Red dot til hvad?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Red dot til hvad?

Indlæg af Raptor660 » 6. aug 2014, 09:32

Har set red dot sigter på forskellige sider, men hvad bruger folk dem til?.

Ved militæret som jeg forstår det, bliver de brugt til nærkamp hvor et scope ikke er hurtig nok. Meen det jo ikke aktuelt når man snakker luftgevær :giggle:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Slettet bruger

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Slettet bruger » 6. aug 2014, 11:34

Drivjagt på Mariehøns,??. :rolf:
Rødpunktssigte kan bruges til mange ting, ( se i jæger afdelingen ), du kan sagtens bruge en Red Dot på et luftvåben, lidt Action skydning, måske. :razz:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af C-X » 6. aug 2014, 12:00

De er også populære på luftpistoler.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Slettet bruger » 6. aug 2014, 12:03

C-X skrev:De er også populære på luftpistoler.
Jeps,, :Hug:

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Red dot til hvad?

Indlæg af RKN » 6. aug 2014, 12:06

Og på en Ruger 10/22 med stort magasin[emoji2]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af BentxBetjent » 6. aug 2014, 12:07

Når man skyder lerduer... :giggle:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Krung » 6. aug 2014, 12:32

C-X skrev:De er også populære på luftpistoler.
Så kan det være i kan forklare mig om jeg har været for nærrig:

Jeg købte det billigste rødpunktsigte jeg kunne finde (Hawke til 400 kr) og satte det på en Weihrauch 40. Det var alt for upræcist! Jeg tror det var et parallakse problem. Er det noget der bliver bedre hvis man bruger flere penge?

Jeg pønser på et kikkertsigte nu, men de hænger ikke på træerne.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Slettet bruger

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Slettet bruger » 6. aug 2014, 16:46

Krung skrev:
C-X skrev:De er også populære på luftpistoler.
Så kan det være i kan forklare mig om jeg har været for nærrig:

Jeg købte det billigste rødpunktsigte jeg kunne finde (Hawke til 400 kr) og satte det på en Weihrauch 40. Det var alt for upræcist! Jeg tror det var et parallakse problem. Er det noget der bliver bedre hvis man bruger flere penge?

Jeg pønser på et kikkertsigte nu, men de hænger ikke på træerne.
For nærrig, det kan man aldrig blive, bare man får noget godt for pengene, :biggrin: men min opfattelse af rødpunktssigter, det er de er beregnet til kort hold, jeg havde et Nikko Sterling, red dot, det virkede ikke skide godt for mig, på et luftgevær, jeg solgte det til en ( seriøs) jæger, han har brugt til hagljagt på rådyr og vildbassejagt i Spanien, monteret på en over og under, han er en som gladeligt køber en Jagtriffel til 70.000,00 , han sagde til mig, den der, H Nyborg Cykellygte, det virker fandeme..
Så en eller anden ret har de vel.
De er også fine til plinkning på kort hold med luftgevær/pistol.
En god kikkert, det har du ret i, den hænger ikke og dingler på træerne, jeg gætter, på en lille tusse, så har du en fornuftig kikkert med montage. se link,
http://www.lystfiskeren.dk/gamo-md-3-9x40-ao.html
:razz:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Raptor660 » 6. aug 2014, 20:43

Det lyder til at red dot ikke er det store hit, jeg skulle også bare vide hvad folk brugte dem til :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Niels » 6. aug 2014, 20:53

en HW40 o.l kan altså også skyde ret fornuftigt med de faste sigtemidler - hvis man ved hvordan de bruges :giggle:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Sort » 6. aug 2014, 21:00

Jeg har i flere omgange overvejet et rødpunktssigte med løs x3 forstørrelses dims og BDC reticle feks http://crossbows.ixpesports.nl/contents/en-uk/p258.html
Ideen skulle være at skyde hurtigt, mere eller mindre fritstående 0- 40m

Men min nuværende boligsituation samt neomarxismens angstregime forhindrer mig i at skyde nok til at jeg rigtigt kan retfærdiggøre indkøbet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Krung » 6. aug 2014, 21:33

Niels skrev:en HW40 o.l kan altså også skyde ret fornuftigt med de faste sigtemidler - hvis man ved hvordan de bruges :giggle:
Men derfor kan man sagtens ramme bedre med andre sigtemidler :fun:

Mit input er at til præcision er rødpunkt ikke det fedeste. Hurtig skydning er det sikkert fint til.

De er fede mht. eye relief og det er interessant med pistolskydning. Desværre er kikkert til dem ikke så nemme at finde brugt fx.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Niels » 6. aug 2014, 21:41

Krung skrev:
Niels skrev:en HW40 o.l kan altså også skyde ret fornuftigt med de faste sigtemidler - hvis man ved hvordan de bruges :giggle:
Men derfor kan man sagtens ramme bedre med andre sigtemidler :fun:
Indenfor rammerne af en HW 40, der synes jeg egentlig ikke der er meget at hente.
Men havde det nu været en silhuetpistol ell. lign, så havde der måske været en fordel.
Til luftpistoler så er det sq mest noget man køber fordi man har lyst af den ene eller anden grund.
Og det er selvfølgelig rigeligt god grund.
Men skydningen bliver ikke meget forbedret med en alm. hverdagsluftpistol ved at sætte en kikkert på, den bliver bare pissebøvlet at omgåes - især, når man tænker på højden på sigtelininen m.v. minder mest af alt om at skyde med noget der ligner en håndboremaskine. :giggle: .
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Sort » 6. aug 2014, 21:48

Først og fremmest kan man næppe ramme noget ordentligt med en kæmpestor prik, derefter skal man nok ikke regne med at få total paralaxefrihed ude i randen af et rødpunkt til 500kr.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Krung » 7. aug 2014, 08:35

minder mest af alt om at skyde med noget der ligner en håndboremaskine.
Niels, jeg kan godt høre at du ikke er meget for det, men det står jo andre frit for at benytte andre sigtemidler :Hug: Jeg fandt en post herinde, hvor vedkommende tog kikkertsigtet af, fordi det blev for nemt. Der er altså andre meninger om det og det er dem jeg undersøger. Jeg har skudt med rødpunkt på pistolen og det eneste, der irriterede der, var at det ikke var præcist nok. Jeg har hørt argumentet at pistoler skal ligne pistoler, men heldigvis ligger jeg ikke under for sådanne fundamentalistiske holdninger. Min luftpistol er til sjov. Hvis man kunne få en håndboremaskine, der kan skyde vil jeg overveje at spare op til den :fun:
Først og fremmest kan man næppe ramme noget ordentligt med en kæmpestor prik, derefter skal man nok ikke regne med at få total paralaxefrihed ude i randen af et rødpunkt til 500kr.
Sort, prikken i det rødpunkt jeg prøvede var 3 moa. Hvis jeg lagde 10 gange så mange penge så ville jeg kunne få en på 2,5 moa. Så prikkerne er bare store uanset hvad man gør, men det er måske også netop det du mener. Dog vil jeg gerne høre om parallaksen: Bliver det væsentligt bedre ved dyrere sigter? Jeg har ikke oplevet et sigte med acceptabelt parallakse, men det kan jo skyldes at prikken ligger i et plan 100 meter væk (hvilket ville forklare mine kedelige oplevelser på en luftpistol) eller også har man bare accepteret præcision i "minute of deer".
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af BentxBetjent » 7. aug 2014, 09:10

Jeg synes da ikke paralaksefejlen på de 2 billige dots jeg har er så stor. Bare man har prikken i den midterste trediedel .
Uden dog decideret at have målt på det.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Krung » 7. aug 2014, 09:23

BentxBetjent skrev:Jeg synes da ikke paralaksefejlen på de 2 billige dots jeg har er så stor. Bare man har prikken i den midterste trediedel .
Uden dog decideret at have målt på det.
Nu er det måske også bare forventningsafstemning jeg trænger til, men hvis jeg tager et RP-sigte og lægger det på et bord, ned på hug, kigger igennem og svajer lidt, så danser prikken på væggen, selvom jeg har prikken i midten af sigtet. Det oplevede jeg også KSC med et sigte jeg fik lov til at rage på. Men det kan jo netop skyldes at parallaksen er sat til fx 100 m. ... også dur det jo slet ikke til luftpistol. Der er de ellers populære. Nogen, der har et sigte der ikke danser?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Amar Skytten
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10. jul 2014, 17:22
Interesser: Kal. 12 / luftvåben
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Amar Skytten » 7. aug 2014, 16:29

Jeg rammer øldåser bedre med mit billige hawke rødpunktsigte :biggrin:

http://www.amazon.co.uk/dp/B001YAPJWE/r ... 71_TE_item
Vedhæftede filer
IMG_0864.JPG
IMG_0864.JPG (96.71 KiB) Vist 8853 gange

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af BentxBetjent » 7. aug 2014, 16:46

Krung skrev:
BentxBetjent skrev:Jeg synes da ikke paralaksefejlen på de 2 billige dots jeg har er så stor. Bare man har prikken i den midterste trediedel .
Uden dog decideret at have målt på det.
Nu er det måske også bare forventningsafstemning jeg trænger til, men hvis jeg tager et RP-sigte og lægger det på et bord, ned på hug, kigger igennem og svajer lidt, så danser prikken på væggen, selvom jeg har prikken i midten af sigtet. Det oplevede jeg også KSC med et sigte jeg fik lov til at rage på. Men det kan jo netop skyldes at parallaksen er sat til fx 100 m. ... også dur det jo slet ikke til luftpistol. Der er de ellers populære. Nogen, der har et sigte der ikke danser?
Jeg har lige testet det på Twinmasteren som er 4 MOA. Sigtet det flytter sig... Men det er uafhængigt af afstanden, så om man kan kalde det paralaksefejl ved jeg ikke.. :???:

Uanset om jeg sigtede på væggen 3 meter væk, på 20 meter eller på 45 meter. Så flyttede prikken sig ca. 1/3 af de 4MOA når jeg kørte den helt ud til kanten af okularet dvs. ca 1.35 MOA.
Hvis jeg holdt prikken i den midterste trediedel af sigtet, så er det under 1 MOA at prikken flytter sig.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Sort » 7. aug 2014, 18:52

en MOA hvis man går helt til randen af sigtet, er vel til at leve med, eller snarere dø af hvis man ser på det oprindelige formål med rødpunkt. Altså nærkamp med automatvåben og pistol.

Men det er måske ikke opskriften på at plukke vingerne af en spyflue på 100m.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Niels » 7. aug 2014, 23:47

Krung skrev:
minder mest af alt om at skyde med noget der ligner en håndboremaskine.
Niels, jeg kan godt høre at du ikke er meget for det, men det står jo andre frit for at benytte andre sigtemidler :Hug: Jeg fandt en post herinde, hvor vedkommende tog kikkertsigtet af, fordi det blev for nemt. Der er altså andre meninger om det og det er dem jeg undersøger. Jeg har skudt med rødpunkt på pistolen og det eneste, der irriterede der, var at det ikke var præcist nok. Jeg har hørt argumentet at pistoler skal ligne pistoler, men heldigvis ligger jeg ikke under for sådanne fundamentalistiske holdninger. Min luftpistol er til sjov. Hvis man kunne få en håndboremaskine, der kan skyde vil jeg overveje at spare op til den :fun:
Jamen, det er helt forkert opfattet. Jeg synes skam at det er en fin ide at sætte en kikkert på en pistol der kan bære det, hvis man synes det er skægt, bestemt er det så.

Men på lige deher husholdningsskydere, der synes jeg at det er skudt lidt over målet om du vil.

Jeg kan tørt konstatere at jeg skyder betydeligt bedre med en LP201 eller lignende, med åbne sigtemidler, end min HW40 f.eks.
Og når det forholder sig sådan, så udleder jeg egentlig bare at LP201 er en bedre pistol og at det ikke er min teknik der fejler noget.
Deraf afledt, at når min hw40 ikke skyder så godt som en lp201, så hjælper det ikke at sætte en kikkert på.

Jeg er skam meget overbevist om at den lp201 i et lækkert tillavet karabinskæfte og med længere løb og kikkert monteret, vil være en overordetlig fin skyder.

Men sådan som sigte og løbslinierne på HW40 og lignende ligger, så synes jeg altså stadig at det er lidt hen ad at skyde med noget der minder mest om en håndboremaskine.
Jeg vil endda sige det samme om min BSA Scorpion, men jeg kan godt li dem alligevel. :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Raptor660 » 8. sep 2014, 15:38

Jeg kom til at tænke på red dot sight igen, det var da oplagt hvis man havde en PCP, at stille en bane op ud til 20-25 meter og med eks 10 mål også skyde dem på tid. Det tror jeg da godt at man kunne hygge med :biggrin: men det ville være en No go på fjeder fætre, der vil folk bare sidde :impatient: :giggle:

Men sådan et red dot sight når det er skudt ind på lad os sige 20 meter, hva gør man så på andre afstande, holder man bare cirka over og under?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af BentxBetjent » 8. sep 2014, 16:56

Raptor660 skrev:Jeg kom til at tænke på red dot sight igen, det var da oplagt hvis man havde en PCP, at stille en bane op ud til 20-25 meter og med eks 10 mål også skyde dem på tid. Det tror jeg da godt at man kunne hygge med :biggrin: men det ville være en No go på fjeder fætre, der vil folk bare sidde :impatient: :giggle:

Men sådan et red dot sight når det er skudt ind på lad os sige 20 meter, hva gør man så på andre afstande, holder man bare cirka over og under?
Ja, med mindre du vil klikke..
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Raptor660 » 8. sep 2014, 17:08

Jeg takker for svar

Bare ok, så vil man nok klikke hvis det er til hygge. Men hvis det var en lille bane på tid, så ville det nok bare blive ca over og under. Men snakker man 25-30 meter afstande med en fac riffel, så er det vel også begrænset hvor meget man skal korrigere

Jeg har kigget lidt mere på red dot og skal de være parallexe fri, så koster de kassen og de hedder aimpoint. Efter hvad jeg har læst mig til så bruger den amerikanske militær dem og de sælges nede ved Schneider fra 449 - 599 euro puhaa!
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Red dot til hvad?

Indlæg af Refraktorius » 8. sep 2014, 18:38

Men snakker man 25-30 meter afstande med en fac riffel, så er det vel også begrænset hvor meget man skal korrigere!

Vær også opmærksom på, at pletten lyser og fylder ganske meget.
Så når du skyder på små mål på lange afstande har du ikke kun ordinaten at slås med. Dit sigtemiddel dækker for målet!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar