HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Jan M
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. jun 2017, 21:21
Interesser: Kvalitet. Stål. Glade kvinder
Geografisk sted: Osted, Sjælland.
Geografisk sted: Osted, 4320
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Indlæg af Jan M » 16. jun 2017, 00:16

Hej...
Vil gerne lige dele min mening og erfaring omkring "tuning" af WH77 årg.2015 lang model med træ-kolbe.

Vil lige sige at dette er kun min mening og erfaring, nødvendigvis ikke et facit der passer alle andre..

Men der er så mange forskellige beskrivelser om hvordan en dejlig skyder som HW77 er, kan gøres perfekt for dig,, og det har gjort mig i tvivel om hvad måtte være det optimale for mig, og med garanti også for mange andre...
Så vil prøve at forklare hvad jeg er endt med at gøre med min 77 som nu er en drøm af en skyder...

Jeg er fra barnsben opvokset med luftgeværer og har gennem 40 år skudt efter alt der kan skydes på, og min første og den dag i dag, suverænt bedste "rigtige" skyder er en FEG LG14. Den har alt der skal til for at være suveræn, og kan ramme ALT hvad jeg vil skyde med den. Men den er slidt og vil ik slide den op, så derfor ville jeg have en ny ordentlig skyder, og den skulle være kraftig og helst meget lig med FEGèn..dvs langt løb, fast løb, "tung" med god balance, og solid. 77eren med trækolbe var tæt på dog anderledes på mange punkter.
syntes at den manglede lidt kraft, og kolben skulle være meget mere "smidig" den er alt for klundet.

Så købte et fjeder kit fra v-mach, og blev en smule skuffet, da jeg havde læst mig til at,, det var DET kit der kunne gøre den til super..

Så måtte igang med at prøve kombinationer med forskellige dele, og det endte op med,,,
en fjeder fra titan springs, bagerste fjederstyr blev det originale, med en del shims for at fjederen kunne rotere frit.
Stål hylsteret i mellem fjeder og stemplet fra v-mach,
top fjeder-styret fra v-mach og en 5-6 shims i mellem styret og stemplet, for at kunne rotere frit.
Den originale pakning (læderet i gamle dage) sidste version fra weihrauch, selv om den grønne fra v-mach glider suverænt i forhold til andre,, det sidder løst på stemplet og grundet hule facon det har på toppen bliver det hamret løst uanset hvad jeg end har prøvet for at få det til at sidde fast og tæt til stemplet.

Det var den nemme del af det..

Det næste var så udgangs hullet i cylinderen, det blev boret op til 4,1 mm, og i den ende hvor triggeren er drejede jeg en rille 2mm bred, 0,5mm dyb, lavede en nylon ring til den som tog alt sløret mellem cylinder og body.
Alle delene fik fjernet skarpe kanter og grater, tilpassede en smule på forbindelsen mellem ladestangen og stemplet så der er minimal kontakt mellem stemplet og forbindelsen ..

Alt blev poleret til perfektion, måske ligegyldigt men det ser godt ud og ruster ik og samler ikke skidt og møg så nemt...
Alt i mellem trigger og løbet er smurt igennem med fedt, shimanos hvide syntetiske til nexus gear...
Det næste var triggeren.. skilte det ad, og alt der havde kontakt til noget andet slebet glat med vandslibepapir korn 1500, og poleret med voks og rondell til det stod som forchromet.
Selve triggerhuset blev presset en smule fladt så sløret mellem dele og huset blev reduceret kraftigt.. Smurt med en tynd vandfast leje-fedt, og rigeligt af det. Triggeren kunne så justeres til at slippe bare ved at kigge på den..

Måske en dårlig vane jeg har, men rammer altid når man bare skal tænke på at trygge frem for at tænke at trygge og så trygge, forstå det mellem linierne... :shock:

Ladestangen, blev strammet op så der intet slør var nogen steder og tilpasset en smule i sædet på løbet så den sidder fuldstændig fast i holderen.

Kolben blev høvlet en del så faconen blev mindre kantet og tilpasset til venstrehånds skytte, brugte den fra FEGèn som grov skabelon,
og den blev farvet helt mørk valnød med bejse fra bauhaus.. Det genialt, bejsen altså, nemt og så er der næsten ingen grænser for hvordan man kan få det til at se ud..

Bag efter lak.. 4-5 lag, med en vandslibe tur mellem lagene.. Skulle bare ha valgt en silkemat som sidste lag, fedtfingre ses tydeligt på den blanke overflade..
lidt irriterende....

Syntes der manglede lidt vægt for bedre balance,, i kolben. Så af med gummiet i enden og borede 3 stk 16 mm huller, ca 120 mm dybe, ned i enden på kolben.. Skruede et stykke 16 mm gevindstang i hvert hul...

På med gummi kappen og så var den der..

En kikkert fra nikko stirling, gold crovn air king...

Efter u-tallige forsøg, kunne jeg bare ikke få den 100 % præcis.

Af med kikkerten, på med de originale sigtemidler igen....

Det forreste blev filet en smule mere skarpkantet, det bagerste flyttet så langt frem som muligt, en ny plade,den med hakkerne i , med et mindre og præcist hak det passede perfekt til det forreste, sat på..

Ud og skyde igen, stadig svært at få ensartet træffere...

Fik så læst et sted, at når den blev tunet til overlydshastighed gik der en form for resonans i haglet, og derved blev u-præcist..

Og 77èren var nu blevet hæftig, for hæftig..

Prøvede så at bruge baracuda hagl, af de tunge på næsten 1 gram..
Det gjorde forskellen, den er nu super præcis, suveræn slagkraft, kan skyde en due i smadder på 50 meter,, det er en 4,5 mm, så lige det jeg ønskede..

Den har perfekt balance, skal bare røre triggeren, så er der skudt..

Bruger ikke kikkerten, det er bare for kompliceret at skulle justere afstand i forhold til paralaxen, når der skal skydes efter ex en rotte på 10-20 meter afstand, og står den ikke på den nøjagtige afstand, så rammer man bare ikke...

Det var så også kun en kikkert til en tusse, den sidder ikke "smurt" på,,en smule forskudt til den ene side, og efter min mening for højt, den skal helt ned til skyderen.

Har skudt den ind på ca 65 meters afstand, og behøver ikke justere på sigtemidler for afstande på 5-50 meter, det passer bare med de næsten originale...

Har købt en ny HW97K, sat kikkerten på den, og det er da en fin skyder, helt original,,, meeen der er en verden i forskel på at skyde med dem,, selvom de i bund og grund er ens..

Foretrækker klart 77´eren, Den er nu super smidig, slår hårdt som bare fan..., og så er den bare flot.. lidt tung, men det holder den fuldstændig i ro, lang tid nok til haglet er ude af skyderen..

Og den larmer ikke mere end den originale 97èr, har et fuldstændigt tørt knald, hvor den originale har lidt spoing lyd fra fjederen, når den roterer..



Så dette er min erfaring med "tuning" af en WH77, og efter MIN mening det resultat der er det bedste hvis du vil have en meget kraftig og præcis fjeder skyder, til skadedyrs-jagt og skydning for sjov..

Og så er der minimal vedligehold, og den er solid som nogle af de absolut bedste skydere man kan købe fra nye i dag...

Dog ikke så sublim som FEG LG14, i mine øjne,, men er jo også ved at være gammel og sær hvad fjeder-skydere angår....

Håber at nogen vil få glæde af min version, og ikke vil komme til at føle at man har købt katten i sækken, som jeg gjorde med både kikkert og v-mach fjeder kittet...
Senest rettet af Jan M 16. jun 2017, 01:47, rettet i alt 2 gange.
Min mening behøver ikke at være som din... :smile:
Diana, MANGE.
FEG LG14.
WH77.
WH97K.
Norika Sport.
Norika 56.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Indlæg af Flugteren » 16. jun 2017, 00:54

:welcome:

Lige en høflig henvisning. Vi kan alle have problemer med skrivningen, men husk lige at lave nogle afsnit i din tekst. Det gør alting meget mere ligetil.

Jan M
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. jun 2017, 21:21
Interesser: Kvalitet. Stål. Glade kvinder
Geografisk sted: Osted, Sjælland.
Geografisk sted: Osted, 4320
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Indlæg af Jan M » 16. jun 2017, 01:28

Flugteren skrev::welcome:

Lige en høflig henvisning. Vi kan alle have problemer med skrivningen, men husk lige at lave nogle afsnit i din tekst. Det gør alting meget mere ligetil.

Tilfreds ????? :eek:
Min mening behøver ikke at være som din... :smile:
Diana, MANGE.
FEG LG14.
WH77.
WH97K.
Norika Sport.
Norika 56.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Indlæg af Flugteren » 16. jun 2017, 01:46

Jan M skrev:
Flugteren skrev::welcome:

Lige en høflig henvisning. Vi kan alle have problemer med skrivningen, men husk lige at lave nogle afsnit i din tekst. Det gør alting meget mere ligetil.

Tilfreds ????? :eek:
Meget bedre. God stil at rette det :thumbup:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Indlæg af Werecat » 16. jun 2017, 01:58

:photo: :photo: :photo:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Jan M
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15. jun 2017, 21:21
Interesser: Kvalitet. Stål. Glade kvinder
Geografisk sted: Osted, Sjælland.
Geografisk sted: Osted, 4320
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Indlæg af Jan M » 16. jun 2017, 02:21

Werecat skrev::photo: :photo: :photo:
Splitter den ad en af dagene,,, så skal du få billeder.. Hvis jeg kan finde ud af at poste dem......... :moon:
Min mening behøver ikke at være som din... :smile:
Diana, MANGE.
FEG LG14.
WH77.
WH97K.
Norika Sport.
Norika 56.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Indlæg af C-X » 16. jun 2017, 08:37

Lidt billeder af den samlet vil såmænd også gøre glæde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: HW77 tuning, Min mening og erfaring. muligvis guide for nogen.

Indlæg af Andrik » 16. jun 2017, 10:36

Jan M!

Dejligt at du vil dele dine erfaringer med os. :smile:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Besvar