CO2 - tilladt eller ej?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af ReneKJ » 12. jan 2017, 11:08

Kenneth Jensen skrev: Derudover undrer det mig MEGET at Politiet har hjemmel til at erklære et våben for tilladelseskrævende, udelukkende ud fra hvilket materiale det hagl der fyldes i våbnet er fremstillet af. Også lidt sjovt at det åbenbart er lovligt at skyde med blyhagl i de pågældende våben, men ikke stål :wall:

Jeg hentyder til indlægget fra Robse med dette billede:

rtwwsa.jpg

Hilsen Kenneth
Mon ikke der er sket en eller anden sammenblanding med hardball våben?
Normalt bruger man da ikke stål i et luftvåben?

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af 686 » 12. jan 2017, 13:52

En gang om året bør vi fylde vores PCP våben med lattergas og derefter holde en stor skydning i et lukket rum :smile: :biggrin: :fun: :rolf:

Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 12. jan 2017, 15:06

Til Kenneth:
Du har helt ret.
Magten i Danmark er principielt tredelt i den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt.
Som den udøvende magt har politiet ingen hjemmel til at kræve tilladelse for noget våben, der ikke allerede er tilladelseskrævende i den af Folketinget vedtagne lov.

Hvis det f.eks. ikke fremgår af lov eller bekendtgørelse, at materialet i ammunitionen har betydning, så kan politiet ikke blande sig i det, og loven skelner ikke mellem materialet i projektilerne for pistoler og rifler, uanset om det er krudt- eller luftvåben.
Som tidligere anført, så har ScanToy misforstået reglerne på det punkt.

Tilsvarende skelner loven f.eks. heller ikke mellem luftarter for luftvåben !

Til ReneKJ:
Selv om der også findes en del riflede CO2 baserede luftvåben, der er lavet til at skyde med blyhagl, skyder mange (glatløbede) CO2 -våben faktisk med (runde) stålkugler i kal. 4.42. (BBs (Ball-Bearings)).

Til Lycos m.fl:
Mht. at kontakte Justitsministeriet, er jeg sikker på, at de vil henvise til loven og på ingen måde ønsker at tolke eller uddybe denne yderligere på skrift, udover den bekendtgørelse, som de jo allerede en gang har lavet for at uddybe og forklare loven.

I stedet for at kontakte Justitsministeriet har jeg imidlertid dd. kl. 14.31 kontaktet Vestegnens Våbenkontor og der talt med Peter om erhvervelse af luftvåben med CO2 som drivmiddel.
Han bekræftede meget klart, at det ALENE var kaliberen, der var afgørende for, om et luftvåben var registreringspligtigt samt, at det er frit for at købe, besidde og benytte luftvåben med en kaliber på 4,5 mm. og mindre, uanset hvilken luftart det bliver drevet af, herunder f.eks. CO2 !

For min del vil denne debat nu stoppe, og jeg vil så håbe, at vi bliver flere, der også kan have fornøjelse af denne type luftvåben.
Senest rettet af Slettet bruger 12. jan 2017, 16:36, rettet i alt 1 gang.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Timber » 12. jan 2017, 16:08

FriLuft skrev:Til Kenneth:
Du har helt ret.
Magten i Danmark er principielt tredelt i den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt.
Som den udøvende magt har politiet ingen hjemmel til at kræve tilladelse for noget våben, der ikke allerede er tilladelseskrævende i den af Folketinget vedtagne lov.

Hvis det f.eks. ikke fremgår af lov eller bekendtgørelse, at materialet i ammunitionen har betydning, så kan politiet ikke blande sig i det, og loven skelner ikke mellem materialet i projektilerne for pistoler og rifler, uanset om det er krudt- eller luftvåben.
Som tidligere anført, så har ScanToy misforstået reglerne på det punkt.

Tilsvarende skelner loven f.eks. heller ikke mellem luftarter for luftvåben !

Til ReneKJ:
Selv om der også findes en del riflede CO2 baserede luftvåben, der er lavet til at skyde med blyhagl, skyder mange (glatløbede) CO2 -våben faktisk med (runde) stålkugler i kal. 4.42. (BBs (Ball-Bearings)).

Til Lycos m.fl:
Mht. at kontakte Justitsministeriet, er jeg sikker på, at de vil henvise til loven og på ingen måde ønsker at tolke eller uddybe denne yderligere på skrift, udover den bekendtgørelse, som de jo allerede en gang har lavet for at uddybe og forklare loven.

I stedet for at kontakte Justitsministeriet har jeg imidlertid dd. kl. 14.31 kontaktet Vestegnens Våbenkontor og der talt med Peter om erhvervelse af luftvåben med CO2 som drivmiddel.
Han bekræftede meget klart, at det ALENE var kaliberen, der var afgørende for, om et luftvåben var registreringspligtigt, samt at det er frit for at købe, besidde og benytte luftvåben med en kaliber på 4,5 mm. og mindre, uanset hvilken luftart, det blev drevet af, herunder f.eks. CO2 !

For min del vil denne debat nu stoppe, og jeg vil så håbe, at vi bliver flere, der også kan have fornøjelse af denne type luftvåben.
Det er sgu fint arbejde det der... :thumbup: Meeeen, endnu bedre ville det have været hvis du havde fået det på skrift, og så lagt det op herinde... Er det muligt at kontakte ham igen for det???
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af ReneKJ » 12. jan 2017, 17:23

Jeg er enig med Timber, det er et fint initiativ, men et mundtligt svar til tredjepart kan ikke rigtigt bruges til noget konkret hvis man får problemer.
Nu har jeg selv skrevet til ACV og givet det der sælges på Scantoy som eksempel, så må vi se.

Jeg har ikke tænkt mig at lave klagesager eller diskutere paragraffer med dem, bare et "Ja" eller "Nej" på skrift som vi kan forholde os til,

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Niels » 12. jan 2017, 22:08

ReneKJ skrev:Jeg er enig med Timber, det er et fint initiativ, men et mundtligt svar til tredjepart kan ikke rigtigt bruges til noget konkret hvis man får problemer.
Nu har jeg selv skrevet til ACV og givet det der sælges på Scantoy som eksempel, så må vi se.

Jeg har ikke tænkt mig at lave klagesager eller diskutere paragraffer med dem, bare et "Ja" eller "Nej" på skrift som vi kan forholde os til,
Det bliver spændende at se hvad de svarer ved ACV, selvom jeg ville blive overrasket hvis der kommer noget nyt ud af det. De fortolker jo også bare, ligesom SKV har deres fortolkning og ingen tilsyneladende har fået fat i pointen endnu her små 20 år efter.

Jeg synes at det er svært at se hvordan der kan komme noget konkret ud af alt dether, før der er en der tager en for holdet - og går hele vejen.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af DB89 » 15. jan 2017, 14:56

Jeg er også spændt på konklusionen, hvis der kommer en. Jeg vil dog også have noget på skrift, det mundtlige svar/bevis er ikke meget værd, hvis man ryger i retten.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Bofhenator » 15. jan 2017, 19:55

SKV (Vingsted) afventer stadig et endeligt svar fra JM, de har lovet at give mig besked direkte når de får noget derfra. Kan de sende noget videre på skrift gør de det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Timber » 15. jan 2017, 21:17

ReneKJ skrev:Jeg er enig med Timber, det er et fint initiativ, men et mundtligt svar til tredjepart kan ikke rigtigt bruges til noget konkret hvis man får problemer.
Nu har jeg selv skrevet til ACV og givet det der sælges på Scantoy som eksempel, så må vi se.

Jeg har ikke tænkt mig at lave klagesager eller diskutere paragraffer med dem, bare et "Ja" eller "Nej" på skrift som vi kan forholde os til,
Noget nyt i sagen??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af ReneKJ » 15. jan 2017, 21:33

Timber skrev:
ReneKJ skrev:Jeg er enig med Timber, det er et fint initiativ, men et mundtligt svar til tredjepart kan ikke rigtigt bruges til noget konkret hvis man får problemer.
Nu har jeg selv skrevet til ACV og givet det der sælges på Scantoy som eksempel, så må vi se.

Jeg har ikke tænkt mig at lave klagesager eller diskutere paragraffer med dem, bare et "Ja" eller "Nej" på skrift som vi kan forholde os til,
Noget nyt i sagen??
Nej, men jeg har egentligt også forventet at det tager en uge eller to.
Det er trods alt ikke nogen hastesag, og måske også et lidt obskurt emne.

Men jeg skal nok vende tilbage med en opdatering når jeg hører noget.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Timber » 15. jan 2017, 21:39

ReneKJ skrev:
Timber skrev:
ReneKJ skrev:Jeg er enig med Timber, det er et fint initiativ, men et mundtligt svar til tredjepart kan ikke rigtigt bruges til noget konkret hvis man får problemer.
Nu har jeg selv skrevet til ACV og givet det der sælges på Scantoy som eksempel, så må vi se.

Jeg har ikke tænkt mig at lave klagesager eller diskutere paragraffer med dem, bare et "Ja" eller "Nej" på skrift som vi kan forholde os til,
Noget nyt i sagen??
Nej, men jeg har egentligt også forventet at det tager en uge eller to.
Det er trods alt ikke nogen hastesag, og måske også et lidt obskurt emne.

Men jeg skal nok vende tilbage med en opdatering når jeg hører noget.
Tak... Var bare lidt overventende, men skal nok slå koldt vand i blodet... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
TEPE
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. nov 2015, 20:51
Interesser: Luftskydere
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af TEPE » 16. jan 2017, 13:30

FriLuft skrev: Inden da vil jeg dog præcisere, at det eneste sted, hvor loven nævner kulsyredrevne våben er i føromtalte §1, stk. 2b, der jo drejer sig om hard- og paintballvåben.
Loven omtaler altså ikke kulsyredrevne luftvåben, og det er derfor på baggrund af loven rimeligt at konkludere, at kulsyredrevne luftvåben selvfølgelig også er omfattet af bestemmelserne om luftvåben, som det også er tilfældet i groft set samtlige andre lande verden over, hvor CO2-våben også henføres til reglerne for luftvåben.
Det er værd at bide mærke i, at loven specifikt tillader kulsyredrevne hardball- og paintballvåben. Det er også værd at bide mærke i, at den ikke nævner andre drivmidler eller -mekanismer i sammenhæng med hardball- og paintballvåben, selv om sådanne må sælges og anvendes uden tilladelse.

Jeg synes, at det er svært ikke at konkludere, at der derfor må være tale om en specifik undtagelse fra et implicit forbud mod kulsyredrevne våben af enhver art; en undtagelse, der kun gælder hardball- og paintballvåben. §1 Stk. 2(b) lyder jo "kulsyredrevne hardball- og paintballvåben", ikke "kulsyredrevne bøssser af kaliber ikke over 4,5 mm, hardball- og paintballvåben" (eller noget tilsvarende).

Hvor fristende det end kan være, så er det nok desværre ønsketænkning at tro at kategorien "luft- og fjederbøsser" implicit skulle indbefatte kulsyredrevne våben, når lovgiverne har fundet det nødvendigt eksplicit at tillade kulsyredrift af hardball- og paintballvåben. :cry:
-Tepe

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Marius » 16. jan 2017, 13:51

tepe skrev:
FriLuft skrev: Inden da vil jeg dog præcisere, at det eneste sted, hvor loven nævner kulsyredrevne våben er i føromtalte §1, stk. 2b, der jo drejer sig om hard- og paintballvåben.
Loven omtaler altså ikke kulsyredrevne luftvåben, og det er derfor på baggrund af loven rimeligt at konkludere, at kulsyredrevne luftvåben selvfølgelig også er omfattet af bestemmelserne om luftvåben, som det også er tilfældet i groft set samtlige andre lande verden over, hvor CO2-våben også henføres til reglerne for luftvåben.
Det er værd at bide mærke i, at loven specifikt tillader kulsyredrevne hardball- og paintballvåben. Det er også værd at bide mærke i, at den ikke nævner andre drivmidler eller -mekanismer i sammenhæng med hardball- og paintballvåben, selv om sådanne må sælges og anvendes uden tilladelse.

Jeg synes, at det er svært ikke at konkludere, at der derfor må være tale om en specifik undtagelse fra et implicit forbud mod kulsyredrevne våben af enhver art; en undtagelse, der kun gælder hardball- og paintballvåben. §1 Stk. 2(b) lyder jo "kulsyredrevne hardball- og paintballvåben", ikke "kulsyredrevne bøssser af kaliber ikke over 4,5 mm, hardball- og paintballvåben" (eller noget tilsvarende).

Hvor fristende det end kan være, så er det nok desværre ønsketænkning at tro at kategorien "luft- og fjederbøsser" implicit skulle indbefatte kulsyredrevne våben, når lovgiverne har fundet det nødvendigt eksplicit at tillade kulsyredrift af hardball- og paintballvåben. :cry:
Jeg lægger mig også op af din fortolkning - det er også værd at bemærke at Scantoy i forbindelse med deres salg af co2 drevne 4,5mm luftvåben tilføjer følgende i beskrivelsen:
Dansk
Ifølge Dansk lovgivning er det ikke tilladt at benytte stål ammunition i dette våben uden våbentilladelse fra Politiet.
Hvilket ligger på linie med den praksis som andre våbenhandlere i Danmark følger ved ikke at forhandle disse våben uden våbentilladelse.
Jeg ville dog ønske at var ganske lovligt og ikke-tilladelseskrævende at besidde et co2-drevet luftvåben i 4,5mm
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Lycon » 16. jan 2017, 16:23

Marius skrev: Hvilket ligger på linie med den praksis som andre våbenhandlere i Danmark følger ved ikke at forhandle disse våben uden våbentilladelse.
Jeg ville dog ønske at var ganske lovligt og ikke-tilladelseskrævende at besidde et co2-drevet luftvåben i 4,5mm
Ja jeg ville også godt have sparet de tre gange 420,00 jeg indtil nu har betalt. :wall:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Niels » 16. jan 2017, 20:37

tepe skrev:
FriLuft skrev: Inden da vil jeg dog præcisere, at det eneste sted, hvor loven nævner kulsyredrevne våben er i føromtalte §1, stk. 2b, der jo drejer sig om hard- og paintballvåben.
Loven omtaler altså ikke kulsyredrevne luftvåben, og det er derfor på baggrund af loven rimeligt at konkludere, at kulsyredrevne luftvåben selvfølgelig også er omfattet af bestemmelserne om luftvåben, som det også er tilfældet i groft set samtlige andre lande verden over, hvor CO2-våben også henføres til reglerne for luftvåben.
Det er værd at bide mærke i, at loven specifikt tillader kulsyredrevne hardball- og paintballvåben. Det er også værd at bide mærke i, at den ikke nævner andre drivmidler eller -mekanismer i sammenhæng med hardball- og paintballvåben, selv om sådanne må sælges og anvendes uden tilladelse.

Jeg synes, at det er svært ikke at konkludere, at der derfor må være tale om en specifik undtagelse fra et implicit forbud mod kulsyredrevne våben af enhver art; en undtagelse, der kun gælder hardball- og paintballvåben. §1 Stk. 2(b) lyder jo "kulsyredrevne hardball- og paintballvåben", ikke "kulsyredrevne bøssser af kaliber ikke over 4,5 mm, hardball- og paintballvåben" (eller noget tilsvarende).

Hvor fristende det end kan være, så er det nok desværre ønsketænkning at tro at kategorien "luft- og fjederbøsser" implicit skulle indbefatte kulsyredrevne våben, når lovgiverne har fundet det nødvendigt eksplicit at tillade kulsyredrift af hardball- og paintballvåben. :cry:
Jeg er bange for at dether bare er en gammel skrøne, der ikke vil dø.
Der står jo ikke noget konkret mere, men overleveringen lever i bedste velgående.

Og det bliver den ved med, indtil der er er en der går hele vejen.
jeg har været igennem den mølle med bl.a et 9mm gevær og et par lyddæmpere, og det gider jeg simpelthen bare ikke en gang til.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
TEPE
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. nov 2015, 20:51
Interesser: Luftskydere
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af TEPE » 16. jan 2017, 21:49

Niels skrev: Jeg er bange for at dether bare er en gammel skrøne, der ikke vil dø.
Der står jo ikke noget konkret mere, men overleveringen lever i bedste velgående.
Jo, der står da meget konkret i loven, at kulsyredrevne hardball- og paintball våben er tilladt. Der står ikke luftdrevne. Af det kan udledes, at loven, af uransaglige årsager, skelner mellem komprimeret atmosfærisk luft og komprimeret CO₂.

Loven tillader også luft- og fjederbøsser (med kaliberrestriktion). "Luftbøsser", ikke "luftbøsser og kulsyredrevne våben" - det fremgår jo, som det ses af lovens omtale af hardball- og paintballvåben, at luft og CO₂ er to forskellige drivmidler i lovens forstand.

Udgangspunktet er jo, at §1 grundlæggende er et forbud mod skydevåben uden tilladelse. Dernæst følger undtagelserne fra dette forbud. Kulsyredrevne våben, bortset fra hardballvåben og paintballvåben, er ikke opført som undtagne.

Personligt synes jeg, at det er helt pløk, men jeg kan ikke læse det på anden måde.

Tillæg: Cirkulæret fra '66 er vel ophævet fordi det er overflødigt. §1 definerer hvad der er tilladt.
-Tepe

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Marius » 16. jan 2017, 22:10

Ok, jeg blev nysgerrig... og så blev jeg forvirret :alcohol:

I 'Forslag til Lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.' fremsat den 28. marts 2008 af justitsministeren (Lene Espersen) til lovændringen står Politiets begrundelse for at lave ændring ifht. kulsyredrevne hardball og paintballvåben
5. Kulsyredrevne hardball- og paintballvåben
5.1. Gældende ret Det er i dag forbudt for enhver at indføre, fremstille, erhverve, besidde, bære eller anvende kulsyredrevne hardball- og paintballvåben uden tilladelse fra justitsministeren, jf. våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt. Det er derimod alene forbudt for personer under 18 år at erhverve, besidde, bære eller anvende luftdrevne hardball- og paintballvåben uden tilladelse, jf. våbenlovens § 2, stk. 1, 2. pkt., jf. § 1, stk. 2, litra a. Personer over 18 år kan uden særlig tilladelse erhverve, besidde, bære eller anvende sådanne våben. Ammunition til hardball- og paintballvåben er ikke omfattet af våbenloven.
5.2. Lovforslagets udformning Rigspolitiet har oplyst, at våben, der anvender kulsyre som drivmiddel, typisk er væsentligt svagere end luftdrevne våben, og Rigspolitiet ser derfor ikke nogen våbenteknisk begrundelse for at skelne mellem de nævnte våbentyper. På den baggrund og under hensyn til, at hardball- og paintballvåben alene anvender plastikkugler eller kugler bestående af gelatineskaller med farvestof eller massivt gummi, foreslås det, at kulsyredrevne hardball- og paintballvåben sidestilles med luftdrevne hardball- og paintballvåben. Dette indebærer, at personer over 18 år fremover uden særlig tilladelse vil kunne erhverve, besidde, bære eller anvende begge typer våben. Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 3, nr. 1 (forslaget til våbenlovens § 1, stk. 2, litra b), og bemærkningerne hertil.
Som jeg læser det tager man altså ikke den logiske konsekvens ifht luftvåben (der skyder med hagl) og ved samme lejlighed fjerner kravet om tilladelse for co2 våben/kulsyrevåben.

Som andre har fundet af stammer tilladelseskravet for kulsyrevåben/co2 fra 1966.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=82395

MEN cirkulæret er idag historisk - altså IKKE gældende og blev i 1995 overtaget af et cirkulære der ikke nævner kulsyrevåben, men derimod harpuner og hardball/paintballvåben. Muuuligvis er kulsyrevåben alene dækket ind under betegnelsen 'andre lignende særligt farlige skydevåben'
Kapitel 2

Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler

§ 14. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:

1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,
2) pistoler, hvorved forstås enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,
3) halvautomatiske og fuldautomatiske rifler, og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=58253#K2

Det virker simpelthen som at kulsyrevåben/co2 i dag er faldet ud af lovgivningen som begreb?
- jeg kan ihvertfald ikke finde det..
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
TEPE
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. nov 2015, 20:51
Interesser: Luftskydere
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af TEPE » 16. jan 2017, 22:50

Marius skrev:Som andre har fundet af stammer tilladelseskravet for kulsyrevåben/co2 fra 1966.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=82395

MEN cirkulæret er idag historisk - altså IKKE gældende og blev i 1995 overtaget af et cirkulære der ikke nævner kulsyrevåben, men derimod harpuner og hardball/paintballvåben. Muuuligvis er kulsyrevåben alene dækket ind under betegnelsen 'andre lignende særligt farlige skydevåben'

...

Det virker simpelthen som at kulsyrevåben/co2 i dag er faldet ud af lovgivningen som begreb?
- jeg kan ihvertfald ikke finde det..
Cirkulæret var vel blevet unødvendigt al den stund, at våbenloven består af meget brede forbud med få undtagelser. Kulsyrevåben er så forbudt af den simple grund, at de ikke er tilladt. Om det er §1 eller §2 er nok egentlig underordnet.

Sjovt, i øvrigt, at se, at Rigspolitiet godt ved, at kulsyrevåben ikke er specielt kraftige..
-Tepe

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af ReneKJ » 16. jan 2017, 23:03

Det er også pudsigt at de skriver både at ammo til hardball ikke er omfattet af våbenloven, og at den alene består af plastik eller gelatine.
Hvis den ikke er omfattet af våbenloven kan den vel bestå af hvad som helst?

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Werecat » 16. jan 2017, 23:18

Tak for en god gennemgang Friluft. Man aner juridisk skoling.

Mht. butikkens advarsel. Kan det være at det er forvirring ift hardball våben, der vel definitorisk bliver til 6mm luftvåben hvis man putter metalkugler i (og dermed livsfarlige dræbermaskiner :puke: )?

-edit.
Tænk hvis man havde nosser til det. Så smed jeg gerne 2500 for en plinker som denne her

http://www.pyramydair.com/s/m/SIG_Sauer ... /3717/7140
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Niels Henrik
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. jul 2016, 11:03
Interesser: Pistol skydning, 9 mm,.22,.177
Geografisk sted: Hovedstadsregionen
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Niels Henrik » 17. jan 2017, 12:49

Der er selvfølgelig en grund til, at en af verdens største producenter (læs: distributører af Taiwan producerede airsoft våben) ASG, der er hjemmehørende her i Danmark, ikke har 4,5 mm co2 våben på programmet indenfor dette lands grænser, selvom de fleste af deres våben faktisk bliver i produceret i både 6mm og 4,5mm versioner. De kan ikke få tilladelse af JM til at markedsføre 4,5 mm CO2 verisonerne i Danmark. Jeg har kontaktet den juridiske ekspert hos ASG, og han er faktisk ligeså frustreret som de fleste af os andre her i forum'et. De kan sælge deres 4,5 mm versioner i alle landene omkring os men ikke her. Men det er meget kringlet det her, så jeg indsætter lige Christian Trolle Andersens besrkrivelse her:
"Tak for din mail, der er videresendt til mig i min egenskab af intern juridisk rådgiver hos ASG.

Det korte svar på det spørgsmål du stiller i emnefeltet er, at du ikke kan købe 4,5mm produkter drevet af Co2 hos ASG her i Danmark.

Det er vigtigt at pointere, at både 4,5mm og Co2 som drivmiddel separat set er fuldt lovligt i Danmark, og der nævnes intet i våbenloven eller –bekendtgørelsen om kombinationen af 4,5mm og Co2.

Vi har i ASG været i dialog med justitsministeriet om netop dette emne igennem de sidste 15 år, og at produkterne alligevel ikke kan sælges frit i dag, skyldes at justitsministeriet fortolker, at kombinationen af 4,5mm og Co2 er farlig.

At dette naturligvis er en fejlfortolkning er vel nærmest indlysende for enhver med bare den mindste indsigt i anslagsenergi, men justitsministeriet er nu engang øverste myndighed på området.

Jeg vil dog gerne rette den misforståelse, at kombinationen af 4,5 mm og Co2 er ulovligt. For det er det ikke – det kræver blot våbentilladelse.

Og for ASG’s vedkommende som handelshus kræver det således, at vi opnår våbenhandlertilladelse for at føre de pågældende produkter i Danmark.

En tilladelse vi ikke er interesseret i at ansøge, da vi ikke ønsker at blive associeret med den rigtige våbenindustri, idet vi dermed risikere at konkurrere med de licensgiver vi samarbejder med.

Som kuriosum skal det bemærkes, at i praksis kræves der udfyldelse af en blanket for at ansøge om tilladelsen som våbenhandler af 4,5mm co2 produkter, men denne blanket er ikke lavet fra politiets side (tilladelsen skal søges i den lokale politikreds), og så længe den blanket ikke findes, kan der i praksis ikke ansøges. Noget vi selvfølgelig undrer os meget over og har påpeget flere gange overfor Nordsjællands men uden held."
Så det............. :wall:
Senest rettet af Lycon 17. jan 2017, 14:57, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Citat er sat i Quote tags, ligesom defekt link er fjernet.

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af 686 » 17. jan 2017, 14:33

Det er i praksis umuligt at lovgive uden at der vil opstå utilsigtede virkninger.

Vi havde i Danmark fri adgang til luftvåben indtil for nyligt. Teknologien har imidlertid gjort det muligt at lave særdeles kraftige våben, som drives af luft. Det støder sammen med, at vi i Danmark har en ret skrap våbenlov.

Det forudsigelige sker: En idiot optræder i den bedste sendetid med et kraftigt luftvåben til en demonstration.
Det endnu mere forudsigelige sker: Politikere øjner en let måde at vise handlekraft på - våbenloven strammes.

Hvis et maskingevær, drevet af CO2 bliver fremstillet som det, der vil blive efterspurgt ved en lempelse af de nuværende regler, så bør vi måske hellere tie stille. For min spådom er, at en enkelt tumpe med et "luftmaskingevær" vil føre til tyske forhold: Maks. 7,5Jouel.

Den fremstillede logik er ikke rimelig - men den er forudsigelig.

Blower
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 261
Tilmeldt: 8. sep 2012, 20:58
Interesser: USA biler luft våben
Geografisk sted: vendsyssel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 21 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Blower » 17. jan 2017, 18:44

Kun en tanke,hvis der kunne købes beholdere med luft og ikke co2 i 12gr og 88 gr patroner,hvis det er foreneligt med co2 våben,hvor ville vi så være ?? ja blot en tanke.
MVH
Per
Life in the fast lane run a blower
Benjamin np xl 1500 4,5
Benjamin Marauder 4,5

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Lycon » 17. jan 2017, 19:35

Blower skrev:Kun en tanke,hvis der kunne købes beholdere med luft og ikke co2 i 12gr og 88 gr patroner,hvis det er foreneligt med co2 våben,hvor ville vi så være ?? ja blot en tanke.
MVH
Per
Det kan sagtens købes. Du kan endda købe 12 grams Co2 patroner beregnet for genopfyldning med luft via en fodpumpe.
Og så er det vel ret beset lovligt i en pistol der ellers er kategoriseret som Co2 pistol.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af T-REX » 17. jan 2017, 20:04

Når CO2 er i en trykbeholder, så er det flydende.

Atmosfærisk Luft bliver ikke flydende, inden for tryk, vi finder interessant.

Så en 12 gram beholder, med CO2, giver en hel del skud, da gassen "koger" af væsken.
En tilsvarende størrelse trykluftbeholder, under samme tryk som CO2, vil MÅSKE give 2 skud.

En beholder under større tryk, vil kræve en regulator/trykreducering, og det er der ikke plads til, under de pladsrestriktioner der er, for en 12 grams CO2 beholder.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar