Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Indlæg af Ras.Killing » 8. jan 2023, 18:49

Jeg jeg skal have fundet nogle patroner til min 300.WM riffel - og de skal være blyfri.

Kommer ikke til at skyde nok med den, til at jeg vil begynde at lade selv. Det skal altsa være fabriksammunition.

Det skal være en allround patron til alt fra råvildt og til de store hjorte, elg, gris osv.

Hvad er jeres erfaringer? Og hvad skal jeg kigge efter.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Indlæg af C-X » 8. jan 2023, 18:54

Jeg ville kigge på Sako Powerhead Blade.

Forsyningsmæssigt er de til at skaffe, de koster ikke absurd meget og de får generelt gode anmeldelser. Derudover kan jeg godt lide den type af projektiler, der svamper smukt op, som også Barnes TTSX gør. De holder også en ret høj vægt, for kaliberet, selvom det er blyfri.

Har ingen erfaring med .300 VM, men det var den patron jeg købte til min .308 Win.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Indlæg af KKA » 8. jan 2023, 20:44

Denne fra Hornady skulle ekspandere selv ved lange distancer, iflg jagtjournalisten:
https://youtu.be/9dAvVjO2nVQ

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Indlæg af Ras.Killing » 8. jan 2023, 20:48

KKA skrev:
8. jan 2023, 20:44
Denne fra Hornady skulle ekspandere selv ved lange distancer, iflg jagtjournalisten:
https://youtu.be/9dAvVjO2nVQ
Og den fragmentere ikke på tæt hold så? Jeg vil helst ikke ud i noget der splintre fuldstændig.

Jeg kommer næppe til at skyde på mere end maks. 200M., og reelt nok nærmere 50-100M.

En 300.WM vil næppe mangle hastighed på de afstande, så jeg er mere nervøs ved for meget fragmentation end for lidt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Indlæg af TheDarkSide » 8. jan 2023, 21:08

Ras.Killing skrev:
8. jan 2023, 20:48
KKA skrev:
8. jan 2023, 20:44
Denne fra Hornady skulle ekspandere selv ved lange distancer, iflg jagtjournalisten:
https://youtu.be/9dAvVjO2nVQ
Og den fragmentere ikke på tæt hold så? Jeg vil helst ikke ud i noget der splintre fuldstændig.

Jeg kommer næppe til at skyde på mere end maks. 200M., og reelt nok nærmere 50-100M.

En 300.WM vil næppe mangle hastighed på de afstande, så jeg er mere nervøs ved for meget fragmentation end for lidt.
Det er nok svært at få det hele.. Med 300 win mag hastighed kan de fleste kugler fragmenterer på kort hold. Jeg har oplevet at Barnes TTSX 150gr (30.06) "tabe" vinger på 50-75 meter ved seriøse knogletræf (som overarmsknogle og skulderblad) på kronvildt. Personligt stoler jeg ikke på at 150gr TTSX i min 30.06 ekspanderer tilstrækkeligt og pålideligt på meget mere end 150 meter. Der skal altså fart på for at det virker og jeg vil mene at 700-750 m/s er minimum anslagshastighed.
Men hvis du holder dig til max 100-150 meter, så ville jeg nok gå efter en 180gr kobberkugle.

Jeg tror Hornady har fat i noget med en mere fladnæset kugle. Jeg oplever ofte at indgangshullet fra en "spidsnæset" kugle (både blyholdige og blyfri) er meget lille og tit lukker til i hår, så der ikke kommer schweiss ud - Det er et problem hvis der ikke er gennemskud!
Jeg ved nogle enkelte producenter har blyholdige kugler med en skarp kant, som har til formål at klippe hår og "standse" et hul ud i indgangsiden, som derfor er mindre tilbøjeligt til at lukke til. Jeg har dog ikke kendskab til hvor effektivt det er i virkeligheden og om der findes blyfri kugler med lignende design..

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Indlæg af Raptor357 » 8. jan 2023, 23:00

Jeg skyder med 180gr barnes tsx. De seneste er ladet til 850m/s og jeg bruger dem primært til gris på kort afstand.
Skød jeg på 75m-200m så ville jeg lade dem standard, men 850m/s er rigeligt på åteljagt hvor skudafstande over 75m sjældent er set.
Jeg har aldrig set en fragmenteret barnes tsx. Ttsx er jeg derimod ikke imponeret af. Præcisionen i min riffel er skidt og de giver volddomme kødskader, sammenlignet med tsx.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Indlæg af Stoffer » 9. jan 2023, 17:07

Hej
Jeg har brugt Barnes TSX i 300wm, og det samme i 300 Blaser Magnum. Jeg har ikke oplevet fragmentering. Der er altid gennemskud og acceptabel kødødelæggelse

Stoffer

LS61
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. jan 2024, 11:45
Interesser: Al jagt
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Kan i anbefale mig en god blyfri patron i 300.WM ?

Indlæg af LS61 » 16. jan 2024, 11:54

Hej Ras
Jeg har igennem de sidste 4 år brugt Hornady GMX 165gr. til vildsvin og råvildt. 300wm'eren vil jo gerne lave lidt ballade, hvis man skyder og rammer knogler, særligt på råvildtet, men i pæne rene sideskud leverer den rigtigt fint med et lille udgangshul. På vildsvinene leverer den også fint.
bh
Lars

Besvar