Artikel om skudplacering på råvildt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Bofhenator » 6. maj 2022, 08:13

Interessant artikel om forskellen på bladskud og CNS skud på (især) råvildt.

https://www.netnatur.dk/cns-kuglen/
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Epae » 6. maj 2022, 10:13

meget interessant artikel, men virker som et meget lille træfpunkt efter min smag.
Senest rettet af Epae 6. maj 2022, 21:13, rettet i alt 1 gang.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af BentxBetjent » 6. maj 2022, 12:22

På tide.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 539
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af 1900 » 6. maj 2022, 16:58

ikke min kop the

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af FrederikF » 6. maj 2022, 17:26

Det var også et diskussionsemne da jeg tog jagttegn tilbage i slut firserne. Husker tydeligt en video udgivet af en skotsk stalker, der plæderede meget stærkt for denne skudplacering.
Benytter den selv når græsset er vel højt og jeg har eks en 222rem med.
Men skuddet giver nu nemt unødvendig kødødelæggelse.

Langt de fleste bukke jeg har skudt er skudt med en “svensk bladkugle”, altså et skud der går gennem lungerne uden at berøre bovene, hjertet er langtfra altid ramt - “motorrummet ser ud som om der har været en stavblender igennem. Det er ikke hundredevis af dyr jeg har skudt, men dog en del gennem årene (jeg plejer at skyde i hvert fald een forårsbuk og ofte slår det ikke helt til) dertil de der falder på vinter “reguleringer”. Hovedparten af dyrene er skudt med 6,5-06 og en monometalkugle i kobber, eller 10,1 g Oryx. Jeg har ikke oplevet nogen af dem løbe mere end få meter, jeg har ikke oplevet at de har spjættet og viftet med ørene. De har typisk væltet på stedet, eller løbet 15-20m for så at falde stendøde. Der har som oftest ikke været kød der skulle skæres væk. Og ingen defekte bove.

Men enhver er jo salig i sin tro :giggle:

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af S200 » 6. maj 2022, 18:50

1900 skrev:
6. maj 2022, 16:58
ikke min kop the
Heller ikke min.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af HR » 6. maj 2022, 19:17

Og heller ikke min. Aller første sætning i artiklen er at “Der har i rigtigt mange år været tradition for at anvende hjertekuglen på hjortevildt”. Og den præmis er simpelt hen forkert. Traditionen er et skud midt på bladet! Og med det på plads, så falder artiklen fra hinanden. Der er alt for lille margen for fejl med den skudplacering som forfatteren anbefaler.

Disclamer. Jeg skyder selv som regel højt på bladet og sætter stor pris på den knockout effekt som det giver. Men der er forskel på at skyde efter midt/højt på bladet, og så helt oppe i CNS.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af TheDarkSide » 6. maj 2022, 20:42

Helt i hegnet efter min mening! Og den anbefalede skudplacering giver ikke megen fejlmargen..

Artiklens forfatter hævder at et hjerteskudt rådyr kan løbe 666 meter :rolf: Jeg tænker forfatteren ville have godt at komme lidt mere på jagt og få lidt praktisk erfaring :giggle:

Jeg har endnu ikke oplevet et mave- eller leverskudt stykke råvildt har løbet over 100 meter før det, som absolut minimum, har sat sig så hårdt i sårleje at det ikke kan rejse sig igen.

Hvad er der i øvrigt galt i at et rådyr løber 10-30 meter før det forender?? Med typiske kalibre/kugler er der normalt masser af schweiss at følge, så selv urutinerede jægere kan se "den er god nok" og finde dyret uden videre.

På tryk- og drivjagt efter kronvildt (hvor man ofte ikke må skyde til yderligere vildt, hvis påskudt vildt ikke er synligt forendt) vil jeg gerne bruge den i artiklen anbefalede skudplacering, da der er væsentligt større fejlmargen på krondyr. Men på pürsch og anstandsjagt forsøger jeg næsten altid at placere skuddet lige bag bladet, uanset vildtart, for at minimere kødspild.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Ras.Killing » 6. maj 2022, 21:00

HR skrev:
6. maj 2022, 19:17
Aller første sætning i artiklen er at “Der har i rigtigt mange år været tradition for at anvende hjertekuglen på hjortevildt”. Og den præmis er simpelt hen forkert. Traditionen er et skud midt på bladet! Og med det på plads, så falder artiklen fra hinanden.
Det var også min første tanke.

Jeg har ikke noget imod CNS kuglen, og virkningen taler for sig selv! Men det giver mere ødelæggelse af kødet end en kugle bag bladet, og margin for fejl er mindre end en traditionel lungekugle.

At fremhæve en CNS kugle som det bedre valg, det er helt i hegnet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Ingsorsi » 6. maj 2022, 22:18

Jeg har læst artiklen som jeg synes berører et interessant emne. Det virker også som om forfatteren er vidende på området og har tydeligvis en stærk holdning. Jeg synes dog, at artiklen kunne være skrevet bedre. Der er en hel del gentagelser og flowet er ikke godt...

Men jeg undrer mig over, at der skulle være så store problemer forbundet med hjerte/lungeskud. Måske er det mest hvis man bruger små kalibre? Jeg har selv primært skudt mine rådyr med en Normal Vulkan i .308 eller Lapua Mega i ditto. Jeg tror jeg en enkelt gang har oplevet et dyr løbe 30m på et af mine første skud, hvor jeg nok havde for meget "feber". Men ellers har de stort set alle lagt sig i knaldet eller måske hoppet en enkelt gang 2-3m.

Jeg ved ikke, om problemet er større med .223 og lign. mindre kalibre? Påstanden om at et hjerteskudt rådyr skulle kunne løbe 600m på 1 minut er jeg yderst skeptisk overfor.

En anden ting der nævnes er, at et rydår skulle kunne sprinte 100m med 98 km/t. Og 700m med 72 km/t. Det var jeg ikke klar over. Passer det virkelig?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af FrederikF » 6. maj 2022, 22:25

Ingsorsi skrev:
6. maj 2022, 22:18
Jeg har læst artiklen som jeg synes berører et interessant emne. Det virker også som om forfatteren er vidende på området og har tydeligvis en stærk holdning. Jeg synes dog, at artiklen kunne være skrevet bedre. Der er en hel del gentagelser og flowet er ikke godt...

Men jeg undrer mig over, at der skulle være så store problemer forbundet med hjerte/lungeskud. Måske er det mest hvis man bruger små kalibre? Jeg har selv primært skudt mine rådyr med en Normal Vulkan i .308 eller Lapua Mega i ditto. Jeg tror jeg en enkelt gang har oplevet et dyr løbe 30m på et af mine første skud, hvor jeg nok havde for meget "feber". Men ellers har de stort set alle lagt sig i knaldet eller måske hoppet en enkelt gang 2-3m.

Jeg ved ikke, om problemet er større med .223 og lign. mindre kalibre? Påstanden om at et hjerteskudt rådyr skulle kunne løbe 600m på 1 minut er jeg yderst skeptisk overfor.

En anden ting der nævnes er, at et rydår skulle kunne sprinte 100m med 98 km/t. Og 700m med 72 km/t. Det var jeg ikke klar over. Passer det virkelig?
Nej - det er ikke tæt på verdens hurtigste dyr.
Hvis den kan løbe så hurtigt, så kunne min gamle ruhårede hønsehund løbe ca lige så hurtigt som en gepard.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Ingsorsi » 6. maj 2022, 22:31

FrederikF skrev:
6. maj 2022, 22:25
Ingsorsi skrev:
6. maj 2022, 22:18
Jeg har læst artiklen som jeg synes berører et interessant emne. Det virker også som om forfatteren er vidende på området og har tydeligvis en stærk holdning. Jeg synes dog, at artiklen kunne være skrevet bedre. Der er en hel del gentagelser og flowet er ikke godt...

Men jeg undrer mig over, at der skulle være så store problemer forbundet med hjerte/lungeskud. Måske er det mest hvis man bruger små kalibre? Jeg har selv primært skudt mine rådyr med en Normal Vulkan i .308 eller Lapua Mega i ditto. Jeg tror jeg en enkelt gang har oplevet et dyr løbe 30m på et af mine første skud, hvor jeg nok havde for meget "feber". Men ellers har de stort set alle lagt sig i knaldet eller måske hoppet en enkelt gang 2-3m.

Jeg ved ikke, om problemet er større med .223 og lign. mindre kalibre? Påstanden om at et hjerteskudt rådyr skulle kunne løbe 600m på 1 minut er jeg yderst skeptisk overfor.

En anden ting der nævnes er, at et rydår skulle kunne sprinte 100m med 98 km/t. Og 700m med 72 km/t. Det var jeg ikke klar over. Passer det virkelig?
Nej - det er ikke tæt på verdens hurtigste dyr.
Hvis den kan løbe så hurtigt, så kunne min gamle ruhårede hønsehund løbe ca lige så hurtigt som en gepard.
Netop.
Ps. Jeg ved godt du tænker på geparden. Men verdens hurtigste dyr er vandrefalken. Og der er stadig langt op til dens 300km/t :giggle:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af TheDarkSide » 6. maj 2022, 22:36

Ingsorsi skrev:
6. maj 2022, 22:18
Jeg har læst artiklen som jeg synes berører et interessant emne. Det virker også som om forfatteren er vidende på området og har tydeligvis en stærk holdning. Jeg synes dog, at artiklen kunne være skrevet bedre. Der er en hel del gentagelser og flowet er ikke godt...

Men jeg undrer mig over, at der skulle være så store problemer forbundet med hjerte/lungeskud. Måske er det mest hvis man bruger små kalibre? Jeg har selv primært skudt mine rådyr med en Normal Vulkan i .308 eller Lapua Mega i ditto. Jeg tror jeg en enkelt gang har oplevet et dyr løbe 30m på et af mine første skud, hvor jeg nok havde for meget "feber". Men ellers har de stort set alle lagt sig i knaldet eller måske hoppet en enkelt gang 2-3m.

Jeg ved ikke, om problemet er større med .223 og lign. mindre kalibre? Påstanden om at et hjerteskudt rådyr skulle kunne løbe 600m på 1 minut er jeg yderst skeptisk overfor.

En anden ting der nævnes er, at et rydår skulle kunne sprinte 100m med 98 km/t. Og 700m med 72 km/t. Det var jeg ikke klar over. Passer det virkelig?
Emnet er måske nok interessant, men i praksis er det jo ikke raketvidenskab at tage livet af et rådyr med en riffel.. Et skud i den forreste halvdel af dyret og ikke alt for yderligt, så plejer det at virke fint :smile: Også med mindste lovlige kaliber (aka 222 rem), selvom flugtafstanden måske gennemsnitligt er lidt længere sammenlignet med større kalibre, men stadig inden for rimelighedens grænser.

Et hjerteskudt rådyr løber ikke 600 meter og det kan da slet ikke holde sig på benene i et minut. Så det er ren vrøvl.

98 km/t og rådyr hænger ikke sammen..

Reaperfreak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 31. dec 2021, 16:19
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Reaperfreak » 7. maj 2022, 00:12

ååhh gud, ham igen!.

Jeg, mig og mig selv, går altid efter efter enten styrhuset eller et højt bladskud som knækker ryggen og pifter begge lunger, end of story og end of bambi. Jeg kalder mit skud for et central nervous and respiratory system high probability shoot, også kendt som CNRSHPS, som alle rutinerede råvildtjægere jo kender, og efter sigende har været normen og alm anerkendt som bedste metode for hurtig aflivning hos forskere på de højere læreanstalter i mange år efterhånden. Vil faktisk gå så langt som at sammenligne CNS alm bly ammo og CNRSHPS med blyfri, hvorfor vælge dyrplageri over dyrevelfærd :???:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Peter » 7. maj 2022, 06:16

Artikler om skudplaceringer CNS vs. hjerte/lungekugler dukker op med jævne mellemrum. Sidst mindes jeg det var om vildsvin.
Personligt går jeg også med FrederikF's "svenske bladkugle" (det udtryk har jeg i øvrigt aldrig hørt før), og hvis hjertet er ramt, så er det en lav bladkugle.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Gerdson39 » 7. maj 2022, 09:42

Forleden, på skydebanen. Forberedelse til bukkejagt. En jæger skyder på bukkeskiven (den som også bruges til riffelprøven, det vil sige hvor der kun er den der på 100m usynlige kreds.) Spredning på mere end 20cm. Vi går over til en indskydningsskive, der ligger de så tæt under 5cm. Så drøftede vi hvorfor, og jægeren mente at have svært med at sigte hvis der ikke er klar given "plet" at siget på. Facit: Der fejler ikke noget ved selve våben, skytten "kan skyde", burde dog ikke gå på jagt. Og nu kommer det værste - efter at have konstateret at riffel er ok, og at "man kan jo godt", så blev der pakket ind. I stedet for at blive med at øve sig igen på bukkeskiven... den slags kan man da godt lige ofre et par kroner til spidsskarpe på... :wall:
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af KKA » 9. maj 2022, 06:59

Ingsorsi skrev:
6. maj 2022, 22:31
FrederikF skrev:
6. maj 2022, 22:25
Ingsorsi skrev:
6. maj 2022, 22:18
Jeg har læst artiklen som jeg synes berører et interessant emne. Det virker også som om forfatteren er vidende på området og har tydeligvis en stærk holdning. Jeg synes dog, at artiklen kunne være skrevet bedre. Der er en hel del gentagelser og flowet er ikke godt...

Men jeg undrer mig over, at der skulle være så store problemer forbundet med hjerte/lungeskud. Måske er det mest hvis man bruger små kalibre? Jeg har selv primært skudt mine rådyr med en Normal Vulkan i .308 eller Lapua Mega i ditto. Jeg tror jeg en enkelt gang har oplevet et dyr løbe 30m på et af mine første skud, hvor jeg nok havde for meget "feber". Men ellers har de stort set alle lagt sig i knaldet eller måske hoppet en enkelt gang 2-3m.

Jeg ved ikke, om problemet er større med .223 og lign. mindre kalibre? Påstanden om at et hjerteskudt rådyr skulle kunne løbe 600m på 1 minut er jeg yderst skeptisk overfor.

En anden ting der nævnes er, at et rydår skulle kunne sprinte 100m med 98 km/t. Og 700m med 72 km/t. Det var jeg ikke klar over. Passer det virkelig?
Nej - det er ikke tæt på verdens hurtigste dyr.
Hvis den kan løbe så hurtigt, så kunne min gamle ruhårede hønsehund løbe ca lige så hurtigt som en gepard.
Netop.
Ps. Jeg ved godt du tænker på geparden. Men verdens hurtigste dyr er vandrefalken. Og der er stadig langt op til dens 300km/t :giggle:
Er en fugl klassificeret som et ,,dyr”?
Eller så er det mennesket;-):
https://youtu.be/1ycvx7kR2vo

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Artikel om skudplacering på råvildt

Indlæg af Sila0079 » 10. maj 2022, 08:14

Ingsorsi skrev:
6. maj 2022, 22:18
Jeg har læst artiklen som jeg synes berører et interessant emne. Det virker også som om forfatteren er vidende på området og har tydeligvis en stærk holdning. Jeg synes dog, at artiklen kunne være skrevet bedre. Der er en hel del gentagelser og flowet er ikke godt...

Men jeg undrer mig over, at der skulle være så store problemer forbundet med hjerte/lungeskud. Måske er det mest hvis man bruger små kalibre? Jeg har selv primært skudt mine rådyr med en Normal Vulkan i .308 eller Lapua Mega i ditto. Jeg tror jeg en enkelt gang har oplevet et dyr løbe 30m på et af mine første skud, hvor jeg nok havde for meget "feber". Men ellers har de stort set alle lagt sig i knaldet eller måske hoppet en enkelt gang 2-3m.

Jeg ved ikke, om problemet er større med .223 og lign. mindre kalibre? Påstanden om at et hjerteskudt rådyr skulle kunne løbe 600m på 1 minut er jeg yderst skeptisk overfor.

En anden ting der nævnes er, at et rydår skulle kunne sprinte 100m med 98 km/t. Og 700m med 72 km/t. Det var jeg ikke klar over. Passer det virkelig?
Det er stort set de samme observationer jeg har, efter at have læst artiklen. Interessant emne. Kunne have fyldt 40% uden at miste indhold. Og så er det en stor mangel at kalibervalg og projektil konstruktion, slet ikke berøres.

Jeg kan godt lide når debatten får lov at strække sig ud over "alle skal agere, som var de laveste fællesnævner". Jeg synes det er decideret dumt ikke at tilstræbe en skudplacering med bedst mulig placering, og ikke blot med midst mulig risiko for at fejle, når man har grejet, evnerne, anlægget, erfaringen, vejret og roen til det.
For mig personligt, har denne placering dog været lige bag bladet, for mindst muligt kødspild. Dette har dog resulteret i et enkelt perforeret mellemgulv og lever, hvilket i sig selv taler for en placering længere fremme i dyret.
Dertil kommer at jeg alligevel nok skal gentænke den med skud bag bladet, nu når vi overgår til blyfri. Det siges jo at der kræves knogle ramt på tyndhudede dyr, for at sikre ekspansion. Jeg må jo lade det komme an på en prøve. Er ved at lade .127 grain Barnes LRX, som kommer afsted med ca 800 m/s. Skal der træffes knogle, kunne det godt blive det CNS skud, eller ihvertfald toppen af bladet.. Vil nødigt spilde for meget af bovene..

Min første råbuk, var i øvrigt ramt i de nederste 2 cm af hjertet, med .308 Norma rådyr, og gik herefter 30m. Ingen af dem skudt bag bladet, har nogensinde gået så langt, så nej, hjerte er ikke nødvendigvis altid super godt.

Jeg vil tænke at skuddet bag bladet, er rigtig godt, når blot projektilet har tilstrækkelig hastighed, så det temporære kavitet, kan forvandle hele lungeregionen til vælling. Men skyder man nu med en subsonisk 30-30, så kunne det godt være CNS kuglen, eller den høje blad kugle, var at foretrække. Et godt eksempel hvorfor jeg ikke synes kaliber kan udelades, i en snak om terminal ballistik. Alene sådan noget som projektil hastighed som funktion af afstand, kan have noget at sige ift. hvor man tilstræber at ramme - særligt ved projektiler med lav BC. Netop derfor skyder jeg med LRX og ELD-X, fordi de en konstrueret til at ekspandere pålideligt, på tværs at det bredest mulige felt af hastigheder, samtidig med at de holder hastigheden bedre end de fleste.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Besvar