Artikel: Pablo Escobars flodheste spøger stadig som invasiv art.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 449 times
- Been thanked: 2346 times
Artikel: Pablo Escobars flodheste spøger stadig som invasiv art.
https://www.dr.dk/stories/1288510966/pa ... i-colombia
Mårhunde og dræbersnegle blegner lidt i sammenligning med knotne flodheste på 1800 kilo.
Mårhunde og dræbersnegle blegner lidt i sammenligning med knotne flodheste på 1800 kilo.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- This member is
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 478 times
- Been thanked: 1074 times
Re: Artikel: Pablo Escobars flodheste spøger stadig som invasiv art.
Jeg tror det ville være relativt simpelt at bortskyde bestanden. Men de lokale er åbenbart modstandere af den løsning, da Escobar stadig er ret populær blandt visse colombianere.
Hvilken riffel skal jeg købe hvis jeg skal afsted på regulering? En Steyr i kaliber 375 H&H Mag ?
Hvilken riffel skal jeg købe hvis jeg skal afsted på regulering? En Steyr i kaliber 375 H&H Mag ?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 700 times
- Been thanked: 2549 times
.376 Steyr FTWLassescout skrev: ↑17. sep 2023, 13:14Jeg tror det ville være relativt simpelt at bortskyde bestanden. Men de lokale er åbenbart modstandere af den løsning, da Escobar stadig er ret populær blandt visse colombianere.

Naturligvis i en Steyr Dragoon Scout

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- This member is
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Has thanked: 166 times
- Been thanked: 180 times
Han er alle steder
- Vedhæftede filer
-
- IMG_2222.jpeg (17.13 KiB) Vist 1099 gange
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
-
- This member is
Sådan én har jeg haft. Jeg er lidt en tøsedreng hvad rekyl angår, og den lille lette riffel med den meget store patron gav mig en smule hovedpine. Derimod har jeg været med til at afprøve en Steyr med samme SBS- lås i et mere konventionelt skæfte i 375 H&H Mag. på havjagt. Den var meget behagelig at skyde måger med, jeg ramte endda én i luften.C-X skrev: ↑17. sep 2023, 13:19.376 Steyr FTWLassescout skrev: ↑17. sep 2023, 13:14Jeg tror det ville være relativt simpelt at bortskyde bestanden. Men de lokale er åbenbart modstandere af den løsning, da Escobar stadig er ret populær blandt visse colombianere.
Hvilken riffel skal jeg købe hvis jeg skal afsted på regulering? En Steyr i kaliber 375 H&H Mag ?![]()
Naturligvis i en Steyr Dragoon Scout![]()
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
Hvis du er tæt nok på en kokainmisbrugende flodhest, så bemærker du næppe rekylen 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 20 times
cal 50 bmgLassescout skrev: ↑17. sep 2023, 13:14Jeg tror det ville være relativt simpelt at bortskyde bestanden. Men de lokale er åbenbart modstandere af den løsning, da Escobar stadig er ret populær blandt visse colombianere.

- Refraktorius
- Admin
Artiklen siger, at det var 4 flodheste der startede det hele.
Det burde give grimme problemer med indavl ret hurtigt ville jeg mene?
-
- Platin Member
Indavl er en pudsig ting.Refraktorius skrev: ↑18. sep 2023, 09:37Artiklen siger, at det var 4 flodheste der startede det hele.
Der findes bestande af ungefødende tandkarper, husker ikke navnet, der alene findes i enkelte vandhuller. Det giver naturligvis også ren indavl, men da der er en sund selektion, så kan bestanden/arten bestå og være sund.
Nogle arter kan køres i indavl i rigtig mange generationer, uden tegn på indavlsdepression, mens andre har så mange defekter, at de hurtigt kommer til udtryk, også i form af mindre levedygtigt afkom og fertilitet.
I regioner hvor fætter-kusineavl er kulturelt normalt, ser man også en høj frekvens af albinisme.
Mht Dolfdyrene, så tænker jeg, at deres relativt høje levealder, fraværet af prædatorer og et meget gunstigt miljø, giver dem meget optimale forhold.
- Refraktorius
- Admin
C-X skrev: ↑18. sep 2023, 09:44Indavl er en pudsig ting.Refraktorius skrev: ↑18. sep 2023, 09:37Artiklen siger, at det var 4 flodheste der startede det hele.
Der findes bestande af ungefødende tandkarper, husker ikke navnet, der alene findes i enkelte vandhuller. Det giver naturligvis også ren indavl, men da der er en sund selektion, så kan bestanden/arten bestå og være sund.
Nogle arter kan køres i indavl i rigtig mange generationer, uden tegn på indavlsdepression, mens andre har så mange defekter, at de hurtigt kommer til udtryk, også i form af mindre levedygtigt afkom og fertilitet.
I regioner hvor fætter-kusineavl er kulturelt normalt, ser man også en høj frekvens af albinisme.
Mht Dolfdyrene, så tænker jeg, at deres relativt høje levealder, fraværet af prædatorer og et meget gunstigt miljø, giver dem meget optimale forhold.
Så sandt, og det er voldsomt forskelligt hvor meget indavl er problematisk.
Der er også en del arter (planter, padder, fisk, krybdyr og insekter. Der er sågar nogen fugle der har gjort det ved festlige lejligheder!) som kører den på partenogenese, hvor der ikke engang er kønnet formering inde over.
Fordelen ved kønnet formering er, at man får hyppig opblanding og ikke er nær så følsom overfor uheldige mutationer så længe man holder sig fra indavl.
(Jo mere man kigger på "køn" jo mere rodet er det!)
-
- Platin Member
Partenogenese er lidt en sjov failsafe, som findes i visse arter, bl.a. er der et registreret tilfælde hos komodovaran. Generelt så findes der også hanner, i de berørte arter, sågar ved jomfru gekkoen, Lepidodactylus lugubris, så er blandt de mest kendte arter, der benytter sig af partenogenese. Hannerne er blot 2 % af bestanden, om jeg husker ret. Egenskaben har i øvrigt gjort arten hjemmehørende i nærved alle tropiske og subtropiske egne, med en havn!
Det kunne være spændende at finde ud af, hvor langt op i evolutionen, det er muligt med en jomfrufødsel (selvkloning). Man skal dog nok ikke stole for meget på kvinder, der hedder Maria, har jeg erfaret
Det kunne være spændende at finde ud af, hvor langt op i evolutionen, det er muligt med en jomfrufødsel (selvkloning). Man skal dog nok ikke stole for meget på kvinder, der hedder Maria, har jeg erfaret

-
- This member is
Jeg hørte en meget pudsig historie fra sejlskibenes tid.
Et sejlskib havde medbragt levende geder som proviant, de holder sig bedre end slagtede. De kom forbi en ubeboet ø ved sydamerika hvor der var ferskvand og der groede masser af græs, så de satte gederne i land for at de kunne æde nogle dage, og derved spare på det medbragte foder. Da de skulle afsejle igen indfangede de gederne, men en enkelt ged var væk, og måtte efterlades.
Da skibet efter nogle år igen lagde til ved den samme ø, var der masser af geder overalt. Det kan kun være sket ved, at den bortløbne ged var en drægtig hun, der har født et vædderlam, som så er blevet en kønsmoden motherfucker. Maksimal indavl, men der blev ikke rapporteret om defekter eller andet i den anledning.
Et sejlskib havde medbragt levende geder som proviant, de holder sig bedre end slagtede. De kom forbi en ubeboet ø ved sydamerika hvor der var ferskvand og der groede masser af græs, så de satte gederne i land for at de kunne æde nogle dage, og derved spare på det medbragte foder. Da de skulle afsejle igen indfangede de gederne, men en enkelt ged var væk, og måtte efterlades.
Da skibet efter nogle år igen lagde til ved den samme ø, var der masser af geder overalt. Det kan kun være sket ved, at den bortløbne ged var en drægtig hun, der har født et vædderlam, som så er blevet en kønsmoden motherfucker. Maksimal indavl, men der blev ikke rapporteret om defekter eller andet i den anledning.
Hilsen Lasse.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Skagen
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time
Det er vigtigt, at du søger rådgivning fra en erfaren jæger eller jagtguide, inden du investerer i en riffel til regulering. Der er mange faktorer at overveje, og kaliberen afhænger af hvilket vildt, du skal regulere. Gå ikke på kompromis med sikkerheden og effektiviteten ved at vælge den rigtige riffel.
- The Mad Viking
- Gold Member
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 193 times
Mon ikke man tænker gevaldigt over kalibervalget, inden man begynder at regulere flodheste?...Ericksen84 skrev: ↑27. sep 2023, 12:44Det er vigtigt, at du søger rådgivning fra en erfaren jæger eller jagtguide, inden du investerer i en riffel til regulering. Der er mange faktorer at overveje, og kaliberen afhænger af hvilket vildt, du skal regulere. Gå ikke på kompromis med sikkerheden og effektiviteten ved at vælge den rigtige riffel.

(Jeg tror, du har postet i det det forkerte indlæg)

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
-
- Platin Member
Undskyld, men nu har jeg læst dit svar flere gange, og jeg får associationer til debatten om AIEricksen84 skrev: ↑27. sep 2023, 12:44Det er vigtigt, at du søger rådgivning fra en erfaren jæger eller jagtguide, inden du investerer i en riffel til regulering. Der er mange faktorer at overveje, og kaliberen afhænger af hvilket vildt, du skal regulere. Gå ikke på kompromis med sikkerheden og effektiviteten ved at vælge den rigtige riffel.

Jeg har lidt svært ved at determinere, om det er humor eller alvor.

-
- This member is
Jeg tror sku du har ret C-X. Det der er skrevet af Chat- LBGT eller hvad de hedder. Det er sådan en tynd kop almindeligheder som ingen kan være uenig i, men som heller ikke rigtigt kommer nogen vegne.
Hilsen Lasse.
- Refraktorius
- Admin
Allerede fra første indlæg var der noget skummelt.
Vi låser lige her mens vi kigger i kortene.
Vi låser lige her mens vi kigger i kortene.
- Refraktorius
- Admin
Og der er låst op igen samtidig med at jeg har udelukket Ericksen84 .
Han virkede for skummel.
Han virkede for skummel.
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 356 times
- Been thanked: 67 times
Nok ikke helt ved siden af.Tig skrev: ↑17. sep 2023, 20:30cal 50 bmgLassescout skrev: ↑17. sep 2023, 13:14Jeg tror det ville være relativt simpelt at bortskyde bestanden. Men de lokale er åbenbart modstandere af den løsning, da Escobar stadig er ret populær blandt visse colombianere.
Hvilken riffel skal jeg købe hvis jeg skal afsted på regulering? En Steyr i kaliber 375 H&H Mag ?![]()
En almindelig flodhest er tit arrig og farlig.
En anskudt flodhest, ville jeg gerne være langt langt væk fra.
7,62x54R Glory to the Mosin.