Valg af hagl

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 22. okt 2010, 14:58

Har netop hos lystfiskeren.dk købt en Hatsan AT44-10 Long Edition med en Nikko Stirling Gold Crown Airking 4-12x42 AOE. Sammen med riflen valgte jeg tre hagltyper: JSB Exact Jumbo 5,52 mm, Gamo Rocket 5,5 mm - 0,94 gr. og Gamo Pro Magnum 5,5 mm(vægt ikke opgivet).
Jeg startede indskydningen med sidstnævnte på 20m og fik sved på panden; skuddene blev ved med at sidde hele vejen rund omkring centrum i en afstand af op til 10 cm. Dernæst gik jeg videre med Gamo Rocket og fik endnu mere sved på panden – de sad helt håbløst. Lykken kom med JSB Exact Jumbo der sad i en fin gruppering; men og her kommer så det store men(problem): ca. hver tienden skud sidder to til tre cm uden for. Er der nogen her på siden der kan anbefale et helt igennem stabilt hagl? Og endelig opgives hastigheden til 350m(!) V/O. Er det korrekt?

Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

M.Klausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. jun 2010, 11:28
Interesser: Jagt/Skydning
Geografisk sted: 6980 Tim, Vestjylland

Re: Valg af hagl

Indlæg af M.Klausen » 22. okt 2010, 16:39

Har selv haft en Hatsan, AT44-10'ern godt nok, men for det første, så er dit gevær ikk præcis hvis det skyder 350 m/s.. det optimale ville være omkring 275-290 m/s... Derfor er du næsten nød til at skyde med 18 grains (måske tungere endnu) hvis du vil undgå såkaldte "flyvere". for det andet, hvis du bruger det unævnelige (lyddæmper) :) så skal du sørge for at den gummi ring der sidder for enden af gevindet blir fjernet. mener også at de helt store 25,4 grains monster hagl faktisk er for store, det at passere frit igennem lyddæmper, men er dog ikke 100% sikkert... hvilket kan resultere i nogle frygtlige samlinger..
Ny jæger - 2011

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af AirPellet » 22. okt 2010, 16:40

Min erfaring er at JSB haglene generelt er de andre hagl overlegne, det er både i min FX2000 samt min Gamo CFX. Jeg benytter så JSB Exact Jumbo Heavy som er lidt tungere end de almindelige Exact jumbo hagl til min FX2000 men til CFX'en benytter jeg også JSB Exact Jumbo. Det problem du oplever med hver 10 hagl lyder mærkeligt. Prøv at skyde nogle flere skud med den, det er en almindelig opfattelse, at der skal en del af den samme type hagl igennem geværet før det skyder helt stabilt. Det kan vel også skyldes at et enkelt skud bliver trukket lidt af skytten så det rammer lidt uden for??? :twisted:
klagt nicht - kämpft

Gronne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23. apr 2010, 22:43
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af Gronne » 22. okt 2010, 17:34

Hold dig til én hagltype, gerne en tung type som JSB Exact Jumbo Monster, og skyd 2-300 skud med den. Det burde virke.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af Sort » 22. okt 2010, 21:07

Nogle skytter/rifler observerer disse fliers når der skiftes hagl. Angiveligt går det over efter et par hundrede skud.
Jeg har aldrig personligt fået det fuldt underbbygget, men det behøver ikke at betyde at det ikke passer.

Som nævnt skal du helst ned under i hvertfald 310m/s for at komme udenom "transsoniske" problemer med ustabilitet. Et super godt hagl kan nok godt gå lettere sonisk uden at det går helt galt, men hvad så med det ene af 10 der har en lille skævhed der får den soniske luftstrøm til at vakle lidt.

Jeg ville anbefale enten 18 grains JSB eller baracuda match 21,noget grains. For at få hastigheden lidt under kontrol. 350m/s lyder nu også en anelse i overkanten af hvad man kan forvente af en PCP'er.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 23. okt 2010, 09:19

OK – der blev jeg meget, meget klogere!

Citat:
Det kan vel også skyldes at et enkelt skud bliver trukket lidt af skytten så det rammer lidt uden for??? Citat slut.

Det er naturligvis, generelt korrekt vurderet. Men her opstår det systematisk, så derfor tillægger jeg ”værktøjet” fejlen*. Har i øvrigt opsagt mit abonnement i fitniscentret efter, at riflen er kommet til huse. Efter ti skud skal der 50 pump til. Mens pulsen stiger, tænkes der derfor intenst på dykkerflasker og sidst, men ikke mindst på en kompressor. Har på Arms set en hvor prisen ikke ligger løst i min tegnebog. Men kan det virkelig være rigtigt, at den voksne, menneskelige styrke er en almindelig kompressor på over en hk overlegen?

*Er i øvrigt meget tilfreds med riflen(valgt med kunststofskæfte) og mixet mellem brunering og messing; det er i al sin råhed ret elegant.

Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

Goldfinger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 249
Tilmeldt: 21. dec 2008, 13:05
Interesser: PCP Gevær
Geografisk sted: Lolland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Goldfinger » 24. okt 2010, 12:25

Jeg vil som sort, også anbefale 18 grains JSB, eller baracuda match 21 grains.
Begge er super hagl, og hvar gang dem jeg i alle gevære har haft de bedste resultater med...

Mht hastigheden på under 310 m/sek. Så blev min Daystate Airwolf, efter jeg gav den et 3" længere løb uden choke.
Langt mere præcise. Og det på trods af, at hastigheden gik op fra 300 til 315 m/sek.
Skød næsten hul i hul på 30m.

Og jo, man kan godt forvente 350 m/sek og lidt til af et PCP.
Men her taler vi Airranger eller koreaner cal .22. Dog er begge desværre mere larm og muskler, end de er præcise.
Dvs dem jeg har haft og prøvet...
Daystate Airwolf 63 Joule, 21" pibe & Leapers 8-32x56

Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 24. okt 2010, 13:30

Prøver nedenstående og vender snarest tilbage med resultatet! Håbet er jo det super, super lækre hul i hul på 25m, hvor den svage side er min :neutral: .

JSB Diabolo Exact Jumbo HEAVY 5,52mm / JSB Exact Jumbo Monster 5,52mm


Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

J.H.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 12. aug 2010, 14:20
Interesser: Atomkraft
Geografisk sted: Øst for Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 28 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af J.H. » 24. okt 2010, 14:50

Småvildt skrev:Prøver nedenstående og vender snarest tilbage med resultatet! Håbet er jo det super, super lækre hul i hul på 25m, hvor den svage side er min :neutral: .

JSB Diabolo Exact Jumbo HEAVY 5,52mm / JSB Exact Jumbo Monster 5,52mm


Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere
Når du har "tilskudt" den og fået testet lidt kunne det være interessant at høre lidt om det.....et review og billeder ville være spændende. Longrifle og Sort har jo testet den almindelige og evt. forskelle de to imellem ville være god info :smile:
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - I praksis er der.

Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 24. okt 2010, 15:17

Dybdegående analyse kommer sidst på ugen og med fotos.
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

Goldfinger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 249
Tilmeldt: 21. dec 2008, 13:05
Interesser: PCP Gevær
Geografisk sted: Lolland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Goldfinger » 24. okt 2010, 18:28

Småvildt skrev:Prøver nedenstående og vender snarest tilbage med resultatet! Håbet er jo det super, super lækre hul i hul på 25m, hvor den svage side er min :neutral: .

JSB Diabolo Exact Jumbo HEAVY 5,52mm / JSB Exact Jumbo Monster 5,52mm


Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere
JSB Exact Jumbo Monster er jeg bestemt ikke imponeret over. Fik ingen særlig gode grupper da jeg testede dem i div pcpèr.
H&N Baracuda Match gør det super som altid.
Men glæder mig virkelig til at høre hvad du mener om Hatsan AT44-10 Long Barrel.
Har du Chonograf, så man kan se om den kan leve op til hvad de lover?
Daystate Airwolf 63 Joule, 21" pibe & Leapers 8-32x56

J.H.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 12. aug 2010, 14:20
Interesser: Atomkraft
Geografisk sted: Øst for Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 28 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af J.H. » 24. okt 2010, 18:43

Småvildt skrev:Dybdegående analyse kommer sidst på ugen og med fotos.
:razz:
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - I praksis er der.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af Sort » 24. okt 2010, 20:15

Goldfinger skrev:JSB Exact Jumbo Monster er jeg bestemt ikke imponeret over. Fik ingen særlig gode grupper da jeg testede dem i div pcpèr.
H&N Baracuda Match gør det super som altid.
Jeg mener normalt at JSB 16 og 18 grains (ikke monster på 24-25 grains) gør det en anelse bedre end barracuda i FX og AA.
Tror nu også at monster er for tunge til hatsan.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Goldfinger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 249
Tilmeldt: 21. dec 2008, 13:05
Interesser: PCP Gevær
Geografisk sted: Lolland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Goldfinger » 24. okt 2010, 22:49

Sort skrev:
Goldfinger skrev:JSB Exact Jumbo Monster er jeg bestemt ikke imponeret over. Fik ingen særlig gode grupper da jeg testede dem i div pcpèr.
H&N Baracuda Match gør det super som altid.
Jeg mener normalt at JSB 16 og 18 grains (ikke monster på 24-25 grains) gør det en anelse bedre end barracuda i FX og AA.
Tror nu også at monster er for tunge til hatsan.
Giver dig helt ret Sort...
Tror bare de generelt er en tand beder, når det er en W&L pibe de bliver sendt afsted fra.
Men HVIS Hatsan Long kan levere de 350 m/sek, tror du så ikke den kan sende et 25 grain afsted med 260-265 m/sek?
Daystate Airwolf 63 Joule, 21" pibe & Leapers 8-32x56

Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 25. okt 2010, 11:11

Citat:
Har du Chonograf, så man kan se om den kan leve op til hvad de lover? Citat slut.

Nej, desværre ikke! Det er også derfor jeg i mit første indlæg spørger til V/0 350m. Så min test med haglene vil blot være hvor præcise de er på X antal meter og jeg vil også udføre telefonfagbogs testen på X antal meter, plus hvor mange 4mm masonitplader, der gennemskydes på samme X.
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af Sort » 25. okt 2010, 15:48

Goldfinger skrev:Giver dig helt ret Sort...
Tror bare de generelt er en tand beder, når det er en W&L pibe de bliver sendt afsted fra.
Men HVIS Hatsan Long kan levere de 350 m/sek, tror du så ikke den kan sende et 25 grain afsted med 260-265 m/sek?
FX har alle dage anvendt Lothar walther piber (i hvertfald som option) Men jo hvis den virkeligt kan lave 350 med et 16 grains, så er 260-270 ikke helt udenfor rækkevidde med 25 grains.
350 vil jeg så godtnok tro er hvad den kan med noget lidt lettere end 16 grains (nu hvor jeg kender hatsans måde at reklamere på).

Det er ikke så almindeligt at PCP våben skyder langt over lydens hastighed, næsten uanset hvad man lader dem med, Lidt over ja men der er lidt med fysikken og den måde luft udvidder sig på der sætter en stopper et sted.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 30. okt 2010, 12:28

Så lykkedes det! Med JSB Diabolo Exact Jumbo HEAVY 5,52mm og JSB Exact Jumbo Monster 5,52mm sidder skuddene helt præcist – det er en stor, stor fornøjelse. Men med Gamo Rocket 5,5 mm er der problemer. Her har jeg talt med en ekspert og en mundingsbremse vil fjerne det lufttryk(det meste) som følger og omklamrer haglet ved mundingen og dermed skaber den turbulens, der slår haglet ud af kurs.
Vedr. Hatsan AT44-10 Long Edition: Som jeg oplever riflen, er der ingen svage punkter! Hvis jeg var vinanmelder ville jeg uden tøven give 6 glas ud af 6 mulige. Her er prisen naturligvis også en faktor, der tæller. Selvfølgelig kan det for mange være en stor glæde, at eje en dyr mærkevareriffel. Men til jagtlig brug dækker AT44-10 Long´ så rigeligt mit behov. Skød i går en krage over lokker på 30 meter. Skuddet sad hvor jeg valgte det – lige i brystet; småvildtjagt der vil noget. :smile:
NB.: Er der nogen, der ved hvor man kan få en sådan mundingsbremse, eller måske en opskrift på en hjemmebygget?
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

J.H.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 12. aug 2010, 14:20
Interesser: Atomkraft
Geografisk sted: Øst for Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 28 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af J.H. » 30. okt 2010, 12:44

Kan du måske uploade et par billeder af grejet? :smile:

...og måske lidt om hvor mange effektive skud pr. fyldning, aftræk (det skulle være forbedret) og generel "pasform" ....det ville være rigtig godt!
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - I praksis er der.

Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 30. okt 2010, 13:04

Det kommer og også telefonfagbogstesten plus antal 4mm masonit.
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

J.H.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 12. aug 2010, 14:20
Interesser: Atomkraft
Geografisk sted: Øst for Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 28 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af J.H. » 30. okt 2010, 14:42

Kanon! :razz:
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - I praksis er der.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af Sort » 30. okt 2010, 18:32

Det med mundingsbremsen skal du nok ikke regne med er nok til at redde gamo rocket fra at være nogle elendige hagl.
Men det er forholdsvist enkelt at bygge en "airstripper"/mundingsbremse. Det er jo bare en stump rør der kan skrues på piben med tværgående huller fordelt ensatret.

Men de gamo hagl der hører hjemme i smeltegryden når du skal lave lodder etc til lystfiskeri.

Den del af unøjagtighed der stammer fra luft ved mundingen, er rimeligt marginal. Somregel er våbnets kroning i orden og derfor er spredningen af mundingsgasser ensartet. I nogle tilfælde kan en mundingsbremse redde nogle mm af spredningen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 31. okt 2010, 13:28

RESULTAT med JSB Diabolo Exact Jumbo HEAVY 5,52mm:

På 30 meter skydes der 698* telefonfagbogssider.

På 15 meter gennemskydes alle 794 sider.

RESULTAT med JSB Exact Jumbo Monster 5,52mm:

På 30 meter skydes der 747 telefonfagbogssider.

På 15 meter gennemskydes(naturligvis) :blink: .

*Den sidst talte side er perforeret den næste kun bulet.

Kragen på foto er gennemskudt på 30 meter med JSB Diabolo Exact Jumbo HEAVY 5,52mm.
Vedhæftede filer
Krage 3.JPG
Krage 3.JPG (55.51 KiB) Vist 8370 gange
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

PatrickJensen
Banned
Banned
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. jul 2010, 14:40
Interesser: LUFT/PCP
Geografisk sted: København

Re: Valg af hagl

Indlæg af PatrickJensen » 1. nov 2010, 17:47

Ser godt ud Troels go power i kanonen. :sniper:

J.H.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 12. aug 2010, 14:20
Interesser: Atomkraft
Geografisk sted: Øst for Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 28 times

Re: Valg af hagl

Indlæg af J.H. » 1. nov 2010, 19:53

Den skal du nok blive glad for!

Lader til der er meget godt skrald på den....kunne være interessant at se en cronostreng på den :-)
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - I praksis er der.

Småvildt
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2010, 08:39
Interesser: Mest småvildtjagt
Geografisk sted: Fynsland

Re: Valg af hagl

Indlæg af Småvildt » 2. nov 2010, 08:10

Lavede en ”sammenligning” mellem PCP- og salonammunition:

På 30 meter skød denne long* 511 telefonfagbogssider og på 15 meter gennemskød den lige akkurat, idet jeg havde sat ugeblade op bag ved og de blev kun bulet. Nu vil jeg naturligvis prøve hvor mange ekstra sider JSB Diabolo Exact Jumbo HEAVY 5,52mm / JSB Exact Jumbo Monster 5,52mm eventuelt perforerer på 15 meter.

* Varebetegnelsen på salonæsken lyder bl.a. sådan:

These cartridges will give excellent results in all single shot and repeating rifles and handguns in short range target shooting. 29gr. lead bullet.
Vedhæftede filer
Long.JPG
Long.JPG (76.43 KiB) Vist 8073 gange
Krudtvåben er simple konstruktioner – luftvåben tekniske vidundere

Besvar