Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af BentxBetjent » 1. maj 2013, 00:37

Hvis du har jagttegn, skal du da ikke ansøge om noget for at indskyde.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Uldsok » 1. maj 2013, 00:39

BentxBetjent skrev:Hvis du har jagttegn, skal du da ikke ansøge om noget for at indskyde.
Jeg må vel stadig ikke ikke længere indskyde min 5,5mm i egen have?
Senest rettet af Uldsok 1. maj 2013, 15:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af NSander » 1. maj 2013, 00:50

Dego skrev:
BentxBetjent skrev:Hvis du har jagttegn, skal du da ikke ansøge om noget for at indskyde.
Jeg må vel stadig ikke indskyde min 5,5mm i egen have?

Hvorfor ikke ? Du må i teorien også indskyde din jagtriffel, bare du holder dig under 5 skydninger om året, og at banen ikke begynder at ligne en fast anlagt skydebane :)

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Uldsok » 1. maj 2013, 01:02

Gælder den med de 5 årlige indskydninger ikke kun på deciderede jagtarealer, her er jo blot tale om en villahave?

Huntsman308
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23. apr 2013, 23:26
Interesser: Jagt & friluftsliv
Geografisk sted: Odense, Fyn
Has thanked: 3 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Huntsman308 » 1. maj 2013, 22:16

Hej alle.

Nu bliver jeg nødt til at have slået noget fast.

1: som jagttegns indehaver må man beside, bære og anvende luftvåben > cal.177 uden vider registreing eller påtegnelse på jagttegn?

2: SKAL jeg som jagtegns indehaver andmelde min besidelse af luftvåben > cal.177 før jeg må beside, bære og anvende?

3: og regel om maks 5 skud ved indskydning hvor gælder den?

:???:

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Uldsok » 1. maj 2013, 22:31

Jeg har måske ikke udtrykt mig klart nok og prøver derfor at uddybe hvad jeg mener.

Det jeg ønsker, er det som rigtig mange NVF’er også ønsker og, som de fortæller, at politiet oplyser, er ”umuligt” at få, nemlig en tilladelse til plinking på egen grund med 5,5 mm luftgevær (i mit tilfælde er egen grund en villahave).
Jeg formoder i denne forbindelse, at reglen om 5 årlige indskydninger kun gælder på jagtterræn (villahaver er ikke jagtterræn), idet mit problem i modsat fald, ikke er eksisterende.

Jeg kan søge om plinker tilladelse, men der er tilsyneladende ingen, der har fået godkendt dette endnu, bortset fra de der anvender 5,5mm luftgeværet til skadedyrsbekæmpelse.
Jeg har ikke problemer med skadedyr, men store problemer med husskader og har derfor reguleringstilladelse fra Skov og Naturstyrelsen, hvilket bevirker, at jeg i en periode af året, har mulighed for på lovlig vis, at regulere bestanden af disse (men altså ikke må plinke).

Og så kommer det ”geniale” argument, som jeg havde tænkt at bruge som begrundelse på ansøgningen om plinkertilladelse (har dog tænkt mig at kalde det indskydning på ansøgningen for det er det, der reelt er tale om):

”Da jeg ikke ejer/ er lejer af et stykke jagt, hvor jeg kan indskyde mit luftgevær og da det samtidig er umuligt for mig, at få lov at indskyde i luftskydeklubberne, da de ikke anvender kalibre større end 4,5mm, har jeg reelt ingen mulighed for at indskyde luftgeværet”.

Jeg kunne selvfølgelig tage luftgeværet med på 100 m jagt skydebanen (det kunne i øvrigt være ret sjovt :biggrin: ), men der har jeg ingen mulighed for at indskyde på de korte afstande, som anvendes ved reguleringen.

Håber det giver mere mening nu :blink:

Huntsman308
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23. apr 2013, 23:26
Interesser: Jagt & friluftsliv
Geografisk sted: Odense, Fyn
Has thanked: 3 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Huntsman308 » 1. maj 2013, 22:38

Huntsman308 skrev:Hej alle.

3: og regel om maks 5 skud ved indskydning hvor gælder den?

:???:
I dette menes der ikke skud men 5 årlige indskydninger

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Uldsok » 5. maj 2013, 17:28

Ingen der har et bud i forhold til indskydning i baghaven?

Hvad gør i andre med jagttegn og 5,5mm efter 01-06-13, bor i alle i Jylland og har en baghave på 30 tønder land...? :glasses:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Langenge » 5. maj 2013, 18:58

Dego skrev:Ingen der har et bud i forhold til indskydning i baghaven?
Ingen problemer, i henhold til hverken lov eller politivedtægt, så man SKYDER
Hvad gør i andre med jagttegn og 5,5mm efter 01-06-13, bor i alle i Jylland og har en baghave på 30 tønder land...? :glasses:
JA :biggrin:
EDIT: AL skydning skal selvfølgelig ALTID foregå sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Gør det det, så har man faktisk ret vide rammer for hvad man må.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Uldsok » 5. maj 2013, 20:17

Langenge skrev:
Dego skrev:Ingen der har et bud i forhold til indskydning i baghaven?
Ingen problemer, i henhold til hverken lov eller politivedtægt, så man SKYDER
Hvad gør i andre med jagttegn og 5,5mm efter 01-06-13, bor i alle i Jylland og har en baghave på 30 tønder land...? :glasses:
JA :biggrin:
EDIT: AL skydning skal selvfølgelig ALTID foregå sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Gør det det, så har man faktisk ret vide rammer for hvad man må.
NSander skrev:
Dego skrev:
BentxBetjent skrev:Hvis du har jagttegn, skal du da ikke ansøge om noget for at indskyde.
Jeg må vel stadig ikke indskyde min 5,5mm i egen have?

Hvorfor ikke ? Du må i teorien også indskyde din jagtriffel, bare du holder dig under 5 skydninger om året, og at banen ikke begynder at ligne en fast anlagt skydebane :)
BentxBetjent skrev:Hvis du har jagttegn, skal du da ikke ansøge om noget for at indskyde.
Noget tyder på i er ret enige om reglerne ovre på fastlandet :razz:

Så fortsætter jeg sgu også med skyderiet på mine 3/16 tønde land :biggrin:

Huntsman308
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23. apr 2013, 23:26
Interesser: Jagt & friluftsliv
Geografisk sted: Odense, Fyn
Has thanked: 3 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Huntsman308 » 5. maj 2013, 22:24

Dego skrev:
Langenge skrev:
Dego skrev:Ingen der har et bud i forhold til indskydning i baghaven?
Ingen problemer, i henhold til hverken lov eller politivedtægt, så man SKYDER
Hvad gør i andre med jagttegn og 5,5mm efter 01-06-13, bor i alle i Jylland og har en baghave på 30 tønder land...? :glasses:
JA :biggrin:
EDIT: AL skydning skal selvfølgelig ALTID foregå sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Gør det det, så har man faktisk ret vide rammer for hvad man må.
NSander skrev:
Dego skrev:
BentxBetjent skrev:Hvis du har jagttegn, skal du da ikke ansøge om noget for at indskyde.
Jeg må vel stadig ikke indskyde min 5,5mm i egen have?

Hvorfor ikke ? Du må i teorien også indskyde din jagtriffel, bare du holder dig under 5 skydninger om året, og at banen ikke begynder at ligne en fast anlagt skydebane :)
BentxBetjent skrev:Hvis du har jagttegn, skal du da ikke ansøge om noget for at indskyde.
Noget tyder på i er ret enige om reglerne ovre på fastlandet :razz:

Så fortsætter jeg sgu også med skyderiet på mine 3/16 tønde land :biggrin:

Jeg mener også så linge du har et sikkert kuglefang (solid jord bag dit mål) så mener jeg også det vil være forsvarligt at skyde dit gevær ing.

Brugeravatar
Jarnie
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20. jul 2011, 17:38
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 3 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Jarnie » 7. maj 2013, 21:33

Hej
I blander luftvåben og jagtvåben der støjer sammen.
VEJ nr 14001 af 31/03/1995 grunder i støj. Dvs en jagtriffel må man ikke inskyde i sin baghave. Der skal være 300 m til nærmste nabohus.
Dette gælder ikke for luftvåben, som ikke støjer. Så dem kan du godt indskyde hvor du vil, bare det er forsvarligt, og du selfølgelig har lov til at være der.
Jeg har dette svar fra Miljøministeriet :

Skydebanevejledningen, som du refererer til, omfatter for så vidt alle våben, som man kan skyde med skarpt med, men der er ikke nogen reference til våbenloven i vejledningen. I praksis har jeg dog ikke hørt om skydebaner, hvor det er støjen fra luftvåben, der har været afgørende for støjbelastningen i omgivelserne.

Pointen er, at skydebanevejledningen, som du refererer til, vedrører miljøgodkendelse af udendørs skydebaner og regulering af støj fra banen. Og når man skal vurdere og regulere støj fra en skydebane, er det det mest støjende våben med den mest støjende ammunition, man ser på. Det støjniveau, som det mest støjende våben giver anledning til, er bestemmende for den skydetid, som skydebanen kan få .

I Skydebanevejledningen skelnes mellem egentlige "Skydebaner", der er miljøgodkendelsespligtige, og "Sjældent benyttede skydepladser", der ikke er godkendelsespligtige. Ved en miljøgodkendelsespligtig skydebane forstås et landareal, der regelmæssigt anvendes til skydning med skarp ammunition. Godkendelsespligten betyder, at banen må ikke etableres eller tages i brug, før der er meddelt miljøgodkendelse hertil.

Sjældent benyttede skydepladser ikke miljøgodkendelsespligtige, og det betyder, at der ikke behøver at foreligge en miljømæssig tilladelse for at kunne tage skydepladsen i brug. Støjen fra skydepladsen kan kommunen dog regulere ved påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42, såfremt kommunen vurderer, at der er tale om en væsentlig støjulempe ved brug af skydepladsen.

Konklusionen er derfor, at ønsker man at etablere en udendørs skydebane til regelmæssig skydning med luftvåben, så vil denne bane være omfattet af miljøgodkendelsespligt. Er der derimod tale om en sjældent benyttet skydeplads til skydning med luftvåben, kan kommunen regulere støjen ved påbud efter § 42, hvis der er tale om væsentlige støjulemper, hvilket der i praksis formentligt sjældent vil være.
Venlig Hilsen
Jacob

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 74 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Topgun43 » 10. feb 2015, 16:23

Når talen er om luftvåben 4,5 mm, kommer jeg lidt i tvivl om, i hvilket omfang disse er omfattet af våbenloven. Egentlig betragter jeg dem som legetøj, som kan anvendes fra 18 år. Jeg har nogle spørgsmål såsom:

Er det tilladt at skyde med disse luftgeværer på offentlige arealer?

Har man lov til at transportere luftgeværer udenfor hjemmet? Er der krav til emballagen?

Må man eksportere luftgeværerne?

Må man importere dem?

Har man ret til at besidde reservedele til luftvåben?

Kan naboen med nogen ret øffe over, at man skyder i sin egen have?

Hvad mener eksperterne?
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Lycon » 10. feb 2015, 19:12

HansOtto skrev:Når talen er om luftvåben 4,5 mm, kommer jeg lidt i tvivl om, i hvilket omfang disse er omfattet af våbenloven. Egentlig betragter jeg dem som legetøj, som kan anvendes fra 18 år. Jeg har nogle spørgsmål såsom:
Er det tilladt at skyde med disse luftgeværer på offentlige arealer?
Mjaa som udgangspunkt er det, men det er bestemt ikke tilrådelig i denne tids politisk klima.
HansOtto skrev:Har man lov til at transportere luftgeværer udenfor hjemmet? Er der krav til emballagen?
Ja du må transportere det uden for hjemmet, dog skal det være pakket ind så det ikke syner af et våben.
HansOtto skrev:Må man eksportere luftgeværerne?
Ja, men man bør nok være opmærksom på loven i modtagerlandet.
HansOtto skrev:Må man importere dem?
Ja, og er de over 4,5mm kræves der en importtilladelse/våbentilladelse.
HansOtto skrev:Har man ret til at besidde reservedele til luftvåben?
Ja til 4,5mm og derunder er der ingen problemer. Reservedele til større end 4,5mm, og som man har på tilladelse, beror nok på en individuel vurdering af hvad det er for en del.
HansOtto skrev:Kan naboen med nogen ret øffe over, at man skyder i sin egen have?
Hvis du opfylder de almene sikkerhedsmæssige krav er der ikke noget våbenlovs-juridsk at komme efter, men der kan være noget med politibekendtgørelsen om at være til gene for for andre, specielt med støj.
HansOtto skrev:Hvad mener eksperterne?
Det ved jeg ikke, der må du rette henvendelse til dem.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Roadrunner
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. jul 2015, 17:08
Interesser: Riffel - PCP-Luftgevær - Regul
Geografisk sted: Sjælland

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Roadrunner » 29. jul 2015, 17:18

Jeg kan sige at vedrørende tilladelse til haglvåben såvel glatløbede som riflede er behandlingstiden ca. 5-6 måneder.

De der gennemførte våbenpåtegningskursus i min klub til glatløbede haglvåben i januar har pr 15 juli fået tilladelse.

Jeg har selv ansøgt om en tilladelse til 5,5 mm PCP gevær d. 18 maj 2015 - Kom den 28.7.2015 efter jeg havde talt med en yderst kundevenlig medarbejder hos politiet.
Med venlig hilsen

Roadrunner


"He who fails to prepare, prepare to fail"
Benjamin Franklin

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Robse » 30. jul 2015, 14:12

Roadrunner skrev:Jeg kan sige at vedrørende tilladelse til haglvåben såvel glatløbede som riflede er behandlingstiden ca. 5-6 måneder.

De der gennemførte våbenpåtegningskursus i min klub til glatløbede haglvåben i januar har pr 15 juli fået tilladelse.

Jeg har selv ansøgt om en tilladelse til 5,5 mm PCP gevær d. 18 maj 2015 - Kom den 28.7.2015 efter jeg havde talt med en yderst kundevenlig medarbejder hos politiet.
Skal det forståes således, at det virkelig er lykkedes dig at opnå tilladelse til en 5,5 mm luftbøsse
via SKV våbenpåtegning og ikke via jagttegn? :shock:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Romvig
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 500
Tilmeldt: 23. apr 2008, 16:24
Interesser: Flyvning og Luft våben
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Evt. problemer med politiets sagsbehandling

Indlæg af Romvig » 30. jul 2015, 16:35

Robse skrev:
Roadrunner skrev:Jeg kan sige at vedrørende tilladelse til haglvåben såvel glatløbede som riflede er behandlingstiden ca. 5-6 måneder.

De der gennemførte våbenpåtegningskursus i min klub til glatløbede haglvåben i januar har pr 15 juli fået tilladelse.

Jeg har selv ansøgt om en tilladelse til 5,5 mm PCP gevær d. 18 maj 2015 - Kom den 28.7.2015 efter jeg havde talt med en yderst kundevenlig medarbejder hos politiet.
Skal det forståes således, at det virkelig er lykkedes dig at opnå tilladelse til en 5,5 mm luftbøsse
via SKV våbenpåtegning og ikke via jagttegn? :shock:
jeg har fået våben tilladelse også til en 5,5 mm inden jeg fik jagt tegn , og udelukkende til skadedyrs kontrol (rotter osv)
Mvh
Romvig
________________________________________
Har endnu ikke fundet et projekt så enkelt
at det ikke kan gøres forkert

Besvar