Luft pistol eller gevær

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
AL TO
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. aug 2017, 11:40
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times

Luft pistol eller gevær

Indlæg af AL TO » 6. sep 2017, 08:56

Hej NVFére

Har købt mig et sommerhus, så nu skal der købes noget at skyde med men er i tvivl om jeg skal købe gevær eller pistol. Jeg kan maks få en cirka 20 meters skydebane. Jeg har ikke den store erfaring med at skyde, bortset fra da jeg selv var knægt havde min far to stk Diana geværer og en luftpistol, men jeg kan ikke lige huske hvad jeg synes der var nemmest/sjovest at skyde med.

Jeg skal skyde sammen med ungerne, nok primært knægten på 10, efter dåser eller lignende samt skydeskiver.

Er det nemmest at lære at skyde med gevær eller pistol for en på 10?

Budgettet er ikke det store til sådan legetøj, pengene forsvinder i sommerhuset, men har omkring 1000-1500 til det.

Hvad er jeres anbefalinger?

Mvh
Allan

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Holten101 » 6. sep 2017, 09:07

Helt klart en riffel. Sikkerhedsmæssigt er det nemmere for for ungerne at håndtere en riffel og luftpistoler er generelt svære at lade for børn. Når de så har "the basics" på plads og de behøver mere udfordring så kan man tænke i luftpistol.

My 2 cents

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Flugteren » 6. sep 2017, 09:10

AL TO skrev:Hej NVFére

Har købt mig et sommerhus, så nu skal der købes noget at skyde med men er i tvivl om jeg skal købe gevær eller pistol. Jeg kan maks få en cirka 20 meters skydebane. Jeg har ikke den store erfaring med at skyde, bortset fra da jeg selv var knægt havde min far to stk Diana geværer og en luftpistol, men jeg kan ikke lige huske hvad jeg synes der var nemmest/sjovest at skyde med.

Jeg skal skyde sammen med ungerne, nok primært knægten på 10, efter dåser eller lignende samt skydeskiver.

Er det nemmest at lære at skyde med gevær eller pistol for en på 10?

Budgettet er ikke det store til sådan legetøj, pengene forsvinder i sommerhuset, men har omkring 1000-1500 til det.

Hvad er jeres anbefalinger?

Mvh
Allan
En luftriffel vil for langt de fleste være nemmere at komme i gang med og bruge, end en luftpistol. Især for børnene. Du har fordele ved riflen, såsom;

*Skulderstøtte
*Længere sigtelinje (korn og kærv)
*Mulighed for at placere riflen på et fast grundlag.

Jeg vil anbefale dig, at du sparer en smule mere op, og køber en riffel i Tyskland. Der har du større udvalg og lavere priser end i Danmark. Hvis du ikke har mod på dette, så kan du købe i Danmark, hvor du til gengæld ofte får fri fragt, fordi du køber over et vist beløb.

En riffel som en HW 50S giver dig masser af værdi for pengene. Den er velskydende, bygget i Tyskland og vejer lige over tre kilogram, så den er ikke for tung for børn. Desuden er prisen til at håndtere, den koster lidt over 2000 danske kroner. Det er værd at spare de ekstra 5-600 kroner op - det betaler sig i det lange løb.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Kenned » 6. sep 2017, 09:18

Holten101 skrev:Helt klart en riffel. Sikkerhedsmæssigt er det nemmer for for ungerne at håndtere en riffel og luftpistoler er generelt svære at lade for børn. Når de så har "the basics" på plads og de behøver mere udfordring så kan man tænke i luftpistol.

My 2 cents

Cheers
Helt enig - eneste punkt er omdu får nok udfordring på 20M - medmindre du bare gerne vil opnå mindst muligt grupper i papskiver. Man kan jo skyde bollerne af en flue på den afstand med et godt luftgevær :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af ReneKJ » 6. sep 2017, 09:19

Holten101 skrev:Helt klart en riffel. Sikkerhedsmæssigt er det nemmer for for ungerne at håndtere en riffel og luftpistoler er generelt svære at lade for børn. Når de så har "the basics" på plads og de behøver mere udfordring så kan man tænke i luftpistol.

