Indskydning HW97

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 661
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Indskydning HW97

Indlæg af NWF » 7. sep 2017, 12:48

Jeg købte mig for nogen tid siden en HW97, og har nu langt om længe fået mig nosset sammen til at smide en 2-7x32 kikkert på. Så nu skal den indskydes - men da jeg ikke ved alverden om luftvåben så er jeg lidt i tvivl om hvad den optimale afstand er at indskyde den på? Hvad er normalen?

Ville gerne bruge den til skyde et par krager med her sidst på ugen, så kommer jo nok til at skyde mere end 10-15 meter
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af C-X » 7. sep 2017, 13:06

Min er indskudt så den krydser i 10 og 35 meter.
wp_ss_20170907_0001.png
Strelok screenshot
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af FrederikF » 7. sep 2017, 13:32

Når man taler om "krumbanevåben" som luft og salonrifler, så er det IMHO ikke så vigtigt med indskydningsafstanden - med mindre man skyder fast på en bestemt afstand.
Det vigtige er at vide hvor man rammer indenfor de afstande man ønsker at kunne skyde på).
Man skal være god til afstandsbedømmelse OG enten være god/hurtig til at "klikke" - eller lære at bruge en kikkert "streger" (som BDC foreksempel).
Jagtriflen der typisk bruges til lidt større mål- her er det fint med en optimal indskydningsafstand og "hold lige på 0-180m". Med luft og salon er denne strategi = anskydninger (mus/rotter og den slags er meget små mål).
Ps: en typisk fast indskydningsafstand er eksempelvis fra soveværelset og ud til foderbrædtet :))

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 661
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af NWF » 7. sep 2017, 14:11

C-X skrev:Min er indskudt så den krydser i 10 og 35 meter.

wp_ss_20170907_0001.png
Krydser? Er ikke helt med på hvad du mener? :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af C-X » 7. sep 2017, 14:17

Jeg indskød på 10 meter, der gik haglet op i sigtelinjen. Så tjekkede jeg med 5 meters intervaller ud, og på 35 meter gik den ned i sigtelinjen igen.

Du skal selvfølgelig kontrollere grupperne hele vejen ud. Jeg skyder med H&N FTT i 5,53-5,54 mm, der samler smukt i min .22'er.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 661
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af NWF » 7. sep 2017, 14:20

FrederikF skrev:Når man taler om "krumbanevåben" som luft og salonrifler, så er det IMHO ikke så vigtigt med indskydningsafstanden - med mindre man skyder fast på en bestemt afstand.
Det vigtige er at vide hvor man rammer indenfor de afstande man ønsker at kunne skyde på).
Man skal være god til afstandsbedømmelse OG enten være god/hurtig til at "klikke" - eller lære at bruge en kikkert "streger" (som BDC foreksempel).
Jagtriflen der typisk bruges til lidt større mål- her er det fint med en optimal indskydningsafstand og "hold lige på 0-180m". Med luft og salon er denne strategi = anskydninger (mus/rotter og den slags er meget små mål).
Ps: en typisk fast indskydningsafstand er eksempelvis fra soveværelset og ud til foderbrædtet :))
Nu bor jeg på 1.sal midt i byen - tror visse af speltnaboerne ville blive pænt ophidset hvis jeg skød til mål efter pipperne på foderbrættet nede i gården oppe fra soveværelsesvinduet :biggrin:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af Holten101 » 7. sep 2017, 14:37

Hawke har en app (ChairGun) og et ballistik program til PC. Sidstnævnte bruger jeg og det virker fint, selv med retikler der ikke er fra Hawke. Man kan endda printe en lille lap med data for over/underhold på de forskellige afstande.

Jeg skyder ind på 12 m og så er det småting jeg skal korrigere ud til 30 m (4,5 ved 280 m/s).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af C-X » 7. sep 2017, 14:50

Din evne til at ramme et mål og hvor meget energi haglet bærer derud, er en god indikation på hvilken afstand du bør indskyde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af FrederikF » 7. sep 2017, 15:29

Kunne aldrig drømme om at skyde pipperne på brædtet - udover at det er forbudt, så vil jeg gerne se på dem. Derimod er jeg ikke fan af de gnavere uden hår på halen som ser foderbrædtet som rent slaraffenland:))

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2633 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af C-X » 7. sep 2017, 15:53

Husskade og krage er ikke fredet :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Indskydning HW97

Indlæg af FrederikF » 7. sep 2017, 19:40

Ja ok - gnavere er de ikke - men uden hår på halen. (Den gamle doktrin med at skyde og lade Herren sortere holder sikkert også med skader). Skader smager i øvrigt glimrende. Særligt skovskader (ja det er mange år siden) - smager skønt, de lever i stor udstrækning af Olden og som grisene så givet det altså en delikat smag.

Besvar