Vildsvinejagt fra helikopter i Texas

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Vildsvinejagt fra helikopter i Texas

Indlæg af Lassescout » 20. mar 2023, 08:56

Fænomenet beskrives i denne artikel som en "ny dille". Det mener jeg nu ikke det er, det er da mange år siden vi har set youtube videoer af den sport: https://mitjagtblad.dk/ny-dille-helikop ... matvaaben/

Jeg kan se, at artiklens forfatter mener at det ligger langt fra danske jægeres standarder at deltage i noget sådant. Det tror jeg nu da ikke. Jeg kan nemt forstille mig et set-up hvor helikopteren følger forud kendte spor hvor terrængående biler kan komme frem, aflive evt. anskudte svin og opsamle vildtet til slagtemæssig behandling. Under de omstændigheder kan jeg ikke se noget galt i at regulere på denne måde. Det kunne være p!ssesjovt og prisen et sted mellem 21.000 kr. og 35.000 kr. skulle vel også være indenfor et nogenlunde overkommeligt jagtbudget hvis man sparer op et par år.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildsvinejagt fra helikopter i Texas

Indlæg af C-X » 20. mar 2023, 09:04

At kalde det jagt, er nok at strække begrebet og heller ikke hensigtsmæssigt for jagten i Danmark.

Afskydning fra helikopter kan have store fordele, når det er bydende nødvendigt at tynde eller udrydde unaturlige bestande, der optræder som skadedyr, i skrøbelige naturområder, hvor det er svært fremkommeligt. Meget positivt kan nævnes gederne på Galapagos øerne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Vildsvinejagt fra helikopter i Texas

Indlæg af Greyberd63 » 20. mar 2023, 09:18

Disse snip fra artiklen, er årsagen til at jeg ikke bryder mig om det.
Derfor har de nu fjernet kravet om
jagttegn, når der jages svin fra helikopter og det eneste krav til skytterne er, at de skal
være over 18 og kunne tale engelsk.
Der står heller ikke noget om, hvordan man håndterer anskydninger.
Spektakulært men næppe en tilgang som danske jægere ville finde smagfuld.
For mange anskydninger, og hvor mange anskudte svin finder man ikke ?, hvor lang tid går der fra anskydning, til aflivning af dem man finder ?


mvh
grey

Besvar