Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 28. jul 2017, 00:06

Første-hånds-indtryk af Hatsan Sortie. Jeg har en del luftvåben :smile: (og har haft endnu flere/mange andre modeller, end mine nuværende luftvåben, i tidens løb :biggrin: ). Igår fik jeg fingrende i en ny og spændende model :rock: - en Hatsan Sortie, halv-automatisk PCP-luftpistol med 14 skud`s magasin - min er med sort kunststof-skæfte. Grebet på pistolen er umiddelbart godt, aftrækkeren faktisk helt ok (aftrækkeren er på ingen måde - af konkurrence-aftrækker kvalitet, men den tjener sit formål og det helt ok !), præcisionen rigtig god og skud-styrken i vanlig Hatsan-Stil (kraftig og lever op til oplyste fabriksdata :respekt: ). Den halv-automatiske funktion virker umiddelbart fint, alt for korte hagl og hagl af billig kvalitet bør dog undgås (da de ikke fungere optimalt i magasinet). Forvent max 30 skud på en op-pumpning/luft-opfyldning og tøm ikke luftbeholderen helt, men fyld op når, at du når gult felt i tryk-måleren - så køre det !. Efter Min Personlige mening er der skrevet Rigtig Meget og Useriøst Vrøvl - om mærket Hatsan (og især om Torpedo-modellerne). Genrelt er kvaliteten rigtig fin - Jeg har Aldrig haft problemer - med en eneste, af de modeller, af mærket, som at jeg har haft (Nuvel ! - Specielt Hatsan Torpedo Modellerne - er IKKE modeller som egner sig - til Børn, Spinkle Kvinder og Mænd og eller til personer som Ikke har en reel interesse i, at lære våbnet og dets muligheder, at kende - og som ikke vil bruge den nødvendige tid på, at opnå evne til præcisions-skydning med dette våben (evne til maximal præcisions-skydning - indenfor våbnen-modellen`s så at sige, naturlige begrænsninger). Mvh Happy - Tilføjelse 7/8-17 tog Sortien med i skydeklubben forleden (sæson-start og så kan man jo ligeså godt starte med en lille fest :biggrin: ). Det gik sådan her 28 hurtige skud (to magasiner) på 15 meter ("hygge-skydning" :biggrin:) alle skud i det sorte på pistolskiven, så fritids-legetøjet kan snilt ramme (men det viste jeg nu godt)....(Hagl jbs exact monster 13,43 grains/o,87 g)
Senest rettet af Happy 7. aug 2017, 23:35, rettet i alt 9 gange.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af ReneKJ » 28. jul 2017, 09:08

:photo:

Men jeg googlede den lige, og hold kæft den ting er gigantisk. :shock:

Grebet gør det vel også umuligt at holde den i nogen af de klassiske tohåndsgreb?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af T-REX » 28. jul 2017, 13:09

Gad vide, hvilken Sci-Fi film de har set, da de designede det håndtag...

2 kg er også lidt af en klump.... Men OK, den koster så også langt under 1/3 af en Steyr LP50
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af ReneKJ » 28. jul 2017, 13:37

Nå, Happy er her vist ikke lige nu, så her er et billede af kanonen så i andre ikke behøver at google det.
Den er vist ikke ligefrem egnet til concealed carry :biggrin:
18085315.jpg

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Gixxer3000 » 28. jul 2017, 13:44

Den er sikkert sjov, men det ligner en kraftig forsinket aprilsnar :puke:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af C-X » 28. jul 2017, 13:50

Er der mulighed for et nærkampsgreb? (eller hva det nu hedder?)
Så kunne den jo ligefrem være lidt sjov og ligne en lille MP5 type tingest, til CQB rotte udryddelse! :rock:

Udtrækskolbe... Oh yearh! Red dot!

Argh, sjiiiit, det er stadig en tyrkerbøsse fra Ergogal-land... :thumbdown:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 28. jul 2017, 18:52

Svar - JOO :biggrin: Hatsan Sortie er ingen letvægter (vejer nogenlunde det samme som Hatsan P1 - Der Iøvrigt er en fremragende PCP-pistol og et godt køb aktuelt 2300,- hos Pamhule). Vedr. Hatsan Sortie`s udseende, så er det jo lidt en persomlig smagssag - personligt synes jeg, at den ser fed ud. Designèt får en :numberone: fra mig, men det er da tilladt andre, at have en evt. anden holdning, fred være med dette i givet fald :smile: . At kalde den`s udseende - en kraftigt forsinket aprilsnar - er efter min personlige mening, ikke en opførsel eller et sprogbrug som er et NVF medlem værdigt.... Vedr.at holde på pistolen, så er jeg ikke ekspert i to-hånd`s greb (I skydeklubben, på 15 meter banen, skyder jeg med en-hånd-greb på den/de pistoler, som, at jeg bruger der... Men Jeg har ingen problemer med at holde hverken Hatsan Sortie eller Hatsan P1). En model med udtræks-kolbe - ala kolberne til Hatsan Super-charger og Hatsan p2 - ku helt sikkert være en rigtig god mulighed !
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 28. jul 2017, 19:05

:smile: Vedr. betegnelsen "Ergogal-land" :shame: ( jeg formoder, at der menes Erdogan-land ?) Og vedr. betegnelsen "Tyrkerbøsse" :shame: - så 1. Jeg er personligt ikke specielt imponeret af Tyrkiet`s præsident, men har lidt svært ved, at se hvad som - at hans personlighed - har med en bedømmelse af en Hatsan pistol at gøre. 2. Ligeledes har jeg personligt lidt svært ved, at se hvilken relevans en pistol`s oprindelses-land - som sådan bør have - i forbindelse med en objektiv bedømmelse af en specifik pistol. :beback:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af LapuaMagnum » 28. jul 2017, 19:06

Happy skrev:Svar - JOO :biggrin: Hatsan Sortie er ingen letvægter (vejer nogenlunde det samme som Hatsan P1 - Der Iøvrigt er en fremragende PCP-pistol og et godt køb aktuelt 2300,- hos Pamhule). Vedr. Hatsan Sortie`s udseende, så er det jo lidt en persomlig smagssag - personligt synes jeg, at den ser fed ud. Designèt får en :numberone: fra mig, men det er da tilladt andre, at have en evt. anden holdning, fred være med dette i givet fald :smile: . At kalde den`s udseende - en kraftigt forsinket aprilsnar - er efter min personlige mening, ikke en opførsel eller et sprogbrug som er et NVF medlem værdigt.... Vedr.at holde på pistolen, så er jeg ikke ekspert i to-hånd`s greb (I skydeklubben, på 15 meter banen, skyder jeg med en-hånd-greb på den/de pistoler, som, at jeg bruger der... Men Jeg har ingen problemer med at holde hverken Hatsan Sortie eller Hatsan P1). En model med udtræks-kolbe - ala kolberne til Hatsan Super-charger og Hatsan p2 - ku helt sikkert være en rigtig god mulighed !
Hvordan er NVF medlemmer værdige? Jeg spørger med al respekt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Falco Subniger » 28. jul 2017, 19:14

C-X skrev: til CQB rotte udryddelse! :rock:
Det er ikke pænt, at kalde CQB for rotte eller true med at udrydde ham - folk nordenfjords er også en slags mennesker. :twisted:

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 28. jul 2017, 19:14

Vedr. billeder, så har jeg personligt desværre ikke aktuelt mulighed for, at tilføje sådan nogle - til mine indlæg/tekster, så jeg siger Mange Tak !!! (for billede-hjælp :respekt:) til dem som måtte tilføje relevante billeder til mine indlæg/tråden :thumbup:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 28. jul 2017, 19:22

:smile: NVF-værdig opførsel er her - efter min personlige mening - at tilkendegive - Sin holdning - til udseendet af Hatsan Sortie med et andet ordvælg - end det nedladende "Aprilsnar".... Vedkommende kunne såre simpelt, blot have skrevet, at dens design ikke var i vedkommendes smag....
Senest rettet af Happy 28. jul 2017, 19:28, rettet i alt 1 gang.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 28. jul 2017, 19:27

:smile: Iøvrigt - hvad betyder "CQB" ???
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af ReneKJ » 28. jul 2017, 19:29

Happy skrev::smile: Iøvrigt - hvad betyder "CQB" ???
Close Quarters Battle. På jysk hedder det vel nærkamp.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Falco Subniger » 28. jul 2017, 19:41

ReneKJ skrev:
Happy skrev::smile: Iøvrigt - hvad betyder "CQB" ???
Close Quarters Battle. På jysk hedder det vel nærkamp.
Derudover er det også en bruger på NVF. :smile:

Når nu du cock-blocker min morsomhed, og tvinger mig til at forklare.

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af 686 » 29. jul 2017, 15:41

Så en Hatsan luftpistol skal veje lige så meget som en Colt Walker? - det kraftigste håndvåben indtil .357 revolveren kom frem i 1937 :rolf:

Selv en S&W M29 - 44 Mag. med 6 tommer pibe vejer mindre end 1,3 kilo :giggle:
En Steyr LP50 HP - 14 Joules vejer det halve - 1.050g - men koster så også en hel del mere :cry: Det er altså ikke metalværdien, som bestemmer den endelige pris :biggrin:

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 29. jul 2017, 19:39

:smile: At sammenligne en Steyr lp 50 hp - med en Hatsan Sortie eller for den sags skyld Hatsan p1 - gir efter Min Rent Personlige Mening - lige så meget mening som, at sammenligne en sportsvogn - med en 4-hjul`strækker/landrover :rolf: Nok er begge disse to typer af køretøjer - biler ! og nok er begge disse to modeller af luft-pistoler - luft-pistoler :giggle: men deres hver især individuelle - faktiske brugs-områder - og faktiske brugs-egenskaber - gør det efter min personlige mening - ikke blot fuldstændigt meningsløst :wall: , men også formålsløst :wall: - at forsøge en direkte sammenligning...... Men tak for dit "tråd-indlæg" alligevel :biggrin:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af 686 » 29. jul 2017, 20:09

Nu var det ikke en sammenlignende test af de to luftpistoler jeg var ude i. Jeg "faldt vist bagover", da det gik op for mig hvor meget Hatsannen vejede - det samme som en Walker-Colt - 50 procent mere end en S&W M29 - og 100 procent mere end en Steyr LP50 HP.

Hvis man endelig skulle sammenligne: Hvad er det Hatsannen kan, som Steyeren ikke kan? (Bortset fra at kunne bruges som slagvåben :rolf: )

Steyren kan til gengæld tømme din bankbog ca. 3 gange så hurtigt :wall:

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 29. jul 2017, 20:22

:smile: Helt Helt - Ok ! :smile: (Og :rolf: JO ! Den Vejer da "lidt" - det kommer man sku Ikke uden om - hvis, at man ønsker, at være objektiv :smile: ). Og grundlæggende kan alle skyde-våben det samme :rolf: :rolf: :rolf: nemlig skydes med :biggrin: men hvor den ene (af disse to) er lavet mest til "for sjov fritidsbrug", er den anden lavet mål-rettet - til kun konkurrence-målskydning (som at jeg ser det). Efter min personlige opfattelse, så har begge våben - en plads at udfylde/en berettigelse :biggrin: men igen - andre har lov til, at have en anden holdning :eek: (Tomme tegnebøger :cry: bryder Ingen sig om - Tomme tegnebøger er :thumbdown: ,men kan desværre Ikke altid undgås).
Senest rettet af Happy 29. jul 2017, 21:03, rettet i alt 1 gang.
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af T-REX » 29. jul 2017, 21:01

Ved at handle, i "Erdogal" land, så støtter man hans regering, ligsom man ville støtte lille Kim..., hvis man kunne købe nordkoreanske produkter.

Og ja, den slags betegnelser er ikke "politisk korrekte" :puke: Men hvornår er vi blevet politisk korrekte, her på NVF? :rolf:
(Hvis jeg ser noget spændende tyrkisk, til den rette pris, så køber JEG det, uden at skele til oprindelsesland)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Happy » 29. jul 2017, 21:11

:smile: Jeg er på INGEN Måde tilhænger af "Politisk Korrekthed" :smile: snare tvært imod :biggrin: men jeg sætter personligt pris på evne - til et vist nivau, af "Takt og Tone" :smile: Jeg kan godt følge din tanke og opfattelse ! men er alle ansatte hos Hatsan - og alle Tyrkere da pr definition - efter din opfattelse - Erdogan tilhængere ??? Og hvis IKKE - hvorfor skulle jeg så straffe Dem alle (og dermed også de uskyldige) over "en kam" og kollektivt ??? ( jeg er iøvrigt "død" misundelig over, at du er på Grønland :smile: , da jeg selv er vokset op der-oppe - selv om at jeg er "etnisk" dansker - så vil Grønland altid være ligeså meget mit hjemland - havde det stået til mig... var jeg nok aldrig flyttet derfra !). Efter min personlige mening - så er der (stadigvæk og aktuelt) alt for stor forskel på Tyrkiet og Nord-Korea (deres styreformer og ledelse) til - at jeg personligt, vil handle ens overfor disse to lande - og i forhold til evt produkter fra dem (hver især) ! :beback:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

27knudsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. nov 2014, 11:43
Interesser: Sværd,knive
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af 27knudsen » 17. mar 2019, 01:09

Det er en skyder af tvivlsom tyrkisk kvalitet.
MEN med kolbe og en lille kikkert er det en skide sjov mini riffel der rammer fint ud til 50m.
Jeg er vant til noget bedre grej (Brocock compatto og Vulcan 2 tactic)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hatsan Sortie - Halv-automatisk pcp-pistol

Indlæg af Sort » 2. apr 2019, 23:43

Den ser fin ud, men som andre påpeger, så rammer den ikke helt det den typiske hobbyluftskytte ønsker sig, nemlig ydelsen og størrelsen på en .177 CO2 pistol.
feks den her https://www.airgundepot.com/sig-sauer-p ... earth.html

Men den kan så bruges til en masse andre sjove ting, hvor mange af dem for mig ville blive lidt maskinpistol agtige i design.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar