Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
mholsson
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30. jul 2016, 22:52
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland

Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af mholsson » 31. jul 2016, 12:25

Hejsa,

Som jeg forstår det er det ikke længere ulovligt at købe 4,5 mm CO2 drevne pistoler i DK.
Jeg synes dog ikke umiddelbart jeg kan finde nogle forhandlere - kender i til nogen ? Jeg er bosiddende i Roskilde - en fysisk butik jeg kunne besøge kunne være ekstra fint.

Er der måske nogen af jer der har erfaringer med import fra feks. Tyskland eller Sverige ?

VH Morten

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Flugteren » 31. jul 2016, 13:07

De fleste våben, der anvender 4,5 mm rundhagl og CO2 som drivmiddel bliver som oftest markedsført i USA som small-pest-control-våben. Hardballversionen er langt oftere importeret til Europa. Derfor er der nok ikke ret mange butikker, der importerer 4.5 mm versionen hjem, alene af den årsag, at våbnene ikke kan anvendes lovligt på hardballbaner og at det som oftest er ulovligt at skyde mod dyr for at dræbe uden jagttegn/reguleringstilladelse (rotter og den slags småkryb er vist undtaget).

Med en kort Google-søgning kommer jeg ikke frem til nogle danske forretninger, der lagerfører/reklamerer med disse våben. Kun Arms Gallery sælger ammunitionen. Ellers er vi oppe i 4.5 mm luftvåben.

Tyskerne ser anderledes på det. Du kan eventuelt kigge lidt på http://mobile.shoot-club.de (tysk forhandler, sender til Danmark), eller på den svenske hjemmeside http://www.rodastjarnan.com/luftvapen, der også sender til Danmark.

Det er lidt som dengang luftvåbenentusiaster importerede .357, .45 og .50 luftvåben til Danmark - det var ikke den almene luftvåbenbruger, der havde interessen, så butikkerne lagerførte ikke våbnene. Det samme problem har du; den danske forbruger udviser ikke nok interesse for våben i 4.5 mm, der skyder med rundhagl. De fleste skyder så enten med regulære luftvåben, der også er mere præcise.

Held og lykke med eftersøgningen, og skriv gerne, hvis du får noget hjem :blink:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Timber » 31. jul 2016, 18:58

Som (Hel)Flugteren.. Undskyld :giggle: .. er inde på, så skyldes det nok manglende efterspørgsel.. Det er jo først nu for nyligt der er blevet lovligt, så mon ikke på sigt der kommer flere butikker herhjemme, når efterspørgslen stiger... Arms Gallery vil også være mit bedste bud, i nærheden af dig...

Og i Tyskland Sportwaffen Schneider..http://sportwaffen-schneider.de/
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Slettet bruger

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Slettet bruger » 31. jul 2016, 22:25

Det er nok lidt en misforståelse udelukkende at forbinde CO2 våben med runde metalkugler (BBs).
Selv om der findes utroligt mange (ret upræcise) CO2 BB pistoler med uriflet pibe, så findes der også en hel del rigtigt glimrende CO2 våben, både pistoler og rifler, der har riflet løb og skyder blyhagl i .177 - og for en dels vedkommende også i .22 med ganske stor præcision.

Med ejendom i Sverige, hvor de er fuldt lovlige, har det ikke været noget problem, og med den nye status, kan vi nu også benytte dem i Danmark.

Vil pege på følgende muligheder, som jeg har fundet velskydende:

Gamo CP99 med 8 skuds roterende magasin og Crosmans Vigilante revolver med 10 skuds rotende magasin. Særligt den sidste er ganske præcis og vældigt billig.
Også ASG har lavet en revolver, Dan Wesson, der skyder med hagl.
Alle tre er i et vist omfang replika af ekisterende våben, benytter 12 g. CO2 patroner, har riflet løb, hvilket bidrager til en god præcision, og der kan monteres eksterne sigtemidler, f.eks. rødpunktssigte eller optik.

Det er også værd at nævnte Solware/Artemis, der bl.a. har lavet en kinesisk produceret pistol, CP1, som har god præcision, træskæfte, magasin og 11 mm. monteringsskinne.

Indenfor riflerne findes der den andetsteds nævnte Crosman 1077 med både riflet løb, magasin og forbavsende præcision for et våben til kun kr. 650,-.
Endvidere vil jeg pege på Walther lever action og Hämmerli Magnum 850, der begge benytter 88. g. CO2 patroner, hvilket øger både præcision og ufølsomhed overfor temperatursvingninger væsentligt, ligesom de kan give mellem 2-500 skud på en tank.
Hämmerli Magnum 850 fås også i .22 og er blandt de få våben, hvor det kan være forsvarligt at benytte et CO2 våben til (småvildt)jagt.

Yderligere har ovennævnte Solware/Artemis lavet en glimrende CO2 repeterriffel med magasin (CR600W).

Nedenfor links til et par svenske leverandører af haglskydende/riflede CO2 våben:

Crosman Vigilante, SEK. 699,-:
https://www.xxl.se/loop54/search?q=vigilante/

Crosman 1077, SEK. 849,-:
https://www.xxl.se/crosman-repeatair-10 ... 26_1_style

ASG Dan Wesson 8”, SEK. 1.995,-:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/dan-we ... abolo.html

Walther Lever Action (med 2 stk. 12g. CO2 patroner), SEK. 4.244,-:
http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar ... er-walther

Walther Lever Action (med 88g. CO2 patroner), SEK. 4.200,-:
http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar ... tion-dusty

Artemis, CP1 pistol, SEK. 1.099,-:
https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... ex-cp1-co2

Artemis, CR600W riffel med magasin til hagl, SEK. 2.299,-:
https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... 00-w-4-5mm

Håber, at det kan være med til, at flere får øjnene op for mulighederne med CO2 våben.
Senest rettet af Slettet bruger 1. aug 2016, 14:03, rettet i alt 1 gang.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Uldsok » 31. jul 2016, 23:36

Jeg er meget interesseret i disse våben, hvor mange skud kan man cirka regne med, at få ud af en 12 grams tank i en 3-4 joules pistol?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Flugteren » 31. jul 2016, 23:51

Uldsok skrev:Jeg er meget interesseret i disse våben, hvor mange skud kan man cirka regne med, at få ud af en 12 grams tank i en 3-4 joules pistol?
Jeg får omtrent 15-20 full-power skud ud af min Dan Wesson 6mm CO2, derefter går hastigheden gradvist ned, men efter omtrent 100 skud kan den ikke ret meget mere (afhænger også af temperatur, selvom CO2 ikke er så følsom som gas).

Regn med ca det antal, og skær tallet ned til 80, hvis du stadig vil kunne gennemskyde øldåser på 10 meters afstand. :blink:

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Uldsok » 31. jul 2016, 23:54

Fedest, skal helt sikkert have en Co2 gun :razz:

Slettet bruger

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Slettet bruger » 1. aug 2016, 08:55

Det giver måske ikke så meget mening at sammenligne et softball (6 mm.) CO2 våben med uriflet løb med et 4,5 CO2 våben til blyhagl med riflet løb.
I hvert fald, når det gælder præcision og antal (brugbare) skud.

Nogle våben er single-action, andre double action og nogle har begge dele.
Double action gør normalt aftrækkeren en del tungere, da man i givet fald både skal rotere magasinet og trække hammeren tilbage med aftrækkeren.
Den tungere aftrækker påvirker selvfølgelig præcisionen.
Undtagelsen er blowback-modellerne, hvor CO2’en driver både magasin-rotation og hammer.
Blowback-funktionen bruger til gengæld en del CO2, så antallet af skud på den måde går ned.

Derudover spiller temperaturen også en rolle.
I frostvejr er der ikke nær så meget tryk og dermed nær så mange skud i en CO2 patron som på en varm dag.

Med de våben, som jeg nævnte, KAN de fleste skyde ca. 50-80 skud, MEN hvis de skal være præcise og konsistente, dvs. have ca. samme udgangshastighed (Vo), så er der ofte ikke mere end ca. 25-45 skud gode skud i dem på en 12g. patron.

Man kan måle det over en kronograf, men man kan også se, at skudserien begynder at bevæge sig nedad, når trykket daler.
Man kan holde en pause mellem skuddene.
På den måde genvinder CO2 patronen sin temperatur, da den ellers bliver afkølet, når CO2 i patronen ændrer form fra væske under tryk til gas, når skuddet afgives.
Hvis man skyder mange skud hurtigt efter hinanden, hvilket jo kan være fristende med CO2, så vil præcisionen lide i takt med, at trykket i patronen daler.
Som nævnt mindskes det problem væsentligt, hvis man benytter de større 88g CO2 patroner.

Hvis man ikke er så interesseret i præcision, kan man selvfølgelig også benytte de uriflede BB-våben med runde stålkugler i ca. 4,4 mm og så kan man jo også skyde alle (ca. 50-80) skud, før der skal skiftes patron.

Findes rimelige 12g CO2 patroner i Hobbex:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/kolsyr ... pack.html/

Et per erfaringer med brug af CO2.
Læg en dråbe olie på enden af hver CO2 patron, inden den skrues fast i våbnet.
På den måde smøres pakninger og ventiler mv. løbende, og våbnet får et væentligt længere problemfrit liv.
Crosman Pellgun oil er egnet:
https://www.teknikmagasinet.se/produkte ... ellgunoil/

Fjern/tøm CO2 patronerne efter brug og særligt ved opbevaring af våbnet, da pakningerne ellers risikerer at blive deformerede og dermed utætte.

God fornøjelse...:o)
Senest rettet af Slettet bruger 1. aug 2016, 09:44, rettet i alt 1 gang.

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Siggy » 1. aug 2016, 09:27

Jeg er lidt nysgerrig, hvornår er CO 2 våben blevet undtaget fra forbudet i våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 1?
Mig bekendt er det da kun luft og fjedervåben, der er undtaget jf. stk. 2 litra a.

Er der nogen dokumentation for denne ændring af praksis?
Senest rettet af Siggy 1. aug 2016, 09:27, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Holten101 » 1. aug 2016, 09:27

Min hjerne kan stadig ikke helt rumme at CO2 våben skulle være lovlige (og det enda siden 1995) uden at denne glade "nyhed" har nået våbenbutikkerne (markedet for CO2 semi-autoer i 4,5mm er enormt). Jeg venter lige med at anskaffe mig en til de bliver alment tilgængelige i DK.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Holten101 » 1. aug 2016, 09:31

Siggy skrev:Jeg er lidt nysgerrig, hvornår er CO 2 våben blevet undtaget fra forbudet i våbenlovens § 1 stk. 1 nr. 1?
Mig bekendt er det da kun luft og fjedervåben, der er undtaget jf. stk. 2 litra a.

Er der nogen dokumentation for denne ændring af praksis?
Det hviler vist på at CO2 ikke er specifikt ulovligt mere (siden 1995) (http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=65252). Diskussionen kan så gå på om CO2 kan betegnes som et luftvåben (i strikt forstand er det vel gas drevet og ikke luft....dette skelner man dog sjælden imellem i andre lande).

Jeg er ikke overbevist endnu om at de er lovlige....men for satan jeg håber det:-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Grendel » 1. aug 2016, 10:57

Holten101 skrev:Min hjerne kan stadig ikke helt rumme at CO2 våben skulle være lovlige (og det enda siden 1995) uden at denne glade "nyhed" har nået våbenbutikkerne (markedet for CO2 semi-autoer i 4,5mm er enormt). Jeg venter lige med at anskaffe mig en til de bliver alment tilgængelige i DK.

Cheers
Det vil jo give plads på SKV kortet for nogle, mærkeligt at SKV kontoret ikke skulle have vidst dette, hvis de har været fri siden 1995?! (4.5mm luftpistoler drevet på CO2 under DGI skydning)
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af The Mad Viking » 1. aug 2016, 12:09

Nu blev jeg lige pludseligt vældig interesseret! :biggrin:
Og jeg undskylder på forhånd for min uvidenhed på dette område.
Jeg skyder i forvejen pistol (og lidt riffel også) i min skytteforening.
Ud over det har jeg jagttegn.
Jeg har længe gerne ville have noget luftpistol/gevær, som jeg og fruen kan øve med hjemme i haven uden at genere naboerne (Vi bor på bøhlandet og der er flere hundrede meter til den nærmeste, men alligevel ønsker jeg ikke at larme mere end højst nødvendigt, selv om jeg godt er klar over at jeg har ret til mine 5 årlige prøveskydninger)
Jeg har kigget på nogle PCP-rifler, men selv brugt er de mere eller mindre lige så dyre (eller dyrere :wall: ) end de rifler jeg har i mit våbenskab? Oven i det skal jeg så enten tage i skydeklubben for at fylde tanken med vores kompressor, købe en selv til en formue, eller finde en dykkertank.
Men dette her er jo straks noget andet! :eek:
CO2 patroner får man jo nærmest kastet i nakken og jeg holder meget af de priser jeg kan se i de svenske links. :smile:
Så spørgsmålet er: Er det noget jeg må anskaffe mig?
Jeg kan selvfølgelig få det på SKV-kortet, tænker jeg, men det fylder jo hurtigt sådan et kort/skab/ Skafor blå-regel op?
Eller er det noget jeg bare frit kan købe, på mit jagttegn?
Sikkert nogle tossede spørgsmål for jer som er vant til luft. :oops:
Og jeg elsker også at skyde med et ganske almindeligt luftgevær, men jeg ville gerne slippe for alt "knækkeriet" :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Siggy » 1. aug 2016, 12:29

Netop fordi de er gasdrevne og ikke luftdrevne vil jeg sige de ikke er undtaget.

Man skal være varsom med at købe disse og tro at de ikke er omfattet af forbuddet i våbenloven, blot fordi "nogle" tror det...
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Holten101 » 1. aug 2016, 13:12

Nu er det ikke fordi jeg skal lege moderator (gud hjælpe mig;-)....men det ville være fedt hvis diskussionen om lovligheden af CO2 blev holdt i den dertil oprettede tråd http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=65252, så jeg ved præcis hvor jeg skal lede i fremtiden;-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af T-REX » 1. aug 2016, 16:57

:goodpost:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Langenge » 1. aug 2016, 17:54

Siggy skrev:Netop fordi de er gasdrevne og ikke luftdrevne vil jeg sige de ikke er undtaget.
.
Luft/gas?
Er CO2 ikke en luftart, eller er luft ikke bare en blanding af gasser? Eller, eller, eller?
Her tror jeg ikke man skal skelne mellem ordene "luft" og "gas".
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Flugteren » 1. aug 2016, 18:17

Det er lidt sjovt, for CO2 til airsoft har da været lovligt siden engang i '09, og almindeligt gas til samme type våben har været lovligt og anvendt i laaang tid. Det jeg ser som forskel mellem de omtalte våben og deres airsoftsøskende er vel udelukkende diameteren på kuglen og materialet af samme?

Er metalhaglsvåben med en kuglediameter på 4.5 mm, der anvender komprimeret luft som drivmiddel omfattet af våbenloven på samme praksis som haglvåben/rifler?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af T-REX » 1. aug 2016, 19:56

Fra Våbenbekendtgørelsen (Redigeret og tilføjet kommentarer, for synliggørelsens skyld)
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=158805
§ 1. Følgende våben undtages fra forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1:


§ 2. Luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Stk. 2. Piber og løb med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 2.

Stk. 3. Stk. 1 gælder ikke luft- og fjederdrevne hardball- og paintballvåben. (Ingen kaliberbegrænsning)

Stk. 6. Luft- og fjedervåben er undtaget fra våbenlovens § 3 a, stk. 1-4. (Maks. 4,5mm i henhold til stk. 1 og stk. 2)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af T-REX » 1. aug 2016, 20:08

Som nævnt i Tråden "CO2 - tilladt eller ej?" http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=65252

Så blev "cirkulæreskrivelse nr. 37 af 21. februar 1966 om kulsyrevåben mv." Ophævet af våbenloven fra 1995.
§ 40. Cirkulæret træder i kraft den 1. oktober 1995. Samtidig ophæves cirkulæreskrivelse nr. 37 af 21. februar 1966 om kulsyrevåben mv. og cirkulære nr. 86 af 19. juli 1988 om våben mv.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=58253

Så rent faktisk har der ikke været noget forbud, mod CO2 drevne luftvåben, siden 1995.
Man glemte bare at sætte CIS 37 af 21 feb. 1966 til at være historisk, så folk der har søgt på Retsinformation (herunder undertegnede :oops: ) har troet at cirkulæret var gældende.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

mholsson
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30. jul 2016, 22:52
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af mholsson » 7. aug 2016, 14:49

Tak for super feedback.
Efter at have tænkt lidt over det fik jeg kolde fødder da det så vidt jeg kan se er helt nyt at det skulle være lovligt og der ikke er meget præcedens på området.
Jeg har derfor været konservativ og bestilt en 8 tommer ruger super Hawk airsoft der vidst fint skulle kunne aflive dåser i baghaven.
Ville helst have 4,5 mm men det udsætter jeg indtil videre til jeg ser dem dukke op i danske butikker.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af Uldsok » 7. aug 2016, 22:37

Det sindssyge i det her er, at ingen af de co2 våben jeg har kigget på, er stærkere end en gammel slap fjederbøsse, så hvad skal lige udløse, at co2 ikke skulle være tilladt på lige fod med 4,5mm luftvåben?

Men når man har tilladelser man værner om, tør man jo ikke at købe lortet før man er helt sikker på man ikke gør noget forkert.

mholsson
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30. jul 2016, 22:52
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af mholsson » 7. aug 2016, 22:57

Ja det virker lidt fjollet.
Aller helst ville jeg have en Crossman 2240 som jeg kunne skrue på men der er både CO2 og de 5 mm imod mig.
Gad vide om sådan en kan moddes til 4,5 mm ?

mholsson
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30. jul 2016, 22:52
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af mholsson » 7. aug 2016, 23:07

Alternativet - forudsat at CO2 pistoler uden tvivl er / bliver lovlige - er vel en 2300t.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Køb af CO2 4,5 mm pistol i DK ?

Indlæg af T-REX » 8. aug 2016, 03:50

mholsson skrev:Ja det virker lidt fjollet.
Aller helst ville jeg have en Crossman 2240 som jeg kunne skrue på men der er både CO2 og de 5 mm imod mig.
Gad vide om sådan en kan moddes til 4,5 mm ?
Der har faktisk eksisteret en Crosman 1740 (1999-2001)

Men som skrevet ovenfor, den "billigste" rigtige Crosman i 4,5mm CO2, det er en 2300T
http://www.crosman.com/airguns/air-pist ... pistol-177

Denne koster så 3 x prisen, for en 2240.

Og ja, du kan købe et nyt 4,5mm løb, til en 2240, og konvertere den.
http://www.ebay.com/itm/Crosman-177-CAL ... 1353801789

Men det skal jo nok gøres, af en våbensmed, eller inden våbnet kommer til DK, så det er nok billigere, at købe en 2300T
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar