Uddannelsesdag i FT Lørdag d. 22 nov nu 7 mar i Esbjerg

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Uddannelsesdag i FT Lørdag d. 22 nov nu 7 mar i Esbjerg

Indlæg af GT9 » 15. nov 2014, 20:57

Hej

Så er der en opfølgning på Kurset i Ballerup

Tid
Lørdag d. 22. november 2014 kl. 11.00 - 16.00.

Sted
Esbjerg Skyttekreds, Mådevej 113A, 6705 Esbjerg Ø

Program
Kl. 11.00 Præsentation af Field Target ved Lars Haaber
Kl. 11.30 Gennemgang af våben og udstyr
Kl. 12.00 Sikkerhed og opsætning af baner
Kl. 12.30 Praktik – Prøv Field Target
Kl. 15.40 Afrunding og tak for i dag.

Tilmelding
Tilmelding senest d. 17. november 2014 til info@skytteunion.dk.
Medsend information om foreningsnavn, kontaktperson og telefonnr. Kurset er gratis.


Mere information hvor invitation også kan hentes på : http://www.dskyu.skytteunion.dk/Nyheder ... arget.aspx

Det lader til efter den film der blev linket til i Ballerup indbydelsen, at det er en højt sofistikeret skydning ned dyrt udstyr iført skyde jakke, måske bedre kendt som "pingvin udstyr", ikke ment fornærmende.

Jeg tror desværre man glemmer den almindelige luftgevær skytte, der vil have lidt sjov, med sit "out of the box" luftgevær/PCP gevær med en simpel 3-9 kikkert. Får man ikke dem med er det ikke en vinder i Dansk skydning; men bliver en niche disciplin.
Senest rettet af GT9 22. feb 2015, 11:32, rettet i alt 3 gange.
Norwegian Blue Parrot

Lars Haaber
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. maj 2013, 09:10
Interesser: Luftgevær, Field Target
Geografisk sted: Allerød, Nordsjælland
Geografisk sted: Allerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Lars Haaber » 16. nov 2014, 11:48

Jeg kan se, at du ikke selv var med i Ballerup, og desværre virker det heller ikke som om der var folk fra din skytteklub med ved arrangementet.

Hvis vi deler tingene lidt op...

Skydejakke er ikke et krav!!

"Out of the box" rifler kan ikke bruges, da man overskrider grænsen på 16,3 joule. Dette er bestemt i de internationale regler, og hvis Field Target skal optages i DSU-regi, er holdningen, at man følger de internationale regler. dog med den tilføjelse, At man laver en introduktionsklasse for klubberne på 7,5 joule, således at man vil kunne bruge klubbernes rifler.

ALT over 16,3 joule vil ikke komme ind i programmet, da man kigger på de nuværende problemstillinger fra andre lande, hvor flere skytter skal udt og anskaffe nye rifler for at kunne deltage i udlandske konkurrencer.

Alt over 4,5 mm vil heller ikke blive indført. Dels grundet lovgivningen og igen de dårlige erfaringer man har oplevet fra andre lande. Et godt eksempel er WM i New Zeeland med afbrydelse af konkurrencerne alle 3 dage.

Mht kikkert, er der ingen krav om store zoomområder, men her bør man tænke på muligheden for korrekt afstandsbedømmelse mellem 35 og 50 meter.

Dette er et par opfølgende informationer om udviklingen i Danmark. Hvis der er folk, der ønsker at få mere information om udviklingen og mulighederne for at prøve Field Target, skalI være mere end velkommen til at skrive til mig.
Gamo CFX / Nikko Stirling 4-12x42
FX Royale 200 / Hawke Sidewinder 30 8-32x56
Steyr LG110 FT Connect / Falcon T50FT 10-50x60
Walther AR20 FT / Hawke Sidewinder 30 8-32x56

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af BentxBetjent » 16. nov 2014, 12:03

Lars Haaber skrev: ALT over 16,3 joule vil ikke komme ind i programmet, da man kigger på de nuværende problemstillinger fra andre lande, hvor flere skytter skal udt og anskaffe nye rifler for at kunne deltage i udlandske konkurrencer.

Alt over 4,5 mm vil heller ikke blive indført. Dels grundet lovgivningen og igen de dårlige erfaringer man har oplevet fra andre lande. Et godt eksempel er WM i New Zeeland med afbrydelse af konkurrencerne alle 3 dage.
Må man skyde med en luftriffel med power trin, hvor så det ene trin svarer til max. 16,3 Joule?

Hmm, dagen efter firmajulefrokost.. :wall: :alcohol: :zombie:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af GT9 » 16. nov 2014, 12:04

Lars Haaber skrev:Jeg kan se, at du ikke selv var med i Ballerup, og desværre virker det heller ikke som om der var folk fra din skytteklub med ved arrangementet.
Hej Lars

Først :respekt: for dit arbejde med at bibringe noget nyt i Dansk Skydesport, det er ikke let.

Vi havde en repræsentant med for klubben, og det var bestemt også hans indtryk at FT er en speciel disciplen og ikke en bredde disciplin.

Jeg synes du modsiger dig selv hvad angår kikketer, kan du venligst uddybe.
Lars Haaber skrev:Mht kikkert, er der ingen krav om store zoomområder, men her bør man tænke på muligheden for korrekt afstandsbedømmelse mellem 35 og 50 meter.
Jeg håber ikke at nedenstående vil medføre at der i skytte regi bliver lukket for muligheder med .22 og større energi, til evt. andre dicipliner.
Lars Haaber skrev:"Out of the box" rifler kan ikke bruges, da man overskrider grænsen på 16,3 joule. Dette er bestemt i de internationale regler, og hvis Field Target skal optages i DSU-regi, er holdningen, at man følger de internationale regler. dog med den tilføjelse, At man laver en introduktionsklasse for klubberne på 7,5 joule, således at man vil kunne bruge klubbernes rifler.

ALT over 16,3 joule vil ikke komme ind i programmet, da man kigger på de nuværende problemstillinger fra andre lande, hvor flere skytter skal udt og anskaffe nye rifler for at kunne deltage i udlandske konkurrencer.

Alt over 4,5 mm vil heller ikke blive indført. Dels grundet lovgivningen og igen de dårlige erfaringer man har oplevet fra andre lande. Et godt eksempel er WM i New Zeeland med afbrydelse af konkurrencerne alle 3 dage.
Norwegian Blue Parrot

Lars Haaber
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. maj 2013, 09:10
Interesser: Luftgevær, Field Target
Geografisk sted: Allerød, Nordsjælland
Geografisk sted: Allerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Lars Haaber » 16. nov 2014, 12:29

@ Bent

Som udgangspunkt er der ingen restriktioner for power trin. Selv på den Steye jeg selv bruger, er der mulighed for at lave justering af kraft, men ved konkurrencer bliver alle våben testet ved ankomst med kronograf, og samtidig er der "desværre" også risiko for at blive udtaget midt i en konkurrence til en testmåling, så derfor er det vigtigt, at man ikke kan/gør justerer under konkurrencer.

@GT9

Ved arrangementet i Ballerup havde vi Arne til at lave præsentationen, og desværre var der perioder hvor han mere havde fortællinger om hans synspunkter end unionens. Af samme grund, har man bedt mig om at stå for præsentationen i Esbjerg, hvor jeg håber på at kunne få formidlet de ønsker som unionen har med disciplinen.

Hvis du på et tidspunkt gider at skrive en PM med info om den klub du kommer fra og evt. hvem der var med ved arrangementet, vil jeg prøve at tage en snak med Jer om mulighederne for en ordentlig forklaring og gennemgang af Field Target.

Kikkert: Det jeg kort prøvede at forklare er, at man som udgangspunkt godt kan bruge en 3 - 9 x kikkert, men problemet er afstandsmålingen du foretager med din parallax. Denne måling er yderst unøjagtig ved så lav zoom, at det kan give endda meget store problemer med den korrekte måling.
Med andre ord. Jo højere zoom du har, jo mere nøjagtig måling kan du lave, og jo mere præcis kan du indstille dit kliktårn, og derved få en træffer.

Kaliber over .177:
Man har fra unionens side dels lyttet til erfaringerne fra Sverige og Tyskland samt de kommende reviderede regler fra det internationale forbund, og derfor har man lagt sig fast på de 4,5 mm.

Jeg ved, at andre arbejder på muligheder for at indføre Benchrest i Danmark, og den vej få indført discipliner med mulighed for .22, .25 mm.

Håber dette er mere uddybende for Dine spørgsmål.
Gamo CFX / Nikko Stirling 4-12x42
FX Royale 200 / Hawke Sidewinder 30 8-32x56
Steyr LG110 FT Connect / Falcon T50FT 10-50x60
Walther AR20 FT / Hawke Sidewinder 30 8-32x56

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Robse » 16. nov 2014, 12:44

Lars Haaber skrev: Alt over 4,5 mm vil heller ikke blive indført. Dels grundet lovgivningen og igen de dårlige erfaringer man har oplevet fra andre lande. Et godt eksempel er WM i New Zeeland med afbrydelse af konkurrencerne alle 3 dage.
Har du et par links til ovenstående således man se hvad det drejer sig om?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Lars Haaber
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. maj 2013, 09:10
Interesser: Luftgevær, Field Target
Geografisk sted: Allerød, Nordsjælland
Geografisk sted: Allerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Lars Haaber » 16. nov 2014, 13:03

Robse:

Desværre kan jeg ikke linke til den lukkede gruppe på Facebook med udtalelserne fra deltagere ved WM.

Men problemet var, at man samtidig ville afholde klasser for High Power 5,5. Og her var der mange problemer med faldmål, der blev ødelagt, så konkurrencen blev udsat gentagende gange.

Det tætteste jeg har kunne finde her og nu er et forum, hvor en del af problematikken bliver beskrevet.

http://www.shooting-the-breeze.com/foru ... 043&page=3
Gamo CFX / Nikko Stirling 4-12x42
FX Royale 200 / Hawke Sidewinder 30 8-32x56
Steyr LG110 FT Connect / Falcon T50FT 10-50x60
Walther AR20 FT / Hawke Sidewinder 30 8-32x56

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Robse » 16. nov 2014, 13:12

Lars Haaber skrev: Men problemet var, at man samtidig ville afholde klasser for High Power 5,5. Og her var der mange problemer med faldmål, der blev ødelagt, så konkurrencen blev udsat gentagende gange.

Det tætteste jeg har kunne finde her og nu er et forum, hvor en del af problematikken bliver beskrevet.

http://www.shooting-the-breeze.com/foru ... 043&page=3
Tak - det forklarer jo en hel del, og omvendt selvfølgelig problematisk når mål designet til "high power" ikke markerer
ved hit med "low power". Den er ikke så nem at løse, udover at oprette forskellige klasser.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Niels » 17. nov 2014, 20:34

Grundet manglende tilslutnig, har vi valgt at udskyde arrangementet til en frostklar lørdag formiddag med høj sol, engang i det tidlige forår 2015.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af BentxBetjent » 17. nov 2014, 21:12

Niels skrev:Grundet manglende tilslutnig, har vi valgt at udskyde arrangementet til en frostklar lørdag formiddag med høj sol, engang i det tidlige forår 2015.
:numberone: :thumbup:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Niels » 17. nov 2014, 21:37

BentxBetjent skrev:
Niels skrev:Grundet manglende tilslutnig, har vi valgt at udskyde arrangementet til en frostklar lørdag formiddag med høj sol, engang i det tidlige forår 2015.
:numberone: :thumbup:
Jeg skriver dig på deltagerlisten Mr. Bent :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Rixen » 17. nov 2014, 22:06

Var der interesse for skydningen på Sjælland?

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Niels » 17. nov 2014, 22:34

Rixen skrev:Var der interesse for skydningen på Sjælland?
Ja, der var overraskende stor tilslutning - både fra jagtforeninger, men også "almindelige" skytteforeninger m.v.
Dronningen var der ikke, men det var vist også den eneste vi manglede.

Det var skidehyggeligt og der var en intens interesse for skydningen, selvom ikke alle unionens sandwicher blev spist.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Fredericianer » 17. feb 2015, 18:49

Niels skrev:Grundet manglende tilslutnig, har vi valgt at udskyde arrangementet til en frostklar lørdag formiddag med høj sol, engang i det tidlige forår 2015.
Er der kommet en ny dato?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af GT9 » 17. feb 2015, 19:44

Fredericianer skrev:
Niels skrev:Grundet manglende tilslutnig, har vi valgt at udskyde arrangementet til en frostklar lørdag formiddag med høj sol, engang i det tidlige forår 2015.
Er der kommet en ny dato?
Hej

Tid
Lørdag d. 7. marts 2015 kl. 11.00 til 16.00
Sted
Esbjerg Skyttekreds, Mådevej 113A, 6705 Esbjerg Ø

Bemærk :

Tilmelding senest d. 25. februar 2015 til info@skytteunion.dk
med information om foreningsnavn, kontaktperson, e‐mail og telefonnr.


Se mere på her.
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Fredericianer » 18. feb 2015, 11:18

Tak, jeg snakker lige med min klub formand om det, men tror desværre ikke at vi har nogle brugbar luftrifler, og dem jeg har derhjemme er for kraftige.

Jeg synes det er fint at der endelig er ved at ske noget mht. Field Target i Danmark, med jeg har på fornemmelse at mange af de potentielle nye Field Target skytter, er slet ikke medlem af en skytteforening (endnu), og at mange af dem der allerede skyder i foreningsregi, har fundet andre discipliner at bruge deres tid og penge på i forvejen.

Der er sikkert rigtig mange folk derude som har købt et luftgevær, og mangler noget fornufigt at bruge det til. Jeg tror derfor at en målrettet annoncering, og en ikke alt for stramt regelsæt (f.eks. en klasse for 'out of the box' fjederrifler, hvor højere energiniveauer er tilladt) kunne virkelig sætte skub i lancering af den nye disciplin.
Never confuse verbosity with veracity.

Lars Haaber
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. maj 2013, 09:10
Interesser: Luftgevær, Field Target
Geografisk sted: Allerød, Nordsjælland
Geografisk sted: Allerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Uddannelsesdag i Field Target Lørdag d. 22. nov Esbjerg

Indlæg af Lars Haaber » 18. feb 2015, 14:34

Tak for dine ideer vedr. Field Target

Hvis jeg skal prøve at give en forklaring på, hvorfor tingene foregår på den måde som de nu engang gør, er jeg nød til at fortælle hele idegrundlaget bag.

Jeg blev forrig efterår kontaktet af Dansk Skytte Union, om jeg ville være behjælpelig med at demonstrere Field Target for klubberne i Danmark. Dette resulterede i et arrangement i Ballerup sidste år.

Efter arrangementet har man fra unionens side forespurgt, om jeg ville være med til at indføre FT i Danmark, og derfor sidder jeg med den viden om tingenes tilstand.

Unionen har i samarbejde med mig, lavet en handlingsplan for FT, der dels omhandler promoveringen, klasser og stævner.

Jeg har gennem snakke med formænd fra både svenske, norske og tyske klubber, lyttet til de problemstillinger med regler, klasser og træning/turneringer såvel hjemme som udenlands.
Blandt de faktorer, der ligger til grund for valget af klasser, skyldes mere den lagsigtet tankegang, hvor man ikke vil kunne deltage i stævner/træning i andre lande end DK, og dermed skal ud og indkøbe endnu mere udstyr for at få erfaring og rutine i skydning i terren.

En af de helt store problematikker ved at indføre en "out of the box" klasse er, at man skal have 2 forskellige typer faldmål (1 type til 7,5 - 16 joule, og 1 type til "out of the boks). Dette skyldes den store forskel i tykkelsen af silhuetpladen og modstanden for at målet falder. Se evt. problemerne ved VM i New Zeeland.

Når vi snakker præsentationen i Esbjerg, er denne kun for klubberne, for at de kan se mulighederne i FT. På sigt kommer der også nogle arrangementer for skytter/ikke skytter, hvor man ligeledes vil kunne prøve kræfter med FT.

Jeg skal bl.a. Til DGI på tirsdag, for at snakke om det store stævne i Vingsted i uge 27, hvor de også gerne vil have, at vi viser hvad FT egentlig er, og her vil der også være mulighed for at få et par prøveskud. Dog vil man ikke her kunne have sine egne våben med.

Hele planen fra unionens side er, at klubber skal kunne se mulighederne i FT, og efterfølgende selv lave nogle åben hus arrangementer, hvor vi kommer ud og viser hvad FT er, og her vil folk også kunne prøveskyde.

Håber dette vil give lidt forståelse for, hvorfor tingene kører som de gør.
Jeg vil naturligvis gerne høre, hvis I har nogle indput, som kan gøre tingene nemmere, men i sidste ende, skal vi stadig tænke på mulighederne sammenholdt med den nuværende lovgivning.

Hvis i har spørgsmål eller ideer, må i meget gerne sende en PM

Lars
Gamo CFX / Nikko Stirling 4-12x42
FX Royale 200 / Hawke Sidewinder 30 8-32x56
Steyr LG110 FT Connect / Falcon T50FT 10-50x60
Walther AR20 FT / Hawke Sidewinder 30 8-32x56

Oster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 10. okt 2010, 19:50
Interesser: jagt, luftgevær
Geografisk sted: sønderjylland
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Uddannelsesdag i FT Lørdag d. 22 nov nu 7 mar i Esbjerg

Indlæg af Oster » 8. mar 2015, 09:04

er lidt nysgerrig om hvordan det gik igår?
kan man få et lille referat, Og var der opbakning for at få det op at kører?
RTI Prophet .177
HW 97 K laminat .177

Lars Haaber
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. maj 2013, 09:10
Interesser: Luftgevær, Field Target
Geografisk sted: Allerød, Nordsjælland
Geografisk sted: Allerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Uddannelsesdag i FT Lørdag d. 22 nov nu 7 mar i Esbjerg

Indlæg af Lars Haaber » 8. mar 2015, 09:47

Jeg vil lade folk selv fortælle deres oplevelser af arrangementet.

Jeg kan dog afsløre, at vi allerede har enkelte projekter i støbeskeen med bl.a. et åben hus arrangement, samt at hjælpe andre igang med at belyse deres muligheder for at indføre Field Target i deres klub.

Jeg kan forestille mig, at der i nærmeste fremtid, vil komme mere information fra de enkelte klubbers projekter.
Gamo CFX / Nikko Stirling 4-12x42
FX Royale 200 / Hawke Sidewinder 30 8-32x56
Steyr LG110 FT Connect / Falcon T50FT 10-50x60
Walther AR20 FT / Hawke Sidewinder 30 8-32x56

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Uddannelsesdag i FT Lørdag d. 22 nov nu 7 mar i Esbjerg

Indlæg af Niels » 12. mar 2015, 21:35

Det var et fint arrangement, hvor der var et par medlemmer hos os der fik sig en øjenåbner for hvordan man også kan skyde. ( og spise ).
Stor tak til Lars og Anni, som kørte hele vejen fra sjæl-and til verdens ende for at være med til at holde arrangementet.

Vi brugte en del timer lørdag eftermiddag på at rejse målene op igen, og der var flere som virkeligt forstod ideen med at trække fieldtarget med ind i dgi-regi også, så aktiviteterne i kluibberne kan udvides i den retning.

Som skrevet, holder vi senere på foråret et åbent hus arrangement, primært for medlemmer i Esbjerg og de omkring liggende klubber for at se om det kan bæres videre som en separat aktivtet i klubberne og om der er nogen der gider deltage i både skydningen og også organiseringen.

I forhold til kaliber"begrænsningen" - så går det egentlig ikke på hvad der eksisterer af våben og programmeri DGI idag, men mere på en opstraming og ensartning af reglerne på nternationalt plan.
Derfor har man valgt at holde fast i 4,5 mm, og 16 joule som max. mundingsenergi. Og det tilføjer jo kun en ekstra udfordring som er ens for alle.

Banerne i Esbjerg, har idag indskrevet 4.5 og 5.5 mm luftvåben i banegodkendelserne, efter aftale med JM's skydebaneinstruktør. Noget som andre skydebaner med stor sandsynlighed også ville kunne gøre, hvis de bad om hjælp til at få det på plads - det tog mig ca 10 minutter på en sommerdag at handle den hjem. Efterfølgende var der ikke problemer med at få godkendelsen skrevet om med mine tilføjelser, da den skulle revideres.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Uddannelsesdag i FT Lørdag d. 22 nov nu 7 mar i Esbjerg

Indlæg af Fredericianer » 14. mar 2015, 16:38

Jeg var også med, og har kun positivt at sige om det. Det var en spændende og lærerig dag, og jeg glæder mig til at se Field Target som en fast disciplin i Danmarks skytteforeninger.

Hvis der er nogen i Fredericia området der er interesseret i Field Target må de gerne kontakte mig.
Never confuse verbosity with veracity.

Oster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 10. okt 2010, 19:50
Interesser: jagt, luftgevær
Geografisk sted: sønderjylland
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Uddannelsesdag i FT Lørdag d. 22 nov nu 7 mar i Esbjerg

Indlæg af Oster » 14. mar 2015, 19:14

hvilke klubber overvejer at starte field target op i det sønderjydske?
RTI Prophet .177
HW 97 K laminat .177

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Uddannelsesdag i FT Lørdag d. 22 nov nu 7 mar i Esbjerg

Indlæg af Niels » 14. mar 2015, 19:34

Oster skrev:hvilke klubber overvejer at starte field target op i det sønderjydske?
Tilslutningen til inro-arrangementerne i Esbjerg har indtil videre ikke været overvældende.
Men det kan jo nå at ændre sig til det bedre.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Besvar