Første luftgevær?!

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af C-X » 26. jul 2016, 23:08

Så ville jeg hellere skyde korn og kærv, end vælge optik der ikke var optimal til formålet. Det sjove ligger i præcisionen.

Hvad er jeres forventede skudafstande?

Hvis du gerne vil se noget optik med fingrene, så skriver du bare en PB. Jeg bor, stadig, i Randers nord.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Nikolai Kaad
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2016, 13:41
Interesser: hyggeskydning og kommende jagt
Geografisk sted: Randers NV

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Nikolai Kaad » 26. jul 2016, 23:14

Indtil videre har vi blot skudt en smule efter et par skiver og nogle tomme øldåser i en strid vind oppe ved vestkysten - men det kunne være mellem 15-30 meter tænker jeg? (iøvrigt tankevækkende så ringe jeg er til at skyde når blot afstanden øges en smule?!??!?!)

Du kan have en pointe i at det ligeså godt kan være noget ordentligt man sætter på - jeg var blot faldet for en bunke kikkertsigter til under 500,-, men hvis de ikke rigtigt kan bruges, så er det jo et fedt :)

Jeg er i tvivl om hvordan man indstiller sigtet på geværet - er der en vejledning et sted?

Jeg kunne godt være interesseret i at se på noget optik og evt få hjælp til at montere et på mit eget gevær. Jeg bor også i Randers N :)

Mvh

Nikolai

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af C-X » 26. jul 2016, 23:27

Hvis der ikke er AO eller Side Fokus på, ville jeg gå udenom. Det skal stå klart, hvis det skal være sjovt. 2-7x eller 3-9x er fint ud til 15-30 meter. Kikkerten skal også kunne sidde på våbnet, uden det ligner en kikkert med en luftbøsse underneden :fun:
Du kan måske være heldig med noget, hvis du opretter en købsannonce herinde. Nikko Stirling kikkerterne er entry-level optik (men de giver meget for pengene), så der er ofte nogen der opgraderer til noget bedre. Brugt kan også være godt! :biggrin:

Jeg har to næsten ens HW 97 du kan se, med hhv. Nikko Stirling og Hawke optik, begge AO, samt en Centerpoint med fast parallelakse, som alle ret populære til luftvåben. Du vil hurtigt bemærk forskellen og så er den billigste pludselig ikke længere interessant. :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Nikolai Kaad
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2016, 13:41
Interesser: hyggeskydning og kommende jagt
Geografisk sted: Randers NV

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Nikolai Kaad » 26. jul 2016, 23:36

C-X skrev:Hvis der ikke er AO eller Side Fokus på, ville jeg gå udenom. Det skal stå klart, hvis det skal være sjovt. 2-7x eller 3-9x er fint ud til 15-30 meter. Kikkerten skal også kunne sidde på våbnet, uden det ligner en kikkert med en luftbøsse underneden :fun:
Du kan måske være heldig med noget, hvis du opretter en købsannonce herinde. Nikko Stirling kikkerterne er entry-level optik (men de giver meget for pengene), så der er ofte nogen der opgraderer til noget bedre. Brugt kan også være godt! :biggrin:

Jeg har to næsten ens HW 97 du kan se, med hhv. Nikko Stirling og Hawke optik, begge AO, samt en Centerpoint med fast parallelakse, som alle ret populære til luftvåben. Du vil hurtigt bemærk forskellen og så er den billigste pludselig ikke længere interessant. :smile:
Dem vil jeg gerne se en dag! :)

Tak for tippet med en brugtannonce!

Hvordan læser man iøvrigt de forskellige koder på kikkertsigterne eks. - 2-7, 3-9, 4x32 mv?

Mvh

Nikolai

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af C-X » 26. jul 2016, 23:49

Forstørrelse x objektiv diameter [mm].

Står der kun et tal inden X er det fast forstørrelse, som 4x32.
Står der f.eks. 3-9x er det 3-9 gange variabel forstørrelse, ved en given objektiv diameter, det kunne hedde 3-9x40.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af GåsPåGaffelen » 27. jul 2016, 00:23

C-X skrev:
AO betyder Adjusting Objective, og tillader dig at indstille parallelaksen, så sigtebillede og trådkors altid står klart sammen, på varierende afstande. Her fra 5 meter mod uendelig. Det passer godt med de afstande du kommer til at skyde på.
Det er jo så ikke det parallelaksejustering gør. Parallelaksejustering søger for at dit sigtepunkt i kikkerten ikke flytter sig i forhold til målet, uanset dit øjes placering i forhold til kikkerten. Altså så fremt at parallelaksejusteringen er indstillet korrekt.

Det varierer lidt om kikkerter uden AO har 50 eller 100 m som fast parallelaksejustering, men det fremgår at specifikationerne på kikkerten.

Brugeravatar
Romvig
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 500
Tilmeldt: 23. apr 2008, 16:24
Interesser: Flyvning og Luft våben
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Romvig » 30. jul 2016, 11:29

Som regel kommer der en masse forskelligt legetøj til luft træffene så kan kun anbefale at du kommer
desuden er der faktisk rigtig hyggelige folk imellem tosserne :numberone:
du har jo ikke SÅ langt op til mig til om 14 dage
Mvh
Romvig
________________________________________
Har endnu ikke fundet et projekt så enkelt
at det ikke kan gøres forkert

Nikolai Kaad
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2016, 13:41
Interesser: hyggeskydning og kommende jagt
Geografisk sted: Randers NV

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Nikolai Kaad » 30. jul 2016, 11:59

Kalenderen er ret så booket, men det kunne da være hyggeligt at komme med til træf en gang. :)

Nu er sigtekornet yderst desværre faldet af!?!? :( men mon ikke det kan sættes fast igen. Det kan skubbes på plads, men det sidder løst, så man skal lige skubbe det på plads efter hvert skud.

Jeg oplever faktisk efterhånden en ok præcision på ca. 10 meter, men derefter må jeg konstatere, at jeg er en yderst middelmådig skytte :) Mine skud sidder ofte noget lavt, men det kan også være, at jeg blot ikke sigter korrekt igennem de to sigtekorn? Hvordan skal de to være i forhold til hinanden? Skal den forreste kærv fylde "det v-formede hul" bagtil helt ud? eller blot op til kanten?? Jeg kan se at man kan skrue på den bagerste af de to sigtekorn - det må være til at regulere højden, men hvordan får man skudt geværet ind?

Jeg aner faktisk ikke hvor gammelt geværet er - kan man finde ud af det via serienummeret?

Mvh

Nikolai

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Taxen » 30. jul 2016, 14:52


Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Caspian1911 » 30. jul 2016, 15:12

Nikolai Kaad skrev:Kalenderen er ret så booket, men det kunne da være hyggeligt at komme med til træf en gang. :)

Nu er sigtekornet yderst desværre faldet af!?!? :( men mon ikke det kan sættes fast igen. Det kan skubbes på plads, men det sidder løst, så man skal lige skubbe det på plads efter hvert skud.

Jeg oplever faktisk efterhånden en ok præcision på ca. 10 meter, men derefter må jeg konstatere, at jeg er en yderst middelmådig skytte :) Mine skud sidder ofte noget lavt, men det kan også være, at jeg blot ikke sigter korrekt igennem de to sigtekorn? Hvordan skal de to være i forhold til hinanden? Skal den forreste kærv fylde "det v-formede hul" bagtil helt ud? eller blot op til kanten?? Jeg kan se at man kan skrue på den bagerste af de to sigtekorn - det må være til at regulere højden, men hvordan får man skudt geværet ind?

Jeg aner faktisk ikke hvor gammelt geværet er - kan man finde ud af det via serienummeret?

Mvh

Nikolai
Ved skydning med korn og kærv skal overkanten flugte, ligemeget hvilken facon kærven har.
image.jpeg
image.jpeg (13.86 KiB) Vist 6068 gange
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Nikolai Kaad
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2016, 13:41
Interesser: hyggeskydning og kommende jagt
Geografisk sted: Randers NV

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Nikolai Kaad » 1. aug 2016, 12:26

Super!!

Mit gevær har nr. 471303, så det er sandsynligvis +40 år gammelt!!?!? bør jeg få det efterset/tjekket - evt skifte fjeder?? Kan det svare sig?

Tak begge!! :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Refraktorius » 3. aug 2016, 13:07

Det vil næppe tage skade af at blive adskilt, renset og smurt.

(Man kender jo alligevel ikke sit legetøj, før man har gjort det)

Når det så er adskilt, kan man se om pakninger og fjeder eventuelt skal skiftes, fjederen skal have lidt fedt, alle bevægelige dele en dråbe olie osv.

På en gammel skyder sidder der ofte imponerende mængder fedt og snask rundt omkring.
(Prøv at se min gamle Diana 27 her: http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?p=199483 )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Nikolai Kaad
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2016, 13:41
Interesser: hyggeskydning og kommende jagt
Geografisk sted: Randers NV

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Nikolai Kaad » 3. aug 2016, 21:39

Refraktorius skrev:Det vil næppe tage skade af at blive adskilt, renset og smurt.

(Man kender jo alligevel ikke sit legetøj, før man har gjort det)

Når det så er adskilt, kan man se om pakninger og fjeder eventuelt skal skiftes, fjederen skal have lidt fedt, alle bevægelige dele en dråbe olie osv.

På en gammel skyder sidder der ofte imponerende mængder fedt og snask rundt omkring.
(Prøv at se min gamle Diana 27 her: http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?p=199483 )
Sådan en tur tror jeg mit gevær kunne trænge til - pakningen ser noget "træt" ud, men jeg sgu ikke om jeg tør skille det hele ad - det skal være en weekend, hvor der er GOD tid :)

Mvh

Nikolai

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Sort » 3. aug 2016, 22:01

Sådan lige for at komme ordentligt igang synes jeg du skal rense løbet igennem til det er rent, altså så der kommer rene filtpropper/klude ud.
Så væder du en filtprop med lidt olie og maser den igennem, nogle gange er det nemmere at stikke rensestokken i og så skrue filtproppen på fra bagenden af løbet, men en oliefilm skal der altså i.
I en PCP'er skyder man bare olieproppen af, men i fjederbøsser giver den ikke modstand nok til fjederen hvilket kan skade mekanikken og evt brække fjederen.

Ellers skal luftgeværer ikke renses. Jeg plejer at rense hvis geværet får fugt, mest for at være sikker på at det får olie og så en gang imellem når jeg bliver sur over mine evner til at ramme (det er vist ærlig dag idag).

De fleste geværer samler godt med JSB exact (feks fra sonos). Ellers er der H&N FTT, samt barracuda. Hvis du har de tre og ingen af dem samler, så er den gal med skytte eller grej.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Refraktorius » 4. aug 2016, 08:46

Som Sort skriver, så:


Start med løbet.

Smør derefter de dele du kan komme til uden at skille den ad (eller kan komme til ved bare at adskille skæfte og metal)

Skift løbspakningen

Det vil formodentligt gøre en tydelig forskel.


Når du har set at det ikke er så skræmmende, så kan du splitte den ad.
Og ja en weekend uden stress er et godt tidspunkt.

En anden virkelig god ting er at lave en søgning på "How to take apart a HW50" eller "HW50 disassembly" (det var en HW50 du havde?)og se film i fred og ro. Det er ikke altid selvindlysende hvordan sådan nogen dimser er sat sammen.

Ikke nogen filmisk perle, men den viser principperne:

youtu.be/-rCKzgY_-x4
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Sort » 4. aug 2016, 20:00

Nikolai Kaad skrev:Super!!

Mit gevær har nr. 471303, så det er sandsynligvis +40 år gammelt!!?!? bør jeg få det efterset/tjekket - evt skifte fjeder?? Kan det svare sig?

Tak begge!! :smile:
Lad fjederen være, du får aldrig et highpower våben ud af en HW50 og der er ikke meget at hente. Men hvis du kommer til skydetræf oppe hos Romvig 13-14/8, skal jeg nok skilde den ad for dig (måske sætte den sammen igen for et par øl).
Hvis jeg var dig ville jeg indkøbe en ny stempelpakning og så den løbs pakning som du selv kan se er lidt træt.
https://www.gunspares.co.uk/products/24565/HW50/
Du skal bruge del nummer BS040, desuden ville BW079 være rar at få med, men den er udsolgt.
Istedet har de en her http://vortekproducts.com/ourstore/inde ... duct_id=95
Dvs det er konvertering fræ gameldags læderpakning til noget moderne sillikone af en art.
Vorteklaver også fjedrer og den første side har også nye fjedre, hvis det absolut skal være.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Nikolai Kaad
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2016, 13:41
Interesser: hyggeskydning og kommende jagt
Geografisk sted: Randers NV

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Nikolai Kaad » 6. aug 2016, 12:37

Sort skrev:
Nikolai Kaad skrev:Super!!

Mit gevær har nr. 471303, så det er sandsynligvis +40 år gammelt!!?!? bør jeg få det efterset/tjekket - evt skifte fjeder?? Kan det svare sig?

Tak begge!! :smile:
Lad fjederen være, du får aldrig et highpower våben ud af en HW50 og der er ikke meget at hente. Men hvis du kommer til skydetræf oppe hos Romvig 13-14/8, skal jeg nok skilde den ad for dig (måske sætte den sammen igen for et par øl).
Hvis jeg var dig ville jeg indkøbe en ny stempelpakning og så den løbs pakning som du selv kan se er lidt træt.
https://www.gunspares.co.uk/products/24565/HW50/
Du skal bruge del nummer BS040, desuden ville BW079 være rar at få med, men den er udsolgt.
Istedet har de en her http://vortekproducts.com/ourstore/inde ... duct_id=95
Dvs det er konvertering fræ gameldags læderpakning til noget moderne sillikone af en art.
Vorteklaver også fjedrer og den første side har også nye fjedre, hvis det absolut skal være.
Tak for det gode tilbud om at skille geværet ad for mig, men jeg er desværre booket helt op den weekend. Jeg tror jeg forsøger mig stille og roligt med at rense piben og se om jeg kan skifte de dele du nævner - og så vil jeg se om det ikke er det der skal til. Ellers må jeg jo igang med den store tur senere. Da jeg spurgte til fjederen var det ikke for at den skulle blive til et highpower våben, men blot fordi jeg ville sikre mig atv den faktisk leverer det som kan forventes af et sådant gevær - jeg tænkte at fjederen måske kunen blive træt og mist noget kraft??

Jo, det er et HW50M gevær jeg har købt. Jeg kan faktisk godt lige at det er gammelt - det har en dejlig patina over sig og hvis det kan skydes ind så det samler på ca. 15-20 meter uden at jeg skal bruge kikkertsigte, så er jeg tilfreds. Det er mest i sommerhuset jeg kan komme til at skyde, idet vores egen have er lidt svær at sikre imod vildtfarende hagl!?!?!? Et kikkertsigte kunne være fedt, men det kan sådan set godt vente, hvis jeg kan få en fornemmelse af at det ikke er geværet, men blot mine evner, som afholder mig fra at ramme plet lige nu :oops:

Jeg har også fundet de hagl du nævner længere oppe i tråden og vil få bestilt nogle snarest - de hagl der fulgte med er vist ikke i toppen af poppen (RWS - Meisterkugeln i en æske der ligner noget fra 70´erne) og sikker lige så gamle som geværet :) Det virker MEGET bløde i metallet og er klart de dårligste af de hagl vi har skudt med. Det gik bedre med den æske Gamo Bailines Diablo som også fulgte med geværet.

Endnu en gang tak for den fantastiske hjælpsomhed herinde!!! :)

Mvh

Nikolai

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Sort » 6. aug 2016, 22:25

Sagen er den at en slidt fjeder måske yder lidt mindre power, men det gør ikke nogen forskel for hvor godt riflen samler, så længe mekanikken kører ensartet hver gang. Det man kan opnå med en ny fjeder er lidt mere power (i reglen ikke det helt store), men hvis du bare vil skyde pænt er power egentligt slet ikke din ven, tvært imod. Fordi power giver rystelser og vridninger i våbnet, som du så skal kompensere for i din skydestilling.

Det der er uens på en gammel skyder er forseglingen imellem løb og cylinder (den du kan se er "træt") og så gamle læderpakningers evner til at slutte tæt... lige tæt hver gang uanset gammelt fedt og sprøde eller slidte kanter.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Flagg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 19. dec 2005, 21:24
Interesser: 4.5 mm. Plinking.
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 34 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Flagg » 7. aug 2016, 01:55

:goodpost:

Nikolai Kaad
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2016, 13:41
Interesser: hyggeskydning og kommende jagt
Geografisk sted: Randers NV

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Nikolai Kaad » 7. aug 2016, 15:07

Sort skrev:Sagen er den at en slidt fjeder måske yder lidt mindre power, men det gør ikke nogen forskel for hvor godt riflen samler, så længe mekanikken kører ensartet hver gang. Det man kan opnå med en ny fjeder er lidt mere power (i reglen ikke det helt store), men hvis du bare vil skyde pænt er power egentligt slet ikke din ven, tvært imod. Fordi power giver rystelser og vridninger i våbnet, som du så skal kompensere for i din skydestilling.

Det der er uens på en gammel skyder er forseglingen imellem løb og cylinder (den du kan se er "træt") og så gamle læderpakningers evner til at slutte tæt... lige tæt hver gang uanset gammelt fedt og sprøde eller slidte kanter.
Super! Tak for god forklaring!

Mvh

Nikolai

denbertuz
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. jul 2017, 15:38
Interesser: Luft
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af denbertuz » 11. jul 2017, 15:45

Fanastril skrev:Hej Nikolai.

For mindre kan du få HW95 med bedre aftræk her

Der skal dog købes og skiftes en "export"-fjeder i tillæg.
Helt ny her, men med samme profil som Nikolaj - Kigger efter det første luftgevær.

Nogen der har erfaring med www.sportwaffen-schneider.de som Fanastril anbefaler - priserne ser jo attraktive ud :smile:

Denbertuz
/ Denbertuz

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Bofhenator » 11. jul 2017, 16:20

denbertuz skrev:
Fanastril skrev:Hej Nikolai.

For mindre kan du få HW95 med bedre aftræk her

Der skal dog købes og skiftes en "export"-fjeder i tillæg.
Helt ny her, men med samme profil som Nikolaj - Kigger efter det første luftgevær.

Nogen der har erfaring med http://www.sportwaffen-schneider.de som Fanastril anbefaler - priserne ser jo attraktive ud :smile:

Denbertuz
Jeg har handlet en del med schnieder, ikke med luftvåben-dele dog. Der har aldrig været bøvl.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

denbertuz
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. jul 2017, 15:38
Interesser: Luft
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af denbertuz » 11. jul 2017, 16:48

Bofhenator skrev: Jeg har handlet en del med schnieder, ikke med luftvåben-dele dog. Der har aldrig været bøvl.
Godt at høre - vil straks kigge videre på deres side - lurer på en Weihrauch ting :smile:
/ Denbertuz

denbertuz
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11. jul 2017, 15:38
Interesser: Luft
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af denbertuz » 11. jul 2017, 17:14

C-X skrev:Hvis der ikke er AO eller Side Fokus på, ville jeg gå udenom. Det skal stå klart, hvis det skal være sjovt. 2-7x eller 3-9x er fint ud til 15-30 meter. Kikkerten skal også kunne sidde på våbnet, uden det ligner en kikkert med en luftbøsse underneden :fun:
Du kan måske være heldig med noget, hvis du opretter en købsannonce herinde. Nikko Stirling kikkerterne er entry-level optik (men de giver meget for pengene), så der er ofte nogen der opgraderer til noget bedre.
Har gang i at læse tråde igennem, så jeg er klædt nogenlunde klædt på til handel og undgår at købe noget jeg skal udskifte om et halvt år!

Omkring kikkert sigte - er det http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... cts_id/941 brugbart ud fra ovenstående råd?

Mvh

Denbertuz
/ Denbertuz

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af C-X » 11. jul 2017, 19:44

Nej, det ligner noget jeg ville gå en stor bue udenom.

Det er så kort, at du kan få problemer med øjenafstanden.
Parallakse kan jeg ikke se hvad er sat til og du vil foretrække den er justerbar med AO eller SF.
Lyset har du næppe ret meget at bruge til, det går let i stykker og du risikerer, at det lyser hele røret op.
Åbne tårne er fedt, hvis kvaliteten er god og du reelt bruger dem, ellers er lukkede bedre.

Den er så dyr, at du let finder alternativer. Kig under Nikko Stirling Airking.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar