Spring rated

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 661
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Spring rated

Indlæg af NWF » 20. jul 2017, 22:45

I forbindelse med at have anskaffet mig en HW97 skal der jo en kikkert på. Og qua jeg ingen erfaring har med fjedervåben(udover en oldgammel Diana som barn), så havde jeg jo umiddelbart bare forventet at jeg kunne smække den Vortex Crossfire II kikkert på jeg havde liggende, og spare nogle penge.

Men ak, jeg bliver jo opmærksom på begrebet "spring rated" og det anderledes rekyl der er i et fjedervåben - så nu er jeg jo i tvivl. Kan se der er skrevet en del forskelligt herinde osv, og jeg har læst lidt forskelligt på div hjemmesider, men kan ikke rigtigt blive klog på om det er bydende nødvendigt at købe en anden kikkert eller ej, eller om nymodne kikkertere er konstrueret godt nok til at kunne bruges.

1.
Er der nogle som har konkrete erfaringer med brugen af ikke-"spring rated" nye kikkerter i f.eks. den kvalitet Vortex er?

2.
Hvordan forholder det sig med en "spring rated" kikkert? Vil den blive "skudt i stykker" før eller siden pga vibrationerne, men bare kunne holde længere end en alm kikkert?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Spring rated

Indlæg af Timber » 20. jul 2017, 23:08

Problemet med et fjeder/gasram-gevær er jo den modsatte rekyl det har. Og det er så derfor kikkerten skal være sprinrated, da de jo netop er bygget til at kunne modstå omtalte rekyl..

Hvordan det lige er skruet sammen skal jeg ikke kloge mig på.. Men jeg har om ikke oldtussegamle kikkerter, så dog af lidt ældre årgang af Nikko Stirling Airking-serien.. De er jo som bekendt springrated und alles.. De har været vidt omkring på både diverse HW'er, og Hatsan 125, som om noget er kendt som kikkertdræber, samt andre hårdskydende geværer.. Og de fungerer ganske glimrende den dag i dag..

Nu er en HW97'er så heller ikke den værste m.h.t. rekyl, så med en fornuftig dampamount burde det kunne lade sig gøre at bruge Vortexen.. Men det er sagt med kantstensgaranti... :blink: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Spring rated

Indlæg af T-REX » 21. jul 2017, 00:47

Om deres Crossfire II 4-12x40 AO skriver de følgende, i deres Q&A
vortex-air.jpg
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar