Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
--Thomas--
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. jul 2021, 17:18
Interesser: PCP luftgevær
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af --Thomas-- » 21. jul 2021, 17:23

Er startet med en Gamo GX-40 for nogle måneder siden og blevet bidt af det. Så har bestilt en FX impact 3 4,5 mm., som jeg venter på.

Hvilket kikkertsigte bør jeg sætte på den? Og hvilke montager passer til den?

Har kigget på bl.a. Hawke sigter på 6-24 (fordi jeg kan læse positive anbefalinger af Hawke – men kender ikke Hawke), f.eks. SIDEWINDER 30 SF 6.5-20x44.

Pris er ikke afgørende, men tænker et sted mellem kr. 2000-5000 - medmindre der er grund til billigere/dyrere? Derfor jeg har brug for din hjælp.
Kvalitet betyder noget - kan godt lidt at ting er veldesignet og har et lækkert "feel".

Jeg skyder i sommerhuset på ca. 15-50 m. Tænker også at bruge den på svigerforældrenes gård – måske op til 100 m. og se hvor godt jeg kan ramme skiven på den afstand.

Tak fordi du hjælper en nybegynder :)

--Thomas--
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. jul 2021, 17:18
Interesser: PCP luftgevær
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af --Thomas-- » 3. aug 2021, 09:14

Efter lang tid på youtube og andre steder for at blive klogere, er jeg endt med Element Optics Helix 6-24x50 FFP og FX No Limit scope mounts

Venter fortsat på Impact’en, så Helix’en bliver i kassen indtil da...

Billede

Billede

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af Marius » 3. aug 2021, 09:58

Emnet flyttet til luftosserne luftsektionen, mon ikke der kommer svar her :smile:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Bertil Schytt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 10. apr 2015, 11:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af Bertil Schytt » 3. aug 2021, 10:10

Godt valg, den skal du nok blive glad for, jeg har en selv :biggrin:

Lige nu sidder den på min cz 455, men planen er at den skal over på en Dreamline tac, når den altså kommer.
IMG_20210225_123121.jpg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af C-X » 3. aug 2021, 17:13

Ud over en meget høj montage, så ser det sæt ret godt ud. :thumbup:

Thomas, jeg håber du lige giver en lille anmeldelse af optikken, når du kommer i gang med at bruge den. Jeg tror det er et godt valg.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

--Thomas--
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. jul 2021, 17:18
Interesser: PCP luftgevær
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af --Thomas-- » 4. aug 2021, 05:24

Tak, hvad vil du ellers anbefale som montage?

Mine overvejelser for netop det mount var, at det nok ikke gik helt galt, da det er medium/high mount; altså justerbar. Men den er måske lidt (meget) højt?

Og ellers valgt, så jeg også har muligheden (hvis jeg skulle få brug for det) for at justere scopet en lille smule nedad, så 0 på f.eks. 25. m. er med turret skruet helt i bund (eller så tæt på som man kan komme) og dermed give plads til lange afstande. Måske er det unødvendigt(?), men med alle de youtube videoer jeg har set, så virker det som noget, som er en fin mulighed på lange afstande(?)

Har jo ikke anvendt eller pakket montagen ud endnu, så den kan evt. returneres eller sælges videre til en anden, som kan bruge netop den, hvis det er andre montager, som passer bedre. Er der andre gode bud, så hører jeg gerne om det :thumbup:

Her er størrelsen på Mount FX No Limit 30 mm High Picatinny, som jeg har købt. Tallet 2 angiver 20-23 mm i højden (Tallet 1 vil være det samme for alle andre mounts i 30 mm rør størrelse, så det er afstanden for tallet 2, der evt. skal være lavere).

Billede

Engfred

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af Engfred » 4. aug 2021, 10:46

Hej
Tillykke med din nye Kikkert.
Jeg er superglad for mine FX nolimits mounts - har skiftet så de holder kikkerten på alle mine 3 geværer.
Det er rart lige at kunne give lidt vinkel til long range skydning.
Min Elements Optics Titan har dog så meget justering at det ikke er nødvendigt - men de 2 andre kikkerter skal vinkles en smule for at kunne klikke nok. Mon ikke også en Titan har klik nok når Matt Dubber har været på banen.

Held og lykke med din M3 når du en gang bliver heldig at få den.

Bertil Schytt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 10. apr 2015, 11:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af Bertil Schytt » 4. aug 2021, 11:06

C-X skrev:
3. aug 2021, 17:13
Ud over en meget høj montage, så ser det sæt ret godt ud. :thumbup:
Tænker den er til mig, og tak :smile:
Og yep jeg ved det godt, men med lavere montage rammer ladegrebet kikkerten og laver ridser, og det vil jeg helst undgå. :cry:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af C-X » 4. aug 2021, 11:11

Bertil Schytt skrev:
4. aug 2021, 11:06
C-X skrev:
3. aug 2021, 17:13
Ud over en meget høj montage, så ser det sæt ret godt ud. :thumbup:
Tænker den er til mig, og tak :smile:
Og yep jeg ved det godt, men med lavere montage rammer ladegrebet kikkerten og laver ridser, og det vil jeg helst undgå. :cry:
Jeps, den var til dig :thumbup:

Aeh, så er der jo en forklaring. Jeg bruger sådan en skæftetaske på mine almindeligt udformede skydere, og så et stykke rørskål isolering indeni, så højden passer min kind. Så er der også en plads til ekstra magasin, boresnake, batteri til kikkerten, eller hvad man lige har brug for.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af Landbo » 4. aug 2021, 13:07

--Thomas-- skrev:
4. aug 2021, 05:24
Tak, hvad vil du ellers anbefale som montage?

Mine overvejelser for netop det mount var, at det nok ikke gik helt galt, da det er medium/high mount; altså justerbar. Men den er måske lidt (meget) højt?

Og ellers valgt, så jeg også har muligheden (hvis jeg skulle få brug for det) for at justere scopet en lille smule nedad, så 0 på f.eks. 25. m. er med turret skruet helt i bund (eller så tæt på som man kan komme) og dermed give plads til lange afstande. Måske er det unødvendigt(?), men med alle de youtube videoer jeg har set, så virker det som noget, som er en fin mulighed på lange afstande(?)

Har jo ikke anvendt eller pakket montagen ud endnu, så den kan evt. returneres eller sælges videre til en anden, som kan bruge netop den, hvis det er andre montager, som passer bedre. Er der andre gode bud, så hører jeg gerne om det :thumbup:

Her er størrelsen på Mount FX No Limit 30 mm High Picatinny, som jeg har købt. Tallet 2 angiver 20-23 mm i højden (Tallet 1 vil være det samme for alle andre mounts i 30 mm rør størrelse, så det er afstanden for tallet 2, der evt. skal være lavere).

Billede
Jeg vil mene man skal vælge højden på ens kikkertmontering alt efter hvilken skydestillinger man normalt benytter sig af. En forholdsvis lav montering til stående samt knælende og en højere montering til liggende skydning, både fra jorden og hen over et bord. Der er sikkert andre der vil mene noget andet.

På FX Impact M3 er kikkertskinnen fra fødslen lavet sådan at kikkerten vil peger 20 MOA ned i forhold til en normal skinne, så man burde ikke lige løbe tør for trådkors med en normal kikkert på de første par hundrede meter eller tre's afstand.

Det bliver formodentlig et ikke helt ringe sæt du får til din rådighed der, håber du bliver rigtig glad for investeringen. Selv går jeg også og savler over M3'eren, men skal lige først have konen med på ideen om at hun og jeg overhovedet ikke kan undvære et sådanne stykke legetøj. :biggrin:

Hilsen Leif.

--Thomas--
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. jul 2021, 17:18
Interesser: PCP luftgevær
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af --Thomas-- » 4. aug 2021, 21:21

Tak til jer alle for input, det er værdsat :thumbup:

Der er stadig lidt tid at løbe på, og om end ikke andet, så ender det med de FX mounts.

Glæder mig til at få det samlet. Skriver gerne erfaringer til den tid - men det bliver lægmands perspektiver :biggrin:

Brugeravatar
Ledsmoke
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 442
Tilmeldt: 4. nov 2005, 00:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vonge
Has thanked: 53 times
Been thanked: 21 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af Ledsmoke » 5. aug 2021, 00:10

Vi er alle lægmænd på dette felt 🙂
For hvor bliver man Cand. Luft skytte?
Mvh Ledsmoke

Et demokrati er kun så godt som de informationer der tilgår dets borgere.

Fakta : Loven gælder kun for dem der bliver fanget!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af Cygnus X » 6. aug 2021, 01:57

godt glas er altid fedt, jeg er helt solgt til FFP kikkerte......med FFP zoomer man ind på trådkorset, så de streger og prikker der er på trådkorset altid matcher halg træfpunkt lige meget hvad zoom er sat til.....dvs hvis riflen rammer på linie/prik 2 på 50m så rammer den altid på linie 2 lige meget hvad zoom er.....fordi man zoomer ind på trådkorset er de nød til at have et meget fint trådkors, for ellers når man er helt zoomet ind ville trådkorset være så tykt som en træstamme....men FFP gør du kan bruge et balistik program som streloc eller chairgun, der kan fortælle dig hvilken linie matcher hvilken afstand

SFP er "gammeldags" trådkors, hvor trådkorset ikke ændrer sig med zoom, las os antage at haglet rammer på line 2 på 4x zoom, når du zoomer ind så ændrer det sig og kan f.eks være line 5 på 16x zoom.....så man skal være klar over hvilken prik man skal bruge alt efter hvilken zoom kikkerten står på...til gengæld er trådkorset typisk nemmere at se.....du kan stadig bruge ballistic program, men kikkerten skal været sat til en fast zoom, eller du skal lære din drop tabel at kende

min kammerat har en element ffp på sin redwolf og det er et lækkert stykke glas....den er meget tilsvarende min vortex razor(4.5-27), det er først ved 300m at vortex'ens glas begyndte at vinde.... men meget fint trådkors og alle de linier og streger man kan ønske sig ......totalt fede til at skyde til måls med.....men nu har jeg et par gange haft mulighed for at gå på jagt med min vortex og dens lillebror som er 4-16x40, men også med FFP og votex EBR trådkors, og der er godt nok været en del missere fordi det helt fine trådkors på lav zoom forsvinder mellem grenene og træer, og desværre er belysningen af trådkorset ikke stærkt nok til at hjælpe i dagslys....zoomer jeg mere ind bliver byttet svært at finde pgs af det indsnævrede synsfeldt...på åben mark/græs er problemet ikke så udtalt

nå men det jeg prøver at forklare er at nogen af de nye kikkerte med ffp egner sig ikke til jagt...ja det vil sige jeg har en athlon kikkert og den måde de har lavet indelingerne i trådkorset gør at når man er zoomet ud så bliver de til en fed streg, og når man zoomer ind så kan man se mellemrum mellem indelingerne....så næste gang jeg skal afsted så erstatter den billige athlon vortex'en

tillykke med skyderen og held og lykke med at finde den helt rette optik....en anden ting at spekulere på er garantien. da vi havde håndværkere besluttede at arbejde i garagen, da de skulle lave toilettet....korte og lange er min theoben Rapid riffel med min diamondback kikkert på, faldt ned fra høvlbænken, og knuste glasset og bukkede kikkerten, ringede til vortex da de proklamere deres garanti dækker alt....de sagde send den ind, og 5 dage senere kom en helt ny kikkert ! bushnel har lignende ordning på deres mere premium produkter, så det er værd at tage med dine overvejninger

her mine vortex kikkerts trådkors zoomet ind og ud
download.png
download.png (7.1 KiB) Vist 2095 gange
vodbk10029.jpg
og her er athlon
athlon-optics-ares-btr-4-5-27x5-riflescope-exp-sf-aplr3-ffp-ir-mil-reticle-212007-02f.jpg
votex kikkerten er midlertidigt rykket fra min RPR .308win, da vores guvanør og president, har gjort det svært at købe/finde ammo, og koronaen har gjort det svært at få tid på banen...så jeg sagde fuck det og rykkede kikkerten over på FX'ern som jeg bruger næsten dagligt...syntes den ser temmlig sexet ud på impacten
PXL_20210605_173346046.MP.jpg
pick my lock and meet my glock

PCP_John
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 24. jul 2019, 17:41
Interesser: Luftrifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 20 times

Re: Nybegynder: Hvilket kikkertsigte til FX impact 3?

Indlæg af PCP_John » 9. aug 2021, 07:37

--Thomas-- skrev:
21. jul 2021, 17:23
Er startet med en Gamo GX-40 for nogle måneder siden og blevet bidt af det. Så har bestilt en FX impact 3 4,5 mm., som jeg venter på.

Hvilket kikkertsigte bør jeg sætte på den? Og hvilke montager passer til den?

Har kigget på bl.a. Hawke sigter på 6-24 (fordi jeg kan læse positive anbefalinger af Hawke – men kender ikke Hawke), f.eks. SIDEWINDER 30 SF 6.5-20x44.

Pris er ikke afgørende, men tænker et sted mellem kr. 2000-5000 - medmindre der er grund til billigere/dyrere? Derfor jeg har brug for din hjælp.
Kvalitet betyder noget - kan godt lidt at ting er veldesignet og har et lækkert "feel".

Jeg skyder i sommerhuset på ca. 15-50 m. Tænker også at bruge den på svigerforældrenes gård – måske op til 100 m. og se hvor godt jeg kan ramme skiven på den afstand.

Tak fordi du hjælper en nybegynder :)
Tillykke med din FX. Den bliver du glad for. Selv har jeg valgt en Hawke Sidewinder, som du også nævner i dit indlæg. Den er jeg sådan set rigtigt godt tilfreds med. Men ud fra hvad jeg ved i dag ville nok have valgt en FFP sigtekikkert, som Cygnus X beskriver i sit indlæg.
Gamo Expo .177 - Tasco 4 X 20
Gamo GX-40 .177 - Gamo 3-9 X 40 (solgt)
WEIRAUCH WH100 T .177 - Nikki Sterling Gold Crown Air King 4-12 X 42 AO
FX Impact MKII .177 - Hawke Sidewinder 8-32x56 SF
WEIRAUCH HW75 .177

Besvar