Hvor ofte skyder I på åtel?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Jagt Mike
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. maj 2022, 18:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 10 times

Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af Jagt Mike » 15. feb 2023, 20:28

Hej NVF

Jeg har fået mulighed for at have en vildsvine åtel i sverige. Den er etableret og der er jævnt med svin på kameraet. Har planer om lige at lade det stabilisere sig over et par måneder. Lige nu er det kun årsgrise som er lovlige, men til april bliver der åbnet igen.

Derfor vil jeg gerne høre hvad jeres erfaringer med hvor ofte der bør skydes på en velfungerende åtel? Går ud fra at hvis der for ofte "forsvinder" grise så smitter det selvfølgelig af på hvor meget lyst de resterende har til at komme retur efterfølgende. Er der nogen af jer som har nogle erfaringer eller tommelfingerregler?

/Mike

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af Raptor357 » 15. feb 2023, 21:02

Der hvor jeg typisk tager hen, der er der trafik tre nætter i træk, en gang om måneden. jeg skyder i gennemsnit 1,3 svin på sådanne en tur.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af NWF » 16. feb 2023, 09:41

Tror man skal lytte lidt til sin egen mavefornemmelse og viden baseret på observationer fra kameraet i stedet for tommelfinger-regler :)

Har du åtlen alene eller er i flere som deles om den og derved øger jagttrykket?

På vores jagt har vi 6 åtler som vi er 3 mand til at dele, og vi freder en åtel fra tid til anden når vi synes der er skudt nok på denne over en periode eller vi kan se en adfærdsændring - så får den måske en 4-8 ugers ro. Men vi har set åtler som efter skydning af 1-2 grise pludselig er komplet døde i et par måneder til så at blive overrendt derefter, og det uden vi har ændret på noget med fodring og lign. Og vi har åtler hvor det ikke betyder det store at der skydes løbende fordi der kommer en del forskellige flokke forbi.

Min tese omkring vildsvinejagt er at hvad der virker et sted behøver ikke at virke et andet sted. Så skal jeg give et praktisk råd ville det nok være; skyd en gris eller 2 og følg med på kameraet og se om deres adfærd ændre sig.

Husk at have fokus på at holde åtlen kørende med fast fordring og evt. lidt duft i form af tjære eller f.eks. anis i fodret - så skal der nok komme grise retur igen efter fravær. En åtel som går i stå kan tage lang til at kickstarte igen.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Jagt Mike
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. maj 2022, 18:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 10 times

Re: Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af Jagt Mike » 16. feb 2023, 18:38

Mange tak for svar. De har hjulpet.

Der er som udgangspunkt kun mig og indtil videre kun en enkelt åtel. Tænker godt området kan tage et par åtler mere, men ville se hvordan det gik med den første som her inden 1. svin er skudt har rigtig fin aktivitet (uden helt at vide hvad man kan forvente...) Men der er grise ca. hver 2. nat her efter en uges drift og de bliver hængene i forholdsvis lang tid når de er der.

Vh Mike

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af NWF » 16. feb 2023, 21:57

Jagt Mike skrev:
16. feb 2023, 18:38
Mange tak for svar. De har hjulpet.

Der er som udgangspunkt kun mig og indtil videre kun en enkelt åtel. Tænker godt området kan tage et par åtler mere, men ville se hvordan det gik med den første som her inden 1. svin er skudt har rigtig fin aktivitet (uden helt at vide hvad man kan forvente...) Men der er grise ca. hver 2. nat her efter en uges drift og de bliver hængene i forholdsvis lang tid når de er der.

Vh Mike
Hvis det kun er dig, så bliver jagttrykket jo også derefter - så du skal nok ikke bekymre dig alt for meget om det - du kommer vel formentlig ikke til at være der hver uge?

Men fedt der er aktivitet så hurtigt :thumbup:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Jagt Mike
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. maj 2022, 18:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 10 times

Re: Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af Jagt Mike » 8. apr 2023, 09:56

Prøver lige at skrive videre på denne tråd...

Sidst jeg skrev var alt "lysegrønt" med massere af grise på pladsen. Var ved at gøre klar til første reelle jagttur til pladsen, men så, nærmest fra den ene nat til den anden forsvandt alt aktivitet (skulle nærmest tro at grisene var tankelæsere). Men ca. midt i marts blev der helt stille på kameraet undtagen duer, krager og traner om dagen.

Måske var det begynderheld med foderpladsen i starten - men alligevel underligt med "fuldt stop" på griseaktiviteten efter 4-6 uger med aktivitet 5-6 nætter om ugen. Har ikke noget oplevelse af at der er en nabo som har skudt løs af bestanden eller at der er blevet opsat nye foderpladser i umiddelbar nærhed.

Hvad er jeres erfaringer eller tanker?

/Mike

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af NWF » 9. apr 2023, 10:30

Har du ændret noget? Andet foder/foder fra en anden leverandør? Manglende tjære eller?

Som jeg skrev tidligere i tråden oplever vi også foderpladser som pludselig går døde, og så noget tid efter er overrendte igen - grisene har enten fundet et "bedre tilbud" eller der er noget som holde dem væk. Vi havde en foderstand hvor de intet tog af majsen, men endevendte hele området omkring standen - og det skyldes formentlig at tønden vi brugte(og som ikke var rengjort inden vi tog den i brug) havde nogle duftstoffer i sig som de ikke kunne lide.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af Ras.Killing » 9. apr 2023, 10:37

Det er ikke unormalt at du vil opleve meget mere aktivitet på foderpladsen i vintermånederne.

Fra nu af og hen over sommeren vil der være masser af føde at finde for grissebasserne. Så foderpladsen er ikke lige så attraktiv.

Dermed ikke sagt at de ikke vil komme forbi, men det kan sagtens være mere sporadisk.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Jagt Mike
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. maj 2022, 18:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 10 times

Re: Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af Jagt Mike » 30. apr 2023, 22:18

Tak for jeres svar og beklager jeg har været væk i nogle uger.

Jeg har i mellemtiden fået løst mysteriet. Kameraet viste sig at være defekt på en sådan måde at det ikke tog nogle billeder om natten. Aftenen efter jeg havde sat nyt kamera op var der grise igen i mange timer og mønsteret har heldigvis gentaget sig siden.

Nu er det også blevet til en lille gris i fryseren :smile:

Og allerede natten efter var der grise igen. Så min umiddelbare bekymring om at det blev skræmt væk har, indtil videre, vist sig at være ubegrundet.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvor ofte skyder I på åtel?

Indlæg af Lassescout » 1. maj 2023, 14:51

Tak for tilbagemelding Jagtmike, dejligt at høre.

Du skal dog være opmærksom på, at vi nu er i maj måned. Så lige om lidt bliver græsset saftspændt og fuld af næring. Det elsker grisene, så hvis du oplever nedsat aktivitet på foderpladsen i denne måned har det en helt naturlig forklaring.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar