Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af KKA » 28. okt 2021, 19:29

Politianmeldelse mod en uautoriseret aflivning af dåhjorte viklet ind i fodboldmålsnet:
Er det ok, når dyr skal aflives hurtigt, jvf Dyreværnsloven, og vi selvfølgelig afliver den kvæstede hare i vejkanten efter påkørsel; men på den anden side IKKE afliver vildt på anden mands grund?

https://jv.dk/artikel/d%C3%A5hjorte-han ... ybskytteri

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af HR » 28. okt 2021, 20:11

Nødaflivning må alle. Men hvis man selv tager initiativet og derefter fordufter med kødet, så har man røven i klaskehøjde. Det er som minimum tyveri. Og man kan forvente en anklage for ulovlig jagt.
HR

PS, Anmelderen i den aktuelle sag er så selv en klaphat. “Nej vi vil sandelig ikke fjerne nettet”. Dåhjorte er nogle spader når det kommer til at gænge fast i alt muligt.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Raptor357 » 28. okt 2021, 20:23

En nød aflivning behøver man ikke være jæger for at foretage, men at have lovlig adgang til et skydevåben hjælper.

For at være helt ærlig, så syntes jeg det er fint at der er blevet ryddet op og man ikke bare lader kadaveret hænge i nettet. Det syntes jeg ville være aldeles ubehageligt.

Uden at have særlig forstand på kød, så tænker jeg at hjortene har været så stressede at kødet er uspiseligt og dermed affald.

Var der en der pillede nettene ned så dyrene ikke kunne siddefast, så ville personen have min sympati.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Ras.Killing » 28. okt 2021, 23:05

Alle må foretage en nødaflivning.

I dette tilfælde er jeg dog ikke sikker på, at situationen berettiger en til at aflive dyret :???: og jeg vil tro at det er det sigtelsen politianmeldelsen bygger på.

Man kunne nok godt argumentere for, at et forsøg på at få dyret fri, burde være første skridt.
Senest rettet af Ras.Killing 28. okt 2021, 23:15, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Raptor357 » 28. okt 2021, 23:11

Hvem er sigtet?
Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil eller en rider i rustning som kunne skære nettet i (små) stykker havde været det bedste
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Ras.Killing » 28. okt 2021, 23:14

Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Hvem er sigtet?
Undskyld :oops: politianmeldelsen!
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil … havde været det bedste
Præcis min tanke :thumbup: når man tænker på, hvad dyreværnet ellers bruger af resourcer på lign. opgave, så virker det som en smal sag.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Styer SSG » 28. okt 2021, 23:16

Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11

Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil eller en rider i rustning som kunne skære nettet i (små) stykker havde været det bedste
Og hvis noget skal dø, og man er i tvivl, så ring efter en schweisshund -med føre selvfølgelig. :biggrin:
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2021, 23:25

Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Hvem er sigtet?
Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil eller en rider i rustning som kunne skære nettet i (små) stykker havde været det bedste
Jeg havde umiddelbart også valgt en lidt mindre drastisk løsning end at aflive dyret, medmindre man med første øjesyn kan observere kraftige skader på dyret.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af LHL » 29. okt 2021, 09:56

Man kan sagtens spille fodbold uden net i målet.når vildt gentagne gange sidder fast og man ikke fjerner nettet halter dømmekraften.

maz_a
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 9. maj 2017, 10:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af maz_a » 29. okt 2021, 15:42

Kan være man skal til at have et håndklæde med på jagt, så bliver det noget nemmere at ramme når hjorten står helt stille.. :biggrin:

"Man kommer bare et håndklæde henover hovedet på Dåhjorten, så står den helt stille og så skærer man nettet af, skriver Jan til nationen!"

https://ekstrabladet.dk/nationen/let-by ... al/8939873

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af PSindrup » 29. okt 2021, 17:04

maz_a skrev:
29. okt 2021, 15:42
Kan være man skal til at have et håndklæde med på jagt, så bliver det noget nemmere at ramme når hjorten står helt stille.. :biggrin:

"Man kommer bare et håndklæde henover hovedet på Dåhjorten, så står den helt stille og så skærer man nettet af, skriver Jan til nationen!"

https://ekstrabladet.dk/nationen/let-by ... al/8939873
Jeg tror ikke at "Jan" nogensinde selv har været i nærheden af et stresset dådyr, hvis man mener det er så nemt.

Og med den opsats skulle jeg personligt ikke have noget klinket ...

Peter

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af TheDarkSide » 29. okt 2021, 17:47

Ras.Killing skrev:
28. okt 2021, 23:14
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Hvem er sigtet?
Undskyld :oops: politianmeldelsen!
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil … havde været det bedste
Præcis min tanke :thumbup: når man tænker på, hvad dyreværnet ellers bruger af resourcer på lign. opgave, så virker det som en smal sag.
Problemet er bare at kød fra hjortevildt ikke må spises, hvis de har været bedøvet. Det er jo i sagens natur et problem, da de fleste dådyr i DK ender på tallerken..

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af KKA » 29. okt 2021, 18:54

TheDarkSide skrev:
29. okt 2021, 17:47
Ras.Killing skrev:
28. okt 2021, 23:14
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Hvem er sigtet?
Undskyld :oops: politianmeldelsen!
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil … havde været det bedste
Præcis min tanke :thumbup: når man tænker på, hvad dyreværnet ellers bruger af resourcer på lign. opgave, så virker det som en smal sag.
Problemet er bare at kød fra hjortevildt ikke må spises, hvis de har været bedøvet. Det er jo i sagens natur et problem, da de fleste dådyr i DK ender på tallerken..
Selvfølgelig er en bedøvelse ment mhp at dyret sættes fri; men er der ikke en halveringstid for bedøvelsesmidlet i dyrekroppen, før kødet igen er anvendeligt til menneskeføde, og i så fald hvor længe?

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af DB89 » 29. okt 2021, 19:06

Nu har Dyrenes Beskyttelse officielt bekræftet, at det er gjort af en af deres frivillige skytter.
https://jv.dk/artikel/dyrenes-beskyttel ... fter-bogen

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af TheDarkSide » 29. okt 2021, 19:12

KKA skrev:
29. okt 2021, 18:54
TheDarkSide skrev:
29. okt 2021, 17:47
Ras.Killing skrev:
28. okt 2021, 23:14
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Hvem er sigtet?
Undskyld :oops: politianmeldelsen!
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil … havde været det bedste
Præcis min tanke :thumbup: når man tænker på, hvad dyreværnet ellers bruger af resourcer på lign. opgave, så virker det som en smal sag.
Problemet er bare at kød fra hjortevildt ikke må spises, hvis de har været bedøvet. Det er jo i sagens natur et problem, da de fleste dådyr i DK ender på tallerken..
Selvfølgelig er en bedøvelse ment mhp at dyret sættes fri; men er der ikke en halveringstid for bedøvelsesmidlet i dyrekroppen, før kødet igen er anvendeligt til menneskeføde, og i så fald hvor længe?
Ikke i følge denne artikel, https://landbrugsavisen.dk/d%C3%B8dfarl ... lt-erhverv

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Ras.Killing » 29. okt 2021, 20:10

TheDarkSide skrev:
29. okt 2021, 17:47
Ras.Killing skrev:
28. okt 2021, 23:14
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Hvem er sigtet?
Undskyld :oops: politianmeldelsen!
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil … havde været det bedste
Præcis min tanke :thumbup: når man tænker på, hvad dyreværnet ellers bruger af resourcer på lign. opgave, så virker det som en smal sag.
Problemet er bare at kød fra hjortevildt ikke må spises, hvis de har været bedøvet. Det er jo i sagens natur et problem, da de fleste dådyr i DK ender på tallerken..
Er du sikker på det? Jeg har tidligere (godt nok en 8-10 år siden) arbejdet ved Dyrehaven i Vejle, og der blev da fra tid til anden bedøvet dyr med pile.

Og de dyr var også til konsum.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af C-X » 29. okt 2021, 20:54

DB89 skrev:
29. okt 2021, 19:06
Nu har Dyrenes Beskyttelse officielt bekræftet, at det er gjort af en af deres frivillige skytter.
https://jv.dk/artikel/dyrenes-beskyttel ... fter-bogen
Godt man ikke er i den "skyttes" sko og skal være genstand for en granskning af den hjemmel, som Dyrenes Beskydelse påråber sig at have. :popkorn:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Ras.Killing » 29. okt 2021, 21:37

C-X skrev:
29. okt 2021, 20:54
DB89 skrev:
29. okt 2021, 19:06
Nu har Dyrenes Beskyttelse officielt bekræftet, at det er gjort af en af deres frivillige skytter.
https://jv.dk/artikel/dyrenes-beskyttel ... fter-bogen
Godt man ikke er i den "skyttes" sko og skal være genstand for en granskning af den hjemmel, som Dyrenes Beskydelse påråber sig at have. :popkorn:
Jep den bliver spændende :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Peter » 29. okt 2021, 21:41

Ras.Killing skrev:
29. okt 2021, 20:10
TheDarkSide skrev:
29. okt 2021, 17:47
Ras.Killing skrev:
28. okt 2021, 23:14
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Hvem er sigtet?
Undskyld :oops: politianmeldelsen!
Raptor357 skrev:
28. okt 2021, 23:11
Men vi kan let blive enige om en dyrelæge med en bedøvelsespil … havde været det bedste
Præcis min tanke :thumbup: når man tænker på, hvad dyreværnet ellers bruger af resourcer på lign. opgave, så virker det som en smal sag.
Problemet er bare at kød fra hjortevildt ikke må spises, hvis de har været bedøvet. Det er jo i sagens natur et problem, da de fleste dådyr i DK ender på tallerken..
Er du sikker på det? Jeg har tidligere (godt nok en 8-10 år siden) arbejdet ved Dyrehaven i Vejle, og der blev da fra tid til anden bedøvet dyr med pile.

Og de dyr var også til konsum.
Når dyr flyttes fra dyrehave til dyrehave, foregår det ofte med pil. Og de dyr ender jo også på en tallerken på et tidspunkt, men hvor lang tid der skal gå før det er ude af kroppen, ved jeg ikke, men vi taler i hvert fald ikke forever. Jeg har da selv været med til at spise dådyr fra dyrehave, som på et tidligere tidspunkt i livet har været bedøvet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af C-X » 29. okt 2021, 21:49

Lige præcis, spændende.

På sin vis, vil jeg mene at det mest forsvarlige, var at aflive, f.eks. hovedskud med salonriffel, som vil være mindst risikobetonet. Andre typer skud vil måske være risikobetonede.
Jeg skulle meget nødig sparkes i stykker, af en hidsig hjort.

Arten er ikke heller ligefrem truet.

På den anden side, så vil jeg gerne have afdækket den såkaldte hjemmel, da jeg på ingen vis kan se, at Dyrenes Beskydelse har en sådan. Hverken de eller deres "korps". At de har en dyrlæge, på telefonen, kan jeg heller ikke se skulle retfærdiggøre noget som helst.

Så bliver det også spændende, om politiets vagthavende har givet accept til begge skud og har registreret disse. Nogen risikerer at have bragt måsen i klask-højde, for eventuelle fejl eller ulovligheder, og det kan få stygge konsekvenser, da anmelderne i dén grad er engagerede og formentlig vil forfølge alle aspekter i sagen.


Måske PSindrup, som også følger tråden, er glad for, at han skrinlagde alle tanker om, at selv indgå i dette, såkaldte korps? :blink: :Hug:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af LHL » 29. okt 2021, 21:59

At udfri et dyr fra dets pinsler burde ikke kunne straffes.
og jeg ser intet forkert i at anvende SKV våben dertil....og det er så min personlige mening,vel vidende at juridisk går det ikke.
Senest rettet af LHL 29. okt 2021, 22:05, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af C-X » 29. okt 2021, 22:05

LHL skrev:
29. okt 2021, 21:59
At udfri et dyr fra dets pinsler burde ikke kunne straffes.
Joeh, hvis det er naboens kat, man udfrier fra et liv sammen med sin ulidelige nabo, så er det faktisk forbudt. :hmm:

Et dyr, der sidder fast er ikke nødvendigvis i lidelser og vil kunne leve et happy life, hvis befriet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af LHL » 29. okt 2021, 22:10

Vildt der sidder fast i hegn,net og lignende dør.måske der kan være en solstråle historie imellem,og gudskelov for det.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af Raptor357 » 29. okt 2021, 22:27

Man kan aflive med andet end en riffel kugle, hagl f.eks.

Men hvad vigtigere er, så har man ingen ide om den faktiske tilstand når man sidder bag skærmen. Når teori rammer virkeligheden, så vinder virkeligheden.
Havde dyret fået dybe sår af nettet, så havde jeg også gerne slukket lyset for dyret.
Jeg ville heller ikke udsætte mig selv for fare, så jeg skulle være meget sikker for at komme tæt på.
Kunne man få et tæppe over hovedet på dyret og skære det fri på sikker vis, ville det da være nummer 1, jeg er blot skeptisk, hvis den sidder fast med hovedet er det ikke bare lige sådan.
Kunne man få et tæppe over hovedet på den og konstatere alvorlige skader, da ville jeg være i tvivl om hagl eller kniv.

Mest af alt er det bare noget skidt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Er nødaflivning tilladt af alle med jagttegn?

Indlæg af LHL » 29. okt 2021, 22:45

Det er svært at vurdere om et dyr har alvorlige skader i led når det er fanget i net eller hegn.desværre ingen Disney løsning i min verden.
Og har så lige set video klip af episoden på ekstra Bladet.ville selv have prøvet at skære dyret fri,selvom det ikke er ufarligt.

Besvar