Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Hansikæret » 27. dec 2021, 23:46

Marinerevolver skrev:

Tak for jeres indlæg, nu er tråden ved og tage overhånd, den stakkels jæger
som i nattens hede har taget fejl, ja jeg var også tæt på og trykke på knappen,
da jeg så smågrise i det høje græs. Alle kan tage fejl i kampens hede, natsigte
er ingen undtagelse.


Tak for dit indlæg

Nej nej, nu skal vi da ikke hidse os op, fordi der bliver skudt en hund, lidt kvæg og en enkelt jogger af nogle "stakkels" jægere. Det er jeg helt sikker på at hundeejeren på vej til politistationen med sin døde hund i bagagerummet, kvægavleren og den 76 årige mand på vej i ambulancen vil give dig ret i.
Herregud, vi laver da alle sammen fejl i kampens hede, ikke sandt?

Godt nytår

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. feb 2010, 15:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 18 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Birk » 28. dec 2021, 07:34

:goodpost:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af NWF » 28. dec 2021, 11:11

Hansikæret skrev:
27. dec 2021, 23:46
Marinerevolver skrev:

Tak for jeres indlæg, nu er tråden ved og tage overhånd, den stakkels jæger
som i nattens hede har taget fejl, ja jeg var også tæt på og trykke på knappen,
da jeg så smågrise i det høje græs. Alle kan tage fejl i kampens hede, natsigte
er ingen undtagelse.


Tak for dit indlæg

Nej nej, nu skal vi da ikke hidse os op, fordi der bliver skudt en hund, lidt kvæg og en enkelt jogger af nogle "stakkels" jægere. Det er jeg helt sikker på at hundeejeren på vej til politistationen med sin døde hund i bagagerummet, kvægavleren og den 76 årige mand på vej i ambulancen vil give dig ret i.
Herregud, vi laver da alle sammen fejl i kampens hede, ikke sandt?

Godt nytår
Vi må hellere finde kammertonen inden battet trækkes frem :)

Synes ikke at der er nogle som har hidset sig op i tråden eller svinet den pågældende jæger eller de øvrige jægere til(udover ham nordmanden som blev kaldt en idiot og er blevet betegnet som værende psykopat, hvilket også må være på sin plads når man skyder en mand i mørket og opføre sig som om man er helt på månen)

Jeg er ret sikkert på den danske jæger som skød hunden har det skidt over det da jeg tror ikke på at mange jægere vil skyde en hund med vilje - men havde han vitterligt observeret den hund i 5 min som han påstår, så har jeg ikke ondt af ham for så burde han sgu ikke have et jagttegn og har ikke været sit ansvar voksent. Sandheden er nok nærmere han har skudt på det første han så lyse i mørket hurtigst muligt da han var overivrig og ikke ville misse chancen(og hvad jeg har hørt fra anden side så er det det som ofte sker), og han på ingen måde havde forventede det var en hund...og for helvede hvor må det være forfærdeligt at se sin fejl bagefter, og der kan jeg godt have en hvis sympati for ham... men synes stadig han er en kvajepande for at have gjort det, og synes stadig at vi har et problem vi i dansk jægerregi som der nok burde tages hånd om uddannelsesmæssigt for at må få natgrej.

Samtalen i tråden går mere på uforståenheden overfor det kan ske - og jeg tror at vi alle har en forståelse for at fejl sker, men måske ikke er ret forstående overfor at det er dårlig forberedelse og blodlyst som skaber fejlene.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Hansikæret » 28. dec 2021, 17:59

Nej, det bliver ikke nødvendigt at have battet frem!
Jeg er godt klar over, at mit indlæg måske var en anelse spydigt og på kanten af god tone. Jeg opfattede bare Marinerevolvers indlæg, som en bagatellisering af, i mine øjne, utilgivelige hændelser forårsaget af jægere. Måske var det mit hundehjerte, der gjorde provokerende ondt, da jeg læste om den stakkels mand, der fik skudt sin hund af en fremmed jæger, uden der forelå nogen fornuftig forklaring. Hvis det havde været min hund, der var blevet skudt, og folk havde slået det hen med shit happens, er jeg bange for, at jeg var blevet voldsomt udadreagerende.
Når det så er sagt, har jeg da stor medfølelse med folk, der laver utilgiveligt lort. Det må være helt forfærdeligt at være skyld i andres ulykke. Det er jo præcis derfor, vi skal være 110% skarpe i trafikken, på arbejdspladsen og på jagtmarken. Hvis vi, som beskrevet tidligere i tråden, alle går med den opfattelse, at det bedste skud i dit jagtliv, var det du ikke tog, bliver det forhåbentlig ikke os, der skyder den næste hund/tyr/lama/pony/mand, eller hvad der ellers er gravet frem af uhyrligheder i denne tråd.

Endnu en gang ønskes et rigtigt godt nytår til alle på dette fremragende forum af
Hansikæret

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Ras.Killing » 15. nov 2022, 14:39

Så er den gal igen...

En dansk jæger har skudt ikke bare én men to køer i Sverige, i troen om at det var vildsvin.
Mit Jagtblad skrev:Det er farligt at være ko i Småland, hvis der er danske jægere i området. Det står efterhånden klart efter en endnu episode, hvor en dansk jæger på vildsvinejagt endte med at skyde to køer i stedet for de grise, han kom efter.
https://mitjagtblad.dk/ny-episode-hvor- ... On7kNotU9E
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Caspian1911 » 15. nov 2022, 15:41

Ras.Killing skrev:
15. nov 2022, 14:39
Så er den gal igen...

En dansk jæger har skudt ikke bare én men to køer i Sverige, i troen om at det var vildsvin.
Mit Jagtblad skrev:Det er farligt at være ko i Småland, hvis der er danske jægere i området. Det står efterhånden klart efter en endnu episode, hvor en dansk jæger på vildsvinejagt endte med at skyde to køer i stedet for de grise, han kom efter.
https://mitjagtblad.dk/ny-episode-hvor- ... On7kNotU9E
Det er skræmmende, så mange der skyder, uden at vide hvad de skyder på. Jeg håber aldrig, jeg falder i den fælde.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Ras.Killing » 15. nov 2022, 15:49

Caspian1911 skrev:
15. nov 2022, 15:41
Ras.Killing skrev:
15. nov 2022, 14:39
Så er den gal igen...

En dansk jæger har skudt ikke bare én men to køer i Sverige, i troen om at det var vildsvin.
Mit Jagtblad skrev:Det er farligt at være ko i Småland, hvis der er danske jægere i området. Det står efterhånden klart efter en endnu episode, hvor en dansk jæger på vildsvinejagt endte med at skyde to køer i stedet for de grise, han kom efter.
https://mitjagtblad.dk/ny-episode-hvor- ... On7kNotU9E
Det er skræmmende, så mange der skyder, uden at vide hvad de skyder på. Jeg håber aldrig, jeg falder i den fælde.
Jeg tænker at man snart er nød til at gribe ind med enten en form for prøve eller uddannelse.

Der er efterhånden for mange hændelser til at der blot er tale om tilfælde, og der tegner sig et billede af konkrete udfordringer med natsigter.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af C-X » 15. nov 2022, 16:00

Det kan også blot være en mentalitet, at det er de mest begærlige jægere, der oftest benytter dette udstyr. :???:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Taby » 15. nov 2022, 16:58

C-X skrev:
15. nov 2022, 16:00
Det kan også blot være en mentalitet, at det er de mest begærlige jægere, der oftest benytter dette udstyr. :???:
Den bås vil jeg gerne lukkes ud af igen tak. Tosser findes alle vegne. Der er absolut ingen problemer med at se hvad man skyder på med termisk grej. Dem der skyder heste,køer,hunde osv ville nok også være uheldige uden natsigte

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Marius » 15. nov 2022, 17:40

Ras.Killing skrev:
15. nov 2022, 15:49
...
Jeg tænker at man snart er nød til at gribe ind med enten en form for prøve eller uddannelse.

Der er efterhånden for mange hændelser til at der blot er tale om tilfælde, og der tegner sig et billede af konkrete udfordringer med natsigter.
Jeg tror at problemet skyldes manglende træningsmuligheder for jagtrelevant skydning. Og det afhjælper prøver ikke.

Der er himmelvid forskel på at sidde på 100.00 meters og plaffe pap og så at skulle færdes i terræn og skyde på mål i varierende størrelse på ukendt afstand - dertil udenfor dagslys. Desværre er det ret vanskeligt lovligt at foretage den type træning, da man i sin visdom har udformet jagtetiske regler som foreskriver at man ikke må skyde på genstand etc.

Man kan lære meget af en salonriffel, en grusgrav og nogle dåser. Plinking er der hvor man mærker sine grænser og udfordrer dem, men det er desværre forbudt.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af C-X » 15. nov 2022, 17:56

Taby skrev:
15. nov 2022, 16:58
C-X skrev:
15. nov 2022, 16:00
Det kan også blot være en mentalitet, at det er de mest begærlige jægere, der oftest benytter dette udstyr. :???:
Den bås vil jeg gerne lukkes ud af igen tak. Tosser findes alle vegne. Der er absolut ingen problemer med at se hvad man skyder på med termisk grej. Dem der skyder heste,køer,hunde osv ville nok også være uheldige uden natsigte
Så giv det en gennemlæsning mere og vurder selv :razz:

Der er ikke noget galt i at være begærlig, som sådan, bare man kender sine begrænsninger.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af NSander » 15. nov 2022, 18:38

Marius skrev:
15. nov 2022, 17:40
Man kan lære meget af en salonriffel, en grusgrav og nogle dåser. Plinking er der hvor man mærker sine grænser og udfordrer dem, men det er desværre forbudt.
Jeg betvivler ikke at det er rigtigt, men det er faktisk nyt for mig. Vil det sige, at jeg ikke må stå og skyde efter tomme øldåser med en salonriffel på min egen jord, selv hvis jeg har rigelig sikkerhedsafstand til naboerne. Må man ikke skyde på egen grund op til 5 gange om året?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Ras.Killing » 15. nov 2022, 19:12

Marius skrev:
15. nov 2022, 17:40
Ras.Killing skrev:
15. nov 2022, 15:49
...
Jeg tænker at man snart er nød til at gribe ind med enten en form for prøve eller uddannelse.

Der er efterhånden for mange hændelser til at der blot er tale om tilfælde, og der tegner sig et billede af konkrete udfordringer med natsigter.
Jeg tror at problemet skyldes manglende træningsmuligheder for jagtrelevant skydning. Og det afhjælper prøver ikke.

...
Nu er problemt i de her tilfælde jo ikke at jægerne ikke kan ramme, men at de skyder på noget andet end de tror. Jeg ved ikke helt hvordan det er en situation man kan træne sig ud af :???:

Jeg har heller ikke rigtig selv erfaring med termisk udstyr, så jeg vil ikke kloge mig for meget.

Min pointe er blot er der er for mange der tager fejl af hvad de skyder på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Marius » 15. nov 2022, 19:27

NSander skrev:
15. nov 2022, 18:38
Marius skrev:
15. nov 2022, 17:40
Man kan lære meget af en salonriffel, en grusgrav og nogle dåser. Plinking er der hvor man mærker sine grænser og udfordrer dem, men det er desværre forbudt.
Jeg betvivler ikke at det er rigtigt, men det er faktisk nyt for mig. Vil det sige, at jeg ikke må stå og skyde efter tomme øldåser med en salonriffel på min egen jord, selv hvis jeg har rigelig sikkerhedsafstand til naboerne. Må man ikke skyde på egen grund op til 5 gange om året?
Min fejl!
Det er faktisk ikke længere en del af de jagtetiske regler, jeg følger åbenbart ikke med :mrgreen:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af NSander » 15. nov 2022, 19:57

Marius skrev:
15. nov 2022, 19:27
NSander skrev:
15. nov 2022, 18:38
Marius skrev:
15. nov 2022, 17:40
Man kan lære meget af en salonriffel, en grusgrav og nogle dåser. Plinking er der hvor man mærker sine grænser og udfordrer dem, men det er desværre forbudt.
Jeg betvivler ikke at det er rigtigt, men det er faktisk nyt for mig. Vil det sige, at jeg ikke må stå og skyde efter tomme øldåser med en salonriffel på min egen jord, selv hvis jeg har rigelig sikkerhedsafstand til naboerne. Må man ikke skyde på egen grund op til 5 gange om året?
Min fejl!
Det er faktisk ikke længere en del af de jagtetiske regler, jeg følger åbenbart ikke med :mrgreen:
Jeg skulle bare lige være sikker. For så går jeg i hvert fald ikke og skyder efter tomme øldåser hjemme på gården da :D

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af S200 » 15. nov 2022, 21:20

NWF skrev:
28. dec 2021, 11:11
Hansikæret skrev:
27. dec 2021, 23:46
Marinerevolver skrev:

Tak for jeres indlæg, nu er tråden ved og tage overhånd, den stakkels jæger
som i nattens hede har taget fejl, ja jeg var også tæt på og trykke på knappen,
da jeg så smågrise i det høje græs. Alle kan tage fejl i kampens hede, natsigte
er ingen undtagelse.


Tak for dit indlæg

Nej nej, nu skal vi da ikke hidse os op, fordi der bliver skudt en hund, lidt kvæg og en enkelt jogger af nogle "stakkels" jægere. Det er jeg helt sikker på at hundeejeren på vej til politistationen med sin døde hund i bagagerummet, kvægavleren og den 76 årige mand på vej i ambulancen vil give dig ret i.
Herregud, vi laver da alle sammen fejl i kampens hede, ikke sandt?

Godt nytår
Vi må hellere finde kammertonen inden battet trækkes frem :)

Synes ikke at der er nogle som har hidset sig op i tråden eller svinet den pågældende jæger eller de øvrige jægere til(udover ham nordmanden som blev kaldt en idiot og er blevet betegnet som værende psykopat, hvilket også må være på sin plads når man skyder en mand i mørket og opføre sig som om man er helt på månen)

Jeg er ret sikkert på den danske jæger som skød hunden har det skidt over det da jeg tror ikke på at mange jægere vil skyde en hund med vilje - men havde han vitterligt observeret den hund i 5 min som han påstår, så har jeg ikke ondt af ham for så burde han sgu ikke have et jagttegn og har ikke været sit ansvar voksent. Sandheden er nok nærmere han har skudt på det første han så lyse i mørket hurtigst muligt da han var overivrig og ikke ville misse chancen(og hvad jeg har hørt fra anden side så er det det som ofte sker), og han på ingen måde havde forventede det var en hund...og for helvede hvor må det være forfærdeligt at se sin fejl bagefter, og der kan jeg godt have en hvis sympati for ham... men synes stadig han er en kvajepande for at have gjort det, og synes stadig at vi har et problem vi i dansk jægerregi som der nok burde tages hånd om uddannelsesmæssigt for at må få natgrej.

Samtalen i tråden går mere på uforståenheden overfor det kan ske - og jeg tror at vi alle har en forståelse for at fejl sker, men måske ikke er ret forstående overfor at det er dårlig forberedelse og blodlyst som skaber fejlene.
Må tilstå at være FLØJTENDE ligeglad med “kammertonen” i disse sager. Der er INGEN undskyldninger for at tilsidesætte grundlæggende sikkerhedsregler. Og nej - vi må aldrig “undskylde” eller “have ondt” af disse mennesker. De har handlet mod alle regler om sikker jagt. Jeg bliver harm når jeg ser folk forsøger at undskylde denne adfærd med vrøvl som at “uheld jo sker” og “alle kan tage fejl” - prøv at forklare det til de pårørende! Jeg har levet længe nok til at se flere voksne mænd blive livsfarlige med et kuglevåben, når de ser klovbærende vildt. De har det til fælles at der kun er kontakt mellem ØJE og AFTRÆKKER - mens HJERNEN er helt koblet ud. Dem har jeg aldrig haft ondt af - nogle slap med at blive smidt ud af fællesskabet - andre blev meldt til politiet. Der er meget mere end bare danske jægeres “omdømme” i Sverige på spil her; Det handler om hvorvidt resten af samfundet kan have tillid til at jægerstanden på forsvarlig vis kan forvalte det store ansvar der følger med jagttegnet.

(Jeg tror ikke ovenstående strider mod “kammertonen” i dette forum. Skulle det mod forventning være tilfældet, så tager jeg naturligvis en tur med battet - så er det nok alligevel bedst vor veje skilles)

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Bofhenator » 15. nov 2022, 21:55

S200 skrev:
15. nov 2022, 21:20
...
(Jeg tror ikke ovenstående strider mod “kammertonen” i dette forum. Skulle det mod forventning være tilfældet, så tager jeg naturligvis en tur med battet - så er det nok alligevel bedst vor veje skilles)
...
[MOD]
Den her er ikke henvendt særligt til S200!

Oplever man indlæg man synes strider mod retningslinjerne (kammertonen) så brug funktionen til at anmelde indlægget (udråbstegnet oppe i hjørnet). Lad være med at diskutere det i tråden.
[/MOD]
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Lassescout » 17. nov 2022, 06:58

Jeg fatter stadig ikke hvad der sker i kraniet på de der skyder i disse situationer.

Nu har jeg ikke natsigteudstyr. Der hvor jeg dyrkede natjagt var der PIR sensorer som tændte lidt lys ved bevægelse på foderpladsen. Meget meget tit var det det ikke vildsvin der tændte lyset. Jeg har set pindsvin, grævlinge, harer, rådyr og krondyr på foderpladsen. Også mus, der tiltrak ræve og katte har jeg set. Alt sammen dyr som selvfølgelig ikke må reguleres ved kunstigt lys ligesom grisene. Selv når der kom grise måtte jeg vente med at skyde til jeg var sikker på det ikke var en so, og at grisen stod alene så jeg kunne skyde forsvarligt.

Det jeg mener er, at der altid er så mange "stopsignaler" og så mange ting der skal være rigtige før man skyder, at jeg simpelt hen ikke forstår hvordan man kan fejle på den fuldkommen elementære bestemmelse af arten. Hvis du ikke har fastslået både art, køn og omtrentlig alder, er du ikke klar til at skyde.

Derfor håber jeg at enten en myndighed eller en behjertet journalist en dag vil spørge de mennesker der har gjort det, hvordan det kunne ske. Er der fællestræk vi andre kan lære af? Den artikel ville jeg godt betale for at læse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Kortmentyk » 17. nov 2022, 11:48

Jeg har både termisk spotter og termisk sigte. Spotteren har jeg nok haft et år eller 2 længere end sigtet og jeg har brugt megen tid med den på gåture, grisejagt, med børnene osv. Det har lært mig at man på natjagt (især) skal tage sig rigtig god tid til at arts og kønsbestemme, afstandsbedømme, vurdere sikkerhed osv. osv.
Jeg tror det går alt for stærkt i disse uheldige situationer og jeg tror ikke jægerne har brugt nok tid med deres natsigtemidler til at opnå den fornødne respekt for deres begrænsning og erfaring med brugen af dem.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Flugteren » 17. nov 2022, 12:32

Kortmentyk skrev:
17. nov 2022, 11:48
Jeg har både termisk spotter og termisk sigte. Spotteren har jeg nok haft et år eller 2 længere end sigtet og jeg har brugt megen tid med den på gåture, grisejagt, med børnene osv. Det har lært mig at man på natjagt (især) skal tage sig rigtig god tid til at arts og kønsbestemme, afstandsbedømme, vurdere sikkerhed osv. osv.
Jeg tror det går alt for stærkt i disse uheldige situationer og jeg tror ikke jægerne har brugt nok tid med deres natsigtemidler til at opnå den fornødne respekt for deres begrænsning og erfaring med brugen af dem.
Meget enig - det går for stærkt. Det kan sommetider gå for stærkt for nogle jægere på almindelig jagt under gode lysforhold, det er ikke nemmere om natten. Jeg tror bestemt, at træning under mørkelagte forhold på skydebanen, som DJ er i gang med at få op at stå, kunne være særdeles nyttige for de jægere, som overvejer at gå på jagt om natten.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Ras.Killing » 17. nov 2022, 12:47

Flugteren skrev:
17. nov 2022, 12:32
Kortmentyk skrev:
17. nov 2022, 11:48
Jeg har både termisk spotter og termisk sigte. Spotteren har jeg nok haft et år eller 2 længere end sigtet og jeg har brugt megen tid med den på gåture, grisejagt, med børnene osv. Det har lært mig at man på natjagt (især) skal tage sig rigtig god tid til at arts og kønsbestemme, afstandsbedømme, vurdere sikkerhed osv. osv.
Jeg tror det går alt for stærkt i disse uheldige situationer og jeg tror ikke jægerne har brugt nok tid med deres natsigtemidler til at opnå den fornødne respekt for deres begrænsning og erfaring med brugen af dem.
Meget enig - det går for stærkt. Det kan sommetider gå for stærkt for nogle jægere på almindelig jagt under gode lysforhold, det er ikke nemmere om natten. Jeg tror bestemt, at træning under mørkelagte forhold på skydebanen, som DJ er i gang med at få op at stå, kunne være særdeles nyttige for de jægere, som overvejer at gå på jagt om natten.
Spørgsmålet er så hvor stor en forskel det gør.

Jeg kunne godt frygte, at dem som er for hurtig på aftrækkeren, også vil være dem der ikke får det trænet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Flugteren » 17. nov 2022, 12:50

Ras.Killing skrev:
17. nov 2022, 12:47
Flugteren skrev:
17. nov 2022, 12:32
Kortmentyk skrev:
17. nov 2022, 11:48
Jeg har både termisk spotter og termisk sigte. Spotteren har jeg nok haft et år eller 2 længere end sigtet og jeg har brugt megen tid med den på gåture, grisejagt, med børnene osv. Det har lært mig at man på natjagt (især) skal tage sig rigtig god tid til at arts og kønsbestemme, afstandsbedømme, vurdere sikkerhed osv. osv.
Jeg tror det går alt for stærkt i disse uheldige situationer og jeg tror ikke jægerne har brugt nok tid med deres natsigtemidler til at opnå den fornødne respekt for deres begrænsning og erfaring med brugen af dem.
Meget enig - det går for stærkt. Det kan sommetider gå for stærkt for nogle jægere på almindelig jagt under gode lysforhold, det er ikke nemmere om natten. Jeg tror bestemt, at træning under mørkelagte forhold på skydebanen, som DJ er i gang med at få op at stå, kunne være særdeles nyttige for de jægere, som overvejer at gå på jagt om natten.
Spørgsmålet er så hvor stor en forskel det gør.

Jeg kunne godt frygte, at dem som er for hurtig på aftrækkeren, også vil være dem der ikke får det trænet.
Det kan der være noget om, naturligvis. Hvis man tænker optimistisk over det, så kan det vel ende med, at træning om natten bliver ligeså en naturlig del af jagten som at tage ud og kontrolskyde sin kikkert. Man vil aldrig helt kunne fjerne de rådne æbler, men hvis vi kan vise, at 95% tager det seriøst, træner og lærer at forstå fordele og begrænsninger ved natudstyr, så kan vi gøre danske jægeres image noget bedre.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Ras.Killing » 17. nov 2022, 13:01

Jo jo :smile: men hvor mange jægere nøjes så ikke også bare med de 2-3 kontrolskud om året?

Jeg tænker der kunne være en ide i at tilbyde det som et kursus eller en prøve. Måske lidt i stil med elgskydeprøven.

Altså så det ikke nødvendigvis er obligatorisk, men noget jagtudbyderen kan kræve af en jagtdeltager.

Men det er selvfølgelig heller ikke nogen garanti for brodne kar.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af RasKrog » 17. nov 2022, 17:24

Ras.Killing skrev:
17. nov 2022, 12:47
Flugteren skrev:
17. nov 2022, 12:32
Kortmentyk skrev:
17. nov 2022, 11:48
Jeg har både termisk spotter og termisk sigte. Spotteren har jeg nok haft et år eller 2 længere end sigtet og jeg har brugt megen tid med den på gåture, grisejagt, med børnene osv. Det har lært mig at man på natjagt (især) skal tage sig rigtig god tid til at arts og kønsbestemme, afstandsbedømme, vurdere sikkerhed osv. osv.
Jeg tror det går alt for stærkt i disse uheldige situationer og jeg tror ikke jægerne har brugt nok tid med deres natsigtemidler til at opnå den fornødne respekt for deres begrænsning og erfaring med brugen af dem.
Meget enig - det går for stærkt. Det kan sommetider gå for stærkt for nogle jægere på almindelig jagt under gode lysforhold, det er ikke nemmere om natten. Jeg tror bestemt, at træning under mørkelagte forhold på skydebanen, som DJ er i gang med at få op at stå, kunne være særdeles nyttige for de jægere, som overvejer at gå på jagt om natten.
Spørgsmålet er så hvor stor en forskel det gør.

Jeg kunne godt frygte, at dem som er for hurtig på aftrækkeren, også vil være dem der ikke får det trænet.
Man kan jo også vende den om, lige nu er der ikke rigtigt nogle muligheder for at træne nattejagt, når mulighederne ikke er til stede, så kan det ikke forventes at niveauet hæves..
At nogle jægere mener at de er dygtige nok og nedlægger en ko/hest, skal da ikke fratage den andel af jægerstanden, som ønsker at forbedre deres egne færdigheder, herunder skydning i mørke.
Vi skal da presse på og hilse skydetid i mørke velkommen. Jeg husker det fra tiden i Cirkusset som en udfordrende skydning.
Alt bliver sværere i mørke, derfor skal der træning til for at man kan forvente/forlange at niveauet hæves..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Lassescout » 18. nov 2022, 17:28

Det er tilsyneladende ikke kun natjagt der bør trænes.

Ekstrabladet kan oplyse at der sidste weekend var hele 4 jagtulykker. De tre kostede hver en hund livet, den 4. ulykke kostede en jæger en permanent skade på det ene øje: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/9518695

Helt ærligt, hvad fanden sker der? Er det blevet kotyme at tage hovedet under armen og skyde i blinde? Det er skammeligt og beskæmmende.

Da jeg tog jagttegn i 1980 var det for nemt. Siden har man gjort det sværere, så nu skal man kunne arts- og kønsbestemme en and ud fra et billede af dens venstre vinge. Måske skulle man teste vore cognitive evner i stedet, og så dumpe de der ikke kan bevare et køligt overblik?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar