Nyt luftgevær + scope?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
havsgaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. mar 2017, 08:47
Interesser: Vandring
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time

Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af havsgaard » 7. mar 2017, 09:08

Hej

Efter at have været absolut helt væk fra luftgeværer siden mine yngre dage for ca. 25 år siden, har jeg nu så at sige genopdaget interessen for det.

I mine unge dage havde jeg et fantastisk smukt Diana 2x - kan ikke huske det eksakte modelnavn - men det blev købt ved krudt peter i nordjylland, hvis nogen kan huske ham, en legende på de kanter :)

Nu har jeg kigget spalte op og spalte ned, og har bestemt mig for at det skal være et relativt kraftigt én af slagsen, og efter at have læst flere opslag på dette fantastiske forum, skal det heller ikke være for billigt - jeg vil sikkert fortryde det - så jeg kigger igen på Diana.

Jeg har kigget på nyhederne fra IWA 2017 messen i Tyskland og kan se at Diana har to nye modeller med, Blaser AR8 og Diana AM03. Desuden har jeg også overvejet en Diana magnum 350 Panther. Derudover tænker jeg på at påmontere et Nikko Mountmaster 4-12x50 Parallax Illuminated HDM, men jeg er lidt uklar om den passer på de beslag som sidder på Diana.

En Joker i hele det her, som jeg har overvejet, er Benjamin Trail XL NP 1500, men jeg har læst meget blandet omkring den og vil nok holde mig til Tysk kvalitet.

Er mit valg helt hen i hegnet eller er der nogen her som har et bedre forslag indenfor et budget på ca, 4.000?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af FrederikF » 7. mar 2017, 09:42

Hvad skal du primært bruge pusterøret til?
Mvh Frederik

havsgaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. mar 2017, 08:47
Interesser: Vandring
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af havsgaard » 7. mar 2017, 10:18

Skal bruges til målskydning - men det skal også være så kraftigt at det kan komme ud på distancen. Da jeg var i hæren var det altid de mål som lå længst ude som var sjovest at skyde efter - dog er den hedengangne M/75 7.62 ikke helt at sammenligne med en 4.5 fra et pusterør :)

Har overvejet at melde mig ind i en lokal skytte forening for at få lokale faciliteter - både indendørs og udendørs - jeg bor i villa, så det bliver ikke der når man har naboer på 3 sider.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Airsmith » 7. mar 2017, 12:19

Jeg har et par stk Diana bl.a. 350m. fjeder og 340N-TEC der har samme N-TEC system som AM03. Jeg ville klart foretrække et gevær med N-TEC fordi det skyder bedre end et tilsvarende fjedergevær med samme ydelse. Man slipper for alle de ulemper en metalfjeder er i et luftgevær. Jeg er så godt tilfreds med min 340 med N-TEC at jeg har bestilt en AM03. Jeg kunne have fået en Blaser AR8 leveret straks (stod med en i hånden), men valgte AM03 selvom der er ventetid på den i 330m/s. Jeg valgte AM03 fordi den er lettere og mere handy. Jeg har Z-R kikkert mount på min http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/32186 så er der ingen rekyl problemer med kikkerten, samt den har den nødvendige hældning til distance skydning.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af BobGrizzly » 7. mar 2017, 13:07

Benjamin xp nl 1500....slår som en hest sparker

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Niels » 7. mar 2017, 16:40

BobGrizzly skrev:Benjamin xp nl 1500....slår som en hest sparker
Så er det godtnok nogle nuttede små heste i har i Østjylland. :giggle:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

BobGrizzly
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 80
Tilmeldt: 23. feb 2016, 17:52
Interesser: luftbøsser
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af BobGrizzly » 7. mar 2017, 17:23

Niels skrev:
BobGrizzly skrev:Benjamin xp nl 1500....slår som en hest sparker
Så er det godtnok nogle nuttede små heste i har i Østjylland. :giggle:

Jeps..... :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af C-X » 7. mar 2017, 17:31

BobGrizzly skrev:
Niels skrev:
BobGrizzly skrev:Benjamin xp nl 1500....slår som en hest sparker
Så er det godtnok nogle nuttede små heste i har i Østjylland. :giggle:

Jeps..... :giggle:
Selv med så maskulint et brugernavn, kan man stadig lege med My Little Pony... :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

havsgaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. mar 2017, 08:47
Interesser: Vandring
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af havsgaard » 7. mar 2017, 17:36

Airsmith skrev:Jeg har et par stk Diana bl.a. 350m. fjeder og 340N-TEC der har samme N-TEC system som AM03. Jeg ville klart foretrække et gevær med N-TEC fordi det skyder bedre end et tilsvarende fjedergevær med samme ydelse. Man slipper for alle de ulemper en metalfjeder er i et luftgevær. Jeg er så godt tilfreds med min 340 med N-TEC at jeg har bestilt en AM03. Jeg kunne have fået en Blaser AR8 leveret straks (stod med en i hånden), men valgte AM03 selvom der er ventetid på den i 330m/s. Jeg valgte AM03 fordi den er lettere og mere handy. Jeg har Z-R kikkert mount på min http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/32186 så er der ingen rekyl problemer med kikkerten, samt den har den nødvendige hældning til distance skydning.

vh airsmith
Hvilken kikkert har du monteret?

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Spyde » 7. mar 2017, 18:04

Nu vi snakker om kraftigt luftgevær, har jeg vist læst et sted at Et hagl bliver ustabilt når det går igennem lydmuren og at man helst vil holde det lige under de 1100 km/t
Så hvis man vil have kraftigt gevær er det vel kaliberen man skal kigge på

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Timber » 7. mar 2017, 18:08

Spyde skrev:Nu vi snakker om kraftigt luftgevær, har jeg vist læst et sted at Et hagl bliver ustabilt når det går igennem lydmuren og at man helst vil holde det lige under de 1100 km/t
Så hvis man vil have kraftigt gevær er det vel kaliberen man skal kigge på

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl
Det er mere haglets vægt man skal kigge på.. Kaliber er sekundært.. Jo tungere hagl, jo lavere hastighed.. Sweetspottet er omkring 270-280m/s vil jeg mene.. Der får du maksimal kraft og præcision på samme tid..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Spyde » 7. mar 2017, 18:18

Præcis :smile: det var også sådan jeg mente det

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Airsmith » 7. mar 2017, 20:00

havsgaard skrev:Hvilken kikkert har du monteret?
Jeg har et par stykker af dem her: http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/21897 fordelen synes jeg er at de har en fin optik, er paralax fri fra ca. 5m dvs er de justeret skarp, skal man skal ikke justere mere.
Så har jeg denne på min 340: http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/23012 lidt mere forstørrelse, lidt på bekostning af skarphed.
Denne har jeg på 350: http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/26365 Den skal stilles skarp til forskellige afstande idet man justerer på forstørrelsen som eneste mulighed, og egentlig en god kikkert til prisen.
Ovennævnte er alle mont. med Z-R mount.
Så har jeg også et par Nikko Stirling med front paralax AO justering, dem er jeg ikke så begejstret for, fordi sigtekrydset flytter sig lidt når der drejes på for linsen, det skal man være klar over.
Til mine gamle Diana 27-35 har jeg en lille billig Diana kikkert den gamle 4x32 model, som egentlig også er ok.
På et tidspunkt vil jeg have en god kikkert med side paralax og høj forstørrelse på min Target Hunter 56, måske denne BSA http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/31718 kender nogen til den?

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

havsgaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. mar 2017, 08:47
Interesser: Vandring
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af havsgaard » 8. mar 2017, 09:07

Så fik jeg da begyndt med lidt indledende indkøb - har netop bestilt en Diana Bullseye ZR Montage 25.4/11mm,
nu mangler jeg bare noget at sætte under og over den.
Senest rettet af havsgaard 8. mar 2017, 11:52, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af C-X » 8. mar 2017, 10:31

Og samtidig fik du snævret feltet af optik betragteligt ind, da størstedelen af det man kan få til fjederrifler er Ø 1", mens 30 mm er mere begrænset og generelt noget dyrere.
Vær også opmærksom på, at du måske har en maksimal objektivsstørrelse, alt efter hvad montagen giver af plads, i forhold til riflen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af PSindrup » 8. mar 2017, 11:23

havsgaard skrev:Skal bruges til målskydning - men det skal også være så kraftigt at det kan komme ud på distancen.
Hvor langt kan man realistisk skyde med et 4,5 pusterør og stadig forvente "tåleligt samlede grupper" (åben for fortolkninger) i stille vejr?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af C-X » 8. mar 2017, 11:32

Der ligger en 100 meter konkurrence tråd her et sted, så kan du måske vurdere om det er tåleligt ud fra det? :blink:
Min opfattelse er, at de 100 meter er svært nok i sig selv og jeg ville ikke have behov for større afstande :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Sort » 8. mar 2017, 11:39

havsgaard skrev:Så fik jeg da begyndt med lidt indledende indkøb - har netop bestilt en Diana Bullseye ZR Montage 30/11mm,
nu mangler jeg bare noget at sætte under og over den.
Så må vi da håbe den kikkert du vælger er med 30mm rør. Men hvis den er valgt og bare ikke bestilt endnu så går det jo nok altsammen.

problemet med de lidt for høje hastigheder (300m/s og derover) er at der opstår overlyds luftstrømme omkring haglet som får det til at slingre. Man kan godt finde optagelser af soniske luftstrømme onkring projektiler og lign på youtube. men i praksis er det bare noget man ved og tager højde for med lidt tungere hagl.

Problemet med de meget kraftige luftvåben er at der måske kun er 1-3 hagl man kan få til at gå pænt i en given pibe, hvis ingen af de hagl er tunge nok til at tæmme hastigheden, har man et problem. Det er lidt nemmere at justere de fleste gasram baserede våben end klassiske fjedervåben, fordi man kan sænke trykket i cylinderen (tjek lige at man kan det på den du vælger)
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Sort » 8. mar 2017, 11:41

C-X skrev:Der ligger en 100 meter konkurrence tråd her et sted, så kan du måske vurdere om det er tåleligt ud fra det? :blink:
Min opfattelse er, at de 100 meter er svært nok i sig selv og jeg ville ikke have behov for større afstande :giggle:
At skyde mere end 100m med 4,5mm er yderst tvivlsomt, personligt ville jeg sætte grænsen for acceptabel præcision med 4,5 nærmere 80m. Med min .22 kan jeg nok godt ramme en dåse ude omkring 150m, men ligefrem de der 10/10 jeg kan lave på 100m bliver det ikke.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Airsmith » 8. mar 2017, 11:54

havsgaard skrev:Så fik jeg da begyndt med lidt indledende indkøb - har netop bestilt en Diana Bullseye ZR Montage 30/11mm,
nu mangler jeg bare noget at sætte under og over den.
Fordelen ved dette Z-Rmount er at du er fri for mange af de problemer der kan opstå m. et stempelgevær. Eks. mont flytter sig på skinnen, kikkerten sidder ikke fast i ringene, indstillingen af trådkorset flytter sig fordi den ikke kan tåle rekylen og går måske i stykker, den lodrette justering har ikke nok klik til distance (Z-R mount har 1mm hældning) til at imødegå dette problem.

Desuden er udvalget af brugbare kikkerter (som ellers ikke kunne tåle rekylen) meget stort, man kan faktisk ikke finde en kikkert som ikke kunne bruges med Z-R mount.

Hvis du i tvivl om hvad du har brug for en kikkert så vælg en billig og prøv den for så at finde ud af hvad du egentlig har brug for, mht forstørrelse, paralax jutering, osv.

Jeg ville vælge et mount med 1", 25,4mm ringe.

vh airsmih
Senest rettet af Airsmith 8. mar 2017, 11:55, rettet i alt 1 gang.
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

havsgaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. mar 2017, 08:47
Interesser: Vandring
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af havsgaard » 8. mar 2017, 11:55

Der lå en forkert paste buffer på min ctrl-v - det er selvfølgelig en Bullseye 25.4/11mm :smile:

havsgaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. mar 2017, 08:47
Interesser: Vandring
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af havsgaard » 31. mar 2017, 09:00

Imens jeg venter på at Diana Am03 rent faktisk kommer til Danmark - og nogen får erfaring med den, kan jeg jo i mellemtiden kigge
på alternativer, så går tiden.

Jeg kan ikke rigtig finde versionen Panther 350 N-TEC Magnum CBB - ser ud til at man skal oversøisk for at finde dem i webshops, er der nogen af jer som ved om de kommer til danmark på et tidspunkt?

Mvh
/Heino

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Airsmith » 31. mar 2017, 12:22

AR8 er teknisk det samme gevær som 350 N-TEC CBB. AR8 skulle være på lager hos e-tech, spørg e-tech om de kan skaffe 350?

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

havsgaard
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 7. mar 2017, 08:47
Interesser: Vandring
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af havsgaard » 31. mar 2017, 13:15

Tålmodigheden slap op, så jeg endte med at bestille en 340 N-Tec hos www.carabinasypistolas.com - tak for det sidste skub i den retning hr Airsmith :smile:
Derudover røg der en Nikko Stirling Gold Crown Airking 4.5-14x50 i kurven hos lystfiskeren.dk - de havde et ganske glimrende tilbud og jeg fik muligheden for i det mindste at gøre noget af min handel i en dansk butik.

Så nu er det bare om at håbe på at det gode vejr bliver ved og så ved jeg da nok lige hvad jeg skal bruge noget tid på i næste weekend :eek:

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: Nyt luftgevær + scope?

Indlæg af Airsmith » 31. mar 2017, 21:52

Min 340 N-TEC Classic Compact er fra den første serie, som endnu blev fremstillet på den gamle Rastatt fabrik. De nye ejere af Diana m. ny fabrik, påstår at N-TEC systemet ikke fungere så godt med et kort løb, det skulle være en af forklaringerne hvorfor der ikke produceres Diana m. kort løb mere. Jeg er derfor meget spændt på at få den nye Mauser AM 03 m. langt løb, og sammenligne m. den gamle kort løbet. Også for at sammenligne den nye kvalitet.
Jeg læste for nylig om en der påstod at han kunne skyde hul i hul med sin 340 N-TEC Anniversary Jubilæumsmodel på 40m, vistnok i tysk F version? m. Exact RS 4.52. Om jeg kan det??? hmmmm….. vil ikke h e e l t udelukke det,…. men så skal jeg i hvert fald øve lidt mere!

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Besvar