Gammel begynder - 1 år senere

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Gammel begynder - 1 år senere

Indlæg af Sommerglad » 19. aug 2017, 20:57

Formålet med dette indlæg er udelukkende at udstille mine egne helt objektive erfaringer siden jeg for ca. 1 år siden købte min første luftskyder efter 25-30 års pause fra skydning. Hvis det får nogen til ikke at opgive, så er det fedt. Hvis man blot smiler eller griner ad mine erfaringer: Lige så fint :smile:

Kort sagt: Efter en del læsning/lurking her på forummet gjorde jeg op med mig selv: PCP er for avanceret for mig, jeg har ikke adgang til 300bar flaskeopfyldning osv. Nej jeg ville bare have noget pålideligt som jeg kunne skyde med åbne sigtemidler på ca. 15 meter med.
Droppede teknisk smart nitrostempel kinesisk/amerikansk skyder og endte med at købe en HW95 knækløbsgevær i DK inkl. en "lige til skraldespanden" kikkert.

OK: Vel hjemme var jeg glad for geværet. Det føltes bare godt. Ingen ridser, flot metal, perfekt skæfte: Helt som alle talte om :smile:
Havde læst (ikke her) at det kunne betale sig at fjerne evt. beskyttelse fra fabrikken ved at rense løbet med olie inden ibrugtagning... OK, brugte naturligvis mere Ballistol end nødvendigt og trak IKKE en tør klud igennem løbet før jeg prøvede første skud. Resultat: WHAAAAT den lyder som en salonriffel og jeg aner ikke hvad jeg ramte! - Efter skud nr. 2 læste jeg op på hvad "dieseling" var og fik tørret op efter min begynderrengøring.

Efter en del øvelse kunne jeg lave 10-skuds grupper indenfor skiven på 15m med de åbne sigtemidler. Naboerne var ikke i overhængende livsfare, men det var ikke specielt imponerende :oops:
Tænkte (og det er desværre fakta): Mine øjne er for gamle til åbne sigtemidler over 10m så jeg monterede den medfølgende kikkert og forsøgte mig med 25m. Onsdag var alt indenfor det sorte på skiven, fredag gav jeg naboens kat et hjerteslag og min selvtillid et nederlag... Ny kikkerts var planen men "nogen" anbefalede en anden montage end de medleverede "gummimetalringe". Skulle alligevel have flere hagl så bestilte en €14 etpunkts montage sammen med hagl, skiver og "det er ved at være vinter" en HW40 luftpistol fra Schneider.
En €14 montage bliver jo ikke på magisk vis til en €200 kikkert, men selvom billedet i min "ligetilskraldespanden" kikkert stadig var lige ringe så blev den pludselig pålidelig: Jeg kunne ramme kassen hver gang på 30m :smile:

Nu var det efterhånden november og jeg fik mulighed for at nyde min nyindkøbte HW40 i garagen (hvor jeg ikke tør skyde med 95'eren). Andet emne, men vinteren blev brugt på at blive klogere. Da jeg droppede haveskydning for vinteren var jeg i en tilstand af "Pis, jeg har købt en HW95 med bøjet løb for den er bare ikke i stand til at lave mindre end 15cm 10-skuds grupper på 30m.

Da foråret kom havde jeg læst en masse om "artilleryhold" osv. Jeg havde købt en sandsæk til at lægge geværet på og så skulle alt bare testes... Ha, jeg blev klogere :smile: Beskrivelsen af "artilleryhold" lyder lidt som "lad være med at røre geværet og tryk kun på aftrækkeren"...
Adskillige timer senere (naboen var på kat v. 3.0) tænkte jeg: Nu prøver jeg 10 skud med fast greb med højre hånd, 10 skud med fast højre hånd plus pres mod kinden, 10 skud med løsere højre hånd kraftig kind og skulder osv. osv.. LANG PROCES men for pokker - Lige pludselig var den der bare! Her i August kan min HW95 pludselig skyde 10-skudsgrupper indenfor 2 cm helt konsekvent.

Jeg vil undlade hele hagludvælgelsen (min HW95 hader JSB exact og elsker H&N FTT) men det er lidt sjovt at se venner og familiemedlemmer kæmpe med det trods vejledning - Til gengæld kan de alle ramme med min HW30 som de synes er meget sjovere. (Det syntes jeg egentlig også indtil jeg lærte at holde på min HW95.)

Morale: Dit luftgevær er ikke dårligt fordi du ikke har lært at holde på det. HW95 er ikke et super begynder-jeg-bil-ramme-nu gevær men godt at lære med. HW30 er lidt af det hele men skyder ikke huller i tomatdåser på 35m. Vigtigst af alt: A fool with a tool is still a fool. :smile:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Gammel begynder - 1 år senere

Indlæg af Timber » 19. aug 2017, 21:16

Hi hi, som jeg læser din beskrivelse, så har du kæmpet dig igennem hele "pensummet" på kun et år, men alligevel bestået... :thumbup: Nogen kan bruge væsentligt mere tid... :oops: :fun:

Det er super du deler dine erfaringer, da det jo viser sig at det kan betale sig at høre efter hvad folk siger og skriver nogen gange...

Jeg ville i hvert fald ønske jeg havde fundet dette sted noget før. Jeg var nok ikke blevet rigere, men i hvert fald klogere, og havde undgået mange ærgrelser.. :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Gammel begynder - 1 år senere

Indlæg af Sommerglad » 19. aug 2017, 21:49

Heh tak Timber.
Dine råd var en væsentlig hjælp til at jeg valgte som jeg gjorde. I dag er jeg super taknemmelig men for :blowingup: det har været en proces hvor jeg vitterlig troede at "hmmm nu HAR jeg prøvet alt, men det gevær gider ikke". Jeg tog fejl, for det var 100% et spørgsmål om at JEG skulle blive bedre, forstå geværet osv. Når man først forstår den del så er det superfedt at resultaterne bare bliver gradvist bedre og mere stabile. Ikke fordi værktøjet (geværet) ændrer sig men fordi man/jeg bliver bedre til at bruge det.

HW30'eren er lidt lettere at gå til: Meget lettere at få gode resultater med fra start af, men når man når hul-i-hul på 15m så er det let at slappe af men så er den heller ikke så sjov/udfordrende mere.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Gammel begynder - 1 år senere

Indlæg af Raptor357 » 19. aug 2017, 22:11

Har du brug for udfordringer, så prøv en HW80 i .25 og gerne tunet. så kan vi snakke om noget der er hold følsomt.
PCP er det luft jeg magter i dag, men jeg har heller ikke have, og på skydebanen er det lettere at skyde med Salonriffel end luft.
Senest rettet af Raptor357 19. aug 2017, 22:12, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Gammel begynder - 1 år senere

Indlæg af Timber » 19. aug 2017, 22:11

Sommerglad skrev:Heh tak Timber.
Dine råd var en væsentlig hjælp til at jeg valgte som jeg gjorde. I dag er jeg super taknemmelig men for :blowingup: det har været en proces hvor jeg vitterlig troede at "hmmm nu HAR jeg prøvet alt, men det gevær gider ikke". Jeg tog fejl, for det var 100% et spørgsmål om at JEG skulle blive bedre, forstå geværet osv. Når man først forstår den del så er det superfedt at resultaterne bare bliver gradvist bedre og mere stabile. Ikke fordi værktøjet (geværet) ændrer sig men fordi man/jeg bliver bedre til at bruge det.

HW30'eren er lidt lettere at gå til: Meget lettere at få gode resultater med fra start af, men når man når hul-i-hul på 15m så er det let at slappe af men så er den heller ikke så sjov/udfordrende mere.
Jeg er da kun glad for at have kunnet hjulpet.. :razz:

Kender bare så godt de frustrationer der følger med sådant, når tingene tilsyneladende ikke virker..

Men som jeg plejer at sige.. Jo mere man øver sig, jo heldigere bliver man... :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Gammel begynder - 1 år senere

Indlæg af Sommerglad » 19. aug 2017, 22:42

Raptor357 skrev:Har du brug for udfordringer, så prøv en HW80 i .25 og gerne tunet. så kan vi snakke om noget der er hold følsomt.
PCP er det luft jeg magter i dag, men jeg har heller ikke have, og på skydebanen er det lettere at skyde med Salonriffel end luft.
Jeg har desværre ikke jagttegn og en skytteforening er vist ikke billet til .25 luftvåben? Men efter et års HW95 ydmygelser kan jeg da godt tilstå at en (alt for lang) HW80 er meget fristende, dog i .177. Jeg er ikke i tvivl om at den er hold-følsom: Piben er jo længere end sidste efterår :)

PCP burde måske være mit valg i dag (alder/evner taget i betragtning) men jeg kan stadig glæde mig over (omend små) fremskridt med fjederfætteren og det er altså en udfordring med at finde et sted hvor man kan fylde flasker, få trykprøvet osv. når man er lidt have-newbie :smile:

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 333
Tilmeldt: 22. sep 2008, 18:52
Geografisk sted: København
Been thanked: 21 times

Re: Gammel begynder - 1 år senere

Indlæg af ARD » 22. aug 2017, 09:50

Man kan få en fin håndpumpe der kan pumpe op til 300bar til ca 1500kr os så får man gratis motion udean at skulle gå i fitness-centeret...

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Gammel begynder - 1 år senere

Indlæg af Sommerglad » 25. aug 2017, 22:59

ARD skrev:Man kan få en fin håndpumpe der kan pumpe op til 300bar til ca 1500kr os så får man gratis motion udean at skulle gå i fitness-centeret...
Heh ja. Men udsigten til 5-10 pumpeslag pr. skud ville for mig betyde "pump i dag, skyd i morgen!" Ikke umiddelbart fristende.
Flasker, periodisk kontrol og hyppig kørsel for opfyldning er for mig lig med mindre tid til det simple/sjove med en manuel fjederskyder.

Jeg kan sagtens se det attraktive i en PCP skyder, og jeg beundrernæsten alle de meget avancerede og lækre våben som andre retteligt glæder sig over at have erhvervet. Men, jeg er også både gammel, pragmatiker og kender mig selv godt nok til at vide min glæde/personlige tilfredsstillelse over at kunne udvikle mig fra en 10-skuds gruppe på 8cm til en 10-skudsgruppe på 3cm er lige så stor som hvis jeg skrumpede 2 PCP skudte varianter procentvis tilsvarende - Uanset det ville være færre cm. :blink:

Som sagt taler min alder måske for PCP eller tilsvarende men jeg burde nok have tilføjet: "Hvis jeg skulle vise nogle flotte skiver frem". Det skal jeg jo ikke :smile: så i sidste ende vil jeg hellere have noget som er enkelt, giver mærkbart feedback og stadig er præcist nok til at der ikke er tvivl om at "skive-skandalen" er resultatet af mine egne manglende evner.

Jeg købte en HW40 for at skyde indendørs i garagen i vinterhalvåret (bedste impulskøb nogensinde :smile:) og tro mig - Jeg HAR testet hvor imponerende præcis den plastic-skyder er når man har hånd/pistol på en sandsæk. Men siden den først var skudt ind og de rigtige hagl var fundet, så har jeg skudt fritstående, for nu ved jeg jo hvor fantastisk præcis DEN er - Så er det meget sjovere at udforske hvor elendig jeg selv er. Det fede er jo at kunne konstatere at selv i min alder kan man træne sig til (marginalt) mindre elendighed :smile:

Besvar