gode skud på min med den lille cylinder inden den blev skiftet til en større.
Det var dog med lidt lavere hastighed 250-255 m/sek. 14 gode skud er ihvertfald alt for lidt.
Den er osse opgivet til 28.

Brugeravatar
Fritze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 507
Tilmeldt: 15. jun 2012, 11:02
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Lige syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af Fritze » 26. sep 2017, 14:09

Jeg giver lige mit besyv med her... Tag det for hvad det er, nemlig min mening og dermed ikke noget endegyldigt ved det.

Køber du karabin-udgaven, så tag den bare som FSB, men sørg for at få den droslet godt ned til at skyde måske max 200m/s og gerne lavere, da du ellers kommer til at skulle fylde luft i den hele tiden og det sucks for hårdt.

Hvis du vil have den fulde længde, så køb den med det almindelige løb og så smid en dæmper på den. Du kommer alligevel aldrig til at gå rundt med den og lege jæger eller stå op og skyde og så kan du lige så godt få det ekstra antal skud ud af den med det lange løb. FSB-løb er nemlig kortere end det almindelige løb. (kun nogle få cm ganske vist, men det har betydning for antal skud pr. opfyldning.) Min egen HW100 skyder rask væk 6 magasiner på en opfyldning, men jeg overfylder så også lige med 10-20 bar. Det betyder ingenting.
/Kim
  • Weihrauch HW100T 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Weihrauch HW100S FSB 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Benjamin Trail NP All Weather 4,5mm - Crosman 3-9x40
  • Baikal MP-61 4,5mm

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af Timber » 26. sep 2017, 21:14

Gixxer3000 skrev:Jeg må nu osse indrømme at jeg fik over 30 gode skud på min med den lille cylinder inden den blev skiftet til en større.
Det var dog med lidt lavere hastighed 250-255 m/sek. 14 gode skud er ihvertfald alt for lidt.
Den er osse opgivet til 28.
Hmm, pokkers.. Jeg er nok nødt til at give mig lidt.. :mad: .... :fun: :fun: ... Kan godt se at den står til 28 skud i FAC, inde på deres hjemmeside.. Synes bare jeg har læst eller set en video et sted, at der kun var en 16-18 gode skud i sådan en FAC Karabin.. Men to magasiner giver jo mening, kan man sige..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1353
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Jeg har valgt en HW100 luftriffel - men hvilken version skal jeg vælge?

Indlæg af SorenSD » 27. sep 2017, 15:23

Synes ikke, at det er så mange skud, der i sådan en HW100 ?! :smile:

Jeg har 100 gode skud på fuld power 3 med min FX Streamline og 160 skud, hvis jeg skruer den ned på power 2 :biggrin:

Power 1 får jeg i nærheden af 270 skud, hvis man bare skal plinke i baghaven på ud til 25-30 meter :eek:
:smile: :thumbup:

Besvar