Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Raptor660 » 31. jul 2014, 18:09

Hejsa

Har lige lavet en tråd ang køb af en Weirauch HW 97 kt blackline, jeg har kigget på kikkert til den men jeg forstår simpelthen ikke de betegnelser og hvad de gør når man kigger igennem dem, så håber på lidt hjælp her :oops:

Jeg er faldet total for Hawke kikkerter, men økonomien er desværre ikke til sådan en lækkerbisken :giggle: planen er at købe en kikkert nu til ca 1000kr som jeg kan klare mig med et stykke ud i fremtiden også når der er lidt penge igen, så skifte til en Hawke :biggrin:

Har kigget på riflen hos Pamhule og han forhandler Gamo kikkerter, men hvordan er kvaliteten på dem?
Jeg kan se at Nikko Stirling bliver tit nævnt, men hvilke andre " budget " mærker er der som man kan stole på som virker?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af BentxBetjent » 31. jul 2014, 20:18

Nikko Stirling går du ikke fejl af til prisen.. Eksempelvis 3-9x42 AO
Nu ved jeg ikke hvor langt sydpå du bor, men jeg har flere billige kikkerter som du kunne prøve IRL.
Hawke, Bushnell, Nikko og Leapers (tror jeg nok den sidste er..) :oops:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Raptor660 » 31. jul 2014, 21:35

BentxBetjent skrev:Nikko Stirling går du ikke fejl af til prisen.. Eksempelvis 3-9x42 AO
Nu ved jeg ikke hvor langt sydpå du bor, men jeg har flere billige kikkerter som du kunne prøve IRL.
Hawke, Bushnell, Nikko og Leapers (tror jeg nok den sidste er..) :oops:
Tusinde tak, det er rigtig flinkt af dig :blink: og det kan være jeg tager dig på ordet :smile:

Jeg bor på Ribe kanten, så der er et stykke vej op til dig men vil ikke udelukke at jeg ikke gør det. Ang betegnelsen af eksempelvis den kikkert du nævnte, så er 3-9 forstørrelsen ikke altså den går fra 3-9 i zoom ikk?

42 er det så diameter på scoopet? Og den sidste hvad betyder AO?

Når der nu står 3-9 hvad er så det korteste man kan se med den, jeg tænker på at nogle er vel så kraftige at man ikke kan se under 5-10 meter med dem?

Jeg har kig på den her http://www.versandhaus-schneider.de/pro ... s_id/21739

Er den for kraftig til en fjeder fætter?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Fritze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 507
Tilmeldt: 15. jun 2012, 11:02
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Lige syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Fritze » 31. jul 2014, 21:42

4-16 er noget nær perfekt til den fjeder-fætter du har kig på. :razz:

Der er justerbar parallaxe på godt og vel alle kikkerter. AO betyder (så vidt jeg husker!) Adjustable Objective og betyder at den kan stilles skarpt på de forskellige afstande. Ved 4x forstørrelse kan du sagtens se ting ned på 6-7 meter med den, men så heller ikke nærmere, tror jeg. Den du har kig på har endda oplyst sigtekors. Det er dog ikke ofte, man bruger sådan noget...
Senest rettet af Fritze 31. jul 2014, 21:51, rettet i alt 1 gang.
/Kim
  • Weihrauch HW100T 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Weihrauch HW100S FSB 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Benjamin Trail NP All Weather 4,5mm - Crosman 3-9x40
  • Baikal MP-61 4,5mm

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af BentxBetjent » 31. jul 2014, 21:49

For at være sikker på at de er airgunrated, så vælg en Airking.
Eksempelvis: http://www.versandhaus-schneider.de/pro ... s_id/25907

Zoom og størrelse har du forstået fuldstændig rigtigt..
AO er Adjustable Objective. Dvs du kan stille skarpt på den afstand du skyder på. AO vil sige at du stiller på forreste linse, objektivet.

Det er en stor kikkert til geværet, og der er risiko for (høj sandsynlighed) at den dækker ladeporten på geværet.

Min 3-9x42 AO stiller skarpt på 3-4meter med 3X forstørrelse, og 7-8 meter på 9X forstørrelse.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Kappen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 27. mar 2013, 18:33
Interesser: Flugtskydning, Jagt, Audio
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Kappen » 31. jul 2014, 22:00

Køb en Nikon. Klart det bedste i den prisklasse evt en 4x32 den får meget ros de laver selv optikken i modsætning til alle de andre billige mærkwr som køber det hos kinesiske underleverandører... En nikon 4x32 uden zoom har samme billedekvalitet og lysstyrke som en zeiss el swarovski til 15.000 med zoom, men ikke hely så stort synsfelt. Køber du billige kiklerter med zoom optik så får du en meget ringere kiklert med et zoom som man sjældent har brug for.

Personligt synes jeg at forstørrelse med en udgangspupil på under 5mm er ubrugelig. Dvs en 50mm kikkert har brugbart zoom til 10x, derefter mister man for meget lysstyrke og kigge komfort da øjets placering bliver meget mere kritisk.

Husk nu ergonomien få en lavt monteret lav kiklert med ikke alt for store glas. Det er ikke noget ved med en kæmpe kikkert som giver en dårlig og unaturlig skudestilling. Der er 32 eller 42mm altså perfekt sammen med en meget lav montage.

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Batler Britton » 31. jul 2014, 22:11

Kappen skrev:Køb en Nikon. Klart det bedste i den prisklasse evt en 4x32 den får meget ros de laver selv optikken i modsætning til alle de andre billige mærkwr som køber det hos kinesiske underleverandører... En nikon 4x32 uden zoom har samme billedekvalitet og lysstyrke som en zeiss el swarovski til 15.000 med zoom, men ikke hely så stort synsfelt. Køber du billige kiklerter med zoom optik så får du en meget ringere kiklert med et zoom som man sjældent har brug for.

Personligt synes jeg at forstørrelse med en udgangspupil på under 5mm er ubrugelig. Dvs en 50mm kikkert har brugbart zoom til 10x, derefter mister man for meget lysstyrke og kigge komfort da øjets placering bliver meget mere kritisk.

Husk nu ergonomien få en lavt monteret lav kiklert med ikke alt for store glas. Det er ikke noget ved med en kæmpe kikkert som giver en dårlig og unaturlig skudestilling. Der er 32 eller 42mm altså perfekt sammen med en meget lav montage.
:numberone: du rammer hoved på sømmet der
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Raptor660 » 31. jul 2014, 23:06

Tusinde tak for alle svar

Nu er jeg lidt forvirret, kan jeg ikke bruge en 40-50mm scope på riflen?

De luftgeværer jeg har prøvet ( mange år siden ) med scope det har altid været sådan en lille en at den faktisk ikke havde noget effekt og det har bare været træls at stå med, når man nu gerne ville zoome længere ind på enten på en skive eller rotte. Derfor gik jeg udelukkende efter et stor scope, så man ikke står og ærger sig når man ikke kan zoome nok hvis i forstår mig?

Kan en højere montage ikke hjælpe på skyde stilling?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af C-X » 31. jul 2014, 23:38

Jo, det kan du sagtens og det gør de rigtig mange "airgunners" i vid udstrækning. Jeg har en Nikko Stirling Gold Crown Airking 4-12x42 AO på min HW 97 k - det passer rigtig godt sammen. Nej, det er ikke super optik, men den kostede ca. 90 € - hvad kan man så forlange mere? Bemærk i øvrigt, at den er med MILDOT sigte og det viser den sande MILDOT værdi ved 10x zoom. Udemærket til skydning på 40-60 meter, når der er lys nok.

Jeg er ikke i tvivl om Nikons optiske kvalitet, men jeg er ikke sikker på, at de er "spring-rated", så de kan holde til det dobbelte rekyl der er i en fjederskyder.
hw97k_bl_ns_airking4-12x42.jpg
Her kan du se mit skydejern med den omtalte kikkert på. Det dækker ikke for ladeporten - faktisk er der plads til at det kan komme længere frem.
hw97k_bl_ns_airking4-12x42.jpg (65.42 KiB) Vist 12463 gange
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Sort » 31. jul 2014, 23:54

AO betyder normalt "adjustable objective" hvilket vil sige at man kan stille skarpt ved at skrue på den forreste linse.
Adjustable Paralax, betyder at man stiller skarpt med en skrue eller et hjul på siden af kikkerten, hvilket somregel betragtes som mere ergonomisk.

3-9x40 betyder 3-9 gange forstørrelse og 40mm frontlinse.
Som det nævnes dividerer man objektivets størrelse med forstørrelsen for at få det der kaldes udgangspupil størrelsen. Den størrelse er så det felt (sideværts og i højden) hvor pupillen skal være for at man kan se et billede i kikkerten. Stor pupil og korrekt indstillet paralax, betyder at bare men kan se krydset, er det også der man rammer. Dog skal man ikke regne med at de billigste kikkerter korrigerer paralax helt optimalt, når man kigger rigtigt skævt i dem.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af C-X » 31. jul 2014, 23:59

Sort skrev:AO betyder normalt "adjustable objective" hvilket vil sige at man kan stille skarpt ved at skrue på den forreste linse.
Adjustable Paralax, betyder at man stiller skarpt med en skrue eller et hjul på siden af kikkerten, hvilket somregel betragtes som mere ergonomisk.
... også kaldet "Side Focus" (SF) ved de fleste producenter. Hos enkelte fabrikanter også "Saddle parallax adjustment".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af BentxBetjent » 1. aug 2014, 06:28

C-X skrev:Filkommentar: Her kan du se mit skydejern med den omtalte kikkert på. Det dækker ikke for ladeporten - faktisk er der plads til at det kan komme længere frem.
Den er så heller ikke med 50mm obj...! Den der linkes til er ca. 40mm længere, og vil derfor sandsynligvis dække ladeporten.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af C-X » 1. aug 2014, 10:20

BentxBetjent skrev:
C-X skrev:Filkommentar: Her kan du se mit skydejern med den omtalte kikkert på. Det dækker ikke for ladeporten - faktisk er der plads til at det kan komme længere frem.
Den er så heller ikke med 50mm obj...! Den der linkes til er ca. 40mm længere, og vil derfor sandsynligvis dække ladeporten.
Med "omtalte kikkert" henledte jeg til min egen tekst, hvor jeg havde omtalt en "Nikko Stirling Gold Crown Airking 4-12x42 AO" og ikke tidligere indlæg, hvor der figurerer indtil flere andre størrelser. Bare så misforståelser undgåes :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Raptor660 » 1. aug 2014, 10:47

Tusinde tak for alle svar

Jeg vil lige have noget på det rene, hvis det som der bliver nævnt er så dårligt for skyde stilling at have et stort scope på, hvorfor er der så, så mange der har det?

Efter hvad jeg kan se af længden på scope, så skal jeg holde mig under de ca 350mm for at være sikker på den ikke rækker ud over lade porten?

Jeg har set en her inde ( kan ikke huske hvem ) med en 97 kt med en viper 6-24-56 og den er 400 mm har jeg googlet mig til.

Jeg må indrømme at jeg går efter det største jeg kan, til den rigtig pris selvfølgelig.

C-X din riffel ser godt ud :blink:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
SYE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 26. sep 2011, 20:07
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af SYE » 1. aug 2014, 11:05

Du kan godt få et Hawke sigte til under 1000,- dask. Godt nok bliver det ikke et Hawke Sidewinder 30 SF 8-32x56 SR Pro, eller i den dur der. Men det er der alligevel heller ikke er plads til på et HW97k, pga. ladeporten, for slet ikke at tale om, brug for. Men Hawke laver også kikkerter specifikt til luftgevær, f.eks. deres Airmax EV AO. Det kan du få til lige under 1000,-.

De kan fås med følgende konfigurationer: 3-9x40, 4-12x40, 3-9x50, 4-12x50

Jeg har selv et HW97k black, med et Hawke Airmax EV 4-12x40 AO, hvilket, efter min mening, passer perfekt til geværet. De 4-12x zoom er nok til geværet, og diameteren på de 40mm er nok til at give et ganske pænt billede selv med 12x zoom, selv ved lav belysning. Man kan selvfølgelig vælge et 4-12x50, hvilket slipper mere lys ind. Men det kommer altså til at se for voldsomt ud på geværet - igen efter min mening.
Et Hawke Airmax EV 4-12x40 AO kommer til at sidde helt perfekt med Hawke Match Mount i medium. Men vil du have plads til det flip-up cover der følger med sigtet, skal du vælge Match Mount High. Jeg har ikke monteret mine flip-up covers, da AO delen af sigtet fungerer ved at dreje på den forreste del af sigtet, hvor på coveret monteres. Det er upraktisk at skulle justere med at cover monteret, derfor valgte jeg Match Mount medium, for at få sigtet så tæt på løbet som muligt. Det gør det lettere at ramme mål på forskellige afstande.

Airmax EV AO:
http://eu.hawkeoptics.com/hawke-airmax- ... copes.html

Match Mount medium:
http://eu.hawkeoptics.com/match-rings-1 ... black.html

Match Mount high:
http://eu.hawkeoptics.com/match-rings-1 ... black.html

Jeg købte mit sigte på eBay, se billeder :smile:
Vedhæftede filer
HawkeAirmax.png
HawkeAirmax.png (30.11 KiB) Vist 12387 gange
pris.png
pris.png (19.11 KiB) Vist 12387 gange
montering.JPG
montering.JPG (51.72 KiB) Vist 12387 gange

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Krung » 1. aug 2014, 11:11

Store objektiver gør at du skal have øjet højere op for at kigge igennem. Hvis skæftet ikke passer til det, har du ikke så god kontakt og din skydestilling kan blive anderledes fra gang til gang eller din ergonomi halter - ikke noget der hjælper på præcisionen.

Forskellen mellem projektilets bane og sigtelinjen er også større ved større objektiver, hvilket kræver bedre afstandsbedømmelse for at ramme.

Jeg har en 22lr riffel med 56 mm objektiv på. I liggende stilling er det hårdt for nakken. 24 x forstørrelse gør at man skal holde pupillen inden for mm præcision for at se klart. Ikke så fedt til jagt, men sjovt nok på banen.

En cheek-riser eller træklods under et neoprenbælte kan hæve ryggen på skæftet, men det er en lappeløsning.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Raptor660 » 1. aug 2014, 18:26

Hej SYE

Tak for info og svar, jeg har nu bestemt mig for en Stirling da det nok ender med at jeg køber riflen i Tyskland. Så laver jeg en samlet ordre på riffel og scope og sparer lidt fragt osv :smile:
Valget faldt på dette scope, så jeg håber den bliver pengene værd :krydsser:

http://www.versandhaus-schneider.de/pro ... s_id/12973
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Raptor660 » 1. aug 2014, 18:31

Krung skrev:Store objektiver gør at du skal have øjet højere op for at kigge igennem. Hvis skæftet ikke passer til det, har du ikke så god kontakt og din skydestilling kan blive anderledes fra gang til gang eller din ergonomi halter - ikke noget der hjælper på præcisionen.

Forskellen mellem projektilets bane og sigtelinjen er også større ved større objektiver, hvilket kræver bedre afstandsbedømmelse for at ramme.

Jeg har en 22lr riffel med 56 mm objektiv på. I liggende stilling er det hårdt for nakken. 24 x forstørrelse gør at man skal holde pupillen inden for mm præcision for at se klart. Ikke så fedt til jagt, men sjovt nok på banen.

En cheek-riser eller træklods under et neoprenbælte kan hæve ryggen på skæftet, men det er en lappeløsning.
Jeg takker for svar, valget faldt på en med ca 40mm hus. Jeg tænker eftersom riflen ikke kommer med alm sigte, så må den være lavet til scope og skæftet burde vel være hævet lidt så man nemmere kan få støtte under skydning, eller det bilder jeg hvertfald mig selv ind fordi jeg godt kan lide store scopes :giggle:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af C-X » 1. aug 2014, 18:34

Det er mange penge at give for noget elektronik der kan fejle, eller være i vejen. Lys på en kikkert kan være fedt, hvis det kan justeres nok ned i skumringen og være klart nok i dagslys. Er det ikke lavet ordentligt, er det en pain in the arse.

Du betaler 60 € for lyset alene - og skal jeg være ærlig, på min luftriffel har jeg ikke savnet det - endnu. Overvej igen, om ikke det var bedre at købe et Vmach tunkit for 100 €, så du får en full power der skyder som en drøm. Kikkerten kan du altid skifte ud senere, når/hvis behovet og økonomien ændrer sig.

Montagen der følger med, er udemærket. Ikke fantastisk, men ganske hæderlig.

Skæftet på riflen er ganske fint, med en kikkert i den størrelse, hvis du har lidt tykke kinder :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Natuglen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6. maj 2012, 18:09
Interesser: Naturen
Geografisk sted: >Fyn<
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Natuglen » 1. aug 2014, 19:17

Jeg har samme kikkert med lys og det er ganske brugbart,
i lige netop denne kikkert det er nemlig kun det midterste
krys/m-dot der bliver oplyst og ikke hele røret som på
nogle kikkert så det er bestemt de ekstra penge vær.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af T-REX » 1. aug 2014, 20:16

Tillykke med kikkerten.

Bemærk at både AO(Adjustable Objective) og SF(Side Focus) er funktioner der bruges til at justere Parrallaxe på kikkerterne.

Du har fortsat en Fokus/Dioptri justering, ved øjestykket, og det er to helt forskellige ting.

Kikkerterne er dog designet, så hvis Parralaxen står helt forkert, så er kikkerten uskarp, på den aftand man kikker på.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Krung » 2. aug 2014, 08:36

JRexA skrev:Tillykke med kikkerten.

Bemærk at både AO(Adjustable Objective) og SF(Side Focus) er funktioner der bruges til at justere Parrallaxe på kikkerterne.

Du har fortsat en Fokus/Dioptri justering, ved øjestykket, og det er to helt forskellige ting.

Kikkerterne er dog designet, så hvis Parralaxen står helt forkert, så er kikkerten uskarp, på den aftand man kikker på.
Det er lidt :offtopic: men jeg har selv tænkt over disse ting - og endda udtalt mig om det - så jeg vil gerne lige høre nærmere:

Det er min opfattelse at der er 2 fokuseringer at indstille: Den der følger med parallaxejusteringen og den der sidder i dioptri-enden. Det er tydeligt at der er en fokusering med når man indstiller parallaxen. Er det noget der har været besværligt at konstruere (kan de på billige kikkerter være ude af synk) eller følger det med som en del af alm. kikkertkonstruktion? Dioptriindstillingen er vel kun til fokusering af trådkorset, ikke?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Slettet bruger

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Slettet bruger » 2. aug 2014, 10:34

Krung skrev:
JRexA skrev:Tillykke med kikkerten.

Bemærk at både AO(Adjustable Objective) og SF(Side Focus) er funktioner der bruges til at justere Parrallaxe på kikkerterne.

Du har fortsat en Fokus/Dioptri justering, ved øjestykket, og det er to helt forskellige ting.

Kikkerterne er dog designet, så hvis Parralaxen står helt forkert, så er kikkerten uskarp, på den aftand man kikker på.
Det er lidt :offtopic: men jeg har selv tænkt over disse ting - og endda udtalt mig om det - så jeg vil gerne lige høre nærmere:

Det er min opfattelse at der er 2 fokuseringer at indstille: Den der følger med parallaxejusteringen og den der sidder i dioptri-enden. Det er tydeligt at der er en fokusering med når man indstiller parallaxen. Er det noget der har været besværligt at konstruere (kan de på billige kikkerter være ude af synk) eller følger det med som en del af alm. kikkertkonstruktion? Dioptriindstillingen er vel kun til fokusering af trådkorset, ikke?
Hej, jeg så fornyligt på Jagtmagasinet DK 4, der var en af de helt hårde riffel/kikkert skytter, som forklarede,, den korte forklaring, på en alm sigte kikkert uden parallaxejustering, det er at den ( riffelkikkert ) normalt er indstillet fra fabrikken af, til 100 m, dioptrien, stiller du din parallaxejustering på 20 m, ligger rifflen stabilt, med en afstand fra okularet, til evt. skydeskive, på 20 meter, skruer på dioptrien, til kors og skive står klart, det skulle de gerne kunne, så flytter du til en skive, evt. 50 meter, skruer på parallaxejustering til skiven står klart, så kikker du på parallaxejusterings dimsen, den skulle så gerne stå på 50 meter og dit sigte middel skulle gerne stadig stå klart, så burde man være godt hjulpet,, han gik så videre skytten, man kunne så tjekke om det hele var noget værd, riffel i fast stilling, en selv i skyde stilling, sigtemiddel lige i pletten, man skulle så prøve at bevæge hovedet en lille smule, til h og til v, fulgte sigtemiddel/kors med, hovedet,så er der noget galt..
Man kan prøve og se om man kan finde det på Dk 4 . det bliver genudsendt med jævne mellemrum. :razz:

Slettet bruger

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Slettet bruger » 2. aug 2014, 10:42

Hej, igen, man kunne jo prøve,, Boardindeks,, der er der en der hedder ,, Optik, Sigtemidler & Grej.,
Der kan man sikkert få svar på en masse kikkert spørgsmål.. :smile:
Altså ikke fordi at det er, upassende her, men der må eksperterne jo være at finde. :biggrin:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til forståelse af kikkert betegnelser

Indlæg af Raptor660 » 2. aug 2014, 17:04

C-X skrev:Det er mange penge at give for noget elektronik der kan fejle, eller være i vejen. Lys på en kikkert kan være fedt, hvis det kan justeres nok ned i skumringen og være klart nok i dagslys. Er det ikke lavet ordentligt, er det en pain in the arse.

Du betaler 60 € for lyset alene - og skal jeg være ærlig, på min luftriffel har jeg ikke savnet det - endnu. Overvej igen, om ikke det var bedre at købe et Vmach tunkit for 100 €, så du får en full power der skyder som en drøm. Kikkerten kan du altid skifte ud senere, når/hvis behovet og økonomien ændrer sig.

Montagen der følger med, er udemærket. Ikke fantastisk, men ganske hæderlig.

Skæftet på riflen er ganske fint, med en kikkert i den størrelse, hvis du har lidt tykke kinder :blink:
Jeg kan sagtens følge hvad du siger med prisen og jeg havde ikke selv tænkt over det. Kan se der er noget at spare og det kunne være dejligt, specielt nu hvor pengene er små. De penge jeg spare kan betale beskyttelse til riflen plus måske lidt havl :thumbup:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Besvar