My 2 cents

Cheers
Jeg er enig, man føler at man har mere kontrol over situationen når de står med et langt våben, det ender ikke så nemt med at pege på nogens næse :smile:
Der er også bedre mulighed for at støtte et gevær på noget mens man skyder.

Jeg har sådan lidt forskellig erfaringer med mine børn på 10 og 12.

*Luftgeværer i fårup sommerland: Begge kan skyde, kun den 12årige kan spænde
*Gammel Gamo Expo-S gevær: I praksis kan ingen af dem ramme noget pga det hårde aftræk
*HW-40 Pistol: Begge kan skyde fint, ingen kan spænde
*Baikal MP61 gevær: 12årige kan både spænde og skyde, 10årige har ikke prøvet.

AL TO
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. aug 2017, 11:40
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af AL TO » 6. sep 2017, 09:36

Flugteren skrev:
En luftriffel vil for langt de fleste være nemmere at komme i gang med og bruge, end en luftpistol. Især for børnene. Du har fordele ved riflen, såsom;

*Skulderstøtte
*Længere sigtelinje (korn og kærv)
*Mulighed for at placere riflen på et fast grundlag.

Jeg vil anbefale dig, at du sparer en smule mere op, og køber en riffel i Tyskland. Der har du større udvalg og lavere priser end i Danmark. Hvis du ikke har mod på dette, så kan du købe i Danmark, hvor du til gengæld ofte får fri fragt, fordi du køber over et vist beløb.

En riffel som en HW 50S giver dig masser af værdi for pengene. Den er velskydende, bygget i Tyskland og vejer lige over tre kilogram, så den er ikke for tung for børn. Desuden er prisen til at håndtere, den koster lidt over 2000 danske kroner. Det er værd at spare de ekstra 5-600 kroner op - det betaler sig i det lange løb.
Mange tak for alle de gode svar, det ser vist ud til at jeg skal have fundet mig et gevær så :smile:

Sådan en HW 50S er det sådan en her?:
https://www.versandhaus-schneider.de/pr ... s_id/31452

Hvad plejer fragt at blive? Hos nogle firmaer der sælger meget til DK skal man betale dansk moms (eller tillæg på 6%) er det tilfælde her?

For 250 euro giver 1875, det burde nok kunne lade sig gøre, så må konen bare købe mindre nipsehalløj :fun:

Allan

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af ReneKJ » 6. sep 2017, 09:49

AL TO skrev: Hvad plejer fragt at blive?
Jeg købte et luftgevær fra schneider for et par måneder siden, det blev:
Subtotal / subtotal: 118,15EUR
DPD Standard (shipping DK: (1 x 3:58 kg)): 8,00EUR
Processing fee (4.4%): 5,55EUR
VAT included.: 21,03EUR
Sum / total : 131,70EUR
Bemærk at du skal sende et kopi af dit kørekort eller tilsvarende, for at bevise at du er over 18.
Men det står i ordrebekræftelsen.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Kleth » 6. sep 2017, 10:42

Bare lige en OBS så har min 8årige og min 10årige begge meget svært ved at sigte med kikkert, da de pga kropstørrelse ikke kan komme til at montere rigtigt.
Jeg introducerede dem til at sigte ved at montere et rødpunktssigte, som de godt kan se igennem og nu skyder begge meget bedre med faste sigtemidler end når der er kikkert på
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AL TO
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. aug 2017, 11:40
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af AL TO » 6. sep 2017, 10:46

Kleth skrev:Bare lige en OBS så har min 8årige og min 10årige begge meget svært ved at sigte med kikkert, da de pga kropstørrelse ikke kan komme til at montere rigtigt.
Jeg introducerede dem til at sigte ved at montere et rødpunktssigte, som de godt kan se igennem og nu skyder begge meget bedre med faste sigtemidler end når der er kikkert på
Rødpunktssigte? Hvordan fungere det og kan det sidde på sådan et HW50S som foreslået lidt længere oppe? Eller kan man købe det med det?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af ReneKJ » 6. sep 2017, 10:56

AL TO skrev:
Kleth skrev:Bare lige en OBS så har min 8årige og min 10årige begge meget svært ved at sigte med kikkert, da de pga kropstørrelse ikke kan komme til at montere rigtigt.
Jeg introducerede dem til at sigte ved at montere et rødpunktssigte, som de godt kan se igennem og nu skyder begge meget bedre med faste sigtemidler end når der er kikkert på
Rødpunktssigte? Hvordan fungere det og kan det sidde på sådan et HW50S som foreslået lidt længere oppe? Eller kan man købe det med det?
I stedet for et kryds som i en kikkert, så ser du en rød lysprik i sigtet.
Normalt er der ikke forstørrelse som i en kikkert, men fordelen er at du ikke skal bekymre dig om at få frontsigte og bagsigte på line.
Ja og man kan vist også bruge det med begge øjne åbne, jeg har selv kun en billig airsoft version som jeg har leget lidt med.

Du kan få det til praktisk taget alt.
Tasco_PDP2.jpg
Tasco_PDP2.jpg (124.3 KiB) Vist 13086 gange

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Sommerglad » 6. sep 2017, 15:53

Til en knægt på 10 ville jeg umiddelbart mene en HW50s er mindst et nummer for voksen.
Jeg ville nok hellere kigge på en Diana 240 (eller 21 Panther med T05 aftræk). Skal det være Weihrauch, så en HW30s i stedet.

Køber du i tyskland så er ydelsen alligevel den samme, med mindre du skifter fjederen på 50'eren :blink:

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af 686 » 6. sep 2017, 16:53

Enig med Sommerglad: En Weihrauch HW30s vil være mere passende. (Kender ikke til Diana - de er sikkert også gode)

AL TO
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16. aug 2017, 11:40
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af AL TO » 6. sep 2017, 18:35

Sommerglad skrev:Til en knægt på 10 ville jeg umiddelbart mene en HW50s er mindst et nummer for voksen.
Jeg ville nok hellere kigge på en Diana 240 (eller 21 Panther med T05 aftræk). Skal det være Weihrauch, så en HW30s i stedet.

Køber du i tyskland så er ydelsen alligevel den samme, med mindre du skifter fjederen på 50'eren :blink:
Og et HW30 bliver ikke for småt til en voksen? Skal man også skifte fjeder på 30eren for at få den fulde power?

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Holten101 » 6. sep 2017, 19:07

AL TO skrev:
Sommerglad skrev:Til en knægt på 10 ville jeg umiddelbart mene en HW50s er mindst et nummer for voksen.
Jeg ville nok hellere kigge på en Diana 240 (eller 21 Panther med T05 aftræk). Skal det være Weihrauch, så en HW30s i stedet.

Køber du i tyskland så er ydelsen alligevel den samme, med mindre du skifter fjederen på 50'eren :blink:
Og et HW30 bliver ikke for småt til en voksen? Skal man også skifte fjeder på 30eren for at få den fulde power?
Min fars Diana 22 er stadig fantastisk underholdende....og jeg er 42:-).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Kleth » 6. sep 2017, 19:34

Vi har et Diana 240 med Truglo fibersigte, det er super lækkert at skyde med og skyder stort set hul-i-hul med JSB Exact 4.53mm på 10-15m.
Når vi skyder om kap efter dåser på 10m, så skyder jeg med rundhagl og ungerne bruger H&N Sport.

En fræk løsning til far & børn kunne være at sætte en 11mm dovetail til Picatinny adapter på, så far f.eks. kan skyde med en Nikko Stirling kikkert på de lidt længere afstande og ungerne kunne skyde med et rødpunkt på 10-15m, hvis begge sigter har 22mm Weaver eller Picatinny ringe.

Fordelen med rødpunktsigtet er netop at der ikke skal noget på linie, man kan skyde med begge øjne åbne og der er ingen øjenafstand eller skygger til at aflede de unge :thumbup:

Når man skyder med ungerne er farvekridt, faldmål og dåser et hit. Sørg for at købe en god skydekasse og hav et godt bagstop så evt naboer ikke bliver sure.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af 686 » 6. sep 2017, 19:52

Nej, en HW30s er supersjov for en voksen mand på over 180 cm - mig. Det er den fordi man kan ramme med den. Den er perfekt til en 20 meters have.

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Sommerglad » 6. sep 2017, 20:24

AL TO skrev:
Sommerglad skrev:Til en knægt på 10 ville jeg umiddelbart mene en HW50s er mindst et nummer for voksen.
Jeg ville nok hellere kigge på en Diana 240 (eller 21 Panther med T05 aftræk). Skal det være Weihrauch, så en HW30s i stedet.

Køber du i tyskland så er ydelsen alligevel den samme, med mindre du skifter fjederen på 50'eren :blink:
Og et HW30 bliver ikke for småt til en voksen? Skal man også skifte fjeder på 30eren for at få den fulde power?
Jeg kun 1.74 men synes bestemt ikke en HW30 er for småt, her kan hele familien bare være med.
Køber du i Tyskland så er det 7.5 Joule, skal du op på de 9 Joule det ellers leveres med skal fjederen skiftes - Om det er det værd kan jeg ikke sige selvom jeg tvivler på jeg vil kunne mærke den smule forskel.
Jeg købte oprindelig mit med fiberoptiske sigtemidler. Det er allerede kommet videre til en kammerat (1.85cm) som blev vildt forelsket i det. Jeg har erkendt at jeg savner det så meget at jeg skal have et andet :oops: Denne gang bliver det dog den gammeldags HW30S med udskiftelige korn. MII modellen er jeg slet ikke interesseret i.
Jeg overvejer at købe her: https://www.db-schietsport.nl/en/air-gu ... -45mm.html men kunne nu godt finde på at købe 7.5 Joule versionen for at se om det er endnu roligere.

Diana 240 føles/er marginalt større og findes udelukkende som 7.5 Joule så der bliver det nok svært at finde den billigere end i tyskland :smile:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af FrederikF » 6. sep 2017, 20:31

Mit andet gevær, som jeg fik i 10-12 års alderen var et Diana 25D. Det har et indstilleligt aftræk som er rigtig godt. Sigteskinne integreret til kikkert. Rigtig gode faste sigtemidler. Kort kolbe og meget nem at spænde. Udgangshastighed svjh omkring 165m/s ikke meget men rigeligt til mus og rotter samt nok til væsentlig større kræ :???:
Der er afsindig mange skud i sådan et gevær og det er meget præcist med ordentlige hagl.
Ser dem på brugtmarkedet til meget små penge.
Et rødpunkt er ikke særligt præcist (stor prik) men rigtig godt når en stor far og en 10 årig begge skal kunne betjene våbnet.
Good luck.
Mvh Frederik, der ikke kan vente på at ungerne er store nok og vi får et sommerhus (et begyndt at fylde et skab med våben til ungerne)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Kleth » 6. sep 2017, 21:00

FrederikF skrev: Et rødpunkt er ikke særligt præcist (stor prik) men rigtig godt når en stor far og en 10 årig begge skal kunne betjene våbnet.
Min Bushnell har en 3MOA dot, men den kan bla vise en trekant/pyramide og hvis man skyder ind på spidsen af den er den overraskende præcis. Men ja! En 5MOA rund prik giver ikke mulighed for den store præcision.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Luft pistol eller gevær

Indlæg af Fanastril » 7. sep 2017, 17:00

HW 30. Den dejligste for store og lille drenge. Og forsøg med korn og kærv før rødpunkt. Så er hele den historiske dimension med, og du har det pædagogiske som alibi mod familiens moralister . . . måske. :oops:

Besvar