Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Fixit
This member is
This member is
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. sep 2014, 20:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 56 times
Been thanked: 62 times

Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Fixit » 17. maj 2022, 19:56

Vi plejer jo at have en tråd om dette.
Jeg lægger hermed ud med ham her, min første premiere buk :smile:
Han kom ud i det åbne, skovede område foran mig, tulrede rundt mellem bunkerne af kvas og stamme. Der gik vel en tyve, femogtyve minutter med gemmeleg, og verificering af ham, inden han stillede sig for, og fik en kugle fra 90-100m
Hoppede lodret op, og satte i løb, jeg var pænt sikker på kuglen sad i tremmekasse, men klar til at følge op.
Han løb 10-15m, vendte rundt og stod med siden til, med et flot rødt udgangshul, og væltede så rundt med alle fire stænger i vejret kl. 08:10.
Gennemskud af lunger, indgang mellem to ribben, udgang gennem ét ribben.
Som sagt, min første buk på premieremorgenen, efter få timer i stigen, i skønt vejr.
Hvor er det fedt at være i gang igen - Knæk & Bræk til jer derude!
(Jep, den er lukket, men afladt ;-)
Vedhæftede filer
99300DF4-F003-4D73-867D-C0E35A5AD001.jpeg

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af 458hunter » 17. maj 2022, 20:46

Jeg skød denne lille gaffel i bast den 16/5 20:20. Havde kigget på den og en anden flottere gaffel hele aftenen. Der er flere fornuftige bukke i området så valgte at skyde denne som jeg ikke tror blir til noget. Kødet fejler jo ikke noget.

Skudt på under 50 meter med høj bladkugle (lidt skråt) og den gik lige ned. Blaser R8, 308win, 178gr ELD-X over N540.
Vedhæftede filer
96E1FCF8-EBB5-4509-9E87-B7F8EA781672.jpeg

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af The Mad Viking » 17. maj 2022, 22:35

Fixit skrev:
17. maj 2022, 19:56
Vi plejer jo at have en tråd om dette.
Jeg lægger hermed ud med ham her, min første premiere buk :smile:
Han kom ud i det åbne, skovede område foran mig, tulrede rundt mellem bunkerne af kvas og stamme. Der gik vel en tyve, femogtyve minutter med gemmeleg, og verificering af ham, inden han stillede sig for, og fik en kugle fra 90-100m
Hoppede lodret op, og satte i løb, jeg var pænt sikker på kuglen sad i tremmekasse, men klar til at følge op.
Han løb 10-15m, vendte rundt og stod med siden til, med et flot rødt udgangshul, og væltede så rundt med alle fire stænger i vejret kl. 08:10.
Gennemskud af lunger, indgang mellem to ribben, udgang gennem ét ribben.
Som sagt, min første buk på premieremorgenen, efter få timer i stigen, i skønt vejr.
Hvor er det fedt at være i gang igen - Knæk & Bræk til jer derude!
(Jep, den er lukket, men afladt ;-)
Cool bukkeriffel. :numberone:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

HenrikMT
This member is
This member is
Indlæg: 184
Tilmeldt: 9. maj 2018, 12:52
Interesser: Jagt og Jagtfeltskydning
Geografisk sted: Herlufmagle
Has thanked: 67 times
Been thanked: 62 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af HenrikMT » 17. maj 2022, 23:12

Købte ejendom i december med 10ha, så i år er første år med bukkejagt hjemme.
Morgenen blev brugt på Stevn med konsortiet, ikke noget.
Men 16. om aftenen skulle være herhjemme.
Havde set en ung lovende buk, som naboen og jeg gemmer.
Men også set en agressiv gaffel og en underlig gaffel - nærmest en lille seksendser bare uden forsprosser.
Så en af de to skulle væk.

Klokken 18.55 lukkede jeg hoveddøren for at gå ud til remisen og vente på hvad der ville ske.
Nåede dog kun lige ud fra indkørslen, da jeg så en rå komme spurtende med en buk lige i røven.
Kikkerten op, jo det var den lille aggressive gaffel.
Den løb videre rundt om hjørnet, og væk var den.
Jeg fik hurtigt bevæget mig 40 meter ud på marken, skulle de komme retur.
Og det gjorde de, riflen op i ViperFlex'en, og da bukken kortvarig stod stille fik den en 223rem på bladet.
Klokken var nu 18.58

Aftenen gik ikke som planlagt med at sidde og vente på bukken og nyde aftenen.
Derimod kom han direkte på slagtebænken og videre i fryseren.

Dejligt, når man kender sine dyr på jorden, og dejligt med godt naboskab, hvor vi er ret enige om at gemme de lovende og kun skyde de dårlige (her mega aggressiv - ene spros knækket, og noget der minder om "bokser tud"), og dem der er toppet og ikke bliver "bedre".

Ps.
Glæder mig til at se kraniet, den virker dom om den har haft brækket næsen.

FB_IMG_1652735643607.jpg
Nordisk Våbenforum aka Heste-nettet for voksne mennesker.

Jagt og skydning er ikke en hobby - det er meningen med livet!

EMD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 279
Tilmeldt: 20. jan 2008, 15:36
Interesser: Jagt og natur.
Geografisk sted: Tórshavn.
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af EMD » 25. maj 2022, 19:48

Hej.
Jeg fik denne lidt specielle buk den 17. maj ved 21 tiden i det vestjyske. Den fik desværre en lidt baglig kugle, som smadrede leveren, så den løb blot 15 meter, hvorefter jeg gav den en kugle på halsen. Skudt med en 6,5 gram i en 243 uden gennemskud. Super kaliber til råvildt, men spændt på hvordan det vil gå med blyfri kugler.
Vedhæftede filer
20220517_205623.jpg

Fixit
This member is
This member is
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. sep 2014, 20:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 56 times
Been thanked: 62 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Fixit » 25. maj 2022, 19:59

Tillykke!
Sad lige og undrede mig over så stille tråden var.
Spøjs opsats, knækket ved kamp, hegn eller møde med trafik, nogen bud?

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af KKA » 26. maj 2022, 09:12

Min viv skød denne i aftes - jeg gider ikke aktiv bukkejagt, men er ofte ledsager. Det er sjovere at at opleve hendes enthusiasme - hun har også kun skudt 39 bukke!’
61AA4C7A-42CC-44EF-BBA3-3DF7DE73475D.jpeg

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af HR » 27. maj 2022, 00:06

Det er meget stille rundt omkring, det hører jeg både fra kammerater, på skydebanen og fra en god ven i en stor jagtforretning. Men jeg fik en fin en her til aften. Kuglen sad perfekt lige bag skulderen, men jeg havde (som altid :impatient: ), en dårlig fornemmelse (skudt med lidt tidspres og i bevægelse inde på 20m). Og den løb derfra i rask trav uden skudtegn. Heldigvis lå den som den skulle efter 50m. Fik så lige dobbelt op på oplevelsen ved at ringe til en ven der træner en ung toller på sweiss :razz: . Dejligt at se hunden finde sit første dyr (den var konstateret død før jeg ringede til ham). Dejlig aften :smile: .
HR
20220526_205348.jpg
20220526_205348.jpg
PS. Sako Blade i 30-06. Første buk med blyfri og yderst tilfreds med virkningen. Jeg lægger den i den terminalballistiske tråd når jeg får frakken af ham.
Vedhæftede filer
20220526_204928.jpg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Bofhenator » 27. maj 2022, 10:01

HR skrev:
27. maj 2022, 00:06
... Fik så lige dobbelt op på oplevelsen ved at ringe til en ven der træner en ung toller på sweiss :razz: . Dejligt at se hunden finde sit første dyr (den var konstateret død før jeg ringede til ham). Dejlig aften :smile: .
HR20220526_205348.jpg20220526_205348.jpg
...
Tillykke med bukken!

Fedt der er tid og overskud til at træne hunden også. Det kan nemt komme positivt retur en dag :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Krung » 27. maj 2022, 20:19

Jeg fik endelig ledet min bror til en skudchance. Han har ikke sin egen jagt, men for lidt hobby topkapperi, fik han skudt sit første rådyr på min svigerfars marker. Det var en fed oplevelse, hvor jeg selv fik opdaget en buk 8 meter væk, før den opdagede mig. Jeg kunne høre den pruste (svælgbremser sikkert) og jeg genkendte lyden. Jeg fik næsten stødt den i retning af skytten, men den kendte labyrinten i rapsen bedre.

Senere fik vi øje på buk nummer 2, men den kunne vi ikke få skudt til.

Der troede vi aftenen var forbi.

Han runder et hjørne og ser buk nummer 3. 70 m ude og et godt skud senere er min mission fuldført. 4 minutter i lukketid.

Nu tror jeg sgu ikke han kan lægge jagten fra sig.

Weidemannsheil, blod, unterberg, sidste måltid og alt det der senere, begynder det hårde arbejde. Det er noget rod at brække dit første dyr som nybegynder i tusmørke (min pandelampe var løbet tør, fark). Men det er bedre end at stå op kl 4:15.

Jeg har guidet min bror rundt på reviret måske 4 gange og det føles så overlegent, når man har en ide om hvor dyrene kommer og det så viser sig at være rigtigt. Jeg havde selv riffel med, men er meget gladere for at han fik et godt skud og god oplevelse.

Jeg tror sgu jeg bedre kan lide at hjælpe andre til succes, end at skyde dyr nummer n.

Det var også vildt fedt at de sidste 3 indskynings-tjek-skud fra min bror, rørte hinanden og var i Bulls eye. Min nye brugte minispotterkikkert virkede fint og jeg er sgu også lidt bange for at jeg snart bedre kan lide at spotte end at skyde selv.

Fedt når mission, grej og Diana går op i en højere enhed.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Ras.Killing » 27. maj 2022, 23:04

Jeg fik her til aften den buk, som jeg har været efter siden d. 16 maj.

Det er første gang at jeg har prøvet at gå efter en specifik buk, og ikke bare en tilfældig på terrænet.

Bukken.jpg

Samtidig blev det også min første anskydning... Så er det en oplevelse med blandede følelser!

Det var egentlig slet ikke min plan, at jeg ville have været på jagt her til aften, men forholdene var perfekte (regn hen af aftenen, og så opklaring den sidste times tid inden solnedgang). Jeg kunne derfor ikke dy mig for at gå en tur med riflen.

Og på vej til min plads spotter jeg så den buk jeg har set ved flere lejligheder, men endnu ikke haft på skudhold. Nu stod han der så, lidt over 100 meter ude.

Optimalt set ville jeg gerne have været lidt tættere på, men jeg får sat mig på min skammel og lagt riflen an på min hjemmelavede skydestok. Det hele føles fint, og jeg har godt hold på bukken. Da han vender rundt for at gå ind i skoven igen tør jeg ikke trække den længere, og jeg løsner et skud til ham. Det hele føltes fint, men bukken forsvandt i skuddet.

Efter 1-2 minutter træder han dog ud af skoven igen. Min første tanke var at jeg havde skudt forbi, men bukken tegner dog for at være ramt. Han træder blot et par meter ud fra skoven, og ligger sig i det høje græs.

Her er jeg godt klar over at den er gal...

For god ordens skyld giver jeg ham dog en 5 minutter i sårlejet, for lige at give ham chancen for at forende, men da han 5 minutter efter stadig ligger med hovedet oppe, så vil jeg ikke trække den længere. Han skal have et skud mere.

For at forstyrre ham mindst muligt ligger jeg mig ned på maven, og begynder at kravle fra hegnet og ud over marken. Jeg får kravlet mig yderligere 20-30 meter ind på ham, hvorefter han rejser sig og vil til at gå videre. Jeg får i mellemtiden sat mig op, og er klar i en sidende skydestilling. Da han vender bredsiden til løsner jeg en kugle mere, og han falder om i knaldet.

På vej ned til ham er jeg meget spændt på at se hvor den første kugle sidder. Jeg bliver dog mere end almindeligt overrasket, da jeg ser at begge skud sidder ind for 2-3cm. fra hinanden.

skud.jpg

Egentlig sidder skudende fint, og hvor jeg har sigtet på bukken... De sidder bare 15cm for højt!

Riflen blev skudt ind d. 15 maj, hvor der ikke var noget at komme efter. Jeg syntes det virker usandsynligt (men dog ikke umuligt), at jeg skulle have sat to dårligt skud så tæt på hinanden :???: hvorfor jeg tror at indskydningen kan have rykket sig? Det må jeg have testet en af de kommende dage.

Jeg føler mig ufattelig heldig over at have fået bukken. Havde han valgt at gå dybere ind i skoven, så skulle jeg have haft en schweishund ud, til et skud der ikke har kastet synderligt meget blod og schweis af sig. Det havde været en vanskelig opgave, specielt i mørket.

Det er mig dog en gåde, at bukken overhovedet har været i stand til at bevæge sig efter første skud...

Terminalballistik.jpg

Jeg skyder med en 308.W Lapua Mega, og den har altså lavet noget af et sår ganske tæt på ryggen. Det andet skud (det til højre) har knust ryggen fuldstændig, men jeg er forundret over, at bukken i det hele taget er i stand til at bevæge sige efter det første skud :what: Jeg er spændt på at se hvordan det ser ud, når jeg får frakken af ham.
Senest rettet af Ras.Killing 27. maj 2022, 23:29, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af TheDarkSide » 27. maj 2022, 23:23

Ras.Killing skrev:
27. maj 2022, 23:04
Jeg fik her til aften den buk, som jeg har været efter siden d. 16 maj.

Det er første gang at jeg har prøvet at gå efter en specifik buk, og ikke bare en tilfældig på terrænet.


Bukken.jpg


Samtidig blev det også min første anskydning... Så er det en oplevelse med blandede følelser!

Det var egentlig slet ikke min plan, at jeg ville have været på jagt her til aften, men forholdene var perfekte (regn hen af aftenen, og så opklaring den sidste times tid inden solnedgang). Jeg kunne derfor ikke dy mig for at gå en tur med riflen.

Og på vej til min plads spotter jeg så den buk jeg har set ved flere lejligheder, men endnu ikke haft på skudhold. Nu stod han der så, lidt over 100 meter ude.

Optimalt set ville jeg gerne have været lidt tættere på, men jeg får sat mig på min skammel og lagt riflen an på min hjemmelavede skydestok. Det hele føles fint, og jeg har godt hold på bukken. Da han vender rundt for at gå ind i skoven igen tør jeg ikke trække den længere, og jeg løsner et skud til ham. Det hele føltes fint, men bukken forsvandt i skuddet.

Efter 1-2 minutter træder han dog ud af skoven igen. Min første tanke var at jeg havde skudt forbi, men bukken tegner dog for at være ramt. Han træder blot et par meter ud fra skoven, og ligger sig i det høje græs.

Her er jeg godt klar over at den er gal...

For god ordens skyld giver jeg ham dog en 5 minutter i sårlejet, for lige at give ham chancen for at forende, men da han 5 minutter efter stadig ligger med hovedet oppe, så vil jeg ikke trække den længere. Han skal have et skud mere.

For at forstyrre ham mindst muligt ligger jeg mig ned på maven, og begynder at kravle fra hegnet og ud over marken. Jeg får kravlet mig yderligere 20-30 meter ind på ham, hvorefter han rejser sig og vil til at gå videre. Jeg får i mellemtiden sat mig op, og er klar i en sidende skydestilling. Da han vender bredsiden til løsner jeg en kugle mere, og han falder om i knaldet.

På vej ned til ham er jeg meget spændt på at se hvor den første kugle sidder. Jeg bliver dog mere end almindeligt overrasket, da jeg ser at begge skud sidder ind for 2-3cm. fra hinanden.


skud.jpg


Egentlig sidder skudende fint, og hvor jeg har sigtet på bukken... De sidder bare 15cm for højt!

Riflen blev skudt ind d. 15 maj, hvor der ikke var noget at komme efter. Jeg syntes det virker usandsynligt (men dog ikke umuligt), at jeg skulle have sat to dårligt skud så tæt på hinanden :???: hvorfor jeg tror at indskydningen kan have rykket sig? Det må jeg have testet en af de kommende dage.

Jeg føler mig ufattelig heldig over at have fået bukken. Havde han valgt at gå dybere ind i skoven, så skulle jeg have haft en schweishund ud, til et skud der ikke har kastet synderligt meget blod og schweis af sig. Det havde været en vanskelig opgave, specielt i mørket.

Det er mig dog en gåde, at bukken overhovedet har været i stand til at bevæge sig efter første skud...


Terminalballistik.jpg


Jeg skyder med en 308.W Lapua Mega, og den har altså lavet noget af et sår ganske tæt på ryggen. Det andet skud (det til højre) har knust ryggen fuldstændig, men jeg er forundret over, at bukken i det hele taget er i stand til at bevæge sige efter det første skud :what: Jeg er spændt på at se hvordan det ser ud, når jeg får frakken af ham.
Godt du fik den og tillykke med en fin buk :smile: :thumbup:
Mit gæt ville være at det første skud er det der sidder højest og bukken formentlig ikke gået ind i skoven, men blot faldet i skuddet. Det ligner et typisk tapskud og selvom der er et kæmpe hul i ryggen på dyret, vil det ikke være dræbende, da rygraden ikke er skudt over. Dyret vil da tit komme sig inden for få minutter og ikke være til at få fat på igen (heller ikke med schweisshund).
En jagtkammerat lavede samme nummer for et par år siden: Bukken faldt i knaldet, lå stille i 5 minutter, rejste sig og løb væk. Han skød så bukken igen efter et par uger og da havde den et knytnæve stort hul i ryggen, som tilsyneladende ikke påvirkede dyret..

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af GlennL » 27. maj 2022, 23:32

Fik min første buk her til aften! :biggrin:
En ulige seksender. Opsatsen er ikke ret køn men den når da over ørene.
Fik skudt den lidt højt så jeg skød rygsøjlen over på den.
Lille hul på den ene side - meget stort hul på den anden side.
8C82C91A-256F-4286-BF33-B6943DC6E297.jpeg
1D869779-8B56-4B64-98A8-A95250F26A44.jpeg

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af HR » 27. maj 2022, 23:47

GlennL skrev:
27. maj 2022, 23:32
….Opsatsen er ikke ret køn men den når da over ørene.
Pjat, den er da fin, tillykke!
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af TheDarkSide » 29. maj 2022, 05:51

Jeg har indtil nu haft mange chancer til bukke, men hver gang har det været unge og lovende bukke, som jeg ikke har haft lyst til at skyde.
Endelig lykkedes det dog at finde en buk jeg fandt interessant :smile:
Jeg tror den har lidt alder, særligt grundet opførsel og så korte, tykke rosenstokke og gode store rosenkrans. Måske en buk på retur eller måske bare en yngre 3-4 års buk der ikke har sat godt op :what:
Men en god oplevelse uanset.
Vedhæftede filer
20220528_214041.jpg

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Caspian1911 » 31. maj 2022, 07:45

Gammel buk skudt mandag 30/5 kl 20:30 på 60 meters afstand med .308 SST. Min første 6-ender :smile:
1166FC94-7F0C-4DF1-AA3E-1EC446E3D7E0.jpeg
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af HR » 4. jun 2022, 15:46

Tillykke, den er godt nok flot :razz:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Agaarden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 1. sep 2018, 18:19
Interesser: Jagt, Land Rover
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 32 times
Been thanked: 53 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Agaarden » 6. jun 2022, 23:31

Efter 5 år med jagttegn kan jeg kalde mig for bukkejæger :smile:

Første buk, og tilmed skudt på egen jord, som jeg købte for godt 2 år siden. Afstanden var ca. 74m, og han væltede på stedet, med benene i vejret.
Han er ikke den største, hverken af krop eller opsats, men for mig er han helt perfekt, og bliver helt sikkert skuldermonteret :razz:

Helt igennem en perfekt aften, og i de 2 timer inden bukken kom forbi, var der massere af underholdning i form af en fin rå, hare, duer og fasaner :smile:
DSC_0927.JPG
Med Venlig Hilsen
Agaarden

Fixit
This member is
This member is
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. sep 2014, 20:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 56 times
Been thanked: 62 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Fixit » 7. jun 2022, 00:00

Det lyder som den helt rigtige oplevelse!
Første buk er altid speciel - Tillykke for pokker :Hug:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af FrederikF » 3. jul 2022, 18:19

Skød en lille skæv klitbuk ude i nationalpark Thy i går. Hyggelig tur måtte mave mig gennem et større vådområde. Der stod to traner, en dåhjort og to små bukke på et stykke med flad vegetation. Alt gik fint, omend det var kravl, vent , kravl, vent når der var så mange øjne, der kunne opdage mig og ændre odds en del til bukkens fordel. Lægger an til at skyde bukken på 70m. Bukken finder så ud af at den vil noget andet og går ret imod mig - heldigvis er jeg i god vind. Da bukken når ind på 12-14 m vender den bladet til. Bang. Bukken springer 1M op i luften og gør omkring Bang. Bukken lægger sig ca 2 M fra første skud. Da jeg kommer hen til bukken kan jeg se to bladkugler, gennemskud fra begge sider. Placeret “svenskt” lige bag bladet. Men jeg ser også at der pibler blod ud fra højre kølle - det forstår jeg intet af. Hjem og brække og flå. Der er indgang/udgang på bladet på begge sider. Lunger væk, lever smadret. Men maven er også punteret (øv) og højre kølle har knust den store knogle ( men der er ikke så meget som en blodudtrækning) . Altså må et fragment fra projektilet have fundet vej gennem mave og gennem låret. Det lyder måske ikke så mærkeligt igen, men jeg skyder med blyfri .222rem FOX - de er lette og ser ud til at lave fine gennemskud, men desværre ser det ud til også med trælse fragmenter. Har ikke oplevet før med 222 at maven var smadret, har så også kun brugt Gameking (altid gennemskud og bom-død).
13CE0225-AA16-46AA-AE83-6FCD8103D70B.jpeg

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Bofhenator » 12. jul 2022, 06:40

PXL_20220712_031508383.jpg
Hiver det sidste ud af årets bukkejagt :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 1. feb 2007, 21:32
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 28 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Angus » 14. jul 2022, 21:04

Fra egen jord …
Vedhæftede filer
260833BF-3754-4A24-9B43-6EADDDC89973.jpeg
At jage er at leve

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af HR » 14. jul 2022, 21:13

Wow, han var vist ikke fra sidste år. Har du et billede hvor man kan se propertionerne på hoved og hals? Og hvad vejer han brækket?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 1. feb 2007, 21:32
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 28 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Angus » 14. jul 2022, 21:20

Fik aldrig vejet den, men vil tro omkring 20kg.
Vedhæftede filer
19145028-1AC5-49F4-881F-47288F746119.jpeg
At jage er at leve

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Sommerbuk 2022 - Knæk & Bræk

Indlæg af Kortmentyk » 14. jul 2022, 21:30

Super flot buk. Stort tillykke.
Må man spørge hvor på Vestsjælland?

Besvar