Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Uffe
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. apr 2017, 17:46
Interesser: fritid
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Uffe » 28. apr 2017, 17:56

Hej,

Dette er mit første indlæg på jeres fine forum, jeg har brugt det i den sidste måneds tid i min søgen efter et egnet luftgevær til rotteskydning.

En lang historie kort, så har jeg brugt fora'ets tidligere indlæg som rettesnor, og efter at have været ude i lyddæmpede Gamo'er med IGT, over i Crosman lyddæmpede med en masse fine teknologier på, endte jeg i en Weihrauch K97 Black line plus Nikko Stirling Gold Crown Airking 3-9x42 købt hos https://www.versandhaus-schneider.de/ til under 4000kr.

Nu håber jeg at våbnet lever op til forventningerne og kan ramme en rotte på ~10m afstand (jeg har selv jagttegn og riffeltilladelse så med lidt øvelse bliver skyttens præcision rimelig forventer jeg :)

Det gamle gamo cadet med billigt sigte bliver nok stillet lidt til side for en tid, når Weihrauch'en ankommer engang.

Jeg har lært følgende på jeres forum:
Weihrauch er godt
Gamo er ikke helt så godt
Supersoniske geværer er upræcise ("skyder hårdt forbi" er vist jargon'en)
Brug lidt ekstra penge på kikkert og montage så det sidder pålideligt fast til hvert skud

Weihrauchen er "klokket" til 290m/s så den burde kunne ramme, og det burde være nok til at tage en rotte ud.

Igen, tak for hjælpen med alle de fine diskussioner herinde. Jeg håber på at bliver tilfreds med Weihrauchen og Nikko'en :)

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Timber » 28. apr 2017, 18:38

Uffe skrev:Hej,

Dette er mit første indlæg på jeres fine forum, jeg har brugt det i den sidste måneds tid i min søgen efter et egnet luftgevær til rotteskydning.

En lang historie kort, så har jeg brugt fora'ets tidligere indlæg som rettesnor, og efter at have været ude i lyddæmpede Gamo'er med IGT, over i Crosman lyddæmpede med en masse fine teknologier på, endte jeg i en Weihrauch K97 Black line plus Nikko Stirling Gold Crown Airking 3-9x42 købt hos https://www.versandhaus-schneider.de/ til under 4000kr.

Nu håber jeg at våbnet lever op til forventningerne og kan ramme en rotte på ~10m afstand (jeg har selv jagttegn og riffeltilladelse så med lidt øvelse bliver skyttens præcision rimelig forventer jeg :)

Det gamle gamo cadet med billigt sigte bliver nok stillet lidt til side for en tid, når Weihrauch'en ankommer engang.

Jeg har lært følgende på jeres forum:
Weihrauch er godt
Gamo er ikke helt så godt
Supersoniske geværer er upræcise ("skyder hårdt forbi" er vist jargon'en)
Brug lidt ekstra penge på kikkert og montage så det sidder pålideligt fast til hvert skud

Weihrauchen er "klokket" til 290m/s så den burde kunne ramme, og det burde være nok til at tage en rotte ud.

Igen, tak for hjælpen med alle de fine diskussioner herinde. Jeg håber på at bliver tilfreds med Weihrauchen og Nikko'en :)
Først :welcome: til dette herlige forum... Som du nok har fundet ud af, er det lidt af en tidsrøver... :giggle:

Så vil jeg rose dig for at vælge kvalitet fra staren af, og ikke hoppe med på skyd sygt hårdt forbi-bølgen... :thumbup:

Men men, for lige at dryppe en smule malurt i det hele, så er din tysker sandsynligvis et tysk F-Waffen.. D.v.s. at det skyder max 7,5 joule, som svarer til ca. 175m/s... Det er dog ikke værke end man kan bestille en eksportfjeder med, som så kan sættes i i stedet for..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Uffe
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. apr 2017, 17:46
Interesser: fritid
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Uffe » 28. apr 2017, 21:54

Tak!

For det ikke skal være løgn, så havde jeg i den første ordre glemt eksportfjederen! :wall:

Jeg fik dog hurtigt skudt en ny ordre afsted med reminder om at pakke de to sammen så jeg får eksportfjederen med. Da jeg skulle vælge, endte jeg med en standard weihrauch, fordi den 20j+ MACH bandit garanteret sender skuddet supersonisk (ordet MACH afslører dens onde virkning) og ødelægger min plan om præcision som prioritet 1. (og så kostede den MACH fjeder også 10x så meget, hehe).

Nu kan jeg læse mig frem til at den ikke er let at montere. Øv. Er der monstro nogen i nærheden af Bryrup der kunne tænke sig at assistere med viden og værktøj til en nybegynder?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af C-X » 28. apr 2017, 22:34

Min HW97 .22 skyder ca. 225 m/s med et Vmach kit og noget fjædtet Maccari tjære. Det er kræs med ekstra smør. Den er langt roligere i skuddet end min .177, af samme slags, med standard full power fjeder. Det kit er alle pengene værd :numberone:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Lycon » 28. apr 2017, 23:50

Uffe skrev: Supersoniske geværer er upræcise ("skyder hårdt forbi" er vist jargon'en)
Du kommer til at arbejde lidt med jargon'en hvis du vil være her. Det hedder "skyder sygt hårdt forbi". :blink:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Timber » 29. apr 2017, 17:14

Lycon skrev:
Uffe skrev: Supersoniske geværer er upræcise ("skyder hårdt forbi" er vist jargon'en)
Du kommer til at arbejde lidt med jargon'en hvis du vil være her. Det hedder "skyder sygt hårdt forbi". :blink:
Ja, og snakker vi Hatsan, er det "vildt sygt hårdt forbi!!"..... :fun: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Uffe
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. apr 2017, 17:46
Interesser: fritid
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Uffe » 30. apr 2017, 00:02

C-X skrev:Min HW97 .22 skyder ca. 225 m/s med et Vmach kit og noget fjædtet Maccari tjære. Det er kræs med ekstra smør. Den er langt roligere i skuddet end min .177, af samme slags, med standard full power fjeder. Det kit er alle pengene værd :numberone:
Det må vente til jeg ved om det er noget jeg vil pille i, allerede tanken om at måtte slippe 4000kr for et luftgevær med kikkertsigte gjorde ondt.

1000kr mere i investering er for meget p.t.

Hvis nu geværet er slidstærkt kan det ske at den overlever fjederen, så kan den anden overvejes :)

Ingen der melder sig til at hjælpe med at få proppet fjederen ned i geværet om en uges tid eller to? Jeg er i Aarhus hver dag i forbindelse med mit arbejde i saltminen.

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Andrik » 30. apr 2017, 12:38

Jeg bor på Devils Island, deep south. Jeg vil da gerne hjælpe dig. Men kommer du i denne retning? Og hvornår i så fald? :smile:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Uffe
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. apr 2017, 17:46
Interesser: fritid
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Uffe » 30. apr 2017, 19:19

Tak for buddet - men jeg kommer nok ikke på de kanter foreløbig desværre.

Hvis jeg er heldig kan jeg hitte en i Silkeborg - Aarhus området til at hjælpe for en lille modydelse :)

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Andrik » 30. apr 2017, 19:46

Ok, men hvis det svigter står det ved magt. Held og lykke med din skyder. :smile:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Sort » 6. maj 2017, 22:01

Jeg kan godt lave det, men kommer nok ikke langt udenfor Aalborg medmindre Romvig holder træf igen.

Det er nu ellers super enkelt med en HW, du kan finde videoer af processen på youtube og værktøjet er ikke det helt vilde.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Uffe
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. apr 2017, 17:46
Interesser: fritid
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Uffe » 6. maj 2017, 22:15

Tak for buddet, jeg har været så heldig at finde en der bor tæt på som gerne vil hjælpe. Jeg tror han får æren.

Så er det vist også tid til en lille status. Jeg fik geværet i går, og første indtryk var rigtig godt. Fin kvalitet og solid konstruktion. Jeg er glad for at jeg valgte at bruge lidt ekstra penge her, det er en fornøjelse at skyde med geværet.

Det rammer også ok, det er også en bedre kombi af kikkert og gevær end den gl gamo med strike systems kikkert. Behageligt at holde og sigte med :)

Har erfaret at hagl skal gå stramt i piben for at det kan ramme, mine billige gamo training svinger noget i diameter og det kan dælme mærkes på træfsikkerheden om riffelgangen får sat en god rotation i haglet eller ej.

Så er det tilsyneladende for længe siden jeg har skudt med kikkert. Jeg havde i al fald glemt at det er vigtigt at sætte øjet således det sorte præcis er væk - ikke gå tættere på end så det netop forsvinder.

Nu kan jeg godt ramme med ovenstående newbie opdagelser :)

Uffe
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. apr 2017, 17:46
Interesser: fritid
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Uffe » 7. maj 2017, 19:49

Nu fik jeg dælme brug af geværet. En af de store rotter havde dristet sig ud i fuldt dagslys for at drikke af en murerbalje vi har stående der er regnvand i.

Jeg så rotten sidde på et stykke brænde hvorfra den kan nå vandet i sikkerhed. Stående på ca 10m med et gamo pba penetration hagl ramte jeg dyret i maveregionen. Den blev kastet direkte i vandet af skuddet, hvorfra den desperat forsøgte at svømme op.

Det lykkes den ikke, på under et minut gik den under vand og døde. Jeg burde have genladet og skudt den igen, men blev for ophidset over træfferen.

Ligeledes burde jeg have sigtet på hovedet for at minimere at dyret led, men jeg ville have en træffer og gik efter dyrets bredeste punkt i stedet.

Hw97k kan selv som f mærket med kun 7,5J skudkraft gå gennem huden på en rotte på 10m. I hvertfald kunne jeg se blodet og indgangshullet da den blev fisket op efterfølgende.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Lycon » 7. maj 2017, 20:18

Uffe skrev:Nu fik jeg dælme brug af geværet. En af de store rotter havde dristet sig ud i fuldt dagslys for at drikke af en murerbalje vi har stående der er regnvand i.

Jeg så rotten sidde på et stykke brænde hvorfra den kan nå vandet i sikkerhed. Stående på ca 10m med et gamo pba penetration hagl ramte jeg dyret i maveregionen. Den blev kastet direkte i vandet af skuddet, hvorfra den desperat forsøgte at svømme op.

Det lykkes den ikke, på under et minut gik den under vand og døde. Jeg burde have genladet og skudt den igen, men blev for ophidset over træfferen.

Ligeledes burde jeg have sigtet på hovedet for at minimere at dyret led, men jeg ville have en træffer og gik efter dyrets bredeste punkt i stedet.

Hw97k kan selv som f mærket med kun 7,5J skudkraft gå gennem huden på en rotte på 10m. I hvertfald kunne jeg se blodet og indgangshullet da den blev fisket op efterfølgende.
Nice shot, men se nu at få smidt de hagl ud inden du ødelægger den dejlige riffel. De er alt for lette og du risikerer at ødelægge stempel, pakninger m.m. Nu er den kun på 7,5J men opgradere du til exportfjeder får du nemt problemer.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Uffe
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. apr 2017, 17:46
Interesser: fritid
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Uffe » 7. maj 2017, 22:29

Hvilken vægt skal haglene så have når den får sin alm. fjeder? Hvorfor står der intet i manualen om dette tilsyneladende destruktive problem?

Jeg har købt disse, skal de afbestilles?

JSB Exact Express Diabolo 4,5 mm 7,87 grains
JSB Target Sport Diabolo 4,5 mm 8,02 grains
RWS Supermag 4,5 mm 9,3 grains

Gamo PBA Penetration vejer 6,6 grains til sammenligning.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af C-X » 7. maj 2017, 22:31

H&N Baracuda går godt i min. De er på 10,65 gr.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Timber » 7. maj 2017, 22:48

Uffe skrev:Hvilken vægt skal haglene så have når den får sin alm. fjeder? Hvorfor står der intet i manualen om dette tilsyneladende destruktive problem?

Jeg har købt disse, skal de afbestilles?

JSB Exact Express Diabolo 4,5 mm 7,87 grains
JSB Target Sport Diabolo 4,5 mm 8,02 grains
RWS Supermag 4,5 mm 9,3 grains

Gamo PBA Penetration vejer 6,6 grains til sammenligning.
Det er næsten umuligt at sige om dit gevær går godt med dem, eller ej... Nogen er ligeglade, og skyder godt med stort set alt, mens andre er ultra kræsne, og kun går godt med 1-2 forskellige hagl...

Så du er nok nødt til at prøve dig frem.. Jeg har fundet ud af at JSB Exact 4.52mm 8.44gr. går ret godt i de fleste af mine geværer.. Og i det hele taget hagl mellem 8-10 grain er vejen frem..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Uffe
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. apr 2017, 17:46
Interesser: fritid
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Re: Tak for god hjælp til køb af luftgevær :-)

Indlæg af Uffe » 12. maj 2017, 20:22

Nu kom eksportfjederen i. Tak for hyggelig snak og super god behandling af både mig og våbenet :)

Nu går haglene igennem min 0.5cm krydsfiner og laver hul i mit brændeskur bagefter. Der er lidt rekyl men ingen særlig lyd som jeg havde frygtet lidt. Det er stadig en fornøjelse at skyde med geværet og jeg tror ikke det var dumt at nøjes med den billige fjederløsning, det kører fint sammen.

Geværet kan stadig ramme, så nu venter jeg blot på en dristig rotte igen.

Besvar