Hul i tarmene ved brækning af rå

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
aurc1980
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 5. maj 2019, 09:29
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 65 times
Been thanked: 5 times

Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af aurc1980 » 27. nov 2021, 19:07

Hej herinde

Jeg er - relativ - nyjæger, og har netop skudt en rå. Den lagde sig i skuddet - så langt så godt.

Da jeg brækkede rå’en, kunne jeg til min ærgrelse konstatere at et kuglefragment har åbnet en del op for tarmsystemet, så en stor del af bugen havde tarmindhold der var lækket ud.

Efter råd fra en jagtkammerat, brækkede jeg råen færdig, og skyllede derefter grundigt blod/tarmindhold i bugen væk med en vandslange (havde selvfølgelig ikke brugt vand hvis der ikke havde været lækket tarmindhold)

Har derefter gået bugen godt efter med en lygte, og fjernet det der kunne ligne tarmindhold. Nu hænger råen så til modning et køligt sted.

Mit spørgsmål går på hvor sikkert det er at spise de køddele der har været i kontakt med tarmindholdet (selvom jeg har fjernet al synligt, er der jo uden tvivl noget tilbage).

Nogen erfaringer?

PS: eg har ihvertfald planer om at skære godt væk omkring de steder i kødet hvor projektil/kuglefragment har efterladt hul.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af HR » 27. nov 2021, 19:22

Tillykke med dyret. Det fejler ikke noget, men lad være med at hænge det længere når det nu er kontamineret på overfladen*. Og vær ekstra opmærksom omkring hakket kød (det skal bruges helt friskt). Alle muskler er indesluttet i ubrudte hinder, så der er ingen kontamination inde i kødet andre steder end der hvor du har skåret med kniven under opbrækningen. Din oplevelse med “grønkål” i bughulen er helt almindelig og du har handlet rigtigt. Nyd kødet!
HR

* Jeg har tidligere ikke ladet mit hjortevildt hænge og det fejler intet selvom det er slagtet helt friskt. Idag lader jeg det gerne hænge et par dage, men kun fordi jeg har en vildtkøler.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af C-X » 27. nov 2021, 19:24

Lugt til det :blink:
Bakterier har en lugt, som du ikke vil kunne lide.

Jeg har ædt mig gennem en del frisk, trafikdræbt råvildt (et par lam var brækket i drabet, meget gore), og så længe man renser hurtigt, synes jeg ikke problemet er udtalt. Altså så længe du lader det modne koldt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af C-X » 27. nov 2021, 20:26

Nu vi er ved det, så bræk haren så snart den er skudt, ligesom med hjortevildtet, så er den også værd at æde.
En god hare, er noget af det bedste :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af HR » 27. nov 2021, 20:51

C-X skrev:
27. nov 2021, 20:26
Nu vi er ved det, så bræk haren så snart den er skudt, ligesom med hjortevildtet, så er den også værd at æde.
En god hare, er noget af det bedste :smile:
…. Brækket med det samme og fileteret. Fileterne stegt i smør i 4 minutter på hver side og så i ovnen ved 200 grader i 10 minutter. Så skåret i tynde skiver og serveret til en gang frisk pasta. Mums. Vi var vist temmelig uenige om et eller andet i sidste uge, men når det kommer til håndtering af vildt, så er det sku ren fryd og gammen :razz:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af C-X » 27. nov 2021, 21:23

Mjaeh, vi er tit uenige, om noget, ofte politisk, og frygteligt enige om så meget andet. :razz:

Jeg tror godt vi kunne æde os gennem en hel vildtparade sammen :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Kenned » 28. nov 2021, 12:11

Korrigér mig hvis jeg tager fejl, men er anbefalingen ikke at man skærer det kød væk der er tarmindhold på, og så netop IKKE skyller med vand, da ma. Så reelt smører bakterierne ud over kødet?


Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Raptor357 » 28. nov 2021, 17:11

Kenned skrev:
28. nov 2021, 12:11
Korrigér mig hvis jeg tager fejl, men er anbefalingen ikke at man skærer det kød væk der er tarmindhold på, og så netop IKKE skyller med vand, da ma. Så reelt smører bakterierne ud over kødet?


Hilsen Kenneth
Det kan der være noget om, men det er bare ikke lige til at gøre med indersiden på er dyr. og så er indersiden jo også dækket ah hinder, så bakterierne kommer ikke i kontakt med kødet.
Kommer mave/tarmindhold i kontakt med kød, så er det kniven.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Lassescout » 28. nov 2021, 17:14

Kenned skrev:
28. nov 2021, 12:11
Korrigér mig hvis jeg tager fejl, men er anbefalingen ikke at man skærer det kød væk der er tarmindhold på, og så netop IKKE skyller med vand, da ma. Så reelt smører bakterierne ud over kødet?


Hilsen Kenneth
Det er korrekt, og det er heller ikke ret meget der går til spilde selvom der kommer tarmindhold i bughulen. Det jeg plejer at gøre er at vaske hænder grundigt efter at jeg har flået og brækket. Så skærer jeg køller, bove, hals og rygfilleter fra. Det er vel over 85 % af kødet der så er reddet uden at have været i nærheden af tarmbakterier. Også ribbenene kan ofte reddes, mens mellemgulv og slag bliver kasseret. Hvis man plasker det til i vand, får man efter min mening ødelagt mere end man redder.

Hvis man vil modne kødet skal det være skåret helt rent, og så kan man sagtens modne stykkerne i køleskabet, de behøver ikke hænge sammen som et helt dyr.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Ras.Killing » 28. nov 2021, 21:04

De gange jeg har haft maveindhold ud i dyret, så har jeg brækket hurtigst muligt, skyllet med vand, flået og parteret den lige efter og så direkte på frost.

Jeg har ikke oplevet, at kødet er blevet dårligt eller haft bismag.

Personligt ville jeg ikke modne på et dyr, der har været eksponeret for mave/tarm indhold.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af HR » 28. nov 2021, 21:17

Kenned skrev:
28. nov 2021, 12:11
Korrigér mig hvis jeg tager fejl, men er anbefalingen ikke at man skærer det kød væk der er tarmindhold på, og så netop IKKE skyller med vand, da ma. Så reelt smører bakterierne ud over kødet?


Hilsen Kenneth
Det er rigtigt at man i princippet ikke skal skylle. Men hvis der er grønkål i hele bughulen, så er skaden sket. Jeg tager det, som tidligere sagt ikke voldsomt tungt. Mine dyr skal jo heller ikke igennem den kæde af distribution og transport som industrikød skal. Og som Raptor357 skriver, så er der en kraftig hinde på indersiden af bug og brysthule. Så hvis man ikke bryder låsen (det gør jeg i øvrigt aldrig), så er det kun mørbraderne der reelt kan komme i kontakt med noget. Dem kan hundene så få sammen med mellemgulv og splat. Jeg skyller primært for at undgå at forureningen spredes mens jeg forlægger dyret. Og som flere af jer andre, så forlægger jeg med det samme hvis uheldet er sket.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Lassescout » 1. dec 2021, 18:32

Hvis der er grønkål i hele bughulen, så er der gødningsforurening der hvor der er grønt. Hvis man plasker vand ud over er der gødningsforurening overalt, så er den ikke længere.

Det er rigtigt at man kan undgå bakterievækst ved at lægge kødet hurtigt på frost, men det er kød med lavere kvalitet og holdbarhed man får i fryseren.

Hvorfor dog gøre det? Der er ingen argumenter for det. Det giver ingen mening.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af HR » 1. dec 2021, 20:51

Hvis der er grønkål i hele bughulen, så er der forurening i hele bughulen allerede. Så hvor er det du mener jeg spreder det hen ved at skylle?

Hvis jeg gør bughulen ren inden jeg flår og forlægger, så undgår jeg at sprede det til der hvor jeg fjerner skindet og der hvor jeg skærer under forlægningen. At man skal være opmærksom omkring opbevaring, modning og holdbarhed er der gjort klart opmærksomt på i hele tråden af mig selv og mange andre. Kvaliteten, som i smag lugt og konsistens fejler intet på grund af en punkteret tarm. Men det er da klart at man ikke efterfølgende skal lade dyret hænge i en uge ved 15 grader og så lave tartar af mørbraden.

HR
Lassescout skrev:
1. dec 2021, 18:32
Hvis der er grønkål i hele bughulen, så er der gødningsforurening der hvor der er grønt. Hvis man plasker vand ud over er der gødningsforurening overalt, så er den ikke længere.

Det er rigtigt at man kan undgå bakterievækst ved at lægge kødet hurtigt på frost, men det er kød med lavere kvalitet og holdbarhed man får i fryseren.

Hvorfor dog gøre det? Der er ingen argumenter for det. Det giver ingen mening.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Lassescout » 2. dec 2021, 22:54

Hvis der er grønkål i hele bughulen, så er der forurening i hele bughulen allerede. Så hvor er det du mener jeg spreder det hen ved at skylle?
Alle de steder det gødningsforurenede vand løber hen, sprøjter hen, trænger ind og forurener. Du kan ikke se eller styre, hvor det ender. Det er forskellen: den oprindelige gødningsforurening kan du se og fjerne med kniven, eller bare kassere det kød det sidder på. Når du plasker med vand spreder du forureningen helt unødigt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Ras.Killing » 2. dec 2021, 23:14

Lassescout skrev:
1. dec 2021, 18:32
Hvis der er grønkål i hele bughulen, så er der gødningsforurening der hvor der er grønt. Hvis man plasker vand ud over er der gødningsforurening overalt, så er den ikke længere.

Det er rigtigt at man kan undgå bakterievækst ved at lægge kødet hurtigt på frost, men det er kød med lavere kvalitet og holdbarhed man får i fryseren.

Hvorfor dog gøre det? Der er ingen argumenter for det. Det giver ingen mening.
Hvis du gør det inden du flår, så er det jo meget begrænset hvor meget af dyret (kødet), som maveindholdet har været i kontakt med med. Jeg vil gerne have det væk inden jeg flår og partere.

Skyld dyret, tør det over, af med frakken, grovparter det imens det hænger på krogen og så ordne resten i køkkenet. Jeg vil i sådan en situation lade brystkassen forblive intakt, altså skære rygfileten fra benet, af med forbove/køller og så kødet på halsen. Så har du ikke været i kontakt med indersiden af dyret, og hele brystkassen med det forurenede område er intakt.

Overstående er i en situation hvor der f.eks. er skudt hul på maven.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af HR » 3. dec 2021, 08:48

:goodpost:
Bingo!
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Lassescout » 3. dec 2021, 08:56

Det er fandme utroligt !

Jeg har for 20 år siden kæmpet en indædt kamp på forskellige kreaturslagterier for at få slagterne til at lade være med at bruge bruseslangerne til at skylle kød med. Der hænger bruseslanger rundt omkring i slagterierne så slagterne kan skylle forklæder og udstyr, men de brugte dem konstant til at forsøge at skylle gødningsforurening af forben og bagben efter afhudning. Til sidst tog jeg en kniv og skar de vandslanger af der sad i nærheden af slagtelinjen, så måtte slagterne gå lidt længere for at skylle forklædet, men så var vi fri for uvæsenet. Det forringer holdbarheden af kødet helt enormt og giver problemer med at overholde kravene til kimtal i det hakkede kød. Læs "kimtal"= forurening.

Det er sku da utroligt at vi mennesker ikke kommer nogen vegne, og bliver ved med at bruge middelalderlige metoder og overtro, selvom vi har klar evidens for det modsatte !

Jeg gentager, og nu for sidste gang: Når du skyller med vand, udskifter du en synlig, begrænset forurening med en usynlig ubegrænset. Gør det hvis du vil, men vær klar over at det er det du gør.

Og nu gider jeg ikke svare mere i tråden. Hvis I hellere vil æde rådnende kød end friskt må I bare gøre det.

Velbekomme!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af HR » 3. dec 2021, 09:04

men de brugte dem konstant til at forsøge at skylle gødningsforurening af forben og bagben efter afhudning.
Sjovt nok er jeg 100% enig med dig omkring det du siger fra kreaturslagterierne. Og jeg ville aldrig skylle et ben på en rå på den måde du beskriver. Men det er så en helt anden snak.

Vi bliver ikke enige så lad os bare lade den ligge her.
:razz:
Senest rettet af HR 3. dec 2021, 09:26, rettet i alt 3 gange.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Ras.Killing » 3. dec 2021, 09:08

Men bare lige for at præcisere Lasse.

Hvis du står med en dyr, hvor projektilet har truffet mavesækken og der er maveindhold i hele dyret.

Hvordan vil du så gå til den opgave?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Lassescout » 3. dec 2021, 09:33

Ras.Killing skrev:
3. dec 2021, 09:08
Men bare lige for at præcisere Lasse.

Hvis du står med en dyr, hvor projektilet har truffet mavesækken og der er maveindhold i hele dyret.

Hvordan vil du så gå til den opgave?
Det har jeg prøvet mange gange, og jeg gør som jeg beskrev i mit første indlæg. Jeg flår dyret og skærer de stykker fra der ikke er forurenede. Du skriver at der er maveindhold i hele dyret, men det er der sjælden. Der kan nemt være maveindhold i hele bughulen, men når du har taget køllerne, bovene, halsen og rygfilleterne, så kan du nemt have lagt 85%-90% af kødet til side helt uden at det er forurenet. Nu har du en rygsøjle hængende med noget slag og ribben, der er ikke ret meget kød tilbage i det. Hvis det er helt smattet kan jeg nemt finde på at kassere dette i sin helhed. Men ellers skærer jeg rene dele af, f.eks. ribben, og kasserer resten. Jeg kasserer også meget kød rundt om skudhullet. Jeg vil ikke servere blodunderløbent kød, og da jeg stadig bruger projektiler med blykerne, er det vist også meget fornuftigt af hensyn til det.

Men jeg har tit tænkt på, hvor overraskende lidt kød man ender med at kassere, selvom det ser uoverskueligt ud lige når man åbner bughulen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af HR » 3. dec 2021, 09:59

Som jeg læser dit indlæg her Lasse, så gør vi alle sammen på samme måde. Med den ene forskel at der er nogen der skyller bughulen ud for at undgå at undgå at sprede forurening herfra til helt andre steder på dyret mens de arbejder med det. Vi gør det fordi vi allerede har afskrevet den åbne del, ikke fordi vi tror at vi kan fjerne forurening.
/HR

P.S. Jeg fjerner også alt blodskudt kød. Hundene sætter stor pris på min grundighed :biggrin: .
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af Ras.Killing » 3. dec 2021, 10:15

Lassescout skrev:
3. dec 2021, 09:33
Ras.Killing skrev:
3. dec 2021, 09:08
Men bare lige for at præcisere Lasse.

Hvis du står med en dyr, hvor projektilet har truffet mavesækken og der er maveindhold i hele dyret.

Hvordan vil du så gå til den opgave?
Det har jeg prøvet mange gange, og jeg gør som jeg beskrev i mit første indlæg. Jeg flår dyret og skærer de stykker fra der ikke er forurenede. Du skriver at der er maveindhold i hele dyret, men det er der sjælden. Der kan nemt være maveindhold i hele bughulen, men når du har taget køllerne, bovene, halsen og rygfilleterne, så kan du nemt have lagt 85%-90% af kødet til side helt uden at det er forurenet. Nu har du en rygsøjle hængende med noget slag og ribben, der er ikke ret meget kød tilbage i det. Hvis det er helt smattet kan jeg nemt finde på at kassere dette i sin helhed. Men ellers skærer jeg rene dele af, f.eks. ribben, og kasserer resten. Jeg kasserer også meget kød rundt om skudhullet. Jeg vil ikke servere blodunderløbent kød, og da jeg stadig bruger projektiler med blykerne, er det vist også meget fornuftigt af hensyn til det.

Men jeg har tit tænkt på, hvor overraskende lidt kød man ender med at kassere, selvom det ser uoverskueligt ud lige når man åbner bughulen.
Så vi gør faktisk præcist det samme.

Bortset fra at du vil partere med møg i dyret, og jeg skyller det ''væk'' inden partering.
Senest rettet af Ras.Killing 3. dec 2021, 20:05, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af C-X » 3. dec 2021, 10:23

Nu ved jeg godt, at det måske er et kontroversielt emne, men jeg har tit haft en gryde stående, til alt det jeg ikke ville æde, men som reelt stadig kunne ædes. Det være sig lidt af hvert, men derefter tilberedt og serveret for hunden, hvis mave gerne fordøjer andre dyrs maver, som åd det med største fornøjelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af HR » 3. dec 2021, 10:40

C-X skrev:
3. dec 2021, 10:23
Nu ved jeg godt, at det måske er et kontroversielt emne, men jeg har tit haft en gryde stående, til alt det jeg ikke ville æde, men som reelt stadig kunne ædes. Det være sig lidt af hvert, men derefter tilberedt og serveret for hunden, hvis mave gerne fordøjer andre dyrs maver, som åd det med største fornøjelse.
Specielt min gamle hanhund er en ren affaldskværn. Han æder det råt uden de mindste maveproblemer. Med de to andre skal jeg lige passe på med mængderne hvis jeg ikke vil have det brækket op på gulvet. De får det blandet 1:1 med tørpiller, det virker til at stabilisere deres maver. De får også skulderblade, bækken og ryghvirvler. Det gør det lidt nemmere at skære hårdt fra når det ikke går til spilde.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hul i tarmene ved brækning af rå

Indlæg af C-X » 3. dec 2021, 10:52

Absolut enig. Jeg kaldte hunden for "Spilde" når der var rest-gullasch, og så var der krigsdans omkring truget. Også halvt om halvt med tørfoder.

Dén hund savner jeg, dens "mor" knap så meget... 😂
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar