Import af 4.5mm PCP riffel fra England

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Import af 4.5mm PCP riffel fra England

Indlæg af Rednex » 10. mar 2016, 09:43

Hej forum,

Jeg har fundet en brugt Air Arms S510 Xtra FAC PCP-riffel i kaliber .177 til en favorabel pris hos en lille våbenhandler i England. Da det er FAC versionen kræver den våbentilladelse i England, men da det er kaliber .177 kræver den ikke tilladelse i Danmark. Så hvordan skal man rent praktisk gebærde sig for at få sådan en riffel ud af England og ind i Danmark?

Jeg går ud fra at sælgeren skal søge en export-tilladelse i England, men kræver det noget papirarbejde fra Danmark? Og i så fald, hvad skal jeg skaffe af dokumentation, og hvorfra?

Sagen bliver måske yderligere lidt kompliceret af at riflen er udstyret med en "Air Arms sound moderator". Vil den kræve en særskilt tilladelse mht. export fra UK og import i DK? Og er det i det hele taget muligt at få en sådan tilladelse? Eller skal jeg bare bede sælger om at beholde dæmperen, og sende mig riflen?

Som I nok kan fornemme er spørgsmålene mange og svarene få, så jeg håber nogen her i forummet har forsøgt sig med noget lignende tidligere, og måske kan bidrage med lidt erfaring.

Hvis det kan gøre en forskel, så har jeg våbenpåtegning til .22 pistol.

Til slut vil jeg gerne sige tak for et super forum, som har hjulpet mig med at blive klogere mange gange gennem tiden (ved at læse med på sidelinien)!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Import af 4.5mm PCP riffel fra England

Indlæg af Timber » 10. mar 2016, 12:57

Rednex skrev:Hej forum,

Jeg har fundet en brugt Air Arms S510 Xtra FAC PCP-riffel i kaliber .177 til en favorabel pris hos en lille våbenhandler i England. Da det er FAC versionen kræver den våbentilladelse i England, men da det er kaliber .177 kræver den ikke tilladelse i Danmark. Så hvordan skal man rent praktisk gebærde sig for at få sådan en riffel ud af England og ind i Danmark?

Jeg går ud fra at sælgeren skal søge en export-tilladelse i England, men kræver det noget papirarbejde fra Danmark? Og i så fald, hvad skal jeg skaffe af dokumentation, og hvorfra?

Sagen bliver måske yderligere lidt kompliceret af at riflen er udstyret med en "Air Arms sound moderator". Vil den kræve en særskilt tilladelse mht. export fra UK og import i DK? Og er det i det hele taget muligt at få en sådan tilladelse? Eller skal jeg bare bede sælger om at beholde dæmperen, og sende mig riflen?

Som I nok kan fornemme er spørgsmålene mange og svarene få, så jeg håber nogen her i forummet har forsøgt sig med noget lignende tidligere, og måske kan bidrage med lidt erfaring.

Hvis det kan gøre en forskel, så har jeg våbenpåtegning til .22 pistol.

Til slut vil jeg gerne sige tak for et super forum, som har hjulpet mig med at blive klogere mange gange gennem tiden (ved at læse med på sidelinien)!
Selve geværet er der ingen problemer i at hente til Danmark. Der er er ingen papirer der skal udfyldes der. Men sælger skal sandsynligvis udfylde en eksporttilladelse, som du jo selv er inde på. dette bør han dog have styr på.. M.h.t. dæmperen skal du både have importtilladelse, og ansøge om tilladelse til at besidde den. Men begge dele er gratis. Dog er der nok noget behandlingstid på tingene. Specielt herover østpå...

Så hvis du vil have den i en fart, er det nemmest uden dæmper. Men som sagt ikke umuligt at få den hjem med. Det er kun et spørgsmål om hvor tålmodig man er... :fun:

Edit.. Havde da ikke lige set det var dit første indlæg, så :welcome: til..... :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Import af 4.5mm PCP riffel fra England

Indlæg af Jensen84 » 10. mar 2016, 16:40

Den der s510 er den med shroud? I så fald vil jeg tro at den lyddæmper bare kommer til at ligge på hylden.
Våbnet bliver meget skrumlet med dæmper på og du skal vente på tilladelse eller have sendt af 2 gange?

Men selvfølgelig er den rar at have hvis det er en model uden shroud [emoji322]

Har en s410 og den siger ingen ting når den kaster hagl [emoji106]

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Import af 4.5mm PCP riffel fra England

Indlæg af Rednex » 10. mar 2016, 16:44

Tusind tak for svaret!

Jeg besluttede mig for at ringe til sælger, og til min store skuffelse havde han allerede fået afsat dyret til anden side :mad: Han kunne dog bekræfte at det ikke var noget problem at sende til Danmark, og han tilbød at give mig besked hvis/når de fik et tilsvarende våben ind.

Jeg må indrømme at jeg er blevet ret forelsket i denne model, og jeg ærger mig over at de er så svære at opdrive brugt. Og når man falder over sådan en til £450 incl. scope og dæmper, så er det svært ikke at blive skuffet når man er for sent ude.

Men nu kan jeg da roligt slå til med det samme, hvis jeg skulle være så heldig at falde over sådan en igen :smile:

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Import af 4.5mm PCP riffel fra England

Indlæg af Rednex » 10. mar 2016, 16:50

Jensen84 skrev:Den der s510 er den med shroud? I så fald vil jeg tro at den lyddæmper bare kommer til at ligge på hylden.
Våbnet bliver meget skrumlet med dæmper på og du skal vente på tilladelse eller have sendt af 2 gange?

Men selvfølgelig er den rar at have hvis det er en model uden shroud [emoji322]

Har en s410 og den siger ingen ting når den kaster hagl [emoji106]
Jeg skulle mene at S510 også er født med shroud. Jeg har dog ikke skudt PCP før, så jeg har ingen idé om støjniveauet på sådan en. Jeg forestiller mig at det kun kan være lavere end min Gamo Black Bull IGT (en skyder-mega-hårdt-forbi riffel). Det var egentlig heller ikke fordi jeg ville bruge penge på en dæmper, men når den nu var med i købet kunne man jo lige så godt tage den med.

Jeg kommer primært til at skyde i haven, så jo mindre støj jo bedre.

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Import af 4.5mm PCP riffel fra England

Indlæg af Jensen84 » 10. mar 2016, 18:40

Hvis du skyder i haven så er det ikke lyden fra PCP med shroud du skal bekymre dig om... Det er klasket fra haglet der rammer dit mål [emoji6]
Det er et meget lydsvagt gevær!

Hvad hedder forretningen i England?

Ps. Anskaf dig en 300 bars tank!

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Import af 4.5mm PCP riffel fra England

Indlæg af Rednex » 10. mar 2016, 19:10

Forretningen hedder Martin Elworthy Guns, og virker som en lokal våben/jagtbutik i det sydvestlige England. Jeg fandt annoncen på Guntrader.uk, som vist svarer til eGun eller Den Blå Avis for våben.

Ifølge forhandleren får de løbende den slags våben ind, så jeg håber jeg kan finde noget tilsvarende på et tidspunkt. Dog er FAC versionen ikke så udbredt i England, da den jo kræver våbentilladelse.

Besvar