Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af S200 » 18. nov 2022, 20:20

Lassescout skrev:
18. nov 2022, 17:28
Det er tilsyneladende ikke kun natjagt der bør trænes.

Ekstrabladet kan oplyse at der sidste weekend var hele 4 jagtulykker. De tre kostede hver en hund livet, den 4. ulykke kostede en jæger en permanent skade på det ene øje: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/9518695

Helt ærligt, hvad fanden sker der? Er det blevet kotyme at tage hovedet under armen og skyde i blinde? Det er skammeligt og beskæmmende.

Da jeg tog jagttegn i 1980 var det for nemt. Siden har man gjort det sværere, så nu skal man kunne arts- og kønsbestemme en and ud fra et billede af dens venstre vinge. Måske skulle man teste vore cognitive evner i stedet, og så dumpe de der ikke kan bevare et køligt overblik?
Der er desværre kun os selv og domstolene, der kan rydde ud i de skydegale halvhjerner. Jeg synes faktisk Jægerforbundets artikel er vag; Man indskærper til den danske jægerstand at man da skal huske at se hvad man skyder på!..og ellers lyder der et kækt “knæk & bræk”. I bedste fald burde det sgu’ da ikke være nødvendigt - i værste fald siger det noget om jægerstanden. Det svarer til at FDM husker sine medlemmer på at man IKKE må køre fodgængere ned - men ellers “go’ tur”..

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Caspian1911 » 18. nov 2022, 20:35

S200 skrev:
18. nov 2022, 20:20
Lassescout skrev:
18. nov 2022, 17:28
Det er tilsyneladende ikke kun natjagt der bør trænes.

Ekstrabladet kan oplyse at der sidste weekend var hele 4 jagtulykker. De tre kostede hver en hund livet, den 4. ulykke kostede en jæger en permanent skade på det ene øje: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/9518695

Helt ærligt, hvad fanden sker der? Er det blevet kotyme at tage hovedet under armen og skyde i blinde? Det er skammeligt og beskæmmende.

Da jeg tog jagttegn i 1980 var det for nemt. Siden har man gjort det sværere, så nu skal man kunne arts- og kønsbestemme en and ud fra et billede af dens venstre vinge. Måske skulle man teste vore cognitive evner i stedet, og så dumpe de der ikke kan bevare et køligt overblik?
Der er desværre kun os selv og domstolene, der kan rydde ud i de skydegale halvhjerner. Jeg synes faktisk Jægerforbundets artikel er vag; Man indskærper til den danske jægerstand at man da skal huske at se hvad man skyder på!..og ellers lyder der et kækt “knæk & bræk”. I bedste fald burde det sgu’ da ikke være nødvendigt - i værste fald siger det noget om jægerstanden. Det svarer til at FDM husker sine medlemmer på at man IKKE må køre fodgængere ned - men ellers “go’ tur”..

Med jægerhilsen;

S200
:razz:
Jeg forstår nu DJ’s reprimande helt anderledes. Det er en elegant sviner, uden at bruge kraftudtryk og forfalde til underlødigt sprog.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af S200 » 18. nov 2022, 21:35

Caspian1911 skrev:
18. nov 2022, 20:35
S200 skrev:
18. nov 2022, 20:20
Lassescout skrev:
18. nov 2022, 17:28
Det er tilsyneladende ikke kun natjagt der bør trænes.

Ekstrabladet kan oplyse at der sidste weekend var hele 4 jagtulykker. De tre kostede hver en hund livet, den 4. ulykke kostede en jæger en permanent skade på det ene øje: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... nd/9518695

Helt ærligt, hvad fanden sker der? Er det blevet kotyme at tage hovedet under armen og skyde i blinde? Det er skammeligt og beskæmmende.

Da jeg tog jagttegn i 1980 var det for nemt. Siden har man gjort det sværere, så nu skal man kunne arts- og kønsbestemme en and ud fra et billede af dens venstre vinge. Måske skulle man teste vore cognitive evner i stedet, og så dumpe de der ikke kan bevare et køligt overblik?
Der er desværre kun os selv og domstolene, der kan rydde ud i de skydegale halvhjerner. Jeg synes faktisk Jægerforbundets artikel er vag; Man indskærper til den danske jægerstand at man da skal huske at se hvad man skyder på!..og ellers lyder der et kækt “knæk & bræk”. I bedste fald burde det sgu’ da ikke være nødvendigt - i værste fald siger det noget om jægerstanden. Det svarer til at FDM husker sine medlemmer på at man IKKE må køre fodgængere ned - men ellers “go’ tur”..

Med jægerhilsen;

S200
:razz:
Jeg forstår nu DJ’s reprimande helt anderledes. Det er en elegant sviner, uden at bruge kraftudtryk og forfalde til underlødigt sprog.
Jeg har nok svært ved at se det elegante i artiklen, men sådan er vi så forskellige :razz:

Jeg synes da heller ikke at Jægerforbundet bør anvende et underlødigt sprog eller for den sags skyld kraftudtryk. Det man kunne have gjort var at fortælle om de menneskelige konsekvenser for ofrene og de pårørende som får ødelagt deres tilværelse samt minde om domstolenes sanktioner, når man bringer andre menneskers liv og førlighed i fare. For nogle år siden kørte kampagnen med sloganet “Sæt pris på dine jagtkammerater - før domstolene gør det”. Det var der lidt mere bid og ramasjang i.

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 132
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Skaði » 20. nov 2022, 15:50

Nu skriver jeg dette med yderste forsigtighed. Men jeg er ret godt kendt i tysk jagt som sammenligningsgrundlag. Og rent kulturelt sagt (dvs. uden at dømme den enkelte jæger), så oplever jeg dansk jagt som forholdsvis ureflekteret. Det er muligvis bagsiden af, at den er meget folkelig, hvilket jo er en god ting. I andre lande er det meget mere elitært at komme på jagt. Til gengæld er der så en højere forventningskultur, og ofte et højt involveringsniveau (læs = rutine) i et fast revir - hvilket slet ikke er en selvfølgelighed i Danmark. Sagt med andre ord: Danmark er et af de lande med forholdsvis mange selvovervurderende jægere, fordi det ganske enkelt ikke ligger i vores jagtuddannelse at pålægge folk begrænsninger, og fortælle dem at krævende jagt ikke er for alle. Danskere er også rigtig gode til at betale sig til jagt i udlandet, dvs. under forhold de ikke er fortrolige med til daglig. Siger dette noget som helst om den enkelte jæger, nej det gør det ikke. De fleste er snusfornuftige og mange er super dygtige. Men hvis en eller anden undersøgelse skulle bekræfte at vi samtidig har relativt mange urutinerede som ikke forholder sig realistisk til egne begrænsninger, så ville det heller ikke undre mig. Now shoot....

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 118 times
Been thanked: 72 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af JNielsen » 20. nov 2022, 19:47

:goodpost:
Det er meget præcist skrevet!
Så kan man jo overveje, hvad der er værst/bedst......personligt har jeg det anstrengt både med over-elitære og selvovervurderende mennesker (ikke bare jægere) ..... :???:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Ras.Killing » 20. nov 2022, 20:30

Samt at mange danske jægere anser jagt i Sverige som det vilde vesten.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af TheDarkSide » 20. nov 2022, 20:55

Der er efter min mening en andel "bondeknolde" der går på jagt, som nok har en noget indskrænket (selv)indsigt og som enten ikke gider eller ikke magter at sætte sig ind i emner som sikkerhed (eller afskydningspolitik, jagtetik osv.)..

Dernæst er der uden tvivl flere nyjægere, der ikke har andet tilknytning til jagt end at de har taget jagttegn. Igen, manglende indsigt og nogle gange også kombineret med lidt for meget iver, kan det give nogle farlige situationer.
Jeg oplevede sidste år på en foreningsjagt, hvor der deltog en del urutinerede jægere (læs, "byjægere" der aldrig eller kun få gange havde været med på jagt), gå helt i selvsving i et såt med mange harer. Da drevet nærmede sig de posterede nyjægere, blev der flere gange afgivet skud ind i såten, direkte mod drivere og deres hunde på 50-75 meters afstand :freak: Heldigvis skete der ikke noget..

Senere samme dag valgte en nyjæger (flink og rolig mand på 50-55 år) at skyde efter en sneppe i hovedhøjde med et levende hegn som baggrund, hvor jeg og flere andre stod lige på den anden side (hvilket skytten ikke kunne være det mindste i tvivl om). Havde han skudt bare et par meter til den ene eller anden side havde han ramt mig eller en nabopost på ca. 30-40 meters afstand. Normalt anser jeg mig selv som flink, rar og næsten helt menneskelig, men jeg tror nok den pågældende skytte fik et andet indtryk af mig..

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af S200 » 21. nov 2022, 07:07

Det er jo præcis denne type oplevelser jeg selv har haft; Den instinktive reaktion og fornemmelsen af, at nu bliver jeg ramt. Heldigvis er det en meget lille del af jægerstanden vi taler om og den har ingen klar adresse (alder, erfaring, indkomst, geografi, mv). De har det til fælles at at iveren tager over og hjernen kobles ud, hvilket sætter andre menneskers liv og førlighed i fare.

Jeg mener, det er vigtigt at vi lægger afstand til denne adfærd - ikke kun gennem skideballer når ulykken er sket (de er også vigtige!). Dette Forum er jo også en “kultur-bærer”, hvor tonen i debatten har betydning. Bliver den for poleret, forstående og grænsende til en blind accept af at “uheld jo sker” så misser vi en vigtig pointe. Måden vi taler om fænomenet på har betydning.

Når jeg ovenfor bruger betegnelsen “skydegale halvhjerner” så ligger der en bevidst og meget kraftig fordømmelse bag. Jeg kunne også have skrevet “mennesker-med-utilstrækkelig-kognitiv-kapacitet-til-at-bevare-det-kølige-overblik” som andre har gjort i denne tråd ovenfor. Vi mener det samme - disse mennesker burde ikke gå på jagt - men sproget er forskelligt og jeg vedstår at mit ordvalg er kraftigt “ekskluderende”. (Om det er “underlødigt” - som en moderator elegant indikerer - afhænger nok af øjnene der ser).

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af TheDarkSide » 21. nov 2022, 08:56

Det er i øvrigt "sjovt" at se kommentarspor på f.eks. DJ's opslag angående jagtulykker. Nogle jægere mener det er helt uforsvarligt at skyde løbende vildt med hagl på fællesjagter og jeg citerer (efter hukommelsen): "Det må være noget man gør i Jylland fordi der ikke er nok fasaner" :rolf:
Jeg tænker netop det er sådanne jægere der ikke kan bevarer det kølige overblik og derfor er det nok rigtig fint de holder sig til fasaner og kun skyder i mindst 45 grader op :giggle:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Caspian1911 » 21. nov 2022, 09:32

S200 skrev:
21. nov 2022, 07:07
(Om det er “underlødigt” - som en moderator elegant indikerer - afhænger nok af øjnene der ser).

Med jægerhilsen;

S200
:razz:
Bare lige for at præcisere: Det er mig som Caspian1911, der udtaler sig. Ikke som Moderator. :razz:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Ras.Killing » 21. nov 2022, 09:45

Når man tænker på f.eks. de intensivkurser der findes, hvor man kan tage jagttegn på to weekender, så er der heller ikke noget at sige til, hvis ikke alle kursister får inkorporeret god våbenhåndtering :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af S200 » 21. nov 2022, 10:01

Caspian1911 skrev:
21. nov 2022, 09:32
S200 skrev:
21. nov 2022, 07:07
(Om det er “underlødigt” - som en moderator elegant indikerer - afhænger nok af øjnene der ser).

Med jægerhilsen;

S200
:razz:
Bare lige for at præcisere: Det er mig som Caspian1911, der udtaler sig. Ikke som Moderator. :razz:
Fair enough! :thumbup:

S200
:razz:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af NWF » 21. nov 2022, 10:59

S200 skrev:
15. nov 2022, 21:20
NWF skrev:
28. dec 2021, 11:11
Hansikæret skrev:
27. dec 2021, 23:46
Marinerevolver skrev:

Tak for jeres indlæg, nu er tråden ved og tage overhånd, den stakkels jæger
som i nattens hede har taget fejl, ja jeg var også tæt på og trykke på knappen,
da jeg så smågrise i det høje græs. Alle kan tage fejl i kampens hede, natsigte
er ingen undtagelse.


Tak for dit indlæg

Nej nej, nu skal vi da ikke hidse os op, fordi der bliver skudt en hund, lidt kvæg og en enkelt jogger af nogle "stakkels" jægere. Det er jeg helt sikker på at hundeejeren på vej til politistationen med sin døde hund i bagagerummet, kvægavleren og den 76 årige mand på vej i ambulancen vil give dig ret i.
Herregud, vi laver da alle sammen fejl i kampens hede, ikke sandt?

Godt nytår
Vi må hellere finde kammertonen inden battet trækkes frem :)

Synes ikke at der er nogle som har hidset sig op i tråden eller svinet den pågældende jæger eller de øvrige jægere til(udover ham nordmanden som blev kaldt en idiot og er blevet betegnet som værende psykopat, hvilket også må være på sin plads når man skyder en mand i mørket og opføre sig som om man er helt på månen)

Jeg er ret sikkert på den danske jæger som skød hunden har det skidt over det da jeg tror ikke på at mange jægere vil skyde en hund med vilje - men havde han vitterligt observeret den hund i 5 min som han påstår, så har jeg ikke ondt af ham for så burde han sgu ikke have et jagttegn og har ikke været sit ansvar voksent. Sandheden er nok nærmere han har skudt på det første han så lyse i mørket hurtigst muligt da han var overivrig og ikke ville misse chancen(og hvad jeg har hørt fra anden side så er det det som ofte sker), og han på ingen måde havde forventede det var en hund...og for helvede hvor må det være forfærdeligt at se sin fejl bagefter, og der kan jeg godt have en hvis sympati for ham... men synes stadig han er en kvajepande for at have gjort det, og synes stadig at vi har et problem vi i dansk jægerregi som der nok burde tages hånd om uddannelsesmæssigt for at må få natgrej.

Samtalen i tråden går mere på uforståenheden overfor det kan ske - og jeg tror at vi alle har en forståelse for at fejl sker, men måske ikke er ret forstående overfor at det er dårlig forberedelse og blodlyst som skaber fejlene.
Må tilstå at være FLØJTENDE ligeglad med “kammertonen” i disse sager. Der er INGEN undskyldninger for at tilsidesætte grundlæggende sikkerhedsregler. Og nej - vi må aldrig “undskylde” eller “have ondt” af disse mennesker. De har handlet mod alle regler om sikker jagt. Jeg bliver harm når jeg ser folk forsøger at undskylde denne adfærd med vrøvl som at “uheld jo sker” og “alle kan tage fejl” - prøv at forklare det til de pårørende! Jeg har levet længe nok til at se flere voksne mænd blive livsfarlige med et kuglevåben, når de ser klovbærende vildt. De har det til fælles at der kun er kontakt mellem ØJE og AFTRÆKKER - mens HJERNEN er helt koblet ud. Dem har jeg aldrig haft ondt af - nogle slap med at blive smidt ud af fællesskabet - andre blev meldt til politiet. Der er meget mere end bare danske jægeres “omdømme” i Sverige på spil her; Det handler om hvorvidt resten af samfundet kan have tillid til at jægerstanden på forsvarlig vis kan forvalte det store ansvar der følger med jagttegnet.

(Jeg tror ikke ovenstående strider mod “kammertonen” i dette forum. Skulle det mod forventning være tilfældet, så tager jeg naturligvis en tur med battet - så er det nok alligevel bedst vor veje skilles)

Med jægerhilsen;

S200
:razz:
Jo kammertonen skal holdes da det er den eneste måde vi kan få en konstruktiv dialog :) Men synes nu hellere ikke den er brudt med dit indlæg :)

Er enig i at der ingen undskyldninger er for tilsidesætte sikkerhedsregler og opføre sig som et fjols med et våben i hånden - og enig i at der er en håndfuld som ikke er voksne nok til at have et jagttegn. Men dette ændre intet på det menneskelige aspekt i at ikke alle fejl begåes med overlæg eller qua overmod. Forkerte dyr skydes og der afsendes uheldige skud - og med den menneskelige hjerne da vil der fra tid til anden ske disse ting, det er uundgåeligt selv om jægeren normalt ikke begår fejl og er snusfornuftig.

Er det acceptabelt at disse ting sker? Nej.

Skal der gøres kort process hvis man udsætter andre for fare? Ja, ja og ja.

Er det psykologisk forståeligt at mennesker som normalt opføre sig fornuftigt på jagt kan begå fejl? Ja.

Og jeg kan altså godt have sympati for et menneske som har begået en fejl hvis denne person ikke høre til tosse-gruppen trods jeg synes han har opfrøt sig som en idiot. Det føler jeg på ingen måde er at undskylde for vedkommende, men blot at søge en forklaring på baggrunden bag hvilket er ret menneskeligt at gøre og den eneste måde til at forstå og forbedre os.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af NWF » 21. nov 2022, 11:32

Ras.Killing skrev:
21. nov 2022, 09:45
Når man tænker på f.eks. de intensivkurser der findes, hvor man kan tage jagttegn på to weekender, så er der heller ikke noget at sige til, hvis ikke alle kursister får inkorporeret god våbenhåndtering :smile:
De korte kurser lever op til loven og uanset om man tager et kort kursus eller det længere forløb så bliver man ikke 100meter mester i våbenhåndtering. At man kunne ønske at dette blev forbedret og at dansk jagttegnsundervisning fik en mere udvidet praktisk del er en helt anden sag :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af RasKrog » 21. nov 2022, 11:54

NWF skrev:
21. nov 2022, 11:32
Ras.Killing skrev:
21. nov 2022, 09:45
Når man tænker på f.eks. de intensivkurser der findes, hvor man kan tage jagttegn på to weekender, så er der heller ikke noget at sige til, hvis ikke alle kursister får inkorporeret god våbenhåndtering :smile:
De korte kurser lever op til loven og uanset om man tager et kort kursus eller det længere forløb så bliver man ikke 100meter mester i våbenhåndtering. At man kunne ønske at dette blev forbedret og at dansk jagttegnsundervisning fik en mere udvidet praktisk del er en helt anden sag :)
Enig, det svarer, imo, til at tage kørekort, der lærer man også kun det grundlæggende.
Det egentlige træningsforløb starter først når man har fået kortet og begynder at gå på jagt/køre bil..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af S200 » 21. nov 2022, 13:28

NWF skrev:
21. nov 2022, 10:59
S200 skrev:
15. nov 2022, 21:20
NWF skrev:
28. dec 2021, 11:11
Hansikæret skrev:
27. dec 2021, 23:46
Marinerevolver skrev:

Tak for jeres indlæg, nu er tråden ved og tage overhånd, den stakkels jæger
som i nattens hede har taget fejl, ja jeg var også tæt på og trykke på knappen,
da jeg så smågrise i det høje græs. Alle kan tage fejl i kampens hede, natsigte
er ingen undtagelse.


Tak for dit indlæg

Nej nej, nu skal vi da ikke hidse os op, fordi der bliver skudt en hund, lidt kvæg og en enkelt jogger af nogle "stakkels" jægere. Det er jeg helt sikker på at hundeejeren på vej til politistationen med sin døde hund i bagagerummet, kvægavleren og den 76 årige mand på vej i ambulancen vil give dig ret i.
Herregud, vi laver da alle sammen fejl i kampens hede, ikke sandt?

Godt nytår
Vi må hellere finde kammertonen inden battet trækkes frem :)

Synes ikke at der er nogle som har hidset sig op i tråden eller svinet den pågældende jæger eller de øvrige jægere til(udover ham nordmanden som blev kaldt en idiot og er blevet betegnet som værende psykopat, hvilket også må være på sin plads når man skyder en mand i mørket og opføre sig som om man er helt på månen)

Jeg er ret sikkert på den danske jæger som skød hunden har det skidt over det da jeg tror ikke på at mange jægere vil skyde en hund med vilje - men havde han vitterligt observeret den hund i 5 min som han påstår, så har jeg ikke ondt af ham for så burde han sgu ikke have et jagttegn og har ikke været sit ansvar voksent. Sandheden er nok nærmere han har skudt på det første han så lyse i mørket hurtigst muligt da han var overivrig og ikke ville misse chancen(og hvad jeg har hørt fra anden side så er det det som ofte sker), og han på ingen måde havde forventede det var en hund...og for helvede hvor må det være forfærdeligt at se sin fejl bagefter, og der kan jeg godt have en hvis sympati for ham... men synes stadig han er en kvajepande for at have gjort det, og synes stadig at vi har et problem vi i dansk jægerregi som der nok burde tages hånd om uddannelsesmæssigt for at må få natgrej.

Samtalen i tråden går mere på uforståenheden overfor det kan ske - og jeg tror at vi alle har en forståelse for at fejl sker, men måske ikke er ret forstående overfor at det er dårlig forberedelse og blodlyst som skaber fejlene.
Må tilstå at være FLØJTENDE ligeglad med “kammertonen” i disse sager. Der er INGEN undskyldninger for at tilsidesætte grundlæggende sikkerhedsregler. Og nej - vi må aldrig “undskylde” eller “have ondt” af disse mennesker. De har handlet mod alle regler om sikker jagt. Jeg bliver harm når jeg ser folk forsøger at undskylde denne adfærd med vrøvl som at “uheld jo sker” og “alle kan tage fejl” - prøv at forklare det til de pårørende! Jeg har levet længe nok til at se flere voksne mænd blive livsfarlige med et kuglevåben, når de ser klovbærende vildt. De har det til fælles at der kun er kontakt mellem ØJE og AFTRÆKKER - mens HJERNEN er helt koblet ud. Dem har jeg aldrig haft ondt af - nogle slap med at blive smidt ud af fællesskabet - andre blev meldt til politiet. Der er meget mere end bare danske jægeres “omdømme” i Sverige på spil her; Det handler om hvorvidt resten af samfundet kan have tillid til at jægerstanden på forsvarlig vis kan forvalte det store ansvar der følger med jagttegnet.

(Jeg tror ikke ovenstående strider mod “kammertonen” i dette forum. Skulle det mod forventning være tilfældet, så tager jeg naturligvis en tur med battet - så er det nok alligevel bedst vor veje skilles)

Med jægerhilsen;

S200
:razz:
Jo kammertonen skal holdes da det er den eneste måde vi kan få en konstruktiv dialog :) Men synes nu hellere ikke den er brudt med dit indlæg :)

Er enig i at der ingen undskyldninger er for tilsidesætte sikkerhedsregler og opføre sig som et fjols med et våben i hånden - og enig i at der er en håndfuld som ikke er voksne nok til at have et jagttegn. Men dette ændre intet på det menneskelige aspekt i at ikke alle fejl begåes med overlæg eller qua overmod. Forkerte dyr skydes og der afsendes uheldige skud - og med den menneskelige hjerne da vil der fra tid til anden ske disse ting, det er uundgåeligt selv om jægeren normalt ikke begår fejl og er snusfornuftig.

Er det acceptabelt at disse ting sker? Nej.

Skal der gøres kort process hvis man udsætter andre for fare? Ja, ja og ja.

Er det psykologisk forståeligt at mennesker som normalt opføre sig fornuftigt på jagt kan begå fejl? Ja.

Og jeg kan altså godt have sympati for et menneske som har begået en fejl hvis denne person ikke høre til tosse-gruppen trods jeg synes han har opfrøt sig som en idiot. Det føler jeg på ingen måde er at undskylde for vedkommende, men blot at søge en forklaring på baggrunden bag hvilket er ret menneskeligt at gøre og den eneste måde til at forstå og forbedre os.
Jeg køber helt og holdent din præmis om det fejlbarlige menneske. I årene efter episoden med drengen på kælken der blev skudt midt om natten af en jæger som mente han skød en ræv, der tænkte jeg meget på gerningsmanden - og nok også mere end på offeret. Jeg har tænkt meget over hvorfor denne fokus-forskydning fandt sted. Jeg konfronterede mig selv med min fejlbarlighed - og den rædsel det ville være, hvis det var mig selv der begik denne udåd. Jeg havde lettere ved at sætte mig i gerningsmandens sted - end i forældrenes. Det skyldes formentlig at for de fleste jægere er situationerne med dødelig udgang heldigvis en fjern abstraktion. Det jeg følte for jægeren var ikke “sympati” men “rædsel” for selv at gøre det samme.

Jeg er ikke “hellig” eller “ufejlbarlig” - jeg laver også fejl. Men jeg håber hammeren falder hårdt hvis jeg efter 39 år med jagttegn udsætter andre menneskers liv og førlighed for fare. Der er et højere hensyn til jagtens plads i samfundslivet og sikkerheden for mine med-mennesker; Noget der er langt større end hensynet til mig som individ.

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Gryphon » 27. nov 2022, 16:23

Efter at have læst tråden, og læst artiklerne om jagtuheldene, måtte jeg reflektere en del over min egen omgangskreds af jægere.

I en alder af 31, er der pludselig en del i omgangskredsen der har eller er igang med at tage jagttegn, og jeg har nu oplevet 15+ eksempler på den “moderne nyjæger”. Midt i trediverne, røven fuld af penge og ingen tid til fordybelse. Specielt “Kortmentyk” og “ Skaði”s indlæg ramte en nerve.

Jagt er et håndværk, der i høj grad bygger på rutine og erfaring. Og de jægere jeg møder idag, har oftest taget jagttegnet i 30’erne og aldrig rigtig haft tid eller mulighed for sidemandsoplæring. Jeg har ikke oplevet farlige situationer med våbenhåndteringen som “TheDarkSide”, men igen de flest klapjagter må man ikke skyde til løbende vildt og fuglene kommer i 45 graders højde. Problemet bliver så når forventningen til ens evner sættes lidt højere end noget der kan sammenlignes med at skyde lerduer på skydebanen.

Men deres “håndværksmæssige” evner halter gevaldigt. Både i evnen til at identificere arter korrekt, samt vurdere afstand og skudplacering.

Personligt tror jeg det skyldtes alderen de tog jagttegnet samt deres opvækst. Der er ikke meget tid til at gå med ud og fodre, inspicere reviret, regulere duer/krager, eller gået med som klapper/hundefører, for med små børn, masser af fritidsaktiviteter og karriere så er der måske tid til et par jagtdage om året.

Men kvaliteten af håndværket er derefter.

Nu går jeg ikke selv på jagt med nattesigte, hverken IR eller almindeligt. Men jeg er helt sikker på de samme dynamikker gør sig gældende som ved almindelig riffeljagt og de danske jægere.

Hvor mange har jævnligt deres nattekikkert med ud og gå, bare for at bruge det og få mere erfaringen med det? Garanteret ikke flere gange end der kan tælles på en hånd. Fordi det er min erfaring med de danske riffeljægere med deres rifler. De fleste jægere har måske 5-10 timers erfaring med at sidde med en riffel og hertil observeret dyr. De er totalt novicer, med dyrt udstyr og penge nok til at købe dem ind på store jagter.

Og derfor tror jeg ikke på at mere tid på skydebanen nødvendigvis, selvom det heller ikke skader. Med mindre banerne kommer til at ligne virkeligheden langt mere. Det handler også om af forvente at folk faktisk fordyber sig i deres håndværk, det kan vi ikke lovgive om, men en relationsforventning mellem os som jægere.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Caspian1911 » 27. nov 2022, 16:35

Gryphon skrev:
27. nov 2022, 16:23
En masse klogt, men:
Jeg har selv taget jagttegn sent, men bedømmer ikke mig selv ud fra dine kriterier.

Hvis jeg er i tvivl, skyder jeg ikke. Sidder jeg på en nattejagt, og min natkikkert pludselig ikke giver et klart billede, så skyder jeg ikke. Når jeg får tildelt en post på fællesjagt, scanner jeg området for at bedømme, hvor er det sikkert at skyde. Parolens beskrivelser er måske ikke dækkende, lige hvor jeg står.

Jeg tror mere, det drejer sig om jægeres forventninger til altid at få noget med hjem, eller simpelthen de har lagt fornuften på natbordet.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Gryphon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 195
Tilmeldt: 2. jun 2016, 11:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 69 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Gryphon » 27. nov 2022, 17:41

Caspian1911 skrev:
27. nov 2022, 16:35

Jeg har selv taget jagttegn sent, men bedømmer ikke mig selv ud fra dine kriterier.

Hvis jeg er i tvivl, skyder jeg ikke. Sidder jeg på en nattejagt, og min natkikkert pludselig ikke giver et klart billede, så skyder jeg ikke. Når jeg får tildelt en post på fællesjagt, scanner jeg området for at bedømme, hvor er det sikkert at skyde. Parolens beskrivelser er måske ikke dækkende, lige hvor jeg står.

Jeg tror mere, det drejer sig om jægeres forventninger til altid at få noget med hjem, eller simpelthen de har lagt fornuften på natbordet.
Jeg er helt enig i din attitude. Jeg prædikere den selv for nyjægere, netop fordi den burde ligge så dybt på rygraden. Det hjælpe klart med sikkerheden.

Det hjælper bare ikke må mis-identifikation, hvor vi grundet manglende erfaring/overblik tror vi ser noget andet end vi egentlig gør. Det eneste der hjælper her er erfaring, øvelse og guidance.

Du kan sagtens have sat dig ind i hvor det er sikkert at skyde, og så se en bekkasin er en dobbelt bekkasin, eller se en tyrker due som en skov due…. De fejl afhjælpes kun med mere tid i håndværket

Brugeravatar
Kasper HK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 199
Tilmeldt: 9. maj 2022, 18:57
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 86 times
Been thanked: 40 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af Kasper HK » 27. nov 2022, 20:17

hehe tænker på den her
Vedhæftede filer
n5wqwe1p7kx91.png
:director:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af C-X » 3. dec 2022, 23:39

Øv... Så har der været endnu en jagtulykke.

https://ekstrabladet.dk/krimi/jaeger-sk ... gt/9536410

Denne gang skød en 53-årig en 38-årig i benet, med hagl. Lad os håbe den ramte jæger, kommer sig uden mén.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar