Virker min regulator på min nye PCP

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 9. jan 2016, 11:47

Hej NVF,

Jeg hedder Ulrich og er spritny bruger af dette forum, Jeg har ikke meget erfaring inden for luftvåben men mange års erfaring med skydning, med mange forskellige våben fra mine 6 år i forsvaret.

Jeg skriver fordi jeg har mistanke om der kan være noget galt med det gevær jeg har købt for ikke længe siden, Jeg har købt et Walther Rotex RM8 fra en forhandler i Holland jeg vil godt sige med det samme, jeg er klar over dette produkt deler vandende og har modtaget meget blandet anmeldelser, jeg er klar over det ikke er et topklasse PCP gevær jeg har mig, men jeg synes dog der er noget der lugter lidt. Når man køber RM8'eren har man muligheden for at vælge 7, 16 eller 24 joule, jeg vælger en .177 i 24 joule versionen, jeg har travlet nettet for information men der er ikke noget m denne version, derfor dette generelle spørgsmål her.
jeg har skudt måske 300 skud den, der sidder en god sigtekikkert på der holder indskydningen jeg skyder på 24 meter, med fast anlæg og fra en god skyde stilling. Når Jeg fylder flasken til de anbefalede 200 bar, sidder mine grupper helt ad h...... til, de holder sig lige inden for bunden af en øl dåse, dette senario gentager sig for de første 3 magasiner (8 skuds magasin) her efter er trykket i flasken nede på ca. 160 bar, her efter har jeg 2-3 magasiner med perfekt samling hul i hul (som det vel bør være på 24 meter ?.). Her efter begynder POI at falde men stadig med god samling, grundet det nu lave tryk i flasken går jeg ud fra, jeg har læst på nettet at når trykket når under en vis værdi holder regulatoren op med at virke og geværet kører "rent" tryk fra flasken.
Min mistanke er, virker min regulator overhovedet?. for mig ser det ud til den kører alt for højt tryk når falsken er fuld, så kommer der et sweetspot og så lavt tryk, men er det ikke netop dette geværer med regulator skulle eliminere.? Jeg har skrevet med Umarex som distribuere geværet de skriver noget der ikke giver mening om at regulatoren reducerer trykket til 140 bar, så med 200 bar i flasken kan der være problemer for den regulerer kun inden for visse begrænsninger???. Hvad er så ideen med regulator, når jeg nu alligevel kun fylder op til 160 med lav shotcount pr. flydning til følge.
Måske jeg kvajede mig ved at vælge 24 joule versionen, har mistanke om det er i overkanten for hvad geværetvkan klare, bare min egen teori håber der er nogle her inde der kan give deres besyv.


God Weekend


Ulrich

Amatoeren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 8. mar 2013, 22:32
Interesser: Marksmanship
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Amatoeren » 9. jan 2016, 14:25

Hej Ulrich & velkommen til dette enthusiast forum :smile:

Det lyder godt nok som en noget besynderlig opførsel for en PCP med regulator.
Ud fra dine beskrivelser lyder det helt sikkert som om regulatoren enten ikke virker eller måske slet ikke er til stede. I min optik er de første skud med meget stor spredning "den rygende pistol" idet det netop er symptomet på at haglene går for alt hurtigt. Selvfølgelig skal man være sikker på at det ikke er mærket af hagl som geværet ikke kan lide, men siden den så begynder at skyde hul i hul med dem midtvejs i tanken, er det ikke problemet.

Jeg kan anbefale at låne/prøve/komme forbi et chronometer og se om skuddene går fra ~ 320m/s of så ellers stille og roligt nedad indtil tanken er tom. Hvis de gør det, virker din regulator ikke. Men som sagt, symptomerne alene er næsten en 100% indikator for at det er tilfældet.

Det skal ikke være et problem med 24joule for en .177, så det kan du ikke give skylden :smile:
Det kan sagtens lade sig gøre reguleret og træfsikkert.

Held og lykke med fejlsøgningen
-Amatoeren

Gamo CFR whisper IGT .177 m. Gamo Matrik 4-16x50
HW100T F.S.B .22 m. Hawke Sidewinder 30 SF 6-24x56
Diana 34 Sport .177 m. Nikko Sterling Airking 4-12x42

Om facebook Generationen:
George Orwell tog fejl. Deres største frygt er ikke at blive overvåget, men at blive overset.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af BentxBetjent » 9. jan 2016, 16:59

:welcome:
Hvilket hagl har du prøvet med?
Har du tjekket at der ikke er nogen løse skruer?
Utæthed ved ladeproben?

På 24 meter SKAL du kunne dække en 5 skudsgruppe med en 1-krone. Ellers er der noget galt.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Mosc5 » 9. jan 2016, 17:08

Haglene kan have stor betydning. et hagl der samler godt i et gamo, kan måske dække et helt A4 ark med et andet gevær.
JSB hagl plejer at skyde ret godt i de fleste geværer.
Men du har ret i at når du har regulator på, så burde den skyde ens, uanset trykket. :what:
Lån evt. en kronograf og mål om hastigheden er ensartet.

Mvh. Morten
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Sort » 10. jan 2016, 01:32

Amatoeren skrev:Jeg kan anbefale at låne/prøve/komme forbi et chronometer og se om skuddene går fra
Et cronometer er den tekniske betegnelse for et ur!
Den dims du skal bruge hedder en cronograf.

Alt det andet amatøren skriver er korrekt nok.

Sandsynligvis sidder der snavs eller grater i regulatoren, hvis da ikke en pakning er gået. I hvert fald er den utæt og lukker fuldt tanktryk igennem til forkammeret.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Jensen84 » 10. jan 2016, 01:53

Det med at regulatoren kun virker til et bestemt tryk har du ret i.
Hvis nu din regulator fungerede perfekt og den fx er indstillet til at lade et tryk passere på 140 bar
Så vil den kun have effekt på tryk over 140 bar.
Når du kommer under 140 bar har du ingen gavn af regulatoren (så fremt den er sat til 140 bar)

Du er godt hjælpet ved at følge de råd der er kommet i tråden og når fejlen er fundet.., grater, utæthed eller andet så skal du finde ud af om din regulator kan justeres.
Så vil du kunne indstille den til at skyde i dit sweetspot.

Hvis det som eksempel er 120bar så har du gavn af regulatoren fra 200-120 bar og bør få en meget konsistent skudhastighed indtil du rammer de 120 bar.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Sort » 10. jan 2016, 04:15

De .22 PCP'er jeg har reguleret, ligger bedst omkring 125-130 bar. Men så med en lidt flowtuning undervejs.

Hvis din er født til 24j, så er der nok ikke så meget at hente i tuningen. Men hvis den skyder godt (altså normal træfhøjde) med mindre end 140bar, så få den da endeligt stillet lidt ned, altså når den kommer til at virke.

Det plejer at være noget med at stramme fjederen lidt i regulatoren, feks vende en eller flere fjederskiver om. Men husk nu endelig at notere hvordan fjederskiverne vender originalt, samt at være forsigtig når du tager dem ud.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 333
Tilmeldt: 22. sep 2008, 18:52
Geografisk sted: København
Been thanked: 21 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af ARD » 10. jan 2016, 12:24

Hej

For mig lyder det som at haglene bliver ustabile ved 24 joule, jeg havde samme problem med 27 joule waltheren. Du skriver ikke hvilke hagl du bruger men du skal bruge JSB Exact Heavy diablo, dem fik jeg bedste resultater med. Jeg kan se at du bor på Amager så der er ikke så langt til Taastrup, jeg vil godt donere nogle af de gode hagl til at lave en test hvis du vil have dem.

Mvh. Alex

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Sort » 10. jan 2016, 12:43

ARD skrev:Hej

For mig lyder det som at haglene bliver ustabile ved 24 joule, jeg havde samme problem med 27 joule waltheren. Du skriver ikke hvilke hagl du bruger men du skal bruge JSB Exact Heavy diablo, dem fik jeg bedste resultater med. Jeg kan se at du bor på Amager så der er ikke så langt til Taastrup, jeg vil godt donere nogle af de gode hagl til at lave en test hvis du vil have dem.

Mvh. Alex
Men så skal den jo ikke blive stabil ved 160 bar!
Hvis problemet var for høj hastighed, ville den skyde forfærdeligt til den kom noget under regulatortrykket. Lige PT forstår jeg at den går ok fra 160 bar og ned, imens regulatoren angiveligt skulle holde trykket på 140.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 333
Tilmeldt: 22. sep 2008, 18:52
Geografisk sted: København
Been thanked: 21 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af ARD » 10. jan 2016, 12:59

Sort skrev:
ARD skrev:Hej

For mig lyder det som at haglene bliver ustabile ved 24 joule, jeg havde samme problem med 27 joule waltheren. Du skriver ikke hvilke hagl du bruger men du skal bruge JSB Exact Heavy diablo, dem fik jeg bedste resultater med. Jeg kan se at du bor på Amager så der er ikke så langt til Taastrup, jeg vil godt donere nogle af de gode hagl til at lave en test hvis du vil have dem.

Mvh. Alex
Men så skal den jo ikke blive stabil ved 160 bar!
Hvis problemet var for høj hastighed, ville den skyde forfærdeligt til den kom noget under regulatortrykket. Lige PT forstår jeg at den går ok fra 160 bar og ned, imens regulatoren angiveligt skulle holde trykket på 140.

Hej

Jeg tror ikke at walther har lavet en ny regulator til rotex8, jeg gætter på at de har genbrugt dele (regulator) fra dominator 1250 og den bruger 160 bar når den skal op på 24-27 joule. Det passer også meget godt med at der sker noget ved 160bar og ikke ved 140bar(hvor er de 140 bar kommet fra ved jeg ikke). Jeg har ikke kunnet finde noget info om rotex regulatoren på de 5 minuter jeg har brugt på nettet så det er rent gæt. Hvis jeg får geværet i hånden og lov til at pille skæftet af kan jeg hurtigt finde ud af em det er det samme som på dominatoren.

Mvh. Alex

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 10. jan 2016, 14:28

Hej Alle,

Mange tak for jeres svar, hvor er det fedt man kan smide et spørgsmål op og så på meget kort tid er der hjælpsomme menesker der træder til.

Jeg har skudt med JSB excat standart vægt 8,et eller andet grains, nu skyder jeg med H&N baracuda heavy som vejer 10,? Baracudaen giver bedere grupper end JSB men stadig ikke godt nok ved fuldt tryk i flasken, jeg har modtaget nogle hagl i pakkeshoppen som jeg kan hente tirsdag, JSB monster de skulle veje 13, noget spændende og se hvad der sker med dem.
Jeg har selv en fornemmelse af regulatoren ikke virker ordentligt på min 24j version, der er skrevet en del på diverse foraer som jeg har læst igennem, det lader til britterne kæmper lidt med deres rifler er underpowered når de modtager dem, de skal jo skyde lige under 12 fodpund (det svarer vist til 16J) for at være lovlige, de fleste skyder omkring 10 fodpund når de modtager skyderen, men når de får justeret dem så de ligger lige under de 12 fodpund, skyder de super præcist gennem hele powerkurven, de skriver de fylder til 200 bar og skyder ned til 90-100 stykker uden ændring af træfpunkt, det skulle angiveligt være ca. 80 skud.
Min er ubrugelig som den er nu ved fuld tryk, jeg fylder kun til 160 og skyder ca.2 magasiner hul i hul og rammer præcist der hvor sigtepunktet er på de 24 meter, her efter begynder træfpunktet at falde men stadig med ok samling. Men det var bare ikke det jeg købte, da jeg læste om riflen valgte jeg netop denne skyder fordi den skulle være reguleret og passede i mit budget, jeg har gang i mail korrespondance med Umarex som vist er opsat på hjælpe og ikke ønsker for meget dårlig omtale, bare massecaf bøvl med at skulle sende frem og tilbage og irriterende, geværet er helt nyt.
Tak for jeres anvisninger med at det evt. kan være grater, utætheder, vende skiver eller justere den ned lyder fint med jeg har aner ikke hvor jeg skal starte, jeg skruer på gamle engelske motorcykler men PCP rifler har jeg ingen erfaring med.
Tak for tilbudet med Haglene Alex, jeg prøver lige monstrene fra JSB og ser hvad der sker, hvis du kan identificere regulatoren bare ved at kigge på riflen ville det da være fedt, det er bare 2 skruer ved aftrækket så er glider kolben af, jeg tror du har ret i det kunne være noget "genbrug" fra Dominatoren eller også så har de presset citronen lidt for meget med at prøve at en rifel der er designet til at skyde med 16J spytte hagl med 24, måske det er mere end hvad regulatoren kan håndtere, men det er bare en tanke jeg har..

God søndag

Ulrich

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Sort » 10. jan 2016, 15:58

Hvis det er som på dominator, så sidder selve regulatoren et sted i bagenden af tanken, eller tanken er en del man kan tage af for sig, så sidder der en regulator (som vist kan pilles ud på walther) bag regulatoren sidder der et forkammer og så hammerventilen som får geværet til at skyde.

https://www.youtube.com/watch?v=fE2xIVEPllQ Det er så en dominator, men som det kan ses, så er regulatoren de der messingfarvede tingester.

Det lyder lidt i overkanten at bruge 160bar, 24j er lidt hot for en 4,5'er men det burde kunne gøres med mindre tryk.
I hvert fald er første skridt at få geværet cronograferet fra 200 til 100 bar. Når det så er tegnet ind på en graf, kan vi i hvert fald se om det er hastigheden den er gal med (er det nok).

Det ARD siger er at ved fuld power spreder den pga for høj hastighed (supersoniske eller transsoniske hagl), men hvis det var tilfældet, ville der jo være faldende hastighed på hvert eneste skud fra den går under 160bar (eller hvad det nu er den står til).

Du siger umiddelbart at riflen har 20-30 skuds sweet spot som vi kender det fra uregulerede rifler.

Nå men trinnene re nemme nok:
1. cronografering
2. adskildelse og eftersyn af regulator (måske du skal lade være med at skilde selve regulatoren ad, hvis det ikke kan gøres uden at sætte mærker).
2b. hvis du ikke kan få den lukket op, så må vi jo måle, dvs bikse noget der kan måle output trykket. En klods stål eller messing med passende gevind og så et manometer i burde kunne gøre det, bare volumen ikke bliver specielt stort, skulle det gerne være relativt ufarligt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 10. jan 2016, 20:58

Ok jeg prøver at se om jeg kan rende en cronograf op, jeg har som sagt skrevet med en gut fra Umarex i tyskland her før weekenden, og hvis han tilbyder mig at kigge på geværet sender jeg det bare tilbage, i den forbindelse sendte han mig et skema fra fabrikken som deres teknikkere havde lavet på 24J versionen (ikke på mit eksemplar), de har fyldt geværet helt op 230 bar og skudt 40 skud, der er en energi måling i joule og hvad jeg går ud fra er M/S, her ser man tydeligt energien og hastigheden falder støt og roligt i takt med skudafgivelse, er dette korrekt for en reguleret PCP?. Synes jeg har set på grafer for andre regulerede PCP'ere at powerkurven afviger små udslag til hver side så længe trykket i flasken er højere en minimums arbejdstryk for regulatoren.
jeg spørger her for at have fact. i orden hvis der bliver diskution mht. tilbagelevering eller ombytning. Hvis det er tilfældet 24J versionen ikke er reguleret og 16J er, vil jeg prøve at få dem til at bytte om til et nyt 16J gevær.
Ham jeg har skrevet med er ikke teknikker men fra deres presseafdeling så måske har han leveret "the smoking gun" her eller hvad siger i.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (30.59 KiB) Vist 12804 gange

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Sort » 10. jan 2016, 22:32

Du har ret, sådan skal en ureguleret PCP'er ikke gå.

Min S410 går 279,5 +/- 1,5 m/s fra 210 bar og 60 skud frem. Det er så en .22 og 400ccm tank, med et sluttryk omkring 115-120 bar.

En reguleret 4,5 PCP'er omkring 24j skal ganske rigtigt levere de der 290m/s (plus minus alt efter hagl) og det skulle den meget gerne gøre mindst 40 skud i streg. Dog vil det nok være en fordel med et lidt tungere hagl så den kommer ned nær 280m/s.

Den kurve de viser er helt igennem underlig, da den antyder et regulatortryk omkring 200 bar. Dvs stabile skud (hastighedsmæssigt) lige først, men uden den stigning man normalt ville se på en overtanket ureguleret PCP'er og så et støt fald i hastighed fremadrettet (tyder på et alvorligt flow problem, når trykudnyttelsen er så ringe).

Hvor lang er piben på sådan en skyder?

Sådan ser det ud helt ureguleret: Billede
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 10. jan 2016, 22:39

500mm

Amatoeren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 8. mar 2013, 22:32
Interesser: Marksmanship
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 47 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Amatoeren » 10. jan 2016, 23:03

Sort skrev:
Amatoeren skrev:Jeg kan anbefale at låne/prøve/komme forbi et chronometer og se om skuddene går fra
Et cronometer er den tekniske betegnelse for et ur!
Den dims du skal bruge hedder en cronograf.

Alt det andet amatøren skriver er korrekt nok.

Sandsynligvis sidder der snavs eller grater i regulatoren, hvis da ikke en pakning er gået. I hvert fald er den utæt og lukker fuldt tanktryk igennem til forkammeret.
Ha ha, ja det er sgu da en hjerneblødning der lige røg ud af keyboarded der. Godt du er vågen sort :oops:
-Amatoeren

Gamo CFR whisper IGT .177 m. Gamo Matrik 4-16x50
HW100T F.S.B .22 m. Hawke Sidewinder 30 SF 6-24x56
Diana 34 Sport .177 m. Nikko Sterling Airking 4-12x42

Om facebook Generationen:
George Orwell tog fejl. Deres største frygt er ikke at blive overvåget, men at blive overset.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af T-REX » 11. jan 2016, 01:41

De tal du har fået fra fabrikken, viser efter min fortolkning, et MEGET tydeligt tegn.

Geværet er IKKE født med en regulator, når det er en 24J udgave.

Det kan være at de "svagere" udgaver har en regulator, men fabrikkens tal tyder meget stærkt på, at dette ikke er tilfældet, for din udgave.

At den er født uden regulator kan også være en af forklaringerne, på den dejligt lave pris.

Spørgsmålet er så, om man efterfølgende kan montere en regulator.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Sort » 11. jan 2016, 02:29

JRexA skrev:Spørgsmålet er så, om man efterfølgende kan montere en regulator.
Naturligvis kan man det, men jeg ville nok starte med en alvorlig flowtuning og noget lettere hammerfjeder.

Det tallene viser, er at hammeren tydeligvis åbner ventilen mere end rigeligt selv med 230bar. Desuden lader det til at der er så ringe flow i skyderen at den åbenbart skal bruge i omegnen af 200 bar for at holde rimeligt med power.

Hvis jeg tankede min PCP'er til 200+ bar før den blev reguleret, ville den levere lavere udgangshastighed indtil omkring 180bar. Men den er jo så bygget til det.

Nu har jeg taget mig sammen og googlet lidt på skidtet. såvidt jeg kan se burde den være reguleret, men det fremgår ikke rigtigt klart nogen steder. Findes der ikke tegninger i æsken?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af T-REX » 11. jan 2016, 04:12

Du kan finde manualen her: http://www.umarex.de/fileadmin/products ... .10.30.pdf
Men den viser ikke rigtig noget
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Gixxer3000 » 11. jan 2016, 06:36

Du skal ihvertfald op omkring de 10 grains hagl i en ordenlig kvalitet, JSB exact heavy eller HN FTT/Barracuda Match

Prøv at få lettet hammer fjederen, den må kunne reguleres et sted. Der kan være en masse at hente på det punkt. En af mine FX er uden regulator og hvis den starter for varmt går den fra 290m/s ned til 230m/s over 32 skud = 60m/s spredning

Men hvis den bliver sat til at starte på 270m/s slutter den på 268m/s over 32 skud = 2m/s spredning

Ovenstående kun reguleret på hammerfjeder.

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 11. jan 2016, 06:47

Der står ikke noget på kassen eller i manualen om regulator, jeg kan bare se på diverse foraer omhandelende 16J versionen den er reguleret, men jeg har selv haft mistanken om manglende eller defekt regulator med de symptomer jeg tidligere har beskrevet. Prisen på skyderen er den samme uanset hvilken version man vælger.
Jeg håber jeg kan klemme ham jeg har fat i fra Umarex lidt, geværet skyder perfekt i sweetspot men det giver jo ikke mening de sælger produkt som kun skyder 16-20 brugbare skud, når der på deres hjemme side står op til 180, ok det er så ved 16J versionen men der er noget til forskel synes jeg, fyren fra Umarex har også svaret en af mine mail men en forklaring om hvordan regulatoren virker i 24J versionen, forklaringen gav ikke rigtig mening synes jeg men men han har nævnt regualtor i samme sætning som 24J version.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Sort » 11. jan 2016, 09:56

Regulatoren virker sådan ca ved at der sidder et stempel ned imod forkammeret og så en fjeder der holder stemplet nede i den retning.
Når stemplet er nede kommer der luft fra tank til forkammer, indtil fjederen bliver trykket nok sammen af forkammer trykket, til at lukke en lille ventil i tank enden af regulatoren.

Men det giver ganske rigtigt ingen mening at lave en riffel i tre versioner, samme pris og så ikke have en regulator i en af dem. Der burde heller ikke findes producenter der er så ringe til at tune PCP'er at de ikke kan få 24j ud af 500mm pibe og ca 130 bar.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 333
Tilmeldt: 22. sep 2008, 18:52
Geografisk sted: København
Been thanked: 21 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af ARD » 11. jan 2016, 13:40

Nu er jeg blevet nysgerrig, skal vi mødes i morgen (tirsdag) efter arbejde? Jeg plejer at skyde i DGI byen fra kl. 19 til ca 22 så hvis du har tid kan du komme forbi. Så tager jeg hagl og chronograf med.

Mvh. Alex

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 11. jan 2016, 17:36

Hej Alex,

Det lyder da helt fantastisk, det vil jeg meget gerne.

Jeg skriver en privat besked til dig, så kan vi tage den der.

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 13. jan 2016, 21:21

Opdatering.........


Alex (ARD) fra dette forum var så venlig at invitere mig ud i sin lokale skydeklub for at få kigget på geværet, vi pillede kolben af og kunne konstatere der sidder hvad der ligner en regulator lavet i messing mellem buddy flasken og og selve geværet. Jeg havde samme dag modtaget med posten nogle tungere hagl end dem jeg havde prøvet i geværet tidligere, haglene er JSB Monster Diabolo 0,870 gram/13,43 grains, jeg har tidligere skudt med hagl på 10,34 grain det var med dem geværet skød meget dårlige grupper med fuldt tryk i flasken.
I Alex's skydeklub skød jeg med geværet på 15 meter, hvor jeg normalt skyder på 24 meter men alligevel kunne jeg se at grupperne sad betydelig bedere, end jeg har set tidligere med fuldt tryk i tanken, så haglende har helt sikkert haft noget at sige, dette er 4 type halg jeg har prøvet i geværet og langt bedste..
Jeg har lånt Alex's chronograf og lavet lidt test i garagen herhjemme, og jeg tror stadig på at enten er regulatoren defekt eller ikke eksisterende, men det bliver spændenden at høre hvad i mener.
Jeg har målt over 6 magasiner af 8 skud, jeg startede med 200 bar i flasken og ved magasin nr. 6 var trykket nede omkring 100 bar.

Chronograf test er lavet med ,870 gram / 13,43 grains hagl.

Magasin 1 havde en gennemsnits hastighed på 250,9 M/S = 27,6 joule ( 0'7 M/S + -)
Magasin 2. 247,4 M/S = 26,7 Joule ( 8,0M/S + - )
Magasin 3. 238,3 M/S = 24,8 Joule ( 7,0 M/S + -)
Magasin 4. 228,0 M/S = 22,7 Joule ( 8,0 M/S + -)
Magasin 5. 217,1 M/S = 20,4 Joule (10,0 M/S + -)
Magasin 6. 203,8 M/S = 18,2 Joule ( 7,0 M/S + -)

I alt 48 skud fra 200 bar ned til 100 bar, lugter denne støt faldende kurve ikke af dette gevær ikke er reguleret eller der er noget galt, er det ikke også underligt at der er så lille spredning på M/S i magasin 1, i forhold til øvrige magasiner.
Billedet min hjemmetest giver med støt faldende power i takt med skudafgivelse, svarer meget godt overens med de data ham Umarex manden sendte mig som jeg har vedhæftet tidligere i denne tråd, det er bare ikke det jeg er blevet lovet inden jeg løbte geværet.
Ja og hvorfor 27 joule i det første og 26 i andet magasin, når geværet skulle være indstillet til 24 Joule.

Fandt dette billede på nettet af skyderen uden kolbe.


Mvh

Ulrich
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (86.52 KiB) Vist 12558 gange
Senest rettet af Exobio 13. jan 2016, 22:30, rettet i alt 3 gange.

Besvar