CO2 - tilladt eller ej?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Timber » 10. jan 2017, 18:20

FriLuft skrev:For det første henhører luftvåben med kaliber 4,5 og derunder slet ikke under våbenkontorerne, som jo især står for registreringer og tilladelser af tilladelsespligtige våben.
Derudover gælder loven for alle inkl. våbenkontorerne, og som tidligere anført giver loven altså ikke hjemmel til at opfatte de nævnte CO2 våben som ulovlige !

Selv om jeg også har jagttegn og selvfølgelig heller ikke ønsker at kompromittere det og de muligheder, det giver, så ser jeg ingen problemer i at erhverve, besidde eller benytte CO2 baserede luftvåben med en kaliber på 4,5 mm. og derunder.

Det stemmer iøvrigt, at bl.a. Scantoy i Danmark sælger en række luftvåben med CO2.
Se f.eks:
http://www.scantoy.com/index.php?route= ... ath=84_142
Deres webside er ikke helt opdateret mht. adresse og telefon, men de har telefon: 23-43 73 33 og oplyser, at de har butik på Frederikssundsvej 140 i København.

Det er nok på tide, at vi holder op med at ligge under for ubegrundet eller urimelig frygt og selvskabte restriktioner og i stedet reviderer og justerer vores opfattelse af daværende våbenlov, så den kommer i overensstemmelse med nutidens lov.
Jeg vil da mene at lige netop herinde, så vil tolkningen af våbenloven da være så åben som mulig.. Problemet er bare at hvis man søger og læser bare en brøkdel af trådene herinde, så viser det sig gang på gang, at det gør våbenkontorerne bestemt ikke... Og det er de færreste der har tid og kræfter til at slås med politiet om det.. Der er endda eksempler på at ACØ og ACV har forskellig opfattelse af lovligheden af et våben(mener jeg det var).. Og de burde da køre efter samme lovgivning.. Så et er ønsketænkning, og noget andet virkelighedens verden..

Jeg tror bare at hvis du eller jeg bliver stoppet af en emsig betjent der ikke har fået sin daglige ration citronmåne, og du er i besiddelse af en 4.5mm Co2-drevet pistol/gevær, så er det sgutte dig der vinder den diskussion.. Og så risikerer du en tur i retten,. Og hvem ved hvad der sker der... Tør man satse sit jagttegn og tilladelser på det??
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af 686 » 10. jan 2017, 18:58

Den danske våbenlov er - som jeg ser det - skruet sådan sammen, at alle våben er ULOVLIGE. Stort punktum.

Så er der enkelte undtagelser fra den regel. Så medmindre man kan finde en klar og tydelig undtagelse på dette eller hint, så må man gå ud fra, at der er ulovligt at besidde osv uden en specifik tilladelse.

Er der nogen, som har fundet en sådan klar og tydelig undtagelse i forhold til kulsyredrevne våben?

Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 10. jan 2017, 19:10

Inledningsvis er der forskel på stål og bly.
Dernæst lader heller ikke Scantoy til at have forstået, at loven ikke skelner mellem materialet i ammunitionen til luftvåben, uanset om det er stål, bly eller plast, så længe de har en kaliber på 4,5 mm. eller derunder.

Vi kan være enige om, at embedsmænd og myndighedsrepræsentanter nogle gange kan have svært ved at forstå og følge med i lovgivningen, der på mange områder jo mildest talt også er omfattende, kompleks, forvirrende og ulogisk.

Personligt har jeg imidlertid tillid til, at de danske domstole kan læse loven.
Samtidigt nægter jeg at lade mig undertrykke af ukendskab hertil.
Jeg har før vundet sager, tilmed i Højesteret, over myndigheder, der tydeligvis ikke kunne eller ville hverken læse eller forstå de danske love.

Det bliver først rigtigt dumt, når vi bare snakker, bøjer nakken, undlader at handle og pålægger os selv begrænsninger, som skyldes frygt og ikke har nogen baggrund i hverken sund fornuft, sikkerhed, moral eller loven.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Robse » 10. jan 2017, 19:12

FriLuft skrev:For det første henhører luftvåben med kaliber 4,5 og derunder slet ikke under våbenkontorerne, som jo især står for registreringer og tilladelser af tilladelsespligtige våben.
Derudover gælder loven for alle inkl. våbenkontorerne, og som tidligere anført giver loven altså ikke hjemmel til at opfatte de nævnte CO2 våben som ulovlige !

Selv om jeg også har jagttegn og selvfølgelig heller ikke ønsker at kompromittere det og de muligheder, det giver, så ser jeg ingen problemer i at erhverve, besidde eller benytte CO2 baserede luftvåben med en kaliber på 4,5 mm. og derunder.

Det stemmer iøvrigt, at bl.a. Scantoy i Danmark sælger en række luftvåben med CO2.
Se f.eks:
http://www.scantoy.com/index.php?route= ... ath=84_142
Deres webside er ikke helt opdateret mht. adresse og telefon, men de har telefon: 23-43 73 33 og oplyser, at de har butik på Frederikssundsvej 140 i København.

Det er nok på tide, at vi holder op med at ligge under for ubegrundet eller urimelig frygt og selvskabte restriktioner og i stedet reviderer og justerer vores opfattelse af daværende våbenlov, så den kommer i overensstemmelse med nutidens lov.
hmmmnnn + hmnnn :freak:
Vedhæftede filer
rtwwsa.jpg
rtwwsa.jpg (68.66 KiB) Vist 6844 gange
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Timber » 10. jan 2017, 19:19

686 skrev:Den danske våbenlov er - som jeg ser det - skruet sådan sammen, at alle våben er ULOVLIGE. Stort punktum.

Så er der enkelte undtagelser fra den regel. Så medmindre man kan finde en klar og tydelig undtagelse på dette eller hint, så må man gå ud fra, at der er ulovligt at besidde osv uden en specifik tilladelse.

Er der nogen, som har fundet en sådan klar og tydelig undtagelse i forhold til kulsyredrevne våben?
Det eneste der er nævnt i Co2 sammenhæng er paint-og hardballvåben... Men det er jo et 4.5mm gevær/pistol, så det er jo undtaget våbenlovgivningen..
3. Efter § 1 indsættes:

»§ 1 a. Luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Stk. 2. Piber og løb med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 2.

Stk. 3. Stk. 1 gælder ikke luft- og fjederdrevne hardball- og paintballvåben.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=141530
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:

a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,

b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859

Det er jo ovenstående man skal fortolke udfra.. Jeg ved det sgu ikke.. :???:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af 686 » 10. jan 2017, 19:30

Der står ikke luft-, fjeder- og kulsyredrevne pistoler og rifler med en kaliber på 4,5mm eller derunder.

En fortolkning, som alene går på kaliber .177/4,5mm holder ingen steder. Man har krudtvåben i kaliber .177 - og de er ikke undtaget fra våbenloven.

Det ville være godt med et skrifteligt svar fra rette myndighed, en klar dom eller lignende :-)

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Timber » 10. jan 2017, 19:37

686 skrev:Der står ikke luft-, fjeder- og kulsyredrevne pistoler og rifler med en kaliber på 4,5mm eller derunder.

En fortolkning, som alene går på kaliber .177/4,5mm holder ingen steder. Man har krudtvåben i kaliber .177 - og de er ikke undtaget fra våbenloven.

Det ville være godt med et skrifteligt svar fra rette myndighed, en klar dom eller lignende :-)
Nej, og det er der problemet ligger.. Der står ikke noget nogen steder..

Personligt vil jeg tolke det optimistisk som det så var tilladt, selvom jeg godt er klar over der står en virkelighed og banker på.. Men ja, et stykke papir fra JM ville være godt...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Langenge » 10. jan 2017, 20:09

Timber skrev:
686 skrev:Der står ikke luft-, fjeder- og kulsyredrevne pistoler og rifler med en kaliber på 4,5mm eller derunder.

En fortolkning, som alene går på kaliber .177/4,5mm holder ingen steder. Man har krudtvåben i kaliber .177 - og de er ikke undtaget fra våbenloven.

Det ville være godt med et skrifteligt svar fra rette myndighed, en klar dom eller lignende :-)
Nej, og det er der problemet ligger.. Der står ikke noget nogen steder..

Personligt vil jeg tolke det optimistisk som det så var tilladt, selvom jeg godt er klar over der står en virkelighed og banker på.. Men ja, et stykke papir fra JM ville være godt...
Det er jo netop det, der gør denne lov så anderledes fra andre love.
Våbenloven starter med at understrege, at ALLE skydere er ulovlige, og herefter kommer undtagelserne. Og med mindre CO2 står som en undtagelse, vil jeg også være nervøs ved at købe en.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af BentxBetjent » 10. jan 2017, 21:04

Bare lige et indkast fra sidelinien...

Så vidt jeg ved må man heller ikke bruge helium i luftbøsser? :???:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 10. jan 2017, 21:22

686 spørger, hvor man finder den undtagelse, der lovliggør de omtalte våben.
Som nævnt fremgår undtagelsen af Lov om våben og eksplosivstoffer, LBK nr. 1005 af 22/10/2012, §1, stk. 2 a.

Så kan man have en lang diskussion om forskellige luftarter.
Eksempelvis kender jeg flere, der med stort udbytte og brede smil skyder med Helium i deres PCP luftvåben.
Det er heller ikke specifikt nævnt i loven.
Er det så ulovligt?
Og hvad med Argon ?
CO2 er jo også i den almindelige luft, som vi udånder...!
Og sådan kan vi blive ved...og ved... og ved...

Det ville være til gavn for både samfund som helhed og især borgerne som individer, hvis vi igen begyndte at efterleve og acceptere det stadigt retsgyldige, grundlæggende -og tilbage fra Jyske Lov stadfæstede- retsprincip, at hvis det ikke er forbudt, så er det tilladt...
Lad os samtidigt heller ikke glemme, at CO2 som luftart i luftvåben aldrig vil kunne komme i nærheden af anslagsenergien på en lang række almindelige fjederbøsser for slet ikke at tale om PCP luftvåben i 4,5 mm., der er frit til salg overalt.
Det er altså ikke sådan, at vi forsøger at tviste loven med det formål at få adgang til potentielt særligt farlige luftvåben.
Tværtimod vil det også ud fra et sikkerhedsperspektiv være en klar fordel, hvis flere begyndte at benytte luftvåben, baseret på CO2, frem for f.eks. fjedervåben.
Senest rettet af Slettet bruger 12. jan 2017, 10:15, rettet i alt 1 gang.

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af 686 » 10. jan 2017, 21:26

Når dagen er omme, så tror jeg ikke man kommer langt med argumenter om anslagsenergi. Heller ikke argumenter om farlighed.

Tror man gør klogt i at undersøge sagen til bunds inden køb.

Hvorfor ikke bare bruge luft? Der er masser af det og det koster ikke noget at pumpe det i sin luftriffel eller luftpistol.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Lycon » 10. jan 2017, 21:37

686 skrev: Hvorfor ikke bare bruge luft? Der er masser af det og det koster ikke noget at pumpe det i sin luftriffel eller luftpistol.
Fordi der ikke findes nær det udvalg af spændende våben der er drevet af luft. Luft er fint, jeg har selv flere PCP rifler og pistoler, men der findes nogle Co2 pistoler og karabiner jeg gerne vil have til have plinking, hvis det ellers er lovligt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 10. jan 2017, 22:25

Som svar til 686 kan man sige, at sagen er undersøgt til bunds !
Læs gerne gennemgangen af det nugældende lovgrundlag igen.

At vi så er nogle, der har været lidt sene til at få ind i kraniet, at det oprindelige cirkulære om kulsyrevåben; CIS nr 37 af 21/02/1966:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=82395
(der bl.a. henregnede kulsyregeværer og -pistoler som håndvåben)
i 1995 helt blev ophævet og erstattet af;
CIR1H nr 138 af 29/08/1995
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=58253
hvor luftgeværer med kulsyre ikke længere regnes som håndvåben og derfor kræver tilladelse,
er noget andet.

Som det fremgår af §40 i ovennævnte cirkulære, så...:
”ophæves cirkulæreskrivelse nr. 37 af 21. februar 1966 om kulsyrevåben mv.” i den forbindelse helt !
I det nye cirkulære gik man helt bort fra opfattelsen af, at luftvåben med CO2 som drivmiddel i luftvåben skulle henføres som håndvåben.
Siden har der ikke været regler i hverken, lov, bekendtgørelse eller cirkulære om CO2 som drivmiddel i luftvåben med en kaliber på mindre end 4,5 mm.
I loven fra 1995 blev der så i stedet stillet krav om våbentilladelse til paintballvåben, men i den nye opdatering af loven fra 2012;
LBK nr. 1005 af 22/10/2012
er dette krav så også helt fjernet.

I den nye våbenlov med tilhørende bekendtgørelse har man altså både fastholdt ophævelsen af det tidligere cirkulære om kulsyrevåben og fjernet den forrige våbenlovs krav om våbentilladelse til CO2 baserede paintballvåben!
Der har altså siden 1966 og frem til i dag været en klar bevægelse væk fra overhovedet at stille nogle krav til brugen af paintball- og luft-våben med CO2.

Her i 2017 ligner det derfor usaglig og skadeligt selvbegrænsende adfærd at blive med at fremture med eller frygte myndighedsrepræsentanternes ageren overfor brugere af disse luftvåben, der blev gjort lovlige for mere end 20 år siden!
Senest rettet af Slettet bruger 12. jan 2017, 10:17, rettet i alt 2 gange.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af ReneKJ » 11. jan 2017, 08:22

FriLuft skrev: Det ville være til gavn for både samfund som helhed og især borgerne som individer, hvis vi igen begyndte at efterleve og acceptere det stadigt retsgyldige, grundlæggende -og tilbage fra Jyske Lov stadfæstede- retsprincip, at hvis det ikke er forbudt, så er det tilladt...
FriLuft skrev: Her i 2017 ligner det derfor usaglig og skadeligt selvbegrænsende adfærd at blive med at fremture med eller frygte myndighedsrepræsentanternes ageren overfor brugere af disse luftvåben, der blev gjort lovlige for mere end 20 år siden!
Det er smukke principielle betragtninger, men det forhindre bare ikke at man får ørerne i maskinen hvis myndighederne er uenige i den tolkning af loven. Og hvis "ørerne i maskinen" indbefatter en dom for brud på våbenloven, så vil det nok være en alvorlig kæp i hjulet for mange herinde som skal bruge en våbentilladelse for at kunne dyrke deres hobby.

Hvis man er 100% overbevist om at det er lovligt så kan man bevise det een gang for alle ved at købe en CO2 pistol hjem og melde sig selv for ulovlig våbenbesiddelse. Men det er ikke noget jeg personligt har lyst til at prøve.

Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jan 2017, 09:08

Ak, ja.

Når cirkulæret om kulsyrebaserede våben i 1995 blev fjernet og gjort ugyldigt samt erstattet af en ny våbenlov, der ikke længere gjorde kulsyrebaserede luftvåben afhængige af en våbentilladelse, så lovliggjorde man dermed luftvåben, både med og uden CO2 !
Dette er stadfæstet i den nye våbenlov, dog kun for luftvåben med en kaliber under 4,5 mm.

Det er selvfølgelig i orden ikke at kunne forstå loven eller acceptere, at den er blevet revideret siden cirkulæret fra 1966.
Det medfører naturlivis så en risiko for, at vi kommer til at leve i stadig frygt for, at nogen uretmæssigt og ulovligt vil forsøge at afskære os fra de muligheder, som loven i dag giver.
Det svarer vel nogenlunde til at undlade at køre bil af frygt for at blive sigtet for en ikke eksisterende bestemmelse, der ville kunne påvirke straffeattesten og dermed f.eks. mulighederne for at erhverve eller bibeholde jagttegnet...

Jeg vil bede til, at vi ikke kommer at leve som frygtsomme slaver og i stedet forholder os til loven og virkeligheden.

- Er der iøvrigt nogen, der har oplevet eller måske tilmed kan dokumentere et eksempel på en myndighedsrepræsentant, der efter 1995 i tale eller skrift har forsøgt at forhindre nogen i at bruge luftvåben med CO2?

Lad os være tilgivende i forhold til dem, der i 1966 indførte cirkulæret om kulsyrevåben og teknemmelige overfor dem, der i 1995 ophævede dette cirkulære og så samtidigt forholde os sagligt til den gældende lov og -om nødvendigt- have tillid til, at de danske domstole selvfølgelig forholder sig på samme måde til denne.
Senest rettet af Slettet bruger 12. jan 2017, 10:21, rettet i alt 1 gang.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af ReneKJ » 11. jan 2017, 09:40

FriLuft skrev: Jeg vil bede til, at vi ikke kommer at leve som frygtsomme slaver og i stedet forholder os til loven og virkeligheden.
Jamen hvis du er så sikker, hvorfor laver du så ikke en test?
Os der er noget skeptiske mht til hvordan loven bliver håndhævet har gode argumenter for at holde os fra CO2 våben indtil andet er bevist.
Men hvis du mener at det er risikofrit så er det vel bare at købe et hjem og bede politiet forholde sig til det?

Vi vil alle sammen gerne se noget på skrift fra politiet eller justitsministeriet, den ene eller den anden vej.

Virkeligheden som jeg har oplevet den de sidste år er at våbenloven er åben for ad-hoc fortolkning af myndighederne. F.eks.
*Lommeknive der pludseligt bliver ulovlige fordi een mand kan åbne dem enhåndet
*Ballade over magasin import der burde være tilladelsesfrit.
*Ny intern regel om at politiet pludseligt skal lave teknisk vurdering af halv-auto rifler, uden at der ellers er nogen lovændring.

Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jan 2017, 10:22

Kære ReneKJ.
Du skriver, at du gerne ser nogen lave en "test"og dermed, at du gerne vil se noget på skrift.
Som nævnt flere gange har du både lov og bekendtgørelse, og ellers er der jo også muligheden for, at du selv skaffer noget, du kan se på...
Din opfordring til at købe CO2 våben og bede politiet om at ”forholde sig til det” er usaglig og svarer helt til at bede dig købe en lovlig kniv og derefter få politiet til at ”forholde sig til det”...

Dine bemærkninger omkring administrativ praksis hænger desværre heller ikke godt sammen.
Der har været en politisk bestemt knivlov, der siden blev ændret.
Domstolene dømte netop efter loven.
Det var altså ikke, som du lægger op til, en administrativ ændring eller praksis men derimod (endnu en) uigennemtænkt lov, der til sidst blev lavet om.
Mht. magasiner og halvauto, så stemmer det, at det er administrative bestemmelser, men det er for egentlige tilladelseskrævende skydevåben, hvor ministeren i loven netop er hjemlet en særlig ret til at tolke denne via bekendtgørelsen.

Luftvåben (på 4,5 mm. og derunder) er imidlertid undtaget fra lovens udgangspunkt om at være tilladelseskrævende.
Samtidigt er cirkulæret om kulsyrebaserede (luft)våben ophævet og ikke genindført.
Det levner ikke plads til administrativ tolkning uden, at ministeren (gen)indfører f.eks. et særligt direktiv (bekendtgørelse) om f.eks. kulsyrebaserede våben.
Senest rettet af Slettet bruger 12. jan 2017, 10:23, rettet i alt 2 gange.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af ReneKJ » 11. jan 2017, 10:43

FriLuft skrev:Kære ReneKJ.
Du skriver, at du gerne ser nogen lave en "test"og dermed, at du gerne vil se noget på skrift.
Som nævnt flere gange har du både lov og bekendtgørelse, og ellers er der jo også muligheden for, at du selv at forsøge at skaffe noget, du kan se på...
Din opfordring til at købe CO2 våben og bede politiet om at ”forholde sig til det” er usaglig og svarer helt til at bede dig købe en lovlig kniv og derefter få politiet til at ”forholde sig til det”...
Jeg går ud fra at det er derfor at butikkerne er fulde af CO2 våben, og masser af folk her på NVF kan berette at de har købt et?
For ellers så kan jeg ikke se hvordan analogien med knive holder

Ud fra din egen vurdering af loven så udtaler du at folk lovligt kan købe CO2 våben. Hvis du tager fejl så kan det have store konsekvenser for køberen, så derfor mener jeg at bevisbyrden ligger hos dig. Ikke bare i form citat fra lovtekster som der tydeligvis er uenighed om betydningen af, men i form af udtalelser eller afgørelser fra myndighederne.
I hvert fald når du udtaler dig så absolut, og ikke inkludere "efter min mening".
FriLuft skrev: Dine bemærkninger omkring administrativ praksis hænger desværre heller ikke godt sammen.
Der har været en politisk bestemt knivlov, der siden blev ændret.
Domstolene dømte netop efter loven.
Det var altså ikke, som du lægger op til, en administrativ ændring eller praksis men derimod (endnu en) uigennemtænkt lov, der til sidst blev lavet om.
Mht. magasiner og halvauto, så stemmer det, at det er administrative bestemmelser, men det er for egentlige skydevåben, hvor ministeren i loven netop er hjemlet en særlig ret til at tolke denne.
Praksis ændrede sig uden forudgående lovændring. Politiet begyndte at demonstrere at folk med særlige evner kunne åbne almindelige lommeknive med een hånd, og mente derfor at de var ulovlige enhåndsbetjente knive. Det var blandt andet derfor der kom en ny revision af knivloven der lovliggjorde enhåndsbetjente knive.
Et tydeligt eksempel på at myndighederne kørte med deres egen fortolkning som stred imod lovens ånd
FriLuft skrev: Luftvåben (under 4,5 mm.) er imidlertid undtaget fra lovens udgangspunkt om at være tilladelseskrævende.
Samtidigt er cirkulæret om kulsyrebaserede (luft)våben ophævet og ikke genindført.
Det levner ikke plads til administrativ tolkning uden, at ministeren genindfører f.eks. et særligt direktiv (bekendtgørelse) om f.eks. kulsyrebaserede våben.
Det er din tolkning, men det er ikke dig der kommer til at dømme eventuelle testpersoner.
Og i den sammenhæng kan det også lige nævnes at at den tidligere justitsminister havde holdningen at hvis der var problemer med (kniv)loven så ville man se på det efter at de første var blevet dømt. Men det skal fedt hjælpe dem der er blevet dømt efter en gældende lovgivning.

Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jan 2017, 11:53

Dine eksempler med knivloven understreger kun pointen, at det ikke var en administrativ praksisændring men derimod en lov, der blev dømt efter og siden ændret, da den tydeligvis var uholdbar.
Sådan er det (endnu) i Danmark. Loven styrer og domstolene dømmer derefter.

Med det annulerede cirkulære og dermed vejledning vedr. kulsyrebaserede (luft)våben sammenholdt med den nye våbenlov, så er der ikke noget lovgrundlag for at straffe for at erhverve, besidde eller benytte luftvåben med CO2 med en kaliber på 4,5 mm. eller derunder uden tilladelse hertil.
Som jeg har skrevet en del gange, så har du ret i, at det er domstolene, der i værste fald skal tage stilling, men inden da skal anklagemyndigheden tage stilling om, der er grundlag for domfældelse, og på det punkt har jeg tillid til både anklagemyndighedens og om nødvendigt også til domstolenes evne til at forstå loven.

Det er forståeligt, at det kan tage tid, før man vænner sig en ændret praksis men efter 22 år, ser vi heldigvis, at også flere butikker (f.eks. Rodes, XXL og Scantoy har vågnet op til den ”nye” virkelighed.

Baseret på en del års erfaringer med danske myndighedsrepræsentanters lejlighedsvise (manglende) evne til at forstå og læse lovene og samtidige iver efter at lade deres uvidenhed gå ud over borgerne samt med det danske domstolssystems evne til at korrigere disse vildfarne embedmænd, har jeg fremlagt min tolkning af loven og min tillid til, at domstolene om nødvendigt kan forstå og følge lovene.
Det er mig nok ikke muligt tillægge så meget mere nyt.
Vi har heldigvis alle mulighed for at bestemme, hvorvidt vi f.eks. vil stole på loven og de danske domstole eller, om vi vil lade os styre af myter, fordums cirkulærer og ikke mindst frygt.

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af 686 » 11. jan 2017, 12:38

Er kulsyredrevne våben det samme som et luftvåben i lovens forstand - det er spørgsmålet. Klart svar ønskes.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Langenge » 11. jan 2017, 12:51

686 skrev:Er kulsyredrevne våben det samme som et luftvåben i lovens forstand - det er spørgsmålet. Klart svar ønskes.
Præcis :thumbup:
Falder CO2-våben 100% ind under definitionen luftvåben (hos justitsministeriet) så er alt godt.
Hvem har tid og overskud til at forsøge at få et officielt svar fra justitsministeriet?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Bofhenator » 11. jan 2017, 14:26

SKV har spurgt JM og fået det svar at co2 våben stadig er tilladelseskrævende. Jeg er egentlig enig i frilufts betragtning, men JM er tydeligvis ikke. Det kan være friluft, med sine evner, kan få et bekræftende svar fra JM om han/hun har ret.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettet bruger

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jan 2017, 21:32

Både lov, bekendtgørelse og cirkulære skelner groft set kun mellem 2 former for drivmidler, nemlig eksploderende krudt og ekspanderende luft.

Når det er krudt, skelnes der ikke mellem forskellige typer sprængstof, herunder om det f.eks. er røgsvagt krudt, RP krudt, MRP krudt, N 165, N 540, sortkrudtserstatning eller egentligt sortkrudt.
Når projektilet drives frem af trykket fra en forbrændingsbaseret eksplosion, kaldes det i lovens sammenhæng for krudt, og reglerne er de samme uanset hvilken form for krudt.

Når det er luft, skelnes der tilsvarende heller ikke mellem forskellige luftarter, herunder, om det f.eks. er atmosfærisk, luft, argon, propan, butan, Co2 eller helium.
Når projektilet drives frem af trykket fra en komprimeret luftart, der ikke eksploderer i den forbindelse, kaldes det i lovens sammenhæng for luft uanset hvilken form for luft.

For 22 år siden ophævede myndighederne i Danmark det særlige cirkulære om kulsyrebaserede (luft)våben, og siden da har både lov, bekendtgørelse og cirkulære alene omtalt våben, der blev drevet af komprimerede luftarter, som luftvåben, hvilket iøvrigt også er helt overensstemmende med praksis i groft set alle andre lande.
Senest rettet af Slettet bruger 12. jan 2017, 09:59, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Lycon » 11. jan 2017, 23:42

FriLuft skrev:Både lov, bekendtgørelse og cirkulære skelner groft set kun mellem 2 former for drivmidler, nemlig eksploderende krudt og ekspanderende luft.

Når det er krudt skelnes der ikke mellem forskellige typer sprængstof, herunder om det f.eks. er røgsvagt krudt, RP krudt, MRP krudt, N 165, N 540, sortkrudtserstatning eller egentligt sortkrudt.
Når projektilet drives frem af trykket fra en forbrændingsbaseret eksplosion, kaldes det i lovens sammenhæng for krudt, og reglerne er de samme, uanset, hvilken form for krudt.

Når det er luft skelnes der tilsvarende heller ikke mellem forskellige luftarter, herunder, om det f.eks. er atmosfærisk, luft, argon, propan, butan, Co2 eller helium.
Når projektilet drives frem af trykket fra en komprimeret luftart, der ikke eksploderer i den forbindelse, kaldes det i lovens sammenhæng for luft, uanset hvilken form for luft.

For 22 år siden ophævede myndighederne i Danmark det særlige cirkulære om kulsyrebasere (luft)våben, og siden da har både lov, bekendtgørelse og cirkulære alene omtalt våben, der blev drevet af komprimerede luftarter som luftvåben, hvilket iøvrigt også er helt overensstemmende med praksis i groft set alle andre lande.
Vil du ikke godt på vores alles vegne rette henvendelse til JM, og forklare det som du har forklaret det til os? Du er yderst velformuleret og evner at fremstille problematikken pragmatisk, så selv en politiker, eller embedsmand burde kunne forstå det. Det ville virkelig være en landevinding hvis du kunne få det på skrift. :numberone:

Please and sugar on top. :bowdown:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: CO2 - tilladt eller ej?

Indlæg af Kenned » 12. jan 2017, 10:41

Jeg synes det ville være interessant at vide hvilken konkret paragraf som JM mener de kan bruge til at argumentere for at CO2 våben kræver tilladelse.

Derudover undrer det mig MEGET at Politiet har hjemmel til at erklære et våben for tilladelseskrævende, udelukkende ud fra hvilket materiale det hagl der fyldes i våbnet er fremstillet af. Også lidt sjovt at det åbenbart er lovligt at skyde med blyhagl i de pågældende våben, men ikke stål :wall:

Jeg hentyder til indlægget fra Robse med dette billede:
rtwwsa.jpg
rtwwsa.jpg (75.42 KiB) Vist 6533 gange
Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar