Lette aftræk på Gamo Expo-S?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Lette aftræk på Gamo Expo-S?

Indlæg af ReneKJ » 22. jul 2017, 09:41

Hej, jeg har et gammel Gamo luftgevær liggende som jeg gerne ville lade næste generation øve sig med. Så vidt jeg husker er det et Expo-S
Desværre har det et helt utroligt hårdt aftræk, så det er umuligt for dem at lave nogen form for præcis skydning.

Er der nogen måde hvorpå jeg kan gøre aftrækket lettere, selvfølgeligt uden at det går ud over sikkerheden?
DSCN1684 - Copy.JPG
DSCN1685 - Copy.JPG

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Lette aftræk på Gamo Expo-S?

Indlæg af Airsmith » 22. jul 2017, 12:46

Det er et direkte aftræk, hvor aftrækkeren går direkte op i stemplet og holder det tilbage indtil skud. Med direkte sikring, blokering af aftrækkeren.
Hvis det skal gå lettere skal berøringsfladerne mellem aftrækker/stempel gå lettere, kontroller om de er ru/ujævne, og poler dem. Måske er der slidt en fordybning som skal overvindes v. aftræk.
Måske kan du også tage trykket af den fjeder som holder aftrækkeren frem, bøj den lidt sammen, så den kun lige kan bevæge aftrækkeren op i stemplet når det spændes.
Kontroller sikringen at den ikke går imod aftrækkeren, og bremser den.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Lette aftræk på Gamo Expo-S?

Indlæg af ReneKJ » 22. jul 2017, 13:31

Airsmith skrev:Det er et direkte aftræk, hvor aftrækkeren går direkte op i stemplet og holder det tilbage indtil skud. Med direkte sikring, blokering af aftrækkeren.
Hvis det skal gå lettere skal berøringsfladerne mellem aftrækker/stempel gå lettere, kontroller om de er ru/ujævne, og poler dem. Måske er der slidt en fordybning som skal overvindes v. aftræk.
Måske kan du også tage trykket af den fjeder som holder aftrækkeren frem, bøj den lidt sammen, så den kun lige kan bevæge aftrækkeren op i stemplet når det spændes.
Kontroller sikringen at den ikke går imod aftrækkeren, og bremser den.

vh airsmith
Mange tak.
Efter at have pillet lidt kan jeg se at aftrækkeren har en selvstændig fjeder der kun levere aftræksvægt.
Men selv om den bliver taget helt ud er aftrækket praktisk talt det samme, så det er åbenbart ren mekanisk friktion der er problemet.

Besvar