Rengøring nødvendig?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Wowhead
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. mar 2017, 17:41
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Fine Fyn

Rengøring nødvendig?

Indlæg af Wowhead » 28. apr 2017, 17:04

Hej alle :-)
Jeg er stødt på et større problem med størrelsen af mine skudgrupper. Og da jeg er ny inden for verden af luftgeværer, spørger jeg jer.

Jeg har en Crosman Vantage NP, som jeg købte for et par måneder siden, og har efterhånden været igennem de første 1000-1200 skud.
I starten kunne jeg lave rimelig gode grupper. (Samtlige skud sad inden for en 5-krone på 15-20 meters afstand).

Idag skød jeg så i kælderen (kun 5 meters afstand), og på den ene gruppe var afstanden mellem skuddene hele 10cm! (vertikalt)

Kan det have noget af gøre med at løbet skal rengøres?
Jeg har ikke så meget viden endnu, og kender ikke til vigtigheden af vedligeholdelse af våbenet, så kan det være grunden?

PS. Har altid brugt de samme hagl (RWS Superdome)

Mvh. Rasmus :-)
Vedhæftede filer
superdome_group.jpg
superdome_group.jpg (63.58 KiB) Vist 1733 gange

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rengøring nødvendig?

Indlæg af Raptor357 » 28. apr 2017, 17:17

et andet bud kunne være at der er meget friktion i noget fedt for stemplet, når det varmes op går skuddene lidt hurtigere
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Rengøring nødvendig?

Indlæg af Timber » 28. apr 2017, 18:42

Hvis du "kun" har skudt 1000-1200 skud med geværet, vil jeg ikke mene en rensning er nødvendig.. Det er jo nærmest først skudt ordentligt til nu.. :giggle:

Har du kontrolleret kikkerten/montagen sidder ordentligt fast, eller der er andre skruer som måske skal strammes??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Rengøring nødvendig?

Indlæg af Airsmith » 28. apr 2017, 21:26

Wowhead skrev:Kan det have noget af gøre med at løbet skal rengøres?
Det kan du kontrollere ved at stille løbsmundingen på et stykke køkkenrulle som er lagt flere gange sammen, og sprøjter noget WD 40 i foroven. Hvis det er kulsort det som kommer ud forneden så sprøjt mere WD 40 igennem. Hvis du har nogle vatpinde kan du fugte dem med WD 40 og trykke dem igennem med en rensestok bagfra for at skåne mundingen, eller blæse dem igennem med trykluft, til de kommer (næsten) rene ud. Prøveskyd så nogle grupper for at se om det hjalp.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Besvar