Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Browning425 » 8. mar 2017, 22:43

Hey , jeg har en Diana 52 som jeg kunne tænke mig at opgradere til T06 aftræk. det kræver at stemplet også bliver skiftet.
i den sammenhæng faldt jeg over denne side http://www.target-tune.in

deres server er åbenbart nede mens jeg skriver dette , forhåbentligt kommer den op igen.
anyways , de har et stempel med en teflonring på skørtet som skulle hjælpe på grupperne :smile:
har i nogen erfaringer med dette .

det ligner dette kit , som vist er til Weirauch

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 2RvZ2cWztg

de har også et stempel med en o-ring i stedet for pakning . er der en fordel med det , eller er det salgsgas ?

prismæssigt er der ikke den store forskel ,så jeg skal bare finde ud af hvad jeg skal have , teflon, o-ring , eller originalt ?
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 225 times

Re: Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Airsmith » 9. mar 2017, 00:20

Hey, hvilket aftræk har din Diana 52? Hvorfor vil du "opgradere" til T 06?

Glem den O-ring pakning, hvorfor skulle den være bedre end den originale stempelpakning som Diana har udviklet på i over 50 år? Dianas pakning kan monteres uden smøremiddel (for at undgå dieseleffekt) om nødvendig. Skift pakning hvis den over 10år den kan være blevet hård.

Du kan selv tune dit gevær. Fjederen afrundes og poleres i enderne så den bedre kan dreje under sammentrykning og ekspansion, giv den noget kædespray. Der skal være en tyk hærdet skive på fjederstyret. Hvis du har mulighed så lav en tophat af et fjederstyr med en tynd skive på, men det må ikke fylde meget der er max plads til 4mm med standard fjeder, og husk at afkorte fjederstyret så der plads til tophatten. Hvis geværet er over 10år ville jeg også skifte løbspakningen, den kan være blevet hård så den ikke tætner rigtig, husk at justere spændearmen korrekt. Tappen på spændestangen som går ind i cylinderen kan du give lidt Locktite 222 (og det skal være 222 ellers får du det ikke skilt ad igen)så den ikke sidder og rokker i hullet. Smør stempel udvendig der hvor det rører cyl/system, samt glidecylinder udv., og systemhylstret indvendig med dette: https://www.conrad.de/de/crc-graphite-a ... 99646.html gi systemet et ordentlig lag indvendig, det skulle fjerne den værste støj. Hvis det er T05 aftræk er det let at tune.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Browning425 » 9. mar 2017, 08:37

tak for svar .
jeg har monteret et sæt fra w chambers med ny fjeder ( firekantet profil )og styr og pakninger og " special fedt " og
renset og poleret
den skyder rigtigt godt , ingen mislyde , og hastigheden ligger på ca 290 m/s . lidt højere med lette hagl i 4,5
den er fra 1990 med T01 aftræk
jeg købte den super billigt fordi den ikke virkede ( knækket fjeder og spændestang )
jeg har dog svært med at få aftrækket til at blive godt , den havde hvad jeg vil beskrive som en hair trigger .
den var alt for let . jeg fik den justeret nogenlunde , men er ikke helt fornøjet , og har samtidig hørt gode ting om T06.
og da jeg samtidig har set nogen positive anmeldelser af et stempel ( med standard pakning og et ekstra teflon styr )
tænkte jeg om det var værd og prøve :smile:
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 225 times

Re: Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Airsmith » 9. mar 2017, 20:45

Fabriksindstilling på aftrækket er: Forreste skrue helt ind, det gir den korteste vandring. Med bagerste skrue justeres trykpunktet fra 0- 2,3?kg.

Se evt her: http://www.eddiecolwell.tzo.com/RWS-54.htm

For at gøre vandring på trin 1 kortere, fil dybere hak i aftrækeren v. forreste skrue så den kan skrues længere i, eller brug en længere skrue.
For at gøre aftrækket lettere udskift fjederen der holder aftrækkeren på plads til en svagere.
For at få mere føling i aftrækkeren, få den til at bevæge sig lettere, poler anlægsfladen på den øverste rigel (bill.12) der hvor den ligger an mod (går ind i den nederste) den nederste se billede 24,25,26 http://www.network54.com/Forum/184474/t ... y-assembly++ pas på ikke at afrunde kanten, poler kun siden inde i rigelen. Jeg tror ikke det nødvendig at afmontere aftrækket fra systemet for at få den øverste rigel ud til polering.
Hvis det er en OX 4 fjeder du har i med ca. 23mm udv., så bliver fjederen styret af stemplet som er ca. 23,4mm indvendig. Hvis du vil have mere styring på fjederen skal du anvende et tilpasset fjederstyr der ca. 14,5 udv. Dianas styr er 13,9. Tuning går bl.a. ud på at tilpasse komponenterne så de får mindst mulig spillerum, at få det til at arbejde mere præcis sammen.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Browning425 » 9. mar 2017, 22:51

takker mange gange . fabriksindstilling er det jeg har søgt efter uden held . jeg kan ikke lide at skyde med den når jeg er usikker på hvor den står på sear'en .
jeg fik et stål fjederstyr med og nylonskiver , jeg har ikke målt den . jeg har adgang til drejebænk og fræser , så det kan jeg nok finde ud af at gøre selv .
jeg kan læse mellem linjerne at du synes jeg skal optimere det aftræk jeg har , så det vil forsøge mig med først .
jeg har set andre af dine inlæg her på forum , og du ved hvad du snakker om , synes jeg :numberone:

jeg har også en diana 25 D , som skal skifte fjeder og pakning . anbefaler du at montere læderpakning tør , eller skal den smøres ?
eller et kit med moderne pakning ?
og eventuelt andre tips ? :help:
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 225 times

Re: Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Airsmith » 11. mar 2017, 10:24

Justering af T01 aftræk
1: Skru begge skruer helt ind, den forreste skal blive helt inde for at få det korteste aftræk.
2: Skru den bagerste 4 omdrejninger ud, nu skulle der ikke være noget trykpunkt, prøv at skyde, hvis der stadig er et trykpunkt så skru den bageste skrue længere ud til trykpunktet er væk.
3: Når der ikke er noget trykpunk (prøveskyd) drejer men den bageste skrue indad ca. ½ omdrejning ad gangen og skyder, man bliver ved med at dreje skruen indad i ca. ½ omdrejninger og skyde hver gang indtil trykpunktet føles igen. Når trykpunkt er der, finjusteres det, skrues indad bliver det hårdere, skrues udad bliver det lettere for til sidst at forsvinde helt.

Læderpakning, hvis det er den originale læderpakning, og den er i god stand ville jeg beholde den. De læderpakninger man kan købe i dag er ofte ikke så gode som de gamle. Hvis pakningen er i orden, men måske er blevet lidt tør på siden kan du forsigtig gøre den lidt ru med en fin trådbørste, der sidder måske nogle små spåner, børst dem væk. Lad derefter pakningen stå i blød i noget syntetisk olie evt.motorolie, syntetisk for det oxyderer ikke så let. Jeg bruger Super Lube spray til læder pakninger, det helt uskadelig for læder bliv ved med at gi den til den ikke suger mere. Hvis du har Super Lube fedt kan du bruge det i resten af geværet indv..
Skruen der holder læderpakningen i stemplet er nittet, og knækker ofte når den skrues ud så resten skal bores ud og skæres ny gevind. Derfor behold den gamle pakning hvis den i orden, og smør med noget syntetsik det dieseler ikke så meget og holder længere, Min gamle 27 m. læder pakning rensede og smurte jeg i 2014 m. superlube, det har ikke været nødvendig at smøre pakningen endnu efter 3000? skud.


Hvis du vil bygge om til synt. pakning skal du være sikker på den har samme højde som den gamle læderpakning, ellers skal der måske tilpasses v. spændestangslidsen.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Browning425 » 12. mar 2017, 20:14

så blev det til lidt hyggeskydning i weekenden . aftræk justeret , og ejer tilfreds :smile:
kom også til at købe en webley hurricane :biggrin:
diana 25D stumper behandlet med perma blue .
den gamle pakning er desværre ikke brugbar , så jeg har bestilt en ny læderpakning ,
og en plastic , så får vi se hvilken passer bedst .

tak for hjælpen :razz:
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 225 times

Re: Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Airsmith » 14. mar 2017, 11:31

Browning425 skrev:den skyder rigtigt godt , ingen mislyde , og hastigheden ligger på ca 290 m/s . lidt højere med lette hagl i 4,5
den er fra 1990 med T01 aftræk
Min 48/52 T01 m. ny original fjeder og hjemmelavet tophat , ny pakning, yder m. JSB Heavy 275m/s, m. HN Barracuda 260m/s. OX 4 fjederen yder nok lidt mere, hvordan er den at spænde?

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Diana 52 , spørgsmål angående tuning?

Indlæg af Browning425 » 14. mar 2017, 18:15

jeg synes den er fin , men jeg har ikke rigtigt noget at sammenligne med , da den originale fjeder var knækket , da jeg fik den .
dog kan jeg sige at den er blevet bedre efter de første skud , og en hatsan torpedo 150 er sværere at spænde :???:
den gik 320 m/s med gule plastichagl med metalspids , prometheus , tror jeg de hedder
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Besvar