7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Indlæg af Stilleben » 10. apr 2021, 12:55

Jeg skal have købt mig en fyldeflaske, inden mine arme falder af pga den manuelle pumpe.
300 bar, 7-9 liter tænker jeg er passende. Mht vægten frister carbon naturligvis. Men skal man være mere påpasselig med en carbon flaske, i forhold til stål? I min verden tænker jeg bare man skal være forsigtig uanset.

Kan man evt få en bøjle/håndtag der beskytter ventilen? Det vil jeg gerne have, uanset flaskens materiale.

airgun.dk har en 9 liters carbonflaske fra Best Fittings. Er det værd at gå efter sådan en?

https://www.airgun.dk/best-fittings-300 ... liter.html

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: 7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Indlæg af LJ » 10. apr 2021, 13:43

Skal du tit have den med dig rundt omkring, eller bruger du den primært hjemme?

Jeg har en 7 liters i stål. Jeg synes den var et fint kompromis mellem vægt og antal fyldninger til mit brug.

Hvis du skyder rigtig meget er en større selvfølgelig interessant og så er det nok rart med carbon.

Jeg har det almindelige bærehåndtag, som sidder på halsen. Flasken føles på ingen måde tung, når den bæres i det.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: 7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Indlæg af Stilleben » 10. apr 2021, 14:14

Jeg skal primært have den med mig, når der skal skydes. Så der bliver lidt slæben rundt med den.

Lanojo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 14. aug 2019, 19:08
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: BILLUND
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: 7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Indlæg af Lanojo » 10. apr 2021, 14:57

Der er fordele og ulemper ved alt.
Carbonflasker vinde helt klart på vægten, men det er vist også det eneste.
Hvis de er beregnet til åndeluft, altså Dykkerflasker, skal de trykprøves hvert 5. år og må ikke fyldes kommercielt, når de bliver 15 år gamle.
En stålflaske kan købes betragteligt billigere og kan fåes med status af gasflaske.
Det betyder at man kun skal trykprøve hvert 10. år og der er ikke noget udløbsdato.
Med hensyn til størrelse, skal du overveje, hvor meget luft dit gevær bruger og hvor nemt du har ved at få fyldt flasken.
Jeg har selv en ret tørstig impact, så bruger en 20L til hjemme flaske og en 6L som "rejse" flaske.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: 7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Indlæg af Stilleben » 10. apr 2021, 20:16

Det er sådan info jeg søger. Mine arme er heldigvis ikke lavet af kogt spaghetti. Så kan naturligvis godt slæbe rundt på en stålflaske. Er nok bare lidt doven. :biggrin: :biggrin: Pt har jeg kun en 170cc tank på min Dreamline Tac Compact. Så den skal fyldes ofte. Men bruger nu ikke det vilde, da den pt er standard. Men skal snart have en .25 eller måske endda .30 pibe. Ved ikke om det er overkill til rågeregulering. Men jeg tænker det kræver lidt tuning/opgradering af ventiler. Samt større tank.

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: 7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Indlæg af InMySights » 11. apr 2021, 00:19

Stilleben skrev:
10. apr 2021, 20:16
Det er sådan info jeg søger. Mine arme er heldigvis ikke lavet af kogt spaghetti. Så kan naturligvis godt slæbe rundt på en stålflaske. Er nok bare lidt doven. :biggrin: :biggrin: Pt har jeg kun en 170cc tank på min Dreamline Tac Compact. Så den skal fyldes ofte. Men bruger nu ikke det vilde, da den pt er standard. Men skal snart have en .25 eller måske endda .30 pibe. Ved ikke om det er overkill til rågeregulering. Men jeg tænker det kræver lidt tuning/opgradering af ventiler. Samt større tank.
Spørger bare uvidende..
Hvorfor så en compact hvis man vil skifte pibe og tank?
Var det så ikke nemmere og federe at få en bøsse mere i feks. .25 med et .30 vekselsæt så din 4,5 ikke skal ind og ud af våbenskab og kan transporteres mere frit ?
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: 7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Indlæg af Stilleben » 11. apr 2021, 14:53

For at have mulighed for flere ting. Den er jo meget hurtig at lave om.
4.5mm til rotter og “leg”. Og 5,5 eller 6,35 til jagt og regulering af fugle.

Lanojo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 14. aug 2019, 19:08
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: BILLUND
Has thanked: 2 times
Been thanked: 55 times

Re: 7-9 liter fyldeflaske - Carbon eller stål

Indlæg af Lanojo » 12. apr 2021, 19:53

bare tænk over, at når du går op i caliber, hastighed ell. projektil vægt, stiger dit luft forbrug ret voldsomt.

Besvar