HW 50 mk II review

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

HW 50 mk II review

Indlæg af Longrifle » 12. sep 2008, 18:13

I foråret stødte jeg på en overset riffel i HW´s sortiment. Det første der slog mig, var den attraktive pris på KUN ca. 1300 kr. i Tyskland. Købet er før beskrevet, men jeg vil nu gå lidt mere i detaljer.

Af nysgerrighed kiggede jeg efter på div. reviews på nettet, og som sædvanlig fik HW topkarakter. Der var ikke nogle minusser, hvorfor jeg bestilte den i .177 hos waffen Ostheimer. Desværre havde jeg overset, at der findes en HW 50 s med rekord aftrækker, til en merpris på kun ca. 150 kr.

Samtidig bestilte jeg et tun-kit hos mesteren, Maccari, ca. 400 kr.

Selve riflen er meget "straight" uden de store dikkedarer. Skæftet er fremstillet i bøg, og fremstår selvfølgelig fejlfri og perfekt olieret. Blåneringen er dyb og fuldstændig ensartet. Sikringen sidder bag på cylinderen i modsætning til Rekord aftrækkeren, hvor palen sidder venstre side af cylinderen. Sikringen kan i forhold til Rekord´en slås til og fra, hvilket er en stor fordel. Et umiddelbart stort minus - i forhold til HW 50 s - er aftrækkeren, der er betydelig tungere end Rekord´en, og uden mulighed for justering af 2. trinnet. Der er en smule kryb i 2. trinnet, men dog intet i forhold til Gamo.

Efter tilvænning fungerer aftrækket dog fornuftigt, og bliver klart bedre efterhånden som der kommer hagl igennem bøssen. Uden koncentration trækker træfning dog med det samme til højre, hvilket helt klart skyldes det lidt tunge aftræk.

Det 11 mm brede scope rail er uden kikkertstop, men der er huller i cylinderen til en stop-pin i montagen. Den milde rekyle gør dog disse unødvendige ved brug af en kvalitets montage.

Våbnet er uden bear-trap, så sikring af løbet under knækning foregår ved, at sikringen automatisk slår til så snart løbes knækkes. Våbnet kan hermed aflades ved afsikring, en hånd om løbet og aftræk.

Indledningsvis binder løbet når det skal knækkes, men det vidner kun om, at der er tale om paskram. Efter en 2-3 skud i hver session, løsner det dog op, og føles helt rigtigt. En moderator/løbsvægt letter knækning, og giver våbnet perfekt balance.

Med Nikko Sterling Gold Crown 2-7 x 32 incl. montage vejer våbnet 3,8 kg., hvilket gør det let at håndtere. I øvrigt 1100 gram mindre end min HW 77.

Vægten gør, at det er perfekt til stående skydning. Efter 10 - 15 skud med min HW 77 er jeg på trods af vægttræning :???: træt i min højre arm.

Og så til det man altid tænker mht. luftvåben: Hastighed.......

Med NVF hagl: 228 m/sek. i .177 hvilket giver 10,6 ft/lb. Umiddelbart lyder det ikke imponerende i disse højhastighedstider, men rent faktisk rækker det fint til præcisionsskydning på ca. 40 meter, samt til plinkning efter flasker mv. på op til 100 meter/ideelt 80 meter. Takket være HW´s sublime løb!

Riflens vægt sammenholdt med kraft i fjeder/tunkit og opbygning i øvrigt gør, at det er den mest harmoniske fjederbøsse jeg endnu har prøvet. Den har minimal rekyle, er ukompliceret, er næsten lydløs og er uden twang, vrid og vibrationer. En perfekt haveskyder!!


Det elsker både NVF hagl og H&N field target, men samler på kort hold også fint med RWS fladhagl. Fritstående producerer det uden problemer 1" grupper på 20 meter, og med støtte 4/8 ".

Konklusionen for mit vedkommende er, at det til prisen er et af de bedste køb. Det overgår på alle områder Gamo og Hatsan - og er ved køb i Tyskland rent faktisk billigere - incl. tunsæt!!!!!!
Vedhæftede filer
IMG_1981.JPG
IMG_1981.JPG (14.02 KiB) Vist 8838 gange
IMG_1982.JPG
IMG_1982.JPG (48.06 KiB) Vist 8839 gange
IMG_1983.JPG
IMG_1983.JPG (67.73 KiB) Vist 8839 gange
IMG_1985.JPG
IMG_1985.JPG (19.89 KiB) Vist 8839 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Longrifle » 12. sep 2008, 18:14

De sidste billeder
Vedhæftede filer
IMG_1984.JPG
IMG_1984.JPG (44.04 KiB) Vist 8831 gange
IMG_1986.JPG
IMG_1986.JPG (63.7 KiB) Vist 8831 gange
IMG_1977.JPG
IMG_1977.JPG (65.22 KiB) Vist 8831 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Slettes3 » 12. sep 2008, 18:43

Det er rart at se en "fjedermand" der hygger sig med lidt mekanik :razz:

Jeg har overvejet at købe en gammel Weihrauch 80, og tune den lidt.

Har vi haft et luftbøssetræf her på forummet der kun er for "fjedermænd"?? :;_=)

Tak for et godt indlæg :D

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Sort » 12. sep 2008, 20:18

Rigbymauser skrev:Det er rart at se en "fjedermand" der hygger sig med lidt mekanik :razz:

Jeg har overvejet at købe en gammel Weihrauch 80, og tune den lidt.

Har vi haft et luftbøssetræf her på forummet der kun er for "fjedermænd"?? :;_=)

Tak for et godt indlæg :D
Jeg kan da godt finde en fjederskyder frem hvis du insisterer. Men mon ikke det ville være klogere og sjovere at vi bare fik nogle træf for alle igang?
siger man stadigvæk bøsse? eller hedder det homo nu?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Slettes3 » 12. sep 2008, 21:17

Sort skrev:
Rigbymauser skrev:Det er rart at se en "fjedermand" der hygger sig med lidt mekanik :razz:

Jeg har overvejet at købe en gammel Weihrauch 80, og tune den lidt.

Har vi haft et luftbøssetræf her på forummet der kun er for "fjedermænd"?? :;_=)

Tak for et godt indlæg :D
Jeg kan da godt finde en fjederskyder frem hvis du insisterer. Men mon ikke det ville være klogere og sjovere at vi bare fik nogle træf for alle igang?
siger man stadigvæk bøsse? eller hedder det homo nu?
Wa mener du...Billede

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Longrifle » 13. sep 2008, 11:26

Rigbymauser skrev:Det er rart at se en "fjedermand" der hygger sig med lidt mekanik :razz:

Jeg har overvejet at købe en gammel Weihrauch 80, og tune den lidt.

Har vi haft et luftbøssetræf her på forummet der kun er for "fjedermænd"?? :;_=)

Tak for et godt indlæg :D

Selv tak, Rigbymauser.

Jeg kan se alle fordelene ved PCP, og kan også beundre deres udseende på div. hjemmesider. Jeg har prøvet Sorts lækre AA 410, meeeen at the end of the day, så er jeg til fjeder.

Til mit temperament er PCP for død og neutral i det. Jeg kan godt lide at mærke våbnet arbejde, ligesom følsomheden og de dermed forbundne udfordringer, tiltaler mig.

Samtidig er det fascinerende med den relativ simple opbygning af et fjedervåben, og at man så alligevel kan opnå topresultater og skydeglæde for få penge. Hele tundelen er et kapitel for sig, men mine krudtvåben samler i hvert fald mere og mere støv i skabet.

HW 80 er jo en legende i de rigtige luftlande, særligt i USA. På et - omend kort- tidspunkt den kraftigste luftbøsse i verden. Samme stempeldiameter som HW 35, men med noget længere slaglængde.

En model jeg også har listet lidt rundt om, men pt. udfordrer min HW 85´er mig rigeligt.

Jeg er frisk på en fjederdag :eek:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Slettes3 » 13. sep 2008, 13:06

Longrifle skrev:
Rigbymauser skrev:Det er rart at se en "fjedermand" der hygger sig med lidt mekanik :razz:

Jeg har overvejet at købe en gammel Weihrauch 80, og tune den lidt.

Har vi haft et luftbøssetræf her på forummet der kun er for "fjedermænd"?? :;_=)

Tak for et godt indlæg :D

Selv tak, Rigbymauser.

Jeg kan se alle fordelene ved PCP, og kan også beundre deres udseende på div. hjemmesider. Jeg har prøvet Sorts lækre AA 410, meeeen at the end of the day, så er jeg til fjeder.

Til mit temperament er PCP for død og neutral i det. Jeg kan godt lide at mærke våbnet arbejde, ligesom følsomheden og de dermed forbundne udfordringer, tiltaler mig.

Samtidig er det fascinerende med den relativ simple opbygning af et fjedervåben, og at man så alligevel kan opnå topresultater og skydeglæde for få penge. Hele tundelen er et kapitel for sig, men mine krudtvåben samler i hvert fald mere og mere støv i skabet.

HW 80 er jo en legende i de rigtige luftlande, særligt i USA. På et - omend kort- tidspunkt den kraftigste luftbøsse i verden. Samme stempeldiameter som HW 35, men med noget længere slaglængde.

En model jeg også har listet lidt rundt om, men pt. udfordrer min HW 85´er mig rigeligt.

Jeg er frisk på en fjederdag :eek:
En fjederdag vi må ha`..

Jeg kan evt godt ligge "Skydebane" til..+ lidt pølsekogning osv...Men gad vide om der er nogen der giiidddder :roll:

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Longrifle » 13. sep 2008, 17:24

Jeg er da frisk, men det skal nok være hen i okt. før jeg har en ledig w.end.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Slettes3 » 13. sep 2008, 19:19

Longrifle skrev:Jeg er da frisk, men det skal nok være hen i okt. før jeg har en ledig w.end.
Vi holder en fjederdag i okt. :eek:

Sig vis der nogle weekender der absolut ikke passer

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Longrifle » 13. sep 2008, 19:44

Jeg vender tilbage tirsdag (får min vagtplan for okt. mandag nat).

:-;>/
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Longrifle » 16. sep 2008, 16:17

lør eller søn. den 4.-5. oktober er fin ud!
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Cpt » 14. jul 2017, 02:35

Hejsa, jeg er på udkig efter mit første luftgevær og har forelsket mig lidt i weichrauch..
Jeg kan se at den tyske hjemmeside trådstarter har nævnt waffen Ostheimer, har virkelig gode priser på dem. Sender de uden bøvl til DK? Og er alle de tyske geværer nedgraderede versioner i forhold til de danske? Så jeg skal lære at montere ny fjeder?

Jeg skal bruge et 4.5mm gevær til hygge have skydning, så jeg havde udset mig et HW50S, er der nogen der kan forklare hvad "rekord" aftrækket betyder?

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af T-REX » 14. jul 2017, 04:23

Cpt skrev:Hejsa, jeg er på udkig efter mit første luftgevær og har forelsket mig lidt i weichrauch..
Jeg kan se at den tyske hjemmeside trådstarter har nævnt waffen Ostheimer, har virkelig gode priser på dem. Sender de uden bøvl til DK? Og er alle de tyske geværer nedgraderede versioner i forhold til de danske? Så jeg skal lære at montere ny fjeder?

Jeg skal bruge et 4.5mm gevær til hygge have skydning, så jeg havde udset mig et HW50S, er der nogen der kan forklare hvad "rekord" aftrækket betyder?
Weihrauch Rekord aftrækker er en af de allerbedste aftrækkere, du kan få, på fjeder luftgevær.
Den er fuldt justerbar, og klasser bedre, end næsten alt andet.

Du skal nok op på de udgåede og noget dyrere Feinwerkbau 300s match fjederbøsser, for at få noget, der er minimalt bedre.

Her er der lidt læsestof, om aftrækkere, generelt.
http://www.pyramydair.com/blog/2012/10/ ... py-part-1/
http://www.pyramydair.com/blog/2012/11/ ... py-part-2/
http://www.pyramydair.com/blog/2012/11/ ... py-part-3/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Airsmith » 14. jul 2017, 10:45

JRexA skrev:Weihrauch Rekord aftrækker er en af de allerbedste aftrækkere, du kan få, på fjeder luftgevær.
Den er fuldt justerbar, og klasser bedre, end næsten alt andet.
Rekord aftrækkeren kan kun justeres i aftræksvægt, hvis du vil have noget der er fuldt justerbar skal have f.eks. Diana T06 aftrækker.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Longrifle » 14. jul 2017, 11:14

Arhh....

Rekord' en kan justeres mht aftræksvægt, 1. trin og graden af greb imellem stempel og aftræk.

T06 er så en langt mere moderne konstruktion, hvilket viser forskellen på HW og Diana.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Airsmith » 14. jul 2017, 12:46

Rekord aftrækkeren på min HW95 har kun en stor justerskrue til at justere aftræksvægt med. Da jeg satte en exportfjeder i var der ikke den store forskel at mærke i aftrækket, uanset hvor justerskruen stod. Jeg har justeret skruen helt ud, det skulle give det letteste aftræk.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af C-X » 14. jul 2017, 13:45

Ja, udvendigt, ikke?

Nu vil jeg ikke til at hive plastikken af en af mine HW97'ere, men jeg erindrer da, at der er flere justeringsmuligheder man kan lege med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Niels » 14. jul 2017, 17:10

Airsmith skrev:
JRexA skrev:Weihrauch Rekord aftrækker er en af de allerbedste aftrækkere, du kan få, på fjeder luftgevær.
Den er fuldt justerbar, og klasser bedre, end næsten alt andet.
Rekord aftrækkeren kan kun justeres i aftræksvægt, hvis du vil have noget der er fuldt justerbar skal have f.eks. Diana T06 aftrækker.

vh airsmith
Det er så langt fra korrekt.

Der er mulighed for justering af længden på fortræk, aftrækspunkt og aftræks vægt.
Men det forudsætter at man gider sætte sig ind i hvordan det virker.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af Airsmith » 15. jul 2017, 11:50

Niels skrev:Det er så langt fra korrekt.

Der er mulighed for justering af længden på fortræk, aftrækspunkt og aftræks vægt.
Men det forudsætter at man gider sætte sig ind i hvordan det virker.
Så forklar hvordan det virker.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: HW 50 mk II review

Indlæg af BentxBetjent » 15. jul 2017, 12:33

Aftræksvægten og hvor meget sear er i indgreb(aftrækspunkt) justeres med skruer.
Længden af første del af aftrækket justeres helt lavpraktisk ved at "bukke/justere" en plade.


youtu.be/wckit2cRc24
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar