Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af Ras.Killing » 15. nov 2021, 15:02

Lassescout skrev:
15. nov 2021, 14:41
Jeg vil give Ras Killling ret i, at et projektil fra en .22 LR ikke adskiller sig væsentligt fra et skud med en boltpistol. Der er samme styrke og svaghed. Smadrer du hjernen er dyret dødt. Skyder du forbi hjernen er det grimt.
Jeg vil stadig mene at dyret er hjernedødt, hvilket for mig ikke er det samme.

Du kobler hjernen fra, og dyret vil ikke være ved bevidsthed herefter. Lungefunktionen ophører, herefter vil kroppen lukke ned grundet iltmangel i løbet af en 2-3 minutter og dyret vil være endeligt dødt, når hjertet stopper med at slå. Det er altså den ilt der er tilbage i blodet, der bestemmer hvor længe kroppen er i live.

Ved at tappe blodet af, så forkorte du tiden fra minutter til sekunder.

Så kan vi altid diskutere, om det er noget pladderhumanistisk ævl... Fordi resultatet i sidste ende er det samme, og grisen ikke mærker noget, fra at hjernedøden er indtruffet.

Rent etiks bør man dog tilstræbe en så effektiv og hurtig aflivning som muligt, og så kommer man ikke udenom afblødning :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af Ras.Killing » 15. nov 2021, 15:08

PSindrup skrev:
15. nov 2021, 14:51
Ras.Killing skrev:
15. nov 2021, 14:35
PSindrup skrev:
15. nov 2021, 14:22
Ras.Killing skrev:
15. nov 2021, 14:09
Det er mit helt klare indtryk, at hvis man benytter en 22.LR for panden af et dyr, så snakker vi forsat bedøvelse - med efterfølgende afblødning.
Jeg ved godt at love, bestemmelser og jura er en ting - og dem skal vi naturligvis overholde til punkt og prikke og almindelig logik og sund fornuft er noget andet, men det er altså svært at hævde, ud fra en logisk og rent biologisk betragtning, at en gris der har fået et ekspanderet .22LR projektil tværs ned igennem hjernen ikke skulle være død men kun bedøvet

Peter
Jamen den vil ikke være død - den vil være hjernedød, og det er ikke helt det samme.

Jeg ser slet ikke argumentet for ikke at afbløde dyret?
Jeg har på intet tidspunkt argumenteret for at dyrene ikke skal afblødes. Selvfølgelig skal det det

Jeg anfægter bare at et dyr med en gennemskudt hjerne ikke skulle være dødt. Hvor længe tror du det ville kunne "leve" i den tilstand?

Peter
OK. Så har jeg misforstået dig :thumbup: jeg var af den opfattelse, at du mente kuglen for panden var tilstrækkelig.

Det andet er der givet svar på ovenfor.

Med den undtagelse, at jeg ikke ved om en lidt skævt placeret 22.LR kugle vil kunne medføre midlertidig tab og af bevidstheden, og ikke nødvendigvis øjeblikkelig hjernedød. I så fald vil det angiveligt tage længere tid... med minder man afbløder.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af C-X » 15. nov 2021, 15:28

Hvis vejrtrækning er ophørt tilføres der ikke mere ilt til blodet.
Hvis blodet hældes fra, så forsvinder ilt reserven.

Det må være CNS der afgør om man er i live eller ej.

(med mindre man er blandt 179 særligt udvalgte)
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af HR » 15. nov 2021, 17:11

Ras.Killing skrev:
15. nov 2021, 15:02
Lassescout skrev:
15. nov 2021, 14:41
Jeg vil give Ras Killling ret i, at et projektil fra en .22 LR ikke adskiller sig væsentligt fra et skud med en boltpistol. Der er samme styrke og svaghed. Smadrer du hjernen er dyret dødt. Skyder du forbi hjernen er det grimt.
Jeg vil stadig mene at dyret er hjernedødt, hvilket for mig ikke er det samme.

Du kobler hjernen fra, og dyret vil ikke være ved bevidsthed herefter. Lungefunktionen ophører, herefter vil kroppen lukke ned grundet iltmangel i løbet af en 2-3 minutter og dyret vil være endeligt dødt, når hjertet stopper med at slå. Det er altså den ilt der er tilbage i blodet, der bestemmer hvor længe kroppen er i live.

Ved at tappe blodet af, så forkorte du tiden fra minutter til sekunder.

Så kan vi altid diskutere, om det er noget pladderhumanistisk ævl... Fordi resultatet i sidste ende er det samme, og grisen ikke mærker noget, fra at hjernedøden er indtruffet.

Rent etiks bør man dog tilstræbe en så effektiv og hurtig aflivning som muligt, og så kommer man ikke udenom afblødning :smile:
Etisk er det tabet af bevidsthed der tæller. Det er derfor man bedøver. Død ved udblødning tager noget mere end sekunder. Tænk på hvor langt et krondyr går med et lavt lungeskud.

Kvælning tager ved mennesker ca 5 minutter. Lidt morbidt at blande det ind her, men jeg kender ikke tallet for grise. Men det er sikkert ca det samme.

HR

P.S. Diskussionen er stadig akademisk, da vi vist alle er enige om at den rigtige procedure er skud efterfulgt umiddelbart af afblødning.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Munksgaard
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 45
Tilmeldt: 29. jan 2007, 20:17
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af Munksgaard » 15. nov 2021, 17:20

Jamen så må man da sige vi gjorde det ordentligt.
Grisene blev skudt og efterfølgende afblødt.
Trykket i hovedet var stort nok til at presse begge øjne ud på en af grisene, så et eller andet kan sådan en 22LR alligevel.

Blodtabet på de 2 grise var pga skuddet meget ligende stikket.
Dvs der var ikke meget at afbløde.
Mod Tåber kæmper selv Guder forgæves :biggrin:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af Ras.Killing » 15. nov 2021, 18:20

HR skrev:
15. nov 2021, 17:11
Etisk er det tabet af bevidsthed der tæller. Det er derfor man bedøver. Død ved udblødning tager noget mere end sekunder. Tænk på hvor langt et krondyr går med et lavt lungeskud.
Syntes ikke det er helt sammenligneligt. Når struben skæres over, og en- eller begge hovedpulsåre står vidt åbne, så er der altså tryk på. Selvfølgelig er det aftagende, og den vil blive ved med at bløde et stykke tid, men de første 10 sekunders tid, der er der altså knald på :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af HR » 15. nov 2021, 19:43

Et lavt lungeskud rykker lungearterien og eller lungevenen over. Der passerer 100% af blodstrømmen, med absolut maksimal blødning til følge. Det var derfor jeg netop valgte det skud til sammenligning. Den dræbende effekt i det skud er netop en hurtig udblødning fordi VVS systemet er punkteret mens pumpen stadig kører. Dem der har begået sådan et skud på nysne kan nikke genkendende til et meget grafisk schweissspor.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af Luluselsker » 16. nov 2021, 20:05

nu slagter jeg stadig en del rent hjemmeslagt til eget forbrug
når vi ikke kan komme til dem så er det 22eren gerne gennem øre - større target hvorefter de stikkes og afblødes
men snakker vi tamsvin som i konventionelsvin eller som i små hidsige svandalusiske sataner med hængebug og djævlen direkte indprintet i deres DNa ?
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

slagtern
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. feb 2022, 16:59
Interesser: riffel /bue/kød
Geografisk sted: Hillerød
Been thanked: 3 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af slagtern » 1. feb 2022, 17:35

At skyde en gris med en cal 22 , er fuldt forsvarligt,når bare man skyder den i panden der hvor krydset er fra øre til øje .

Nfdk89
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 62
Tilmeldt: 29. mar 2021, 22:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 98 times
Been thanked: 3 times

Re: Er der nogen der har noget erfaring inden for aflivning af "tamgrise" hvor boltpistol ikke er en mulighed..

Indlæg af Nfdk89 » 2. feb 2022, 19:50

Godt arbejde! Spændende læsning, ind til at der gik lov, akademiker og ordkløveri i den! :blink:

Er selv uddannet "rigtig" slagter fra et slagtehus i Nordjylland, så det varmer mit hjerte med din grundighed til emnet.
308win, 234win, 22lr, 12/70,

Besvar