Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Cpt » 15. jul 2017, 00:58

Jeg skal have købt mig mit første luftgevær og efter mange timers læsning online har jeg valgt at det bliver et Weichrauch gevær, nu skal jeg bare have besluttet mig for en model..

Jeg vakler lidt imellem den billige løsning med et HW50 eller den dyre løsning med et HW97 Black line (jeg er vild med designet på black line serien og så tiltaler ladestokken mig også)

Hvis det skulle ende med et HW50 har jeg fundet dette komplette sæt, virker det som et ok godt starter sæt?
http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/13291
Og er det korrekt opfattet at jeg her får gevær, export fjeder (til selv montering) samt en Weichrauch kikkert med ? (er weichrauch kikkerter egentlig fine nok? jeg ved de laver gode geværer, men nogle af deres kikkerter virker lidt billigt prissat når jeg ser på dem i løsvægt)

Hvis jeg bruger ekstra penge bliver det fx dette:
http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/23626
Men så skal jeg ud og have en export fjeder og kikkert ved siden af?
EDIT jeg fandt det også lige her:
https://www.db-schietsport.nl/nl/lucht- ... -45mm.html
Er de Hollandske ikke med export fjederen monteret fra start af?

Hvis vi også kigger lidt på gensalgs værdi/efterspørgsel hvilken løsning ville I så fortrække?
Det tiltaler mig en del at HW50eren kommer som et komplet kit - hvis altså min tysk skole kundskaber stadig virker nogenlunde. Desværre har sportwaffen ikke noget komplet kit til HW97eren.

Angående kikkert så har jeg fundet denne på tilbud:
https://www.mundilar.net/en/scopes-sigh ... ounts-none
Har nogen erfaringer med den? det bliver ca. 600kr incl fragt og den koster 1400kr på danske webshops..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Raptor357 » 15. jul 2017, 02:20

Hw50 skal være hw50s, ellers får du en skodaftrækker. Og et ordentligt aftræk er enormt vigtigt for at kunne ramme. Specielt for en der ikke har 20 års erfaring med skydning.
Kikkert der ville jeg se på hawke og nikko sterling. Og en ordentlig montage, måske et dampamount eller hvad de nu hedder idag.

Hvilke af de to du vælger betyder ikke så meget, men jo kraftigere en luftriffel er jo mere hopper den i skuddet og jo sværre kan den være at ramme med. Modsat krudtrifler hopper et luftgevær før man skyder og derfor påvirker det træfningen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Flotte Fyr
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24. jan 2017, 07:02
Interesser: Fjedervåben
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Flotte Fyr » 15. jul 2017, 08:05

Godt valg! Du bliver glad for Weihrauch...

Jeg købte https://www.krale-schietsport.nl/en/wei ... m_store=en og http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/21958 i foråret og er imponeret over Weihrauch og kan anbefale de hollandske webshops, især fordi man slipper for at skifte fjeder selv. Lidt erfaring rigere, ville jeg nu nok have valgt Hawke, hvis jeg havde råd. Jeg er ikke imponeret over Nikko; skruer og bolte ryster løs, gummiringe er knækket efter almindelig brug og det er som om sigtepunktet ændres, når man justerer parallaksen.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Cpt » 15. jul 2017, 21:03

Ok ville en 100euro Hawke kikkert som denne her så være et bedre valg end den nedsatte Gamo jeg ellers havde fundet?

https://www.mundilar.net/en/scopes-sigh ... high_mount

Brugeravatar
Flotte Fyr
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24. jan 2017, 07:02
Interesser: Fjedervåben
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Flotte Fyr » 16. jul 2017, 07:40

Med 1-piece monteringsringe koster Gamo-kikkerten 90 Euro og Hawken 110 Euro. Med så lille prisforskel ville jeg bestemt foretrække Hawken. Hvis du senere vil have noget andet, kan du sælge Hawken brugt - Gamoen slipper du aldrig af med...

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Cpt » 16. jul 2017, 16:12

Fedt, så er det afgjort, det bliver det en hw97 og en hawke vantage kikkert :)

Er 1piece mount altid at foretrække over en 2piece? Jeg syntes at alle 1piece på den portugisiske webshop er high-mounts, jeg havde egentlig regnet med at et medium var det der passer til et 40mm scope...

Hvad angår hagl har jeg tænkt mig at starte med H&N FTT 0.56g lyder det ikke som et udmærket valg til geværet?

Brugeravatar
Flotte Fyr
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24. jan 2017, 07:02
Interesser: Fjedervåben
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Flotte Fyr » 17. jul 2017, 08:54

Weihrauch&Hawke er et smukt ægteskab!

Jeg foretrækker 2-piece mounts til rail, men 1-piece mounts til dovetail - de sidder ligesom bedre fast, men selvfølgelig kan du bruge 2-piece til dovetail, hvis du ikke kan finde 1-piece i medium - bare husk at stramme efter af og til.

Jeg skyder med http://www.sonos.dk/product/hn-field-ta ... daase-225/. De rammer let en underkop på 60 meters afstand - også i let sidevind, og så koster de ikke en formue.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Raptor357 » 17. jul 2017, 16:33

Cpt skrev:Fedt, så er det afgjort, det bliver det en hw97 og en hawke vantage kikkert :)

Er 1piece mount altid at foretrække over en 2piece? Jeg syntes at alle 1piece på den portugisiske webshop er high-mounts, jeg havde egentlig regnet med at et medium var det der passer til et 40mm scope...

Hvad angår hagl har jeg tænkt mig at starte med H&N FTT 0.56g lyder det ikke som et udmærket valg til geværet?
onepiece altid til fjedervåben, det sidder bedre fast, der er ingen intern spænding mellem ringene, heller ikke efter mange tusinde skud. er der noget der rykker sig, rykker det hele sig og der bliver ikke smadret en kikkert på den konto.

et dampa mount og lignende til kraftige fjeder våben fås udelukkende som onepiece
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Cpt » 18. jul 2017, 02:07

Raptor357 skrev:
Cpt skrev:Fedt, så er det afgjort, det bliver det en hw97 og en hawke vantage kikkert :)

Er 1piece mount altid at foretrække over en 2piece? Jeg syntes at alle 1piece på den portugisiske webshop er high-mounts, jeg havde egentlig regnet med at et medium var det der passer til et 40mm scope...

Hvad angår hagl har jeg tænkt mig at starte med H&N FTT 0.56g lyder det ikke som et udmærket valg til geværet?
onepiece altid til fjedervåben, det sidder bedre fast, der er ingen intern spænding mellem ringene, heller ikke efter mange tusinde skud. er der noget der rykker sig, rykker det hele sig og der bliver ikke smadret en kikkert på den konto.

et dampa mount og lignende til kraftige fjeder våben fås udelukkende som onepiece
Er en hw97 at betragte som kraftig i den sammenhæng?

Jeg kender ikke begreberne dovetail og rail, er det evt noget der kan uddybes med et billede eller link til en webshop?

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Bullseje » 18. jul 2017, 11:50

prøv at læse denne tråd...
viewtopic.php?f=29&t=69490

og køb et air rated scope...hivs det er et hawke skal det være airmax serien.


GL. :-)

Brugeravatar
Flotte Fyr
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 24. jan 2017, 07:02
Interesser: Fjedervåben
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Flotte Fyr » 18. jul 2017, 14:03

Geværet skal have et-eller-andet som monteringsringene kan fastgøres til. Dette et-eller-andet kan f.eks. være et Picatinny Rail eller et Weaver Rail eller en Dovetail Mount. Weihrauch HW97K har Dovetail - en montageskinne, som egentlig bare er to parallelle slidser på oversiden af den bagerste del af geværet, foran kolben. De ser næsten således ud: https://en.wikipedia.org/wiki/Dovetail_rail. For at ringene kan monteres i et Dovetail Mount, skal de være forsynet med klemmer, som passer til disse slidser.
Hawke Vantage scopes include mono-tube chassis, so they can hold up to the recoil of even the most powerful airguns
så jeg antager, at det er Air Rated.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Raptor357 » 18. jul 2017, 17:03

For 5-6 år siden var alle hawke sigter springrated, airmax er ikke specielt imponerende, men det virker.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Bullseje » 18. jul 2017, 20:11

ok jeg troede egentlig kun det var airmax serien der var rated....
damn så kunne jeg have sluppet lidt billigere og bedre måske... de andre hawke scopes var en hel del billigere,,,

man lærer noget hver dag....:-)

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Niels » 19. jul 2017, 10:00

Bullseje skrev:ok jeg troede egentlig kun det var airmax serien der var rated....
damn så kunne jeg have sluppet lidt billigere og bedre måske... de andre hawke scopes var en hel del billigere,,,

man lærer noget hver dag....:-)

Du bliver aldrig ked af at have den lidt dyrere kikkert :biggrin:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Bullseje
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. jul 2017, 23:45
Interesser: luftgevær
Geografisk sted: storkbh
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp til valg af weichrauch model og kikkert (HW50 eller HW97)

Indlæg af Bullseje » 19. jul 2017, 18:44

Niels skrev:
Bullseje skrev:ok jeg troede egentlig kun det var airmax serien der var rated....
damn så kunne jeg have sluppet lidt billigere og bedre måske... de andre hawke scopes var en hel del billigere,,,

man lærer noget hver dag....:-)

Du bliver aldrig ked af at have den lidt dyrere kikkert :biggrin:

jeg synes nu også det er meget cool....det står knivskarpt det airmax scope... :-)

Besvar