Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af Ras.Killing » 11. maj 2022, 13:58

Jeg kan ikke huske om jeg har stillet spørgsmålet før - men ellers kommer det her igen.

Jeg har læst et par artikler om emnet, men jeg syntes at et gennemgående tema er, at man snakker ud fra større arealer, konsortier o.lign. med egen bestand af råvildt... Men hvordan forvalter man bedst råvildtet og ikke mindst bukkene på små revier? Jeg tager udgangspunkt i min egen jagt, men spørgsmålet skal ses mere overordnet.

Vi ejer selv lige knapt 4ha, og så støder der 10ha op til, som jeg også må jage på. Arealet er hovedsageligt dyrket agerjord og græs til hø/wrap. Altså ikke et areal der holder på sin egen bestand af råvildt, men som hovedsageligt trækker på en tilstødende skov, hvor der ikke rigtig drives jagt.

Vi har haft jorden i 4 år, og jeg har gjort mig lidt tanker om jagten, men ikke lavet nogen decideret forvaltningsplan. I første omgang har min fokus ligget på ikke at skyde for meget og holde et lavt jagttryk. Skød forrige efterår en flot seksender, og sidste efterår et sygt rålam. Sidste forår skød min nabo en god buk, hvorfor jeg selv valgte ikke at skyde nogen.


Min buk fra forrige år:
FB_IMG_1652263245091.jpg
Naboens buk fra sidste år:
received_944560629627988.jpeg

Hvis naboen eller jeg selv skyder en god buk igen i år, så begynder der jo at tegne sig et billede af, at de stærke bukke skydes væk og de mindre og/eller svage bukke står tilbage...

Hvis jeg fra tid til anden gerne vil have muligheden for at skyde en pæn buk, så er min umiddelbare indskydelse, at jeg i stedet bør gå efter de mindre/svage bukke eller hundyr og lam i efteråret, og så med nogle års mellemrum prøve at få en stor buk.

Men giver det overhovedet mening at tænke i de baner, når vores areal ikke er større end det er? Chancen for at en pæn buk bliver skudt af andre i området, er jo væsentlig større end hvis man havde 100ha at gøre godt med. Den der gemmer til natten gemmer til katten ved i nok.

Giver det bedre mening at lade alle de små gå og så skyde en stor når og hvis chancen byder sig?

Hvad gør i andre med små revier? Har i en plan for området eller tager i det som det kommer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af Krung » 11. maj 2022, 14:16

Ras.Killing skrev:
11. maj 2022, 13:58
Hvad gør i andre med små revier? Har i en plan for området eller tager i det som det kommer.
Der jeg jager, vælter vi os i råvildt, men det skyldes at jeg er den eneste, der jager med riffel og at jeg kun er ude med riflen en håndfuld gange om sommeren. Sidst i januar så vi 19 forskellige individer på samme eftermiddag. Så vi har ikke noget plan, andet end at vi hellere må se at få skudt nogle, inden de bevæger sig helt ind i drivhuset. Det lyder jo som pral, men det er nu ikke fordi vi har de store bukke at vise frem. Jeg skyder typisk lam og råer.

En gang fik jeg 20 min i lukketid øje på bukken midt på den flade mark og jeg brugte resten af tiden på at snige mig ind på den. Jeg var helt uden skjul på den mark. Min telefon siger det er lukke tid nu og jeg kigger lidt på bukken. Så rejser jeg mig op og tager hatten af som tak for kampen. Så springer den over til naboen, som straks nedlægger den :cry:

Hvis man vil have store bukke på et lille revir, kan jeg ikke se anden udvej end at snakke med naboerne om en plan.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af HR » 11. maj 2022, 14:27

@Ras

Jeg syntes at du gør det rigtige. Det bedste værktøj til råvildtforvaltning på små revirer er godt naboskab! Vis din nabo de billeder du tager af unge og lovende bukke som du har taget mens du sad med riflen. Så ved han at i ikke står i konkurrance om at skyde først. Og hvis du er heldig, så deler han dit ønske om at lade bukkene gå til modenhed. Og det er meget nemmere at gøre i praksis hvis man ved at bukken får lov at gå hvis man ikke selv skyder den.
/HR

P.S. Der skydes i DK ca 1 buk pr 64ha. Med god forvaltning kunne flertallet være modne 3-endere, men sådan er det nok desvære ikke. Så skal vi sige 1 god buk per 150 ha per år? Så selv med en buk hvert andet år så er din jagt nok på kanten af det bæredygtige.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af TheDarkSide » 11. maj 2022, 17:17

Det giver ikke meget mening at snakke om forvaltning på 14 ha mark, isoleret set. Dit terræn kan ikke holde råvildt selv og de dyr du ser, deler du med naboerne. Bukke kommer langt omkring, især nu her i maj (det ses også i antallet af påkørte dyr).
Jeg har f.eks. fanget samme buk på vildtkamera på to forskellige arealer jeg har jagten på. Afstanden mellem de to observationer er ca. 1500 meter i luftlinje og bukken har som minimum krydset 3 forskellige naboarealer og sandsynligvis nogle flere - Alle besat med jægere. Desuden har bukken passeret en landevej og en mindre landsby.

Din nabo og du har jo skudt et par gode bukke, så helt skidt er det jo nok ikke.
Jeg vil foreslå at fokusere på små/syge dyr (uanset køn og alder) og så skyd da bare en god buk hver 2. eller 3. år, hvis det virker rimeligt og du har lyst.
Kig på kropstørrelse og ikke opsats, når du vurdere om et dyr er sendt eller skidt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af Ras.Killing » 11. maj 2022, 17:53

Krung skrev:
11. maj 2022, 14:16
Ras.Killing skrev:
11. maj 2022, 13:58
Hvad gør i andre med små revier? Har i en plan for området eller tager i det som det kommer.
Hvis man vil have store bukke på et lille revir, kan jeg ikke se anden udvej end at snakke med naboerne om en plan.
HR skrev:
11. maj 2022, 14:27
Jeg syntes at du gør det rigtige. Det bedste værktøj til råvildtforvaltning på små revirer er godt naboskab!
Så langt er vi enige! :biggrin: Men hvordan ville i gribe det an i praksis?

Hvem afgør hvornår bukken er stor nok, er det først til mølle når bukken er klar, hvor mange må man skyde osv. osv., jeg syntes der er ufattelig mange faldgrupper i sådan en aftale og jeg kunne godt frygte, at det hurtigt kunne give flere problemer end det gavner. Vi har tidligere været med i et hjortelaug på en anden jagt, som endte præcis sådan.

Man kunne også hurtigt efterlader sig det indtryk, at man gerne vil have naboen holder lidt igen... Fordi man selv vil skyde en stor buk.
TheDarkSide skrev:
11. maj 2022, 17:17
Din nabo og du har jo skudt et par gode bukke, så helt skidt er det jo nok ikke.
Det er det helt sikkert ikke! Mit indtryk er at der er en god og sund bestand i området. Jeg fandt denne for en måneds tid siden, ca. 1km. fra vores ejendom af landevejen. Det har helt sikkert også været en fin buk.

død buk.jpg

Skoven vi grænser op til (og hvor der ikke drives jagt) er uden tvivl grunden til, at nogle af bukkene får lov til at vokse sig store. Det er en ældre herre der har det, som ikke bryder sig om jagt,.. Og jeg håber at han lever mange år endnu :smile: for ejendommen ryger nok på en af de store godsers hænder, når engang han går bort, og så udlejes skoven sikkert til et stort konsortie.
Senest rettet af Ras.Killing 11. maj 2022, 20:51, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af TheDarkSide » 11. maj 2022, 19:08

Som du beskriver området, så vil der nok altid være pæne bukke. Om du eller din navo skyder en ung lovende buk eller en "høstmoden" buk betyder næppe noget i forhold til at få større bukke i bestanden. Det betyder derimod noget hvor mange bukke der skydes. Sagt med andre ord: Er der bukke nok, skal der nok blive nogle gode bukke.
Du kunne jo evt. overveje om du skulle plante 1-2-3 ha til på dine 4 ha. Der er måske mulighed for tilskud til planter eller eroderet skovrejsning. Så er du fremtidssikret :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af Ras.Killing » 11. maj 2022, 20:49

TheDarkSide skrev:
11. maj 2022, 19:08
Du kunne jo evt. overveje om du skulle plante 1-2-3 ha til på dine 4 ha. Der er måske mulighed for tilskud til planter eller eroderet skovrejsning. Så er du fremtidssikret :smile:
Det er overvejet og der kunne ikke gives tilskud til projektet.

Vi ligger i et “naturskønt område”, hvor man ikke vil give tilskud til skovrejsning. Vi må gerne, men det er for egen regning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af Ras.Killing » 12. maj 2022, 16:02

Har af og til haft en buk i kikkerten de sidste par uger, og nu lykkedes det at fange ham på kameraet, på et af vekslerne.

Buk.jpg

Når jeg har haft ham i kikkerten, så er han umiddelbart af god kropsbygning. På afstand er man ikke i tvivl om at det er en buk. Han virker også til at været kraftig i stængerne, så jeg tror ikke det er en 1-2 års buk. Opsatsen er dog ikke imponerende - det er vel det man betegner som en dræber buk?

Hvad tænker i? Er det en ung buk, hvor der stadig er potentiale at bygge på, eller buk der ikke bliver til meget mere.

Ud over ham har jeg spottet et par mindre gaffelbukke også, som næppe er mere end et eller to år.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af Bobo » 12. maj 2022, 17:54

Jeg er ikke selv interesseret i at hænge horn op på væggen, men går mere op i at spare de bukke der har en god krop uanset opsats. Vi har desværre fået en ny udefrakommende nabo på et jordstykke i forbindelse med frasalg af jord fra et vådområde projekt, og han ser ikke værdien i det gode naboskab vi har dyrket igennem mange år. Sidste år sad jeg på jagt den 15-7 om aftenen og der kom den ret store frem buk frem ( både krop og opsats var noget over det jeg har skudt nogensinde) og det eneste jeg holdt øje med var om den gik over til den nye nabo, så ville jeg have skudt inden den gjorde det. Den gik heldigvis den anden vej, så jeg lod den gå og følte mig som et dårligt menneske der ikke under andre noget, men sådan er det jo nogen gange når man ikke er perfekt. Bukken døde på vejen i september, eller også har der været 2 af den kaliber :smile: men håber den har spredt sine gener

Pointen er - gå langt for at have et godt naboskab :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af TheDarkSide » 12. maj 2022, 21:17

Bobo skrev:
12. maj 2022, 17:54
Pointen er - gå langt for at have et godt naboskab :razz:
:thumbup:
Og en ting er helt sikkert: De bukke man skyder bliver ikke ældre :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Forvaltning af råvildt/bukke på små revier?

Indlæg af Ras.Killing » 17. maj 2022, 19:04

Havde den ene af de små gaffelbukke for i morges :thumbup: små 10 meter.

D38489A8-0733-4573-AA95-2D289EF9B0D0.jpeg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar