Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Slettet bruger

Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Slettet bruger » 19. okt 2008, 04:43

Jeg er meget i tvivl om jeg skal investere i et PCP eller fjeder eller gas ram luft gevær. Det jeg søger svar på er:
Hvor stor er forskellen med hensyn til vedligeholdelse på de 3 systemer.

PS.
Jeg har engang set man kunne købe en slags pumpe til at efterfylde gas ramen på En theoben eliminator og weirauch med gas ram. Hvis der er en der ved hvor man kan købe sådan en vil jeg meget gerne vide det.

På forhånd tak.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Longrifle » 22. okt 2008, 15:55

Theoben skulle være fuldstændig vedligeholdelsesfri - og det samme gælder vel nok også HW 90.

Begge rifler er dyre!! Du kan ikke købe HW 90 i Tyskland, da den dernede kræver våbentilladelse. Theoben kan du købe via deres hjemmeside.

PCP, fjeder eller gasram......tja, smag og behag - og pengepung. Fjeder er nemt og billigt i anskaffelse samt vedligeholdelse og det mest udfordrende -i mine øjne sjovest- at skyde med.

Gas ram er vedligeholdelsesfri og holder i årevis uden krafttab.

PCP er nemmere at skyde med, men logisktisk og økonomisk dyrere og mere besværligt med dykkerflasker eller pumpe + lidt mere kompliceret med pakninger, flasker, dimser og dutter.

Vil du skyde magnum, altså + 14-15 fp bør du gå efter PCP eller gas ram. Kan du "nøjes" med mindre energi, ville jeg gå efter fjeder.

Alle våben kan det samme - stort set - selvfølgelig afhængig af pris/kvalitet, samt mht. fjeder træning og øvelse.

Alle kan ramme med PCP (hvis man ikke lige er blind), hvorimod fjeder er noget mere krævende mht. tuning, tilvænning, hold, montage osv.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Slettet bruger

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Slettet bruger » 22. okt 2008, 17:45

Takker for svaret.

Ja , det var også mit indtryk at PCP er det mest vedligeholdelseskrævende.
Du kan ikke købe HW 90 i Tyskland, da den dernede kræver våbentilladelse.
Hvordan kan det være.
Kan gas ram ikke neddrosles. kræver alle gas ram rifler våbentiladelse i tyskland ?
Vil du skyde magnum, altså + 14-15 fp bør du gå efter PCP eller gas ram. Kan du "nøjes" med mindre energi, ville jeg gå efter fjeder.
hmmm 14-15 fp ( 18-20 joules ) . Kan man ikke komme uden om den grænse ved f. eks at gå op i caliber 22 eller 25. Eller falder riflerne fra hinanden når de yder mere end 18-20 joules.
Jeg har nemlig "lidt kig" på en Webley Patriot.

Ps
Er der mindre rekyl i gas ram rifler end fjederrifler ?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Sort » 22. okt 2008, 20:02

rekylen i gasram er en anelse pænere, med mindre tendens til vrid i våbenet etc, men sådan i rene joule er det nok detsamme.

PCP er ikke mere teknisk krævende at vedligeholde, men det er korrekt at der er flere dele og o-ringe at smøre eller skifte. De o-ringe der slides sidder nu typisk så de bare lige skal fiskes ud med en nål og erstattes (2 min job på AA410, 30 sek på min B50).

Gas ram kan neddrosles, men ikke permanent, enhver kan pumpe tryk i dem igen, måske derfor. :???:
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Longrifle » 22. okt 2008, 20:03

Jeg kan pt. ikke finde HW 90 hos nogen de gængse tyske forhandlere i F version - kun fuld power. Jeg kunne forestille mig, at det er fordi, den nemt kan pumpes op fra 7,5 joule til max.

Jeg kender ikke Webley patriot, men 280 m/sek i .22 giver uden tvivl en rekyle af den anden verden, og vil stille ekstrem store krav til montage og kikkert. Meeen på den anden side, skal man ikke helt regne med fabrikantens opgivelser.

Spørgsmålet er også hvad du skal bruge den til. Er det til målskydning og plinkning vil jeg helt klart fraråde en så kraftig model. Du bliver simpelthen træt af at lade en så kraftig bøsse ligesom du vil skulle koncentrere dig meget for at overvinde rekylen. Og du kan sagtens skyde langt med mindre.

Hvis du alligevel er oppe i den prisklasse ville jeg klart gå efter Theoben med gasram eller HW 90. Jeg har ikke skudt med gasram (endnu) men efter sigende skulle knækning af løb være betydeligt lettere og ditto med rekylen.

Rigbymauser her på forummet kan nok hjælpe med råd og vejledning, da han har flere af slagsen.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Sort » 22. okt 2008, 20:23

heh, glemte lige at sige om webly, også kaldet scope eater.
Den er voldsom og ødelægger kikkerter, det gør egentligt de fleste fjedervåben i det niveau.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Slettet bruger

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Slettet bruger » 22. okt 2008, 22:28

Hmmm. Måske man så alligevel skulle vende blikket mod PCP og gas ram.
Men jeg "frygter" lidt trykluft beholderen på PCP riflerne. Den må da blive udsat for en enorm belastning ( luften der presser på metallet indefra under stort tryk ). Hvor tit skal man udskifte trykluft beholderen , hvis man altså skal. Jeg ved absolut INTET om trykluftbeholdere , men jeg vil nødig have den en dag om måske 20-30 år springer i hovedet på mig.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Longrifle » 23. okt 2008, 00:18

Rolig nu.......Ingen problemer med trykflasker. De skal bare trykprøves hver 5. år...Gad vide hvor mange PCP skytter, der får gjort det???????

Hvad er der galt med fjeder???? Har du et reelt behov for 270-280 m/sek i .22?

Altså, PCP er fedt nok, men også dyrt, hvis du skal starte helt på bar bund.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Slettet bruger

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Slettet bruger » 23. okt 2008, 00:52

Nej jeg har overhovedet ikke behov for for 270-280 m/sek. Og under normale omstændigheder ville jeg nok heller ikke starte med så dyre/kraftige luftrifler. Men der er en lovændring på vej , der gør at jeg ikke senere kan købe et kraftigt luftgevær lovligt. Det er derfor nu det skal købes. De mindre luftgeværere kan jeg altid købe senere.

OK. Så trykluftbeholderen skal trykprøves hvert 5. år.
Hmmm.... det er jo også en omkostning og en besværlighed der skal med i overvejelserne.
Jeg er stadig i tvivl hvad jeg skal vælge.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Longrifle » 23. okt 2008, 03:29

Lovændring og lovændring......Jeg vil sgu´ snart se det, før jeg tror det.

Men under alle omstændigheder har det ikke den store betydning. Hvis du i tilfælde af en lovændring står med et +10 joule våben uden jagttegn, kan du ikke LOVLIGT anvende våbnet, men må kun opbevare det på din bopæl.

Omvendt vil det jo være umuligt for myndighederne at ha´ styr på lovligt indkøbte 10 joules våben, der med et mindre indgreb ændres til fuld power versioner.

Så facit blir det samme - hvis man har intentioner om at bryde våbenloven, hvis den ændres. Men det er der jo heldigvis ikke nogen fra NVF, der kunne drømme om. Vi sætter alle vores billigt indkøbte våben i skabet, og glemmer så alt om dem.

Hvis du ikke har brug for så kraftigt et våben, er der jo ingen grund til at forkøbe sig. Omvendt er alle PCP´erne glade for deres våben, så lige meget hvad går du ikke galt i byen med en PCP.

Fjeder/gasram: Simpel mekanik, ingen forberedelse inden skydning, mulighed for tuning for alm. fumlefingere (fjeder), sværere (mere udfordrende) skydeteknik, mindre udgangshastighed end PCP, meget billigere (fjeder), kræver rigtig god optik ved kraftigt fjedervåben, laaaang levetid uden vedligeholdelse af betydning.

PCP: Mere kompliceret (ting går i stykker), påfyldning og indkøb af dykkerflaske eller pumpearme, nemmere skydning med repetér funktion/magasiner samt uden rekyle, for langt de fleste skytter: Større præcison end fjeder, højere udgangshastighed, kan anvende billige kikkerter, larmer uden dæmper (nabohensyn), højere pris.

Sidst, men ikke mindst: Luftskydning er stærkt vanedannende. PCP, fjeder og gasram - det hele er fantastisk ;-)
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Batler Britton » 23. okt 2008, 10:22

emnet i tråden er oppe og vende flere gange hver uge. da jeg kom til at kigge uder køb og salg, faldt jeg over en meget fin og harmonisk bestykket fjederbøsse, hvor nyprisen på delene er spec. ud. nu kunne jeg så ikke lade være med at calkulerer på det, og blev måske noget overrasket.
valgte at bruge denne http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=23&t=14505 fjederbøsse som referance. bøssen er klart i den bedre ende, og montagen + optikken er også en super konfiguration. lækkert at se sådan et harmonisk luftvåben. ingen kæde er stærkere end det svageste led. nyprisen beløb sig i 5400kr, og kan muligvis gøres billigere i udlandet :???: til sammenligning koster en PCP i bugetklassen med magasiner - montage - optik - pumpe - flaske, og fyldekit minimun det dobbelte. skal vi være fair og sammeligne med en PCP som også ligger i den bedre ende, og som er harmonisk sammensat, bliver prisen 3X + kontra fjederbøssen. puha, gav det mon stof til eftertanke? håber ikke for dem som har deres egen finansminister i hjemmet, at hun ser med her, for så kan det være der blive træf på sengeafd. #/() ...... ikke fordi jeg har noget imod små søde sygeplejesker i stram kittel, bare det er her hjemme <+:
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Slettet bruger

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Slettet bruger » 23. okt 2008, 14:22

Longrifle :
PCP: Mere kompliceret (ting går i stykker)
Det er lige præcis DET der afskrækker mig ved PCP.
Og så er jeg stadig lidt nervøs for at riflens trykluftbeholder sprænger i hovedet på mig , hvis man skulle have "glemt" at få den trykprøvet hvert 5. år.
Er der i øvrigt nogle eksempler på at trykluftbeholderen på et PCP gevær er sprunget i luften p.g.a. af defekt eller manglende vedligeholdelse?

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Longrifle » 23. okt 2008, 17:42

Det er jeg næsten 100 procent sikker på IKKE er sket. Men selvfølgelig skal man være forsigtigt med komprimeret luft - ligesom med en sammenpresset fjeder.

Start dog med en god fjederriffel fra Tyskland til omkring 2 kilo + optik og montage. Der er der rigeligt med udfordring i + mulighed for husmandstuning. Eks. diana 31/34/46 eller HW 77/97K/98 eller lign.

Bliver du vild og blodig - og ændrer våbenloven sig ikke til det værre - kan du jo senere skifte til PCP. Brand ærgerligt at købe for 10.000 - 15.000 kr. og så gå kold i interessen eller ende med at blive stavns bundet til et usælgeligt våben på grund af ændringer i våbenloven. Hvis man indfører 10 joule grænsen, kan du som sagt kun besidde våbnet og KUN sælge det videre til en jæger eller sælge den videre på SKV, hvis luftvåben +10 joule bliver implementeret i skytteforenings regi.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Slettet bruger

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Slettet bruger » 23. okt 2008, 18:06

Ja , det kan godt være det ender med at blive et Diana eller HW.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Longrifle » 23. okt 2008, 19:30

"emnet i tråden er oppe og vende flere gange hver uge. da jeg kom til at kigge uder køb og salg, faldt jeg over en meget fin og harmonisk bestykket fjederbøsse, hvor nyprisen på delene er spec. ud. nu kunne jeg så ikke lade være med at calkulerer på det, og blev måske noget overrasket.
valgte at bruge denne http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=23&t=14505 fjederbøsse som referance. bøssen er klart i den bedre ende, og montagen + optikken er også en super konfiguration. lækkert at se sådan et harmonisk luftvåben. ingen kæde er stærkere end det svageste led. nyprisen beløb sig i 5400kr, og kan muligvis gøres billigere i udlandet :???: til sammenligning koster en PCP i bugetklassen med magasiner - montage - optik - pumpe - flaske, og fyldekit minimun det dobbelte. skal vi være fair og sammeligne med en PCP som også ligger i den bedre ende, og som er harmonisk sammensat, bliver prisen 3X + kontra fjederbøssen. puha, gav det mon stof til eftertanke?"

Jeg tøver med PCP indtil videre alene af den grund, at jeg på ingen møde føler, at jeg er nået til vejs ende med mulighederne i fjeder. Desuden har jeg mange korte sessioner i haven - når tiden lige tillader det - og skulle jeg først til at pumpe tanken op, eller altid ha´en fyldt dykkerflaske ved hånden, blev det ikke så ofte + at på 35 meter kommer en PCP slet ikke til sin ret.

Desuden kan jeg på få minutter kaste riflen i hylstreret med en dåse hagl og pikle over i grusgraven og snildt skyde 100-200 skud uden yderligere forberedelse.

(stort set samme grund til, at mine luftvåben hastigt er ved at udkonkurrere mine krudtvåben)


Så endnu har behovet ikke meldt sig, men når det gør..... #^/ Så fjerner hustruen sgu´ internetforbindelsen.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Happy » 7. aug 2017, 00:33

Hej :-) Nu er PCP-våben en relativ ny ting i min personlige verden, så et spørgsmål vedr. trykprøvning af luft-cylindere på og fra pistol/gevær - Hvor får/kan man få trykprøvet disse ? Mvh Happy :smile: :rock:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af T-REX » 7. aug 2017, 02:48

Happy: Det var smartere, hvis du startede en ny tråd, i stedet for at genoplive en dinosaurus... (9 år gammel tråd)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Vedligeholdelse: PCP vs. fjeder

Indlæg af Happy » 7. aug 2017, 03:27

Hej JRexA :smile: Og Tak - for din bemærkning ! dette vil jeg overveje, at gøre - jeg troede bare, at "dette her" var nemmeste og bedste måde, at få svar på mit spørgsmål. Mvh Happy :smile:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Besvar