Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
BillTheKillGuy
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2017, 13:36
Interesser: Ukon. Patroner og Drivmidler
Geografisk sted: Roskilde området
Has thanked: 3 times

Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af BillTheKillGuy » 27. apr 2017, 14:25

Hej drenge, piger, intetkøn og rumvæsner, første tråd jeg skriver her på forummet, er meget grøn hvad det angår luftrifler.

Jeg kigger på et RepeatAir 1077 for tiden, men ved ikke om riflet overhovedet er lovligt, hvis jeg putter et red-dot sight på det.
Har tænkt mig at importere det selv fra en forhandler i norge, men givet at der står i våbenloven at det er ulovligt at importere reddot's til alm. skydevåben må det vel gælde det samme hvad det angår luftvåben? Crosman påstår at deres luftrifler som f. eks MK177(også et andet gevær jeg godt gad eje) er picatinny og weaver kompatible, det er jo nøjagtigt det samme system som mange "rigtige" skydevåben bruger.

Ud over det har jeg hørt nogle rygter om at nogle af deres geværer faktisk bruger dele fra dekommisionerede "rigtige" skydevåben. Det tager jeg dog med tre tons salt for det vil ikke give mening at gøre den slags når man kan få det hele pruttet ud i HDPE plastik i en fart.

Givet at både luft og krudtgevær er baseret på nøjagtigt samme former for ballistik, og at de bruger autentiske formater til sigtemontering, burde rødpunkt til luftgøb da være ulovligt? Ikke at jeg selv synes det skulle være sådan, jeg støtter at vi bootlegger den tjekkiske våbenlov hvad det angår :biggrin:

Glæder mig til jeres informative og gennemgående svar/at i hyler af grin over min inkompetense i våbenjura og politik. Cheers! :DancingBanana:
Lufttosse og aspirerende våbenjuranørd

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af ReneKJ » 27. apr 2017, 14:52

BillTheKillGuy skrev: Har tænkt mig at importere det selv fra en forhandler i norge, men givet at der står i våbenloven at det er ulovligt at importere reddot's til alm. skydevåben må det vel gælde det samme hvad det angår luftvåben?
Forveksler du ikke RedDot og Lasersigte?
Jeg har aldrig hørt at våbenloven bekymrer sig mere om RedDot end almindelige kikkertsigter.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af Agamemnon » 27. apr 2017, 15:24

ReneKJ skrev:
BillTheKillGuy skrev: Har tænkt mig at importere det selv fra en forhandler i norge, men givet at der står i våbenloven at det er ulovligt at importere reddot's til alm. skydevåben må det vel gælde det samme hvad det angår luftvåben?
Forveksler du ikke RedDot og Lasersigte?
Jeg har aldrig hørt at våbenloven bekymrer sig mere om RedDot end almindelige kikkertsigter.
Rødpunktssigter er, i skrivende stund, ikke mere tilladelseskrævende end letmælk*. Nedenstående sigtemidler kræver derimod tilladelse. Denne tilladelse er gebyrfri, jvf. våbenlovens § 6 b, og kan, af politiet, meddeles efter § 5 stk.1, nr. 6 i våbenbekendtgørelsen.
Våbenloven skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle.............10)optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Våbenbekendtgørelsen skrev:§ 5. Politiet meddeler tilladelse efter våbenlovens § 1 og § 2, jf. dog stk. 2-5, hvis tilladelsen vedrører:
.......6) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, hvis de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster,
*Turde ikke bruge vatrundeller som eksempel.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af C-X » 27. apr 2017, 15:43

Nu har jeg endnu ikke sat mig ind i, om sådan en CO2 blaster er lovlig eller ej (det bør DU gøre), men....

Norge er udenfor EU og det vil blive pålagt told og toldbehandlingsgebyr, med mindre du selv tager rejsen sammen med det. :blink:

Du er på vej til at blive fattig i likvide midler, hvis du bliver herinde for længe :welcome:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af ReneKJ » 27. apr 2017, 16:00

C-X skrev:Nu har jeg endnu ikke sat mig ind i, om sådan en CO2 blaster er lovlig eller ej (det bør DU gøre), men....
Hvis det er et CO2 luftgevær så betragter Politiet det som tilladelsekrævende.
Vi diskuterede det for et stykke tid siden, og der fik jeg en udtalelse fra våbenkontoret.

viewtopic.php?f=29&t=65252&p=750858&hilit=co2#p750858

Brugeravatar
BillTheKillGuy
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2017, 13:36
Interesser: Ukon. Patroner og Drivmidler
Geografisk sted: Roskilde området
Has thanked: 3 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af BillTheKillGuy » 27. apr 2017, 20:41

ReneKJ skrev:
C-X skrev:Nu har jeg endnu ikke sat mig ind i, om sådan en CO2 blaster er lovlig eller ej (det bør DU gøre), men....
Hvis det er et CO2 luftgevær så betragter Politiet det som tilladelsekrævende.
Vi diskuterede det for et stykke tid siden, og der fik jeg en udtalelse fra våbenkontoret.

viewtopic.php?f=29&t=65252&p=750858&hilit=co2#p750858
RepeatAir 1077 er en kaliber 4.5mm CO2 dreven luftbøsse, den har været forslået herinde for noget tid siden da jeg lurkede, og det var sådan jeg fandt frem til den. Er ret sikker på at den er lovlig, men tager en tur ned i fiske forretningen og tager en snak med dem før jeg bestiller en skid :)

Den vigtige detalje er at den er semiautomatisk og lader fra et aftageligt roterende magazin(de kan godt lide at kalde dem speedloaders, dog bliver den ikke fjernet efter at kuglerne er ladet så jeg vil hellere kalde det en sjov dims til magazinet.)


:Agents: :Agents: :Agents:
Lufttosse og aspirerende våbenjuranørd

Brugeravatar
BillTheKillGuy
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2017, 13:36
Interesser: Ukon. Patroner og Drivmidler
Geografisk sted: Roskilde området
Has thanked: 3 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af BillTheKillGuy » 27. apr 2017, 20:44

C-X skrev:Nu har jeg endnu ikke sat mig ind i, om sådan en CO2 blaster er lovlig eller ej (det bør DU gøre), men....

Norge er udenfor EU og det vil blive pålagt told og toldbehandlingsgebyr, med mindre du selv tager rejsen sammen med det. :blink:

Du er på vej til at blive fattig i likvide midler, hvis du bliver herinde for længe :welcome:
Det er ikke min store bekymring, har to tudser til det hvis det skulle være et problem, og kunne sagtens hoppe på oslo færgen derop uden større drama.

Jeg vil gøre alt inden for lovens rammer for at få det her gevær, om jeg så skal skide langt over bakker og stræder blot for at få den.

Hvis jeg virkeligt elskede mig selv ville jeg få en rigtig Ruger 10/22 men jeg har ikke våbentegn overhovedet og ved ikke om jeg kan få det med den lægejournal jeg har, og taget de sidste par skyderier imod polizei i betragtning. Derfor går jeg all in på luftvåben! :prisoner:
Lufttosse og aspirerende våbenjuranørd

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af C-X » 27. apr 2017, 20:51

Nu skal man jo gøre som man selv lyster og bruge sine penge derefter, men jeg vil da godt komme med et forslag.

Køb noget hardball der duer og er sjovt, til det hurtige plinkeri. :twoguns: :danishgun:
Supplér dette med nogle kvalitets-luftvåben, du kan finskyde med. :sniper:

Herved påkalder du dig ikke en masse formålsløse udgifter og uønsket opmærksomhed, men du får stadig det bedste og mest alsidige legetøj, der ikke dufter af krudtslam.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af ReneKJ » 27. apr 2017, 20:54

BillTheKillGuy skrev:
RepeatAir 1077 er en kaliber 4.5mm CO2 dreven luftbøsse, den har været forslået herinde for noget tid siden da jeg lurkede, og det var sådan jeg fandt frem til den. Er ret sikker på at den er lovlig, men tager en tur ned i fiske forretningen og tager en snak med dem før jeg bestiller en skid :)

Den vigtige detalje er at den er semiautomatisk og lader fra et aftageligt roterende magazin(de kan godt lide at kalde dem speedloaders, dog bliver den ikke fjernet efter at kuglerne er ladet så jeg vil hellere kalde det en sjov dims til magazinet.)


:Agents: :Agents: :Agents:
Jah, du er skam ikke den eneste der godt kunne tænke sig et CO2 drevet luftvåben, men du skal bare vide at uanset hvad fiskehandleren siger så er nedenstående politiets officielle holdning.
Som svar på din mail af 12. januar 2017 kan jeg oplyse følgende.

Det følger af våbenlovens § 2 stk. 1, at det er forbudt uden tilladelse, at erhverve genstande, der er omfat-tet af lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Dette omfatter skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben.

Dette er der så forskellige undtagelser til, jeg skal her nævne de relevante for dit spørgsmål.

Luft og fjedervåben ikke over kaliber 4,5 mm, hvilket følger af våbenlovens § 1 stk. 2 litra a samt våbenbekendtgørelsens § 2 stk. 1, hvor det præciseres, at luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm er omfattet af forbuddet i lovens § 1 stk. 1 nr. 1. Co2, kulsyre eller andre drivmidler er ikke nævnt som en undtagelse og er dermed omfattet af forbuddet (dvs. tilladelseskrævende). 

Hardball- og paintballvåben, hvilket følger af våbenlovens 1 stk. 2 litra b. – Her er ikke præciseret hvilket drivmiddel våbnene anvender, hvorfor alle er undtaget. Indtil en ændring af våbenloven i 2012 (L 20-05-01 nr. 431) var kulsyredrevne hard- og paintball-våben nævnt som en specifik undtagelse. Dette blev udvidet til at omfatte alle hard- og paintball-våben uanset drivmiddel, hvilket fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.

Hvis man er under 18 år kræves ligeledes tilladelse, hvilket følger af våbenlovens § 2 stk. 1.

Der er således ingen tvivl om, at ud fra gældende lovgivning, er Co2 våben tilladelseskrævende.

Brugeravatar
BillTheKillGuy
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2017, 13:36
Interesser: Ukon. Patroner og Drivmidler
Geografisk sted: Roskilde området
Has thanked: 3 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af BillTheKillGuy » 27. apr 2017, 22:05

Argh pis osse. Legacy 1000 er det så!
Lufttosse og aspirerende våbenjuranørd

Brugeravatar
BillTheKillGuy
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27. apr 2017, 13:36
Interesser: Ukon. Patroner og Drivmidler
Geografisk sted: Roskilde området
Has thanked: 3 times

Re: Crosman og jura.. Red-dot sigte på RepeatAir 1077?

Indlæg af BillTheKillGuy » 27. apr 2017, 22:07

C-X skrev:Nu skal man jo gøre som man selv lyster og bruge sine penge derefter, men jeg vil da godt komme med et forslag.

Køb noget hardball der duer og er sjovt, til det hurtige plinkeri. :twoguns: :danishgun:
Supplér dette med nogle kvalitets-luftvåben, du kan finskyde med. :sniper:

Herved påkalder du dig ikke en masse formålsløse udgifter og uønsket opmærksomhed, men du får stadig det bedste og mest alsidige legetøj, der ikke dufter af krudtslam.
Ja så er det jo klart at jeg nok skal holde mig til et pumpgun.

Havde tænkt på at få mig en Umarex TAC, den skyder stålkugler men kan konmverteres til hardball.

:offtopic: Understøtter dette forum ikke merges? :offtopic:
Lufttosse og aspirerende våbenjuranørd

Besvar