Problemer med FX håndpumpe

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Holten101 » 16. aug 2015, 12:53

Under lidt skydning med vennerne igår gav min FX håndpumpe op. Den bygger op til 50 bar men så bliver den gradvis svære at pumpe, og ved 100 bar er håndtaget ikke til at få ud i nogen af yderstillingerne (bund/top).

Info: jeg har været slem til at pumpe for hurtig med den og da den gav op var den godt varm.

Er der nogen af jer kloge luft folk der ved hvad der kan være galt og hvordan jeg eventuelt afhjælper det?

På forhånd tak

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Sort » 16. aug 2015, 13:04

Det er en af ventilerne imellem pumpens trin som har sat sig fast. Pumpen har såvidt jeg husker tre kamrer som reelt er rør indeni hinanden. Luften går ind i det første kammer, bliver trykket sammen gennem ventil ind i den næste mindre kammer osv.

Jeg havde samme fejl efter 100 pumpeslag med en spritny pumpe. Så jeg fik den byttet uden at skilde den ad. Men det er vist ikke voldsomt svært at skilde den ad og skifte/løsne ventilen.

Jeg er sikker på at jeg har set komplette tegninger på pumperne, muligvis på FX egen hjemmeside.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Robse » 16. aug 2015, 13:18

Du kan købe et komplet oring repair kit her.
Adskil og skift det hele - selvfølgelig afhængig af
hvor gammel pumpen er.

https://www.gunspares.co.uk/products/24923/FX-Handpump/
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Holten101 » 16. aug 2015, 15:57

Takker:-)

Den er fra 2003-2004'ish. Jeg skiller den ad og så må vi se om jeg bliver klogere på om det er ring(e) og/eller ventil der skal skiftes.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Niels » 16. aug 2015, 18:54

Holten101 skrev:Under lidt skydning med vennerne igår gav min FX håndpumpe op. Den bygger op til 50 bar men så bliver den gradvis svære at pumpe, og ved 100 bar er håndtaget ikke til at få ud i nogen af yderstillingerne (bund/top).

Info: jeg har været slem til at pumpe for hurtig med den og da den gav op var den godt varm.

Er der nogen af jer kloge luft folk der ved hvad der kan være galt og hvordan jeg eventuelt afhjælper det?

På forhånd tak

Cheers
Det er oringen på ventilen i bunden af pumpen, der er blevet for varm og er brændt.
Den kan skiftes, men pumpen lader sig normalt ikke adskille uden overtalelse og en pæn portion varme på bundblokken.

Køb et komplet paknings sæt, og skift og smør det hele når du alligevel er i gang.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Holten101 » 16. aug 2015, 19:03

Niels skrev:
Holten101 skrev:Under lidt skydning med vennerne igår gav min FX håndpumpe op. Den bygger op til 50 bar men så bliver den gradvis svære at pumpe, og ved 100 bar er håndtaget ikke til at få ud i nogen af yderstillingerne (bund/top).

Info: jeg har været slem til at pumpe for hurtig med den og da den gav op var den godt varm.

Er der nogen af jer kloge luft folk der ved hvad der kan være galt og hvordan jeg eventuelt afhjælper det?

På forhånd tak

Cheers
Det er oringen på ventilen i bunden af pumpen, der er blevet for varm og er brændt.
Den kan skiftes, men pumpen lader sig normalt ikke adskille uden overtalelse og en pæn portion varme på bundblokken.

Køb et komplet paknings sæt, og skift og smør det hele når du alligevel er i gang.
Det lyder sandsynligt...den blev meget varm.
På de tegninger som Robse linkede til, er det da del nr. 3 du mener?

Edit: nevermind....det er bleed of ventile:-/

Cheers
Senest rettet af Holten101 16. aug 2015, 19:09, rettet i alt 1 gang.
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Niels » 16. aug 2015, 19:08

Holten101 skrev:
Niels skrev:
Holten101 skrev:Under lidt skydning med vennerne igår gav min FX håndpumpe op. Den bygger op til 50 bar men så bliver den gradvis svære at pumpe, og ved 100 bar er håndtaget ikke til at få ud i nogen af yderstillingerne (bund/top).

Info: jeg har været slem til at pumpe for hurtig med den og da den gav op var den godt varm.

Er der nogen af jer kloge luft folk der ved hvad der kan være galt og hvordan jeg eventuelt afhjælper det?

På forhånd tak

Cheers
Det er oringen på ventilen i bunden af pumpen, der er blevet for varm og er brændt.
Den kan skiftes, men pumpen lader sig normalt ikke adskille uden overtalelse og en pæn portion varme på bundblokken.

Køb et komplet paknings sæt, og skift og smør det hele når du alligevel er i gang.
Det lyder sandsynligt...den blev meget varm.
På de tegninger som Robse linkede til, er det da del nr. 3 du mener?

Cheers
PW0104 - lidt længere ret oppe på tegningen.

Det er returventilen på højtrykstrinnet. Den kan købes incl oring som reservedel, til en urimeligt høj pris for et stykke messing og en lille oring.

Jeg har endnu ikke fundet en alternativ oring som kan erstatte den originale, og holde til varmen ret længe ad gangen.

Svjh er målet 2,5mm id x 1,75mm godstykkelse = 6mm OD. Men materialet er ikke det samme som en almindelig ring.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af DB89 » 16. aug 2015, 19:32

Almindelige EPDM pakninger og o-ringe har det med at dø /blive hårde når de ryger over de 120-140 grader. Der findes dog o-ringe ved danske forhandlere i mere eksotiske materialer.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Robse » 16. aug 2015, 20:02

Du kan muligvis finde hvad du mangler her:
http://www.m-seals.dk/da/shop/o-ringe/o-ringe
Men det kræver at du selv finder ud af præcist hvilke
ringe og i hvilken kvalitet du skal bruge.
Har selv skiftet den samme oring på messingventilen
på en Hatsan pumpe. En standard NBR-90 kvalitet
har nu holdt stand i ca. 1 års tid.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Holten101 » 8. sep 2015, 19:41

Ok....skilte skidtet ad og fandt problemet. Det var så ikke den lille bundventil (PW104), men en grøn o-ring ved stemplet på den inderste stang:
Billede

Nu bliver jeg så usikker....er det o-ring OR058?....eller er det den lille dims der er mærket "30" på tegningen: https://www.gunspares.co.uk/showcatimage.asp?id=24923

Ville være forfærdelig taknemmelig for hjælp her;-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Bessie4ever » 8. sep 2015, 19:53

Selv om pumpen er 100% i orden så er den et problem :rolf:
Køb en motherfucker stor tryktank og sæt en slange på :-)
Jeg er da aldrig nogensinde, så hurtigt, blevet så ufatteligt træt af et produkt som denne pumpe.
Man bruger jo mere tid på at pumpe end at skyde :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Persoemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 11. jan 2006, 19:36
Interesser: Jagt med hund, teknik.
Geografisk sted: Nordjylland NØ, 9900
Has thanked: 27 times
Been thanked: 4 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Persoemand » 8. sep 2015, 19:56

Ser ud til at det er OR058 ud fra billede og reservedelsliste.
Jeg kan ikke se item 30 på reservedelslisten.
Mvh. Per
Per
Marlin XS7 308W SA
Yildiz 12/76
Benjamin Marauder .22
Springer Spaniel FT
Norinco P1 pumpe gevær 4.5 mm

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Niels » 8. sep 2015, 21:28

Holten101 skrev:Ok....skilte skidtet ad og fandt problemet. Det var så ikke den lille bundventil (PW104), men en grøn o-ring ved stemplet på den inderste stang:
Billede

Nu bliver jeg så usikker....er det o-ring OR058?....eller er det den lille dims der er mærket "30" på tegningen: https://www.gunspares.co.uk/showcatimage.asp?id=24923

Ville være forfærdelig taknemmelig for hjælp her;-)

Cheers
Det er #30

OR58, er en pakning der pakker det inderste rør mod bøsningen det sidder i.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Holten101 » 9. sep 2015, 07:29

Takker alle.....særligt Niels:-)

Hvis det er del "30" (hvilket jeg også mistænker) så fremgår den som nævnt ikke på reservedelslisten. Hvordan i h.... får man fat i sådan en o-ring?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Niels » 9. sep 2015, 21:54

Holten101 skrev:Takker alle.....særligt Niels:-)

Hvis det er del "30" (hvilket jeg også mistænker) så fremgår den som nævnt ikke på reservedelslisten. Hvordan i h.... får man fat i sådan en o-ring?

Cheers
Et godt bud, er at du sandsynligvis kan bruge en NBR90 ring - hvis du gider skifte den lidt oftere end normalt. Mål inderdiameter og materialetykkelse - det er det du skal buge.

Ellers kan du enten købe hele pakningssættet - eller også prøve en af de butikker der sælger og servicerer pumpen for at se om de evt har den liggende som løsdel.
Desværre kan jeg heller ikke denne gang fortælle dig hvad den er lavet af, men jeg kan dog fortælle dig at jeg fik 3 foræret i Svendborg da jeg spurgte efter dem - og de var hvide.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Swilencer
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. apr 2017, 01:43
Interesser: Arktisk jagt
Geografisk sted: Morud

Re: Problemer med FX håndpumpe

Indlæg af Swilencer » 15. apr 2017, 02:02

Jeg har med held altid kontaktet https://www.haagensen-as.dk/produkter/o-ringe/ for de o-ringe til pumpeventilen.

Jeg har set andet steds, samme kvalitet nævnt, men snakker med dem på Haagensen. De ved alt og altid været behjælpelige med at anskaffe de helt rigtige. Udover standard NBR90 er der en række andre typer man kan få og det gode ved det er at de stadig holder efter 2-3 år (bedre end de fra fabrikken indlagte o-ringe til messing-ventilen).

Send dem billeder af originalen, men mål pg husk at nævne hvad det er til, så er det problem ude af verden. Om sommeren har jeg haft standard NBR90 0.35 mm under originalstørrelsen som holder virkelig godt på presset.

Besvar