Gode Råd Søges til Placering af lille sø ifht. træer/læbelter

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Agaarden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 1. sep 2018, 18:19
Interesser: Jagt, Land Rover
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 32 times
Been thanked: 53 times

Gode Råd Søges til Placering af lille sø ifht. træer/læbelter

Indlæg af Agaarden » 27. maj 2023, 10:28

Jeg vil gerne etablere en mindre sø, på ejendommen, til fordel for vildtet. Som jeg forstår reglerne må jeg etablere op til 100m2 vandspejl, uden at søge tilladelse.

Dernæst vil jeg gerne have lidt input omkring placeringen.
Min ejendom består af hus+udhuse mod nord, og en brakmark mod syd, med lidt gammelt skov (blandet nåletræer og løvtræer) midt i mellem. Der er et dejligt kraftigt/tykt læbelt mod øst, og en klat større træer mod syd-vest (ligger på nabo-matriklen). Der er teknisk set et læbelt mod vest også, men det er bare en enkelt række gamle nøgne træer, der yder så lidt læ/skygge, at de ligesågodt kunne fjernes (det sker dog ikke, da småfuglene og spætten er glade for dem). Jeg er begyndt at plante træer ud i det vestlige skel og det sydlige skel, men træerne er selvfølgelige stadig små, og yder ingen skygge/læ endnu.

Jeg forestiller mig søen skal ligge på den vestlige del af ejendommen/marken. Men hvor meget sol/skygge bør jeg gå efter? Hvor langt mod det vestlige skel kan jeg placere søen, vel vidende at jeg er ved at etablere et godt bredt læbelt. Jeg tænker heller ikke jeg skal så langt sydpå, så søen er i konstant skygge fra træerne mod syd-vest?

Jeg har lavet et hurtigt kort over ejendommen. Den stiplede linje er skel.
DSC_2798.jpg
Med Venlig Hilsen
Agaarden

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Gode Råd Søges til Placering af lille sø ifht. træer/læbelter

Indlæg af HR » 27. maj 2023, 12:02

Vandspejlet skal helst have noget sol hvis du vil have liv i søen. Men det bliver bedst hvis du lader terræn og grundvandsspejl afgøre hvor søen kommer til at ligge. Et hul med stejle kanter bliver sjældent godt. Så planlæg med at grave mere jord væk rundt om søen end derfra hvor vandet står. Den overskydende jord kan du ligge i et lag hen over det højeste punkt på din grund. Du må regulere jordoverfladen 50cm uden tilladelse. Spørg på kommunen så du er helt sikker på at du følger reglerne, ellers kan det blive en dyr affære.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Nick90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 13. maj 2020, 22:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Gode Råd Søges til Placering af lille sø ifht. træer/læbelter

Indlæg af Nick90 » 27. maj 2023, 12:15

Vær lige obs på de nye beskatningsregler til små land- og skovejendomme, når du laver sådanne nye tiltag på ejendommen. Hvis du altså hører indenfor den kategori, så kan det blive lidt dyrt fremadrettet

Besvar