Jagttegn

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
hni
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21. maj 2004, 21:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Jagttegn

Indlæg af hni » 4. nov 2004, 08:22

Så skulle det være, har snakket om det de sidste 15 år, men iår skal det være, jeg vil have det tegn :)
Første aften på skolebænken var i aftes, lidt af et chok, jeg anede ikke der fantes så mange forskellige fugle i danmark, og ikke nok med det så er der mange underarter, feks. en svane er IKKE bare en svane, der er 3 forskellige slags svaner, og som han sagde de må HELLER ikke skydes, hmmm tænkte jeg kunne vi ikke bare lære om dem vi MÅ skyde.
Så er der et dyr som en hjort, det ikke bare en hjort, dem er der sq også nogle stykker af.
Næste chok var skydningen vi skal lære at skyde med haglbøsse, det er lige før jeg nu står helt af, kan huske som knægt, har vel været en 13år, der "lånte" en kammerrat som var lidt ældre end mig hans fars haglbøsse, jeg skød en gang med den, og lå derefter og roede på marken, jeg har ikke haft den store lyst til den ceance igen :oops:
Nå men der er vel ikke andet for end at får det overstået og få styr på alle de dyr.
Jeg VIL have det iår.
Henrik
Ingen kan alt, men alle kan noget.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 4. nov 2004, 08:46

pøj pøj med det - det skal nok lykkedes!

To gode ting at træne:
'korrekt våbenhåndtering' - altså åbent gevær uden patroner i alle situationer, hvor du ikke umiddelbart skal til at skyde på noget.

'afstandsbedømmelse' - hvor langt er der hen til den der ting, måtte jeg skyde hvis det var en fasan?

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 4. nov 2004, 17:04

Ja held og lykke med det..

Som Marius så rigtigt nævner, så er de 2 pointeres gode at holde styr på...
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Jagttegn

Indlæg af Joe_black » 5. nov 2004, 17:49

Det er faktisk ret underholende at lære om alle de dyr, og du kommer hurtigt efter det.
Jeg havde samme holdning første aften, men det er ikke så svært..

Held og lykke.
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 9. nov 2004, 13:04

Hvad står sådant en jagttegn egentlig i?? Hvad koster det?
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
hni
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21. maj 2004, 21:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af hni » 9. nov 2004, 13:44

Hej
Jeg skal betale 1500,- for kurset, så kommer de patroner jeg bruger undervejs, og der er et beløb man skal betale for at gå op til prøven, jeg mener det ligger på omkring 250 kr.
MvH Henrik
Ingen kan alt, men alle kan noget.

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Indlæg af CKN » 9. nov 2004, 20:42

Dertil kommer indløsning af jagttegnet.
Og så begynder det først at koste og blive sjovt, når du nu skal ud og invistere i både våben og jagt.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Jagttegn eller ej?

Indlæg af Fast Fumble » 10. nov 2004, 09:49

ckn skrev:Dertil kommer indløsning af jagttegnet.
Og så begynder det først at koste og blive sjovt, når du nu skal ud og invistere i både våben og jagt.
Jeg kunen godt tænke mig lidt flugtskydning, men...
SKAL jeg have jagttegn for at købe en haglspreder, eller kan man få den på noget ala den sportsvåben-tilladelse jeg har til pistolerne? Jeg har nemlig ingen intentioner om at skyde på dyr, men flugtskydning er drønsjovt.

Mvh.
Fast Fumble

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Indlæg af CKN » 10. nov 2004, 23:44

Hej Pistolskytte
Nej du behøver ikke jagttegn for at kunne købe et jagtgevær, men det kræver at du er medlem af en godkendt flugtskydningsforening eller jagtforening, som kan udstede en tilladelse til dig, vær dog opmærksom på at du skal have været medlem et stykke tid for at kunne få tilladelsen, kan ikke huske hvor lang tid.
Men tag kontakt til en forening og snak med dem om det.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 11. nov 2004, 00:10

ckn skrev:Men tag kontakt til en forening og snak med dem om det.
Pistolskytte, du skal nok bare kontakte Aalborg Flugtskydningsforening. Du har jo set deres baner osv. Så må du jo se hvor mange weekender du kan finde til det >><>>: Du vil vel ikke gå glip af en afdeling af Valley Open, for at skyde flugtskydning?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 11. nov 2004, 00:10

Du kunne jo også gøre som mig:

Da jeg for en del år siden tog jagttegn, var det kun for at få lov til at beholde den Mosberg pumpgun jeg havde stående (du ved loven blev ændret og man måtte ikke længere gå ned og købe en haglspreder i den lokale brugs). Jeg havde slet ingen interesse i at komme ud og skyde efter sagesløse dyr.

Jeg bestod prøven (med nød og næppe) :neutral: I et par år indløste jeg jagttegn uden at gå på jagt. En kollega fik mig overtalt til at tage med på jagt, bare for at prøve. Ak ja nu har jeg så efter hånden dræbt en del af de sagesløse dyr. Helt seriøst så havde jeg aldrig regnet med at blive "bidt" af jagt. Ok jeg kan godt undvære at gå på jagt, men det er en super speciel måde at færdes i naturen på. Måske skulle du tage et jagttegn og på den måde få lov til at pløkke nogle lerduer. Hvem ved måske får du en dag lyst til at gå en tur på jagt.

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 11. nov 2004, 05:50

og er du indehaver af jagttegnet så kan du oxo smutte ud på den lokale bondes mark "hvis at han har givet lov" og skyde lidt til hvad der nu er af dåser og andet affald
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
hni
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21. maj 2004, 21:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af hni » 11. nov 2004, 08:24

opdatering:
Anden kursusdag, kunne godt mærke der hang lidt ved fra sidst, men alle de pokkers ænder de ligner hinnanden, de er faktisk MEGET intressante at lære om, og den kursusleder vi har har en god fortælle form.
Vi var til at starte med 4 Stk. på holdet nu sidder vi 2 tilbage, det var meget normalt at folk faldt fra efter første gang, og nu fik jeg en forklaring på hvorfor han kørte så hårdt på første gang, det er, for som han siger kun dem der brænder for det kommer igen efter første gang hos ham :lol:
MvH Henrik
Ingen kan alt, men alle kan noget.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Jagttegn?

Indlæg af Fast Fumble » 11. nov 2004, 09:43

mapzter skrev:Så må du jo se hvor mange weekender du kan finde til det >><>>:
Hmmm... Jah, det bliver nok et problem, jeg har næppe tid nok til at kunne blive opfattet som "aktiv" i foreningen.
mapzter skrev:Du vil vel ikke gå glip af en afdeling af Valley Open, for at skyde flugtskydning?
ALDRIG!!!

Jeg tror planen lige så stille er droppet igen, lige som min sortkrudt plan er blevet. For mange børn, for lidt tid...

Mvh.
Fast Fumble

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 11. nov 2004, 10:34

Bino skrev:og er du indehaver af jagttegnet så kan du oxo smutte ud på den lokale bondes mark "hvis at han har givet lov" og skyde lidt til hvad der nu er af dåser og andet affald
næh..næh..næh. det må man ikke ..fy fy fy skamme osv.
Nogen har fundet det nødvendigt at nedfælde at man ikke må beskadige ting og sager med sine jagtvåben - ikke engang hvis det foregår på egen grund...

Lov om jagt og vildtforvaltning, Kap. 4, § 22, stk. 2 og 3:
Ingen må jage på en måde, der skader personer, husdyr eller genstande eller udsætter personer for nærliggende fare for at blive skadet eller medfører haglnedfald på en anden persons bolig, have eller gårdsplads.

Den krænkelse af den private ejendomsret havde selv Stalin sgu overset... :mrgreen:

her er der nogen der bare ikke VIL forstå
ADVARSEL følgende link har INTET med jagt at gøre, er strengt forbudt, dumt og uansvarligt osv.

Fra http://www.carmacowboys.dk
http://files.thihi.dk/riflen.WMV

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 11. nov 2004, 17:59

så kan det være at alle bliver ligemænd på skyde/lerduebaned da der ikke er nogle der må ødelægge skiver/duer :twisted:
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 11. nov 2004, 18:57

Marius den har du fået galt i halsen. I lovteksten omtales anden mands ejendom, altså hans ting, dem må du ikke jage! Dine egne tomme dåser er der vist ingen i kongeriget der vil straffe dig for at skyde i stykker, dog skal du huske på sikkerhedsafstande og kuglefang inden morskaben sættes i værk.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 11. nov 2004, 21:43

The Dane skrev:Marius den har du fået galt i halsen. I lovteksten omtales anden mands ejendom,...
håber sgu at du har ret!
Det er jo sådan set rimeligt nok, at naboen ikke må ligge og skyde efter ens ting :mrgreen:

Brugeravatar
hni
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21. maj 2004, 21:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af hni » 14. nov 2004, 15:58

Opdatering: skydebane.
Så blev den den frygtet dag, dagen hvor haglgeværet skulle prøves efter lerduer.
Vi kørte til Amager, købte patroner, en polet til lerduemaskinen og fik udleveret ørepropper.
Da vi skulle skyde havde jeg bestemt mig for at jeg IKKE skulle være den første, jeg ville liiige se hvordan det går for sig, husker stadig dagen da jeg var 13 og røg på rø.en af rekylet.
Så blev det min tur til at skyde, jeg havde 14 patroner og ligeså mange lerduer, jeg fik EN lerdue i første omgang og det frygtet rekyl udeblev, ok jeg er lidt øm i overarmen men det fordi jeg ikke satte geværet ordenligt ind til skuldren, alt i alt er jeg ikke bange for haglvåben mere :eek:
Anden omgang gik en del bedre nu havde jeg haft en pause og kunne koncenterere mig om at ramme, feeedt jeg fik 10 lerduer ud af 14 :mrgreen:
Glæder mig til næste runde på skydebanen <-:
Ingen kan alt, men alle kan noget.

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 14. nov 2004, 16:52

Jamen, det var da bare kanon Hni :razz:

Rart at se, du kom ud over "frygten"
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 15. nov 2004, 20:22

10 ud af 14 :mad:

Selv med min rutine tror jeg ikke jeg ville kunne gøre det i første forsøg. Super flot!

Brugeravatar
hni
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21. maj 2004, 21:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af hni » 19. nov 2004, 06:29

Så er der ved at være styr på de ænder, gæs og bambi'er.
Vi fik en test sidst i lektionen, med 20 spørgsmål som vi kunne få til prøven, havde EN fejl :shock:
Den lære vi har har undervist i 16år og kun 4 af hans elever er dumpet til prøven, og jeg bliver IKKE den 5 "håber jeg" :)
Det var det positive fra sidste lektion hvor vi også gennemgik jagtloven både den skrevne og etiske, sjovt nok virkede det ikke tørt det lov stof.
Det negative var, vi fik at vide vi næsten ikke kan gå på jagt uden en hund, jeg har ikke tænkt mig at skulle have hund, for at regulere lidt på min kammerats gård, jeg fik ikke fat i om jeg der skulle have hund med der, vi har tænkt os at skyde skader osv. self når det er tilladt, skal man have hund med for det? :???:
MvH Henrik
Ingen kan alt, men alle kan noget.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 19. nov 2004, 09:16

Der er en fed forskel på jagt og regulering! Regulering er når du udtynder bestanden af skader, krager, stære, måger osv fordi de forvolder skade på afgrøder eller husdyr. Til regulering skal der ikke benyttes hund.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
hni
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21. maj 2004, 21:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af hni » 19. nov 2004, 17:30

Tak Dane så kom det på plads :)
Ingen kan alt, men alle kan noget.

Brugeravatar
hni
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21. maj 2004, 21:37
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af hni » 10. dec 2004, 09:31

Så det juleferie fra jagtegn's kurset, jeg har hørt et RYGTE om der er lavet et intensiv kursus hvor man kan erhverve jagttegn på KUN 3uger, det er som skrevet et rygte, det er ufatelig meget stof man skal lære på kun 3 uger, jeg kan godt se nogle måske ville have glæde af det, feks. en knægt der har gået på jagt hele livet med sin far, han har nok lettere ved at tage det end jeg selv der ikke har nogen ingangsvinkel til jagt.
Meeeen 3 uger, nogle der ved mere om dette rygte?
Henrik
Ingen kan alt, men alle kan noget.

Besvar