Verdens vildeste luftgevær!

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Badaka » 23. jul 2017, 11:26

Faldt over denne på dba.....hvad skal jeg dog med en 17hmr når jeg kan købe den her:-)
IMG_2139.PNG

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2017, 11:50

Der kan være risiko for at du ikke rammer noget med den, men derimod rammer pænt godt med en .17 HMR :fun: :fun:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af FrederikF » 23. jul 2017, 12:02

Leverer den ikke omkring 1500f/s?
Det er ret sort for mig hvorfor man efterstræber supersonisk hastighed med luftgeværhagl - men der må jo være et marked :???:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Refraktorius » 23. jul 2017, 12:03

1100 m/s.... Det var ellers ikke så lidt!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2017, 12:09

Min hjerne havde sat den til 1100 ft/s :rolf: :rolf: 1100 m/s er måske lige i overkanten :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af C-X » 23. jul 2017, 13:26

FrederikF skrev:Leverer den ikke omkring 1500f/s?
Det er ret sort for mig hvorfor man efterstræber supersonisk hastighed med luftgeværhagl - men der må jo være et marked :???:
Jo, 1500 f/s med PBA hagl. Komplet åndsvagt :crazy:

Derudover en ret fed skyder, men lige til den lange side for min smag.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Sort » 23. jul 2017, 15:47

Folk har meget lidt begreb om fps om m/s, udover at de forstår at det er måleenheder. De fleste af os kan nok ca regne ud hvor vildt det kan blive med et fjedergevær udfra hvor meget mas det kræver at lade skidtet. Men af en eller anden grund er tal nærmest magi for folk.. lidt ala "dieselheste" hvem hulen har fundet på det??

Eller ok jeg kan følge med så langt som at diesel biler typisk trækker bedre ved lave omdrejninger og man derfor vil opleve en anderledes acceleration, hvis ellers gearene er til det. Men en hestekraft.. eller i hvertfald en newton er sgu det samme om det kommer fra cyklist eller jetmotor.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jul 2017, 17:30

Sort skrev:Folk har meget lidt begreb om fps om m/s, udover at de forstår at det er måleenheder. De fleste af os kan nok ca regne ud hvor vildt det kan blive med et fjedergevær udfra hvor meget mas det kræver at lade skidtet. Men af en eller anden grund er tal nærmest magi for folk.. lidt ala "dieselheste" hvem hulen har fundet på det??

Eller ok jeg kan følge med så langt som at diesel biler typisk trækker bedre ved lave omdrejninger og man derfor vil opleve en anderledes acceleration, hvis ellers gearene er til det. Men en hestekraft.. eller i hvertfald en newton er sgu det samme om det kommer fra cyklist eller jetmotor.
Jeg tror dieselheste kommer fra den del af befolkningen som ikke var så stærke i fysik eller interessere sig for forbrændingsmotorer. Jeg ved ikke præcist hvor udtrykket kommer fra men den praktiske del ligger nok i at en diesel motor med turbo trækker noget anderledes end en normal sugebenzin motor og derved måske kun har 120 hk. men føles som en 180 hestekrafter benzin sugemotor. Grunden dertil er det forholdsvis højere moment og ikke andet :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Rust72
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14. jun 2017, 13:23
Interesser: Luft & hardball
Geografisk sted: 4200
Has thanked: 10 times
Been thanked: 5 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Rust72 » 23. jul 2017, 17:39

Så skal den bare have monteret Hubble teleskopet, så er den klar til at skyde måger i nabokommunen :giggle:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Sort » 23. jul 2017, 20:09

LapuaMagnum skrev:Jeg tror dieselheste kommer fra den del af befolkningen som ikke var så stærke i fysik eller interessere sig for forbrændingsmotorer. Jeg ved ikke præcist hvor udtrykket kommer fra men den praktiske del ligger nok i at en diesel motor med turbo trækker noget anderledes end en normal sugebenzin motor og derved måske kun har 120 hk. men føles som en 180 hestekrafter benzin sugemotor. Grunden dertil er det forholdsvis højere moment og ikke andet :smile:

mvh
Jeg havde fornøjelsen af en køretur med wankelmotor for noget tid siden. hvis ikke lige man vidste at den har en helt anderledes momentkurve og i øvigt går op til 10.000 rpm, ville man nok også tro hele maskineriet var bygget primært med hjulspin for øje.

Men igen, sært nok er m/s helt uhåndgribelige for folk, blandt sejlere hedder det endda sekundmeter, bare fordi det nok ligegodt kunne hedde onsdag.

Det er jo heller ikke ligetil at se om et hagl går specielt hurtigere end et andet. mange af de gamle hatsan 125 og 150 fik det jo i hvert fald til at lyde somom man kunne skyde talibanere på et par km afstand med 4,5mm hagl. Det med at det er kvadratet på hastigheden der tæller for anslagsenergien burde måske nok give folk en ide om at den ene ikke yder det dobbelte af en anden. Men så skal man jo igen ud i den store forestillings verden og endda tage højde for at visse hagl faktisk går markant bedre igennem ting end andre.

den samlede presse, rigspoliti og politikere hoppede endda på den der gamo 5,5mm haglbøsse somom den lige pluseligt kunne levere 15 gange den energi man får fra alle andre knækbøsser.. Ved nærmere eftertanke hoppede rigspolitiet nok på udfra en antagelse om at de øvrige parter var idioter nok til at handle før fakta lå på bordet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af T-REX » 24. jul 2017, 01:41

Og her troede jeg, at der kom et luftgevær, der overgik en Career .50 eller en San Yang .50 :argue: :impatient: :shame:
PY-2500_Dragon-Claw-Dual-Tank.jpg
230 ft/lbs(311 joule) med 225 grain "hagl"

http://www.pyramydair.com/s/m/Dragon_Cl ... Rifle/2500
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 316
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 37 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Gixxer3000 » 24. jul 2017, 03:39

Mon sælger er med herinde ? Teksten er blevet rettet til FPS :numberone:

Måske man kunne bruge de hagl med plastik skørt og dermed komme over 500m/sek, Så bliver det jo heltvildtsygthurtigt.........når man rammer forbi.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Timber » 24. jul 2017, 11:29

JRexA skrev:Og her troede jeg, at der kom et luftgevær, der overgik en Career .50 eller en San Yang .50 :argue: :impatient: :shame:

PY-2500_Dragon-Claw-Dual-Tank.jpg

230 ft/lbs(311 joule) med 225 grain "hagl"

http://www.pyramydair.com/s/m/Dragon_Cl ... Rifle/2500
Tja, der findes i hvert fald et der yder 700+ft/lb... :shock:


youtu.be/ZjeycxYHhu8
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af FrederikF » 24. jul 2017, 11:42

Tror ikke sælger er med her. Ændringen skyldes sikkert en venlig forespørgsel fra en interesseret læser, der gerne ville kende fabrikat på tuningsdelene, der kunne frembringe rekordfarten :twisted:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af T-REX » 24. jul 2017, 12:30

Timber skrev: Tja, der findes i hvert fald et der yder 700+ft/lb... :shock:


youtu.be/ZjeycxYHhu8
WAUV :biggrin: :eek: :numberone:

Den er så også så ny, at den endnu ikke findes på Umarex USA's hjemmeside.
700 ft/lbs er ca. 950 Joule... Gad vide om den holder 800 Joule, på 100 meter.... :blink:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af C-X » 24. jul 2017, 12:41

Rodede lige lidt med Normas beregner.

BC sat til 0.3
Hastighed til 800 f/s

Så har den de ~700 ft/lbs ved mundingen og pænt over 800 Joule ved 100 m.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af C-X » 24. jul 2017, 12:55

wp_ss_20170724_0001.png
Samme data. Der skal seriøst holdes over/under eller klikkes og skydes på enten kendte afstande alternativt indskydning på 50 m og kort skudafstand.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Sort » 24. jul 2017, 21:30

Subsonic våben er med moderne standarder udpræget krumbane, det gælder bue, luftgevær og haglgevær, hvor afstandene så ikke bliver helt relevante.

De fleste jagtfilm der findes med luftvåben er fra skjul hvor afstandene er ret kendte og mon ikke der er en grund til det.
Men hvis ellers man tog sig tiden til at lære sin kuglebane at kende, skulle det vel ikke være det store problem at holde sig på en bukkeskive 0-100m, det går da i hvertfald fint med min .22pcp'er
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Timber » 24. jul 2017, 22:50

Sort skrev:Subsonic våben er med moderne standarder udpræget krumbane, det gælder bue, luftgevær og haglgevær, hvor afstandene så ikke bliver helt relevante.

De fleste jagtfilm der findes med luftvåben er fra skjul hvor afstandene er ret kendte og mon ikke der er en grund til det.
Men hvis ellers man tog sig tiden til at lære sin kuglebane at kende, skulle det vel ikke være det store problem at holde sig på en bukkeskive 0-100m, det går da i hvertfald fint med min .22pcp'er
Det gik da også rimeligt godt med den bøje ude på næsten 150 meter, nede hos mig... :blink: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Sort » 24. jul 2017, 23:23

Timber skrev:Det gik da også rimeligt godt med den bøje ude på næsten 150 meter, nede hos mig... :blink: :fun:
Det tog lige et par prøveskud og noget intens lytten overhovedet at hitte ud af om der var træf hhv hvor der var nedslag. Jeg elsker ellers at skyde på vand, netop fordi man kan se hvor man rammer, men på den afstand er mit setup sådan at jeg er nød til at zoome ud for overhovedet at have nedslag i mit sigtebillede (som jeg jo skal bruge for at korrigere til næste skud).''

Jeg synes ikke selv jeg skyder fantastisk længere, sådan med børn og overtid på jobbet etc, bliver det ikke helt så mange skud som jeg gerne ville om året. Men fra fast anlæg kan jeg da stadig fornemme hvornår vinden er som første skud og så gentage med sigtebilledet flyttet så målet er hvor nedslaget var før.
Jeg tror i øvrigt det er ørerne der gør det meste af vindmåler arbejdet, resten kommer lidt af sigselv.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Timber » 24. jul 2017, 23:31

Sort skrev:
Timber skrev:Det gik da også rimeligt godt med den bøje ude på næsten 150 meter, nede hos mig... :blink: :fun:
Det tog lige et par prøveskud og noget intens lytten overhovedet at hitte ud af om der var træf hhv hvor der var nedslag. Jeg elsker ellers at skyde på vand, netop fordi man kan se hvor man rammer, men på den afstand er mit setup sådan at jeg er nød til at zoome ud for overhovedet at have nedslag i mit sigtebillede (som jeg jo skal bruge for at korrigere til næste skud).''

Jeg synes ikke selv jeg skyder fantastisk længere, sådan med børn og overtid på jobbet etc, bliver det ikke helt så mange skud som jeg gerne ville om året. Men fra fast anlæg kan jeg da stadig fornemme hvornår vinden er som første skud og så gentage med sigtebilledet flyttet så målet er hvor nedslaget var før.
Jeg tror i øvrigt det er ørerne der gør det meste af vindmåler arbejdet, resten kommer lidt af sigselv.
Jeg får desværer heller ikke skudt så meget som jeg gerne ville... Håber at jeg får indhentet noget af det til træffet... :fun:

Og så spekulerer jeg stadig på hvad de to HJV-gutter mon har tænkt da de hev bøjen op igen, med alle de skudhuller der var i den... :fun: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Sort » 24. jul 2017, 23:43

Såvidt jeg kunne se var det en kraftig blå kemikalkiedunk og en god del af mine nedslag (hvor man kunne høre træf) var foran målet, så ligefrem huller kom der næppe, men lidt buler kan der nok godt være.
Den fik såvidt jeg husker 15-20 skud, så hvis der kom hul ville den nok ligge ret lavt i vandet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Timber » 24. jul 2017, 23:45

Sort skrev:Såvidt jeg kunne se var det en kraftig blå kemikalkiedunk og en god del af mine nedslag (hvor man kunne høre træf) var foran målet, så ligefrem huller kom der næppe, men lidt buler kan der nok godt være.
Den fik såvidt jeg husker 15-20 skud, så hvis der kom hul ville den nok ligge ret lavt i vandet.
Ja ok, det er selvfølgelig rigtig nok.. Så er det ikke sikkert de har bemærket noget...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Verdens vildeste luftgevær!

Indlæg af Badaka » 25. jul 2017, 11:50

Sort skrev:Folk har meget lidt begreb om fps om m/s, udover at de forstår at det er måleenheder. De fleste af os kan nok ca regne ud hvor vildt det kan blive med et fjedergevær udfra hvor meget mas det kræver at lade skidtet. Men af en eller anden grund er tal nærmest magi for folk.. lidt ala "dieselheste" hvem hulen har fundet på det??

Eller ok jeg kan følge med så langt som at diesel biler typisk trækker bedre ved lave omdrejninger og man derfor vil opleve en anderledes acceleration, hvis ellers gearene er til det. Men en hestekraft.. eller i hvertfald en newton er sgu det samme om det kommer fra cyklist eller jetmotor.

Lad nu være med at være så faktuel....det kan masserne ikke forstå:-)

Besvar