Er en labradoodle egnet som jagthund?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er en labradoodle egnet som jagthund?

Indlæg af HR » 24. apr 2022, 21:18

Ok så. Så skylder jeg også lige en forklaring af min kleinerkommentar. Det er selvfølgeligt mest drilleri, for “den bedste hund” afhænger af hvad man bruger den til, hvor meget arbejde man ligge i den og hvad der passer til ens temperament (kkk summerer det op). Og kleinere er smukke hunde i en god størrelse. De passer godt til den danske jagt på blandet vild på mindre revirer (de kan det hele, fugle, trækjagt, ræv, råvildt). Og jeg har haft rigtig gode oplevelser bag kleinere med en god stand. Men når jeg ser på de trælse situationer jeg har oplevet med jagthunde (selvstændig nedlæggelse af råvildt, stjælen fra apportørene, aggresivitet, manglende førerkontakt og så videre), så fylder kleinerne meget mere end deres antal berettiger (vi taler ikke om en enkelt hund her). Dem der arbejder med rasen erkender som regel at der har været den slags problemer førhen, men at det er løst gennem seriøs avl. Min oplevelse er at det måske er blevet bedre, men at det ikke er bliver løst på den skala andre hunde bliver bedømt ud fra. Jeg vil i hvert fald aldrig anbefale en kleiner til en begynder.

Skål, og god jagt derude :respekt: Jeg håber på også i fremtiden at skyde fugle over kleinere. Men jeg er altid klar til at sparke dem i hovedet hvis de går på mine hunde, og jeg sparker til.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er en labradoodle egnet som jagthund?

Indlæg af C-X » 24. apr 2022, 21:41

Mon ikke det til dels skyldes, at kleineren har et udseende, der udstråler det samme bløde væsen, som en springer spaniel, men et væsen der mere minder om en ruhåret hønsehund, og dermed har behov for en tilsvarende opdragelse?

Hårde hunde har i reglen brug for en hårdere og mere konsekvent opdragelse, af en person der er viser sig som hundens leder. Min tese er, at kleinere ofte misforståes og ejes af personer, der ikke nødvendigvis er det bedste match.

Ruhåret hønsehund, derimod, har ry for at være en meget krævende og lige så stride som pelsen, så de tiltrækker ejere, der er forberedte på "oplevelsen".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er en labradoodle egnet som jagthund?

Indlæg af HR » 24. apr 2022, 22:57

Jeg tror at du har fat i noget der CX!

Læg dertil dem der simpelt hen sætter pris på at deres hunde er lidt nogle børster. Der er absolut et segment af kompetente hundefolk med kleinere der ved præcis hvad de har med at gøre og som ikke vil bytte med nogen anden hund. Og der står følgende som de sidste to punkter i racebeskrivelsen:
  • Wild- und Raubzeugschärfe
    Wesensfestigkeit
HR

Edit: Og selvfølgeligt dem der har gode hunde og 100% styr på dem. Jeg tror ikke der er flere der har dårligt opdragede kleinere end der er folk der har har dårligt opdragede labber (nok i virkeligheden lige omvendt). Konsekvenserne ser bare anderledes ud. De der labber der ikke gider arbejde, men løber rundt med halen lige op i luften og snuser præcis som de har lyst til, de har også taget magten fra deres fører.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